Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 10 okt 2018 12:33

benefietdiner schreef:Overspel geen oplossing
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/263 ... oplossing/
Tja… ik vraag mij wel af …… waren de Oudtestamentische vrouwen van: Lamech, Abraham, Jakob, Esau, Gideon, Saul, David, Salomo, Rechabeam, Elkana, Assur, Abia en Joas van Juda allemaal prostituees?

In sommige gevallen wel ja, maar in de meeste gevallen betrof het wettige echtgenotes.
En dat is in dit vraagstuk niet het geval.
Ik snap dat het een probleem is wat gevoelig en ingewikkeld ligt, maar ben het in hoofdlijnen wel met degene die het antwoord geeft eens.
Met dit verschil dat er voornamelijk gefocust wordt op de vrouwen in deze constructie, waar de man wellicht iets meer pro-actief aangesproken had moeten worden.

Bij sommige vragen weet je vooraf het antwoord al...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 10 okt 2018 22:18

Ik dacht eerlijk gezegd bij de vraag: dit is een trol!
Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieuze vraag is van een refo.
En zo ja wat zou de vraagsteller gedacht hebben wat voor antwoord er zou komen? Dit misschien: prima geregeld, Is er niet nog een weduwe in de buurt voor de overige 2 weken zodat je iedere week een x voorzien bent????

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 11 okt 2018 06:53

lekkerbek schreef:Ik dacht eerlijk gezegd bij de vraag: dit is een trol!
Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieuze vraag is van een refo.
En zo ja wat zou de vraagsteller gedacht hebben wat voor antwoord er zou komen? Dit misschien: prima geregeld, Is er niet nog een weduwe in de buurt voor de overige 2 weken zodat je iedere week een x voorzien bent????


:lol: altijd mooi, iemand die in oplossingen denkt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2018 09:24

lekkerbek schreef:Ik dacht eerlijk gezegd bij de vraag: dit is een trol!
Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieuze vraag is van een refo.
En zo ja wat zou de vraagsteller gedacht hebben wat voor antwoord er zou komen? Dit misschien: prima geregeld, Is er niet nog een weduwe in de buurt voor de overige 2 weken zodat je iedere week een x voorzien bent????

Dat dacht ik dus ook. Of een scene uit een of andere roman.
Een prostituee was zeker te duur.
ALS het waar is, snap ik die weduwe ook niet, die man dan nog wel. Als het wordt aangeboden op een presenteerblaadje, en het wordt helemaal gladgestreken en goedgepraat, tja, dan maak je het zo/n man wel heel erg moeilijk.

Inderdaaad, wat verwacht je dan van een antwoord? Dat de dominee zegt: nou joh, wat een goede oplossing, geniet er lekker van.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 09:58

Chaya schreef:Dat dacht ik dus ook. Of een scene uit een of andere roman.
Een prostituee was zeker te duur.
ALS het waar is, snap ik die weduwe ook niet, die man dan nog wel. Als het wordt aangeboden op een presenteerblaadje, en het wordt helemaal gladgestreken en goedgepraat, tja, dan maak je het zo/n man wel heel erg moeilijk.

Inderdaaad, wat verwacht je dan van een antwoord? Dat de dominee zegt: nou joh, wat een goede oplossing, geniet er lekker van.

Verwachten misschien niet, maar hoop doet leven ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2018 13:19

Het meisje van deze vraag
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/263 ... en-beroofd

wordt m.i. wel erg een doolhof in gestuurd. :?
Hoe aangrijpend is dit als je 16 jaar bent en een klasgenoot komt niet meer op school omdat hij of zij zich van het leven heeft beroofd.
Er worden vragen beantwoord waarvan je denkt: is dit een troll en daar geeft de predikant dan een uitgebreid antwoord op (Overspel geen oplossing)
Dit meisje blijft in de eenzame kou staan.

Dit schiet bij mij even verkeerd.
Dit kun je toch niet maken redactie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 12 okt 2018 15:29

Chaya schreef:Het meisje van deze vraag
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/263 ... en-beroofd

wordt m.i. wel erg een doolhof in gestuurd. :?
Hoe aangrijpend is dit als je 16 jaar bent en een klasgenoot komt niet meer op school omdat hij of zij zich van het leven heeft beroofd.
Er worden vragen beantwoord waarvan je denkt: is dit een troll en daar geeft de predikant dan een uitgebreid antwoord op (Overspel geen oplossing)
Dit meisje blijft in de eenzame kou staan.

Dit schiet bij mij even verkeerd.
Dit kun je toch niet maken redactie?

Ja hier heb je een link. Zoek het maar uit. Kon er ook niet op reageren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2018 15:46

Chaya schreef:Het meisje van deze vraag
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/263 ... en-beroofd

wordt m.i. wel erg een doolhof in gestuurd. :?
Hoe aangrijpend is dit als je 16 jaar bent en een klasgenoot komt niet meer op school omdat hij of zij zich van het leven heeft beroofd.
Er worden vragen beantwoord waarvan je denkt: is dit een troll en daar geeft de predikant dan een uitgebreid antwoord op (Overspel geen oplossing)
Dit meisje blijft in de eenzame kou staan.

Dit schiet bij mij even verkeerd.
Dit kun je toch niet maken redactie?


Inderdaad, dat kan je niet maken.
Hier hoort hoe dan ook een antwoord en een virtuele arm bij!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 13 okt 2018 00:46

Dit begrijp ik ook echt niet, dat je dit bij veel vragen kunt doen dat begrijp ik wel, veel mensen stellen naar gewoon een vraag zonder te kijken of de vraag al eerder gesteld is.
Maar dit is toch wel een vraag waar een antwoord van bv ds Vergunst zeer gewenst was. Als ik naar mezelf kijk hoe ik als 16 jarige was, dan had ik na zulke omatandigheden compleet overhoop gelegen. Als je als 16 jarige ook thuis hierin niet goed begeleid wordt dan loop je behoorlijk vast. Ik hoop dat de vraag alsnog naar iemand doorgestuurd wordt zodat dit meisje écht wat aan een antwoord op haar eigen situatie zal hebben!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2018 08:38

lekkerbek schreef:Dit begrijp ik ook echt niet, dat je dit bij veel vragen kunt doen dat begrijp ik wel, veel mensen stellen naar gewoon een vraag zonder te kijken of de vraag al eerder gesteld is.
Maar dit is toch wel een vraag waar een antwoord van bv ds Vergunst zeer gewenst was. Als ik naar mezelf kijk hoe ik als 16 jarige was, dan had ik na zulke omatandigheden compleet overhoop gelegen. Als je als 16 jarige ook thuis hierin niet goed begeleid wordt dan loop je behoorlijk vast. Ik hoop dat de vraag alsnog naar iemand doorgestuurd wordt zodat dit meisje écht wat aan een antwoord op haar eigen situatie zal hebben!

Op sommige vragem is eigenlijk geen antwoord.
Maar dan nog: als iemand aangeeft vast te lopen is een verwijzing naar hulp sowieso op zijn plaats.
En liefst iets persoonlijker gebracht.

Ik ben zelf ooit vastgelopen in ern rouwproces.
Dan is een amtwoord als dit niet behulpzaam weet ik uit ervaring...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 09:37

lekkerbek schreef:Dit begrijp ik ook echt niet, dat je dit bij veel vragen kunt doen dat begrijp ik wel, veel mensen stellen naar gewoon een vraag zonder te kijken of de vraag al eerder gesteld is.
Maar dit is toch wel een vraag waar een antwoord van bv ds Vergunst zeer gewenst was. Als ik naar mezelf kijk hoe ik als 16 jarige was, dan had ik na zulke omatandigheden compleet overhoop gelegen. Als je als 16 jarige ook thuis hierin niet goed begeleid wordt dan loop je behoorlijk vast. Ik hoop dat de vraag alsnog naar iemand doorgestuurd wordt zodat dit meisje écht wat aan een antwoord op haar eigen situatie zal hebben!

Ik dacht ook aan ds Vergunst inderdaad.

StillAwake schreef:Dan is een amtwoord als dit niet behulpzaam weet ik uit ervaring...

Het is net zo'n holle nietszeggende reactie als: je moet maar veel bidden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2018 09:46

Chaya schreef:


Het is net zo'n holle nietszeggende reactie als: je moet maar veel bidden.


Het is in ieder geval wel een antwoord.
Als het oprecht gemeend vanuit het hart gezegd wordt dan heeft dit wel zeker inhoud want het gebed vermag veel! Onderschat dit niet de kracht van het gebed...


Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk.
Romeinen 12:12
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 okt 2018 09:50

Collega van mij had zelfmoord gepleegd. Heb er met niemand over gesproken. At jaren elke dag met 'm in de pauze. 's Avonds moest ik heel lang bidden voor iemand van m'n werk. Had geen idee wie. Ik dacht dat iemands oma op sterven lag. Volgende dag hoor je dat hij dood is. Heb het gewoon geblockt. Nooit meer aan 'm gedacht.
2 jaar daarna, op de dag, kreeg ik een droom. Hij kwam naar de kantine in nieuwe kleren en hij was heel blij en hij was al 2 jaar christen. Ik hield z'n hand vast en moest huilen. Waarom hebben ze het me niet verteld? Ze zeiden dat je dood was. Werd wakker, zocht op in een oude agenda wanneer ie overleden was. Precies 2 jaar terug.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 13 okt 2018 10:50

Heel bijzonder, Coby!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2018 14:29

Chaya schreef:Dat dacht ik dus ook. Of een scene uit een of andere roman.
Een prostituee was zeker te duur.
ALS het waar is, snap ik die weduwe ook niet, die man dan nog wel. Als het wordt aangeboden op een presenteerblaadje, en het wordt helemaal gladgestreken en goedgepraat, tja, dan maak je het zo/n man wel heel erg moeilijk.

Inderdaaad, wat verwacht je dan van een antwoord? Dat de dominee zegt: nou joh, wat een goede oplossing, geniet er lekker van.


Idd. Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieuze vraag is. En zo wel, dat je niet weet welk antwoord je krijgt.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe de situatie zo is dat je zo jong al geen gemeenschap meer kan hebben. "Door diverse redenen" klinkt dan wat vaag. Mogelijkerwijs ligt daar wel een "betere oplossing" voor het probleem. Maar dat ligt er een beetje aan wat er aan de hand is. Zo kan je bijvoorbeeld als je om wat voor reden dan ook geen gemeenschap kan hebben (of het niet wil omdat je tegen voorbehoedsmiddelen bent en niet meer zwanger mag worden bijvoorbeeld) ook seks hebben zonder gemeenschap. Het moet wel heel extreem zijn als seks helemaal niet meer tot de mogelijkheden behoort en dat omschrijf je dan denk ik niet zo snel als "door diverse redenen". En als het meer iets van "niet willen" is is er denk ik ook wel wat meer over te zeggen.

En ja, als de situatie dan echt zo is dat het allemaal echt niet meer kan, dan is "het ergens anders gaan halen" nooit de goede oplossing. Ik snap dat het best moeilijk kan zijn als man, het lijkt mij ook niks... maar dan maar gewoon naar iemand anders gaan, is nooit een oplossing en ik kan me ook niet voorstellen dat het goed voor je relatie is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron