The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 10:06

Chaya schreef:Het maakt niet zoveel uit dat ik niet de doelgroep ben, destijds - ik was toen een tienermeisje - vond ik de film en musical Jesus Christ Superstar godslasterlijk.

Ook toen was jij de doelgroep niet, aangezien je al bekend was met het verhaal.
Vond je de film godslasterlijk, of heb je van anderen gehoord dat hij dat was?
Met andere woorden: heb je hem gezien?.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2018 10:13

Letterlijk: Is dit het dan? Jezus opgehangen en gestorven aan een kruis? De Bijbel zegt dat Jezus zijn leven gaf als offer uit liefde van God voor mensen, voor jou. Je kunt het geloven of niet.

Het doel van The Passion is het verhaal vertellen, dat dat weer bekend wordt onder mensen. Dat mensen er in geïnteresseerd raken en er meer over te weten willen komen. En mooi als ze dan naar de kerk komen om er meer over te horen. Of het aan christenen in hun omgeving vragen. Want feit is ook dat die mensen blijkbaar niet zomaar naar de kerk gaan, dat ze blijkbaar zelfs collectief vergeten waar goede vrijdag en pasen over gaan. Dan moet je eerst naar mensen toegaan en ze vertellen over Jezus, want uit zichzelf komen ze niet luisteren naar de 'zuiverder' boodschap in de kerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2018 10:15

Chaya schreef:Dat kan het dus wel.
Want de kern, het hart van het Evangelie, wordt hier gedegradeerd tot een volksspektakel.
Verschrikkelijk!! Ik kan geen ander woord bedenken.


Net als bij de Mattheus Passion? Of is dat wel goed omdat de muziek wat minder modern is en er wat minder mensen naar kijken?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 11 okt 2018 11:56

Chaya schreef:Want de kern, het hart van het Evangelie, wordt hier gedegradeerd tot een volksspektakel.


Jezus was hier ook niet echt onbekend mee... wonderbaarlijke brood/vis vermenigvuldiging, bruiloften, begafenissen, tempelreiniging, intochten ... en nog wel een paar ...
De gebeurtenissen bescheven in de Bijbel zijn niet zo heel erg verheven boven het alledaagse, maak het aub niet heiliger dan het is, ook vandaag presenteert het geloof zich in hele kleine dagelijkse dingen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2018 12:04

Marnix schreef:Net als bij de Mattheus Passion? Of is dat wel goed omdat de muziek wat minder modern is en er wat minder mensen naar kijken?

Ik had eerder al gezegd dat ik daar ook niet heen ga.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2018 12:05

[quote="StillAwake"
Vond je de film godslasterlijk, of heb je van anderen gehoord dat hij dat was?
Met andere woorden: heb je hem gezien?.[/quote]

Alleen de titel is al godslasterlijk. Een paar klasgenoten zijn er heen geweest. Ik mocht sowieso niet naar de bios van mijn ouders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Speedy » 11 okt 2018 12:40

StillAwake schreef:Ook toen was jij de doelgroep niet, aangezien je al bekend was met het verhaal.
Vond je de film godslasterlijk, of heb je van anderen gehoord dat hij dat was?
Met andere woorden: heb je hem gezien?.


oh ja, als je hem gezien hebt dan mag iemand zijn mening geven en verder moet hij zwijgen?

Nou ik heb die film 'moeten' zien omdat het bij het onderwijsprogramma hoorde. Die film is inderdaad godslasterlijk. En exact dezelfde elementen zie ik terug in de The Passion.

Naar aanleiding van deze vraag en het goedpraten, heb ik eens op mijn werk gevraagd aan ex-gelovigen, atheisten, moslims wat zij van de Passion vinden. Tot mijn verbazing was er een persoon die het mooi vond. De rest vindt dat het hele concept is doorgeslagen met een stuk show en entertainment dat de werkelijkheid van het verhaal juist weghaald. De moslims vonden het apart dat christenen de profeet Jezus op deze manier degenereren als een soort van artiest die gefaald heeft en dat hij aan het eind nog even de show moet stelen.

Let wel dit zijn hun uitspraken en ik heb alleen zitten luisteren.

De ene persoon die het wel mooi vond .......... die gaf als reden aan: het laatste jaar was precies mijn muzieksmaak daarom vond ik het leuk en de volkssfeer er om heen doet ook wat. De rest vind ik grote show.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2018 13:26

Speedy schreef:oh ja, als je hem gezien hebt dan mag iemand zijn mening geven en verder moet hij zwijgen?

Nou ik heb die film 'moeten' zien omdat het bij het onderwijsprogramma hoorde. Die film is inderdaad godslasterlijk. En exact dezelfde elementen zie ik terug in de The Passion.

Naar aanleiding van deze vraag en het goedpraten, heb ik eens op mijn werk gevraagd aan ex-gelovigen, atheisten, moslims wat zij van de Passion vinden. Tot mijn verbazing was er een persoon die het mooi vond. De rest vindt dat het hele concept is doorgeslagen met een stuk show en entertainment dat de werkelijkheid van het verhaal juist weghaald. De moslims vonden het apart dat christenen de profeet Jezus op deze manier degenereren als een soort van artiest die gefaald heeft en dat hij aan het eind nog even de show moet stelen.

Let wel dit zijn hun uitspraken en ik heb alleen zitten luisteren.

De ene persoon die het wel mooi vond .......... die gaf als reden aan: het laatste jaar was precies mijn muzieksmaak daarom vond ik het leuk en de volkssfeer er om heen doet ook wat. De rest vind ik grote show.


Opmerkelijk. Wij hebben al jaren een avond in een buurthuis waarbij we the Passion gaan kijken met een aantal christenen uit de buurt en niet-gelovige buurtgenoten. Die zijn ieder jaar volop vertegenwoordigd. En ik hoor van hen hele andere geluiden. Dus ja, het is jammer als mensen niet verder komen dan de vorm waarin het gegoten is maar dat is niet de reactie van de gemiddelde Nederlander. Anders waren de kijkcijfers na het eerste jaar alleen maar gedaald. Het feit dat er zoveel mensen naar kijken en zo het verhaal van goede vrijdag en pasen horen (en woorden die Jezus letterlijk zei en zo terug te lezen zijn in de Bijbel) geeft in ieder geval wel aan dat de Nederlander het doorgaans niet "maar niks" vindt. Of veel mensen dan verder komen dan "mooie muziek, goede show" of "wat een prachtig verhaal maar of het echt is gebeurd..." is een tweede. Ik hoop dat er meer mensen zijn zoals Kelvin en Eefje die door The Passion tot geloof komen. En vaak zal het niet van het ene op het andere moment zijn maar is het een stap naar gesprek, naar de kerk, om de Bijbel te gaan lezen etc en meer te horen over Jezus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor elbert » 11 okt 2018 13:49

Marnix schreef:Net als bij de Mattheus Passion? Of is dat wel goed omdat de muziek wat minder modern is en er wat minder mensen naar kijken?
De Mattheus Passion en The Passion.
Het ene is een monument met muziek die over 1000 jaar nog beluisterd zal worden.
Het andere is The Passion: over 20 jaar alweer vergeten in de annalen van een medium dat dan niet meer in die vorm bestaat: de TV. ;)

Kortom: ik denk dat je die niet met elkaar kunt vergelijken. Waarbij ik overigens niets af wil doen aan de intenties van de programmamakers.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2018 14:46

elbert schreef:De Mattheus Passion en The Passion.
Het ene is een monument met muziek die over 1000 jaar nog beluisterd zal worden.
Het andere is The Passion: over 20 jaar alweer vergeten in de annalen van een medium dat dan niet meer in die vorm bestaat: de TV. ;)

Kortom: ik denk dat je die niet met elkaar kunt vergelijken. Waarbij ik overigens niets af wil doen aan de intenties van de programmamakers.


Dat men over 1000 jaar die muziek nog luistert en over 20 jaar de andere muziek niet meer, is natuurlijk een aanname :) popmuziek is natuurlijk niet oud genoeg om daar iets over te kunnen zeggen. Het is niet te vergelijken... behalve dat een verhaal met muziek + teksten wordt verteld, het ene met muziek die nu klassieke muziek heet en het ander met muziek die nu populaire muziek heet. En kwalitatief is de Mattheus Passion natuurlijk veel hoogstaander.... maar daardoor kennen ook weer veel minder mensen het. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2018 15:51

Marnix schreef:Dat men over 1000 jaar die muziek nog luistert en over 20 jaar de andere muziek niet meer, is natuurlijk een aanname :) popmuziek is natuurlijk niet oud genoeg om daar iets over te kunnen zeggen. Het is niet te vergelijken... behalve dat een verhaal met muziek + teksten wordt verteld, het ene met muziek die nu klassieke muziek heet en het ander met muziek die nu populaire muziek heet. En kwalitatief is de Mattheus Passion natuurlijk veel hoogstaander.... maar daardoor kennen ook weer veel minder mensen het. :)

Je vergeet het allerbelangrijkste verschil, de MP is speciaal geschreven hiervoor, met de grootste eerbied en met instandhouding van het lijdensverhaal. Bij TP zijn een aantal popliedjes uitgekozen die wel enigszins passend zijn en bekend zijn bij het doorsnee Top40 publiek.
En dat zijn in de regel niet de mensen met de meest verfijnde muzieksmaak.

En DAT is mijn allergrootste bezwaar.
Ik zou er nog enigszins vrede mee kunnen hebben als de EO een modernere uitvoering van de MT zou maken.
Dus met diezelfde behoedzaamheid en inleving als Bach had.
Maar dan wel geschreven, gecomponeerd en uitgevoerd door mensen die er wel echt verstand van hebben.
Hoe lijkt je dit compromis?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 11 okt 2018 17:58

Chaya schreef:J
Ik zou er nog enigszins vrede mee kunnen hebben als de EO een modernere uitvoering van de MT zou maken.
Dus met diezelfde behoedzaamheid en inleving als Bach had.
Maar dan wel geschreven, gecomponeerd en uitgevoerd door mensen die er wel echt verstand van hebben.
Hoe lijkt je dit compromis?


zoiets?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=40&v=lG_lEFx_AGw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor pindas83 » 11 okt 2018 18:45



Ik moest direct denken aan deze;
https://m.youtube.com/watch?v=NQ9IBaq9GQg

Niet echt in een modern jasje maar met een niet klassieke zanger in de persoon van Henk W.
De meningen lopen hier over uit één maar het is wel duidelijk dat dit niet echt zijn genrè is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2018 21:41

Ik aan “passion” van Adrian Snell. Iets moderner in de uitvoering. De gemiddelde Nederlander

Chaya schreef:Je vergeet het allerbelangrijkste verschil, de MP is speciaal geschreven hiervoor, met de grootste eerbied en met instandhouding van het lijdensverhaal. Bij TP zijn een aantal popliedjes uitgekozen die wel enigszins passend zijn en bekend zijn bij het doorsnee Top40 publiek.
En dat zijn in de regel niet de mensen met de meest verfijnde muzieksmaak.

En DAT is mijn allergrootste bezwaar.
Ik zou er nog enigszins vrede mee kunnen hebben als de EO een modernere uitvoering van de MT zou maken.
Dus met diezelfde behoedzaamheid en inleving als Bach had.
Maar dan wel geschreven, gecomponeerd en uitgevoerd door mensen die er wel echt verstand van hebben.
Hoe lijkt je dit compromis?


Lijkt me een prima format maar je bereikt er wel veel minder mensen mee en een heel andere groep mensen. En dat is altijd een afweging. Heel basic en met moderne vormen veel mensen bereiken of meer inhoud en verdieping en vormen die de behoudende achterban ook kan waarderen en veel minder mensen bereiken. Ik zou het een daarom niet voor het ander inruilen. Want inderdaad, misschien hebben de meeste kijkers van The Passion niet zo’n “verfijnde” muzieksmaak zoals je het noemt. Mensen die het liefst gewoon nederlandstalige liedjes luisteren. En het paasverhaal niet of nauwelijks kennen. Heb je ook een idee hoe je die kan bereiken? Want ik denk dat dat met dit format niet lukt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 22:13

Chaya schreef:Je vergeet het allerbelangrijkste verschil, de MP is speciaal geschreven hiervoor, met de grootste eerbied en met instandhouding van het lijdensverhaal. Bij TP zijn een aantal popliedjes uitgekozen die wel enigszins passend zijn en bekend zijn bij het doorsnee Top40 publiek.
En dat zijn in de regel niet de mensen met de meest verfijnde muzieksmaak.

En DAT is mijn allergrootste bezwaar.
Ik zou er nog enigszins vrede mee kunnen hebben als de EO een modernere uitvoering van de MT zou maken.
Dus met diezelfde behoedzaamheid en inleving als Bach had.
Maar dan wel geschreven, gecomponeerd en uitgevoerd door mensen die er wel echt verstand van hebben.
Hoe lijkt je dit compromis?

The Passion van Adrian Snell dus. Prachtig inderdaad.


Daar bereik je echter voornamelijk mensen mee die het verhaal al kennen.
En dat is net niet de doelgroep in dezen
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 16 gasten