Yoga en de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 14 sep 2018 15:00

En daar is de mantra weer.
Je maakt me wel nieuwsgierig naar wat voor kerk jij gaat/lid bent.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 14 sep 2018 16:32

krid schreef:Dat yoga satanisch is, is geen vooroordeel, maar een feit
Ik zou zeggen het is een geloof want een feit kun je bewijzen.
Wijs mij de satan maar aan als iemand aan yoga doet.
Dat zou je toch aan de uitwerking moeten kunnen afleiden.
krid schreef:God gruwelt van yoga.
Oww, volgens mij weet je meer dan God zelf.
krid schreef:Bij yoga leert men de gedachten leeg te maken. Zo maakt de mens ruimte voor demonen. De Bijbel leert ons niet onze gedachten leeg te maken. De Bijbel leert ons dat we ons denken moeten vernieuwen.
Je gedachten leeg maken is voor mij "de" manier om in slaap te komen.
krid schreef:Geloof je überhaupt dat iemand demonisch bezet kan zijn of raken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?
Tja, eerst vaststellen wat demonisch bezet is.
Demonen zijn kwade geesten, en de boom herken je aan de vruchten.
Dus iemand die slechte dingen voortbrengt (lees bijv. Rom 1: 29-31 en Gal 5: 19-21) dat is van zijn eigen verkeerde hart en/of van de duvel. En dan nog zou ik niet beweren dat die dingen via de yoga-poort binnen komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2018 18:03

krid schreef:M.a.w. een christen kan beelden van allerlei "goden" in huis halen, omdat de gelovige weet dat die goden niet bestaan? Je zou dus beelden kunnen maken van gouden kalveren, boeddha-beelden en noem maar op. Het zijn immers niet-bestane goede, volgens jou?


Als je nou eens op een volledige reactie ingaat ipv altid maar een stukje er uit te knippen en dan zelf zonder onderbouwing je standpunten weer te gaan herhalen.

Ik zie in het neerzetten van boeddha-beelden in je huis vooral niet zoveel nut. Vlees halen in een vleeshal bij een tempel waar het vlees aan afgoden is geofferd heeft wel een nut wat niet slecht is: je koopt het omdat jewat te eten wil hebben. Het nut van “yoga” is ook niet slecht: lichamelijk en geestelijk ontspannen, je hoofd leegmaken. Een boeddha neerzetten in je huis heeft geen enkel nut. Maar als je bij mensen over de vloer komt en daar staat er een moet je als christen niet bang zijn dat je daardoor opeens bezeten wordt door demonen. Wat een angstgeloof is dat... Paulus leert dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

En ga daar nou eens inhoudelijk op in ipv dingen keiharde feiten te noemen zonder te onderbouwen waarom.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 14 sep 2018 18:22

Marnix schreef:Het nut van “yoga” is ook niet slecht: lichamelijk en geestelijk ontspannen, je hoofd leegmaken.

Maar dat vind ik juist zo raar. Als je nou nog je ene spier wil trainen en dat gaat het best als je 'm op een yoga manier in je nek legt, kan ik nog begrijpen. Maar als je rust wilt ga je toch gewoon met God zitten of je gaat bidden of je leest Bijbel of je luistert aanbiddingsmuziek of je gaat het bos in. Kom tot Mij en Ik zal u rust geven. Dan ga je tot Hem en dan zeg je: ik heb nog steeds geen rust dus ik ga yoga doen. Die hindoes leggen met yoga contact met hun goden en maken zich zogenaamd leeg en wij laten ons vullen met de Geest voor rust.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2018 20:13

coby6 schreef:Maar dat vind ik juist zo raar. Als je nou nog je ene spier wil trainen en dat gaat het best als je 'm op een yoga manier in je nek legt, kan ik nog begrijpen. Maar als je rust wilt ga je toch gewoon met God zitten of je gaat bidden of je leest Bijbel of je luistert aanbiddingsmuziek of je gaat het bos in. Kom tot Mij en Ik zal u rust geven. Dan ga je tot Hem en dan zeg je: ik heb nog steeds geen rust dus ik ga yoga doen. Die hindoes leggen met yoga contact met hun goden en maken zich zogenaamd leeg en wij laten ons vullen met de Geest voor rust.


Als het zo zou gaan zou het inderdaad heel raar zijn. Het is meer dat je de manier (ademhaling, hoofd leeg etc) gebruikt om stil en rustig te worden als je Hem gaat zoeken. Alleen God geeft echte rust maar als je Hem zoekt, met Hem praat en maar Hem luistert moet je ook de stilte opzoeken. Dat kan inderdaad deels ook door het bos in te gaan externe stilte) maar dat wil niet altijd zeggen dat het ook stil is in je hoofd. En dat is onder christenen in deze tijd best wel eens moeilijk. Soms ben je zo druk met alles, ook in je hoofd, dat het best moeilijk is om rustig te zijn. Of dat tijdens het bidden je gedachten telkens afdwalen omdat je zo druk bent in je hoofd. Dat geldt trouwens ook buiten het geestelijke, want meestal wordt het vooral gebruikt om gewoon tot rust te komen, voor de ademhaling bij bevallingen, dat soort dingen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 sep 2018 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 14 sep 2018 20:24

Spieroefeningen zijn voor het grote deel hetzelfde, het draagt niet het naampje Yoga, is dat dan wel full-Bijbels ?
Als je helemaal in Yoga opgaat, ja je wordt dan een beetje wazig en zweverig, maar als je oefeningen doet met spieren en ademhaling, moet geen problemen opleveren toch ?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor hans0166 » 14 sep 2018 20:28

coby6 schreef:Als je nou nog je ene spier wil trainen
Maar als je rust wilt ga je toch gewoon met God zitten of je gaat bidden of je leest Bijbel of je luistert aanbiddingsmuziek of je gaat het bos in.


net als spieren kun je ook je "toestand" trainen. Tot rust komen is een techniek die je kunt leren ..= dus trainen
Verder maakt het niet zoveel uit of je dat met ademhalingsoefeningen, muziek of wandelen doet. Het is allemaal oefenen, of be-oefenen.
Van wandelen gaat ook je ademhaling en hartslag naar een bepaald ritme, muziek doet precies hetzelfde.
In de rust die het opwekt is het gemakkelijker je te concentreren op je gebed, met minder onrust in je lijf/gedachten.
Meditatie technieken zijn behoorlijk universeel.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 14 sep 2018 20:29

hans0166 schreef:net als spieren kun je ook je "toestand" trainen. Tot rust komen is een techniek die je kunt leren ..= dus trainen
Verder maakt het niet zoveel uit of je dat met ademhalingsoefeningen, muziek of wandelen doet. Het is allemaal oefenen, of be-oefenen.
Van wandelen gaat ook je ademhaling en hartslag naar een bepaald ritme, muziek doet precies hetzelfde.
In de rust die het opwekt is het gemakkelijker je te concentreren op je gebed, met minder onrust in je lijf/gedachten.
Meditatie technieken zijn behoorlijk universeel.


Dus Yoga On-Bijbels noemen vind je vergezocht ?

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 14 sep 2018 20:49

Geytenbeekje schreef:Dus Yoga On-Bijbels noemen vind je vergezocht ?


Ik niet. Yoga is niet alleen on-Bijbels, het is het terrein van satan. En christen hoort zich daar verre van te houden.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 14 sep 2018 20:54

krid schreef:Ik niet. Yoga is niet alleen on-Bijbels, het is het terrein van satan. En christen hoort zich daar verre van te houden.

Wat is het verschil met Yoga en spieroefeningen ?
Als je de oefening ham weglaat
(Kleermakerszit, en roept ham)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 14 sep 2018 21:01

krid schreef:Ik niet. Yoga is niet alleen on-Bijbels, het is het terrein van satan. En christen hoort zich daar verre van te houden.
Hahaha, je hebt gelijk hoor want yoga komt in de Bijbel niet voor. Net zoals internet, vliegtuigen, mobieltjes enzo. Daar zitten vast ook allemaal duveltjes in.
Enne....., is de satan ook niet de overste van de wereld? Gauw wegwezen hier ....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2018 21:01

krid schreef:Ik niet. Yoga is niet alleen on-Bijbels, het is het terrein van satan. En christen hoort zich daar verre van te houden.


Zolang je dat blijft herhalen maar het totaal niet kan / wil aantonen en ook niet op tegensargumenten in wil gaan moet je niet raar opkijken als mensen het niet van je aannemen. Hou dan gewoon op of ga eens normaal een discussie aan, reageren inhoudelijk op anderen hier. Ipv op iedere reactie te roepen: het is zoals ik zegt punt uit. We zo discussies voert in het leven zal ontdekken dat er daardoor heel weinig naar hem/haar geluisterd wordt.

Peuters / pubers die in discussie met hun ouders de vingers in de oren stoppen en continue welles, welles! schreeuwen en verder niet, oogsten daarmee zelden veel symphatie overtuigen daarmee nooit iemand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 15 sep 2018 15:08

Marnix schreef:Zolang je dat blijft herhalen maar het totaal niet kan / wil aantonen en ook niet op tegensargumenten in wil gaan moet je niet raar opkijken als mensen het niet van je aannemen. Hou dan gewoon op of ga eens normaal een discussie aan, reageren inhoudelijk op anderen hier. Ipv op iedere reactie te roepen: het is zoals ik zegt punt uit. We zo discussies voert in het leven zal ontdekken dat er daardoor heel weinig naar hem/haar geluisterd wordt.

Peuters / pubers die in discussie met hun ouders de vingers in de oren stoppen en continue welles, welles! schreeuwen en verder niet, oogsten daarmee zelden veel symphatie overtuigen daarmee nooit iemand.

Peuters en pubers doen dat omdat ze nooit een vader hebben gehad die antwoordde op: waarom? waarom? ja maar waarom dan?:
OMDAT IK HET ZEG!
Want dat wordt weer autoritair gevonden tegenwoordig. Gelukkig zei mijn pa dat wel altijd en als een prediker of God het dan zegt, hoef ik niet te weten ja maar waarom dan en accepteer ik dat gewoon. Als je het echt wilt weten, moet je maar vragen of God het je laat zien, want erover discussieren blijkt zinloos.
https://www.truthbehindyoga.com/what-th ... says1.html

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2018 20:36

coby6 schreef:Peuters en pubers doen dat omdat ze nooit een vader hebben gehad die antwoordde op: waarom? waarom? ja maar waarom dan?:
OMDAT IK HET ZEG!
Want dat wordt weer autoritair gevonden tegenwoordig. Gelukkig zei mijn pa dat wel altijd en als een prediker of God het dan zegt, hoef ik niet te weten ja maar waarom dan en accepteer ik dat gewoon. Als je het echt wilt weten, moet je maar vragen of God het je laat zien, want erover discussieren blijkt zinloos.
https://www.truthbehindyoga.com/what-th ... says1.html


Er over discussieren hoeft helemaal niet zinloos te zijn. Je moet alleen (en daarom verwijs ik iedere keer naar de teksten over het offervlees, wat er gebeurt en waar het vandaan komt van elkaar scheiden. Wat dat doet Paulus ook. Die zegt niet: de herkomst is fout (afgoden) dus er vlees halen en eten is ook fout. Als je die twee kan scheiden is er volgens Paulus niets mis mee. De link die je plaatst heeft het over de Yoga Sutra’s. Of zo. De mensen die ik wel eens heb gehoord over yoga hebben geen isee wat een Sutra is en hebben er nog nooit een gehoord. Denk je nou echt dat er op die zwangerschapsyoga-avonden uit de Yoga Sutra’s wordt geciteerd? Het gaat over de herkomst die fout is, maar geen Nederlander die dat kent of er in gelooft. In het westen heeft met gewoon een aantal dingen er uit gehaald en dat noemt men hier Yoga. Maar een hindoeist zal de westers “yoga” totaal niet als yoga bestempelen, net zo min als dat hij wat bij ons in de supermarkt als indiaas eten wordt verkocht zal herkennen als indiaas eten.

En kan je die zaken niet scheiden, dan moet je er wegblijven. Dus begrijp me niet verkeerd, blijf er alsjeblieft uit de buurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten