Wel of geen alcohol

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Wel of geen alcohol

Berichtdoor Elpiano » 15 sep 2018 17:32

Wat vinden jullie: kan je als gelovige wel of geen alcohol drinken?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor lekkerbek » 15 sep 2018 17:38

Wat is de reden dat je hieraan twijfelt?
De Heere Jezus zorgde Zelf toch ook voor wijn?

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor Elpiano » 15 sep 2018 17:41

Nou vraag me af of het wel ok is om alcohol te drinken?
Net zoals dat het bv niet kan als je rookt zoiets

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor lekkerbek » 15 sep 2018 17:46

Als de Heere toch Zelf voor wijn zorgt bij een bruiloft, dan hoef je toch niet te twijfelen?
Uiteraard met mate genieten, dronkenschap is de Heere een gruwel.
Een glaasje wijn is bovendien goed voor je. Jammer dat ik het niet lust :wink:

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor Elpiano » 15 sep 2018 17:57

lekkerbek schreef:Als de Heere toch Zelf voor wijn zorgt bij een bruiloft, dan hoef je toch niet te twijfelen?
Uiteraard met mate genieten, dronkenschap is de Heere een gruwel.
Een glaasje wijn is bovendien goed voor je. Jammer dat ik het niet lust :wink:


Tegenwoordig zit er toch meer alcohol in wijn dan teneinde van Jezus?
Vind het lastig
Altijd als ik een wijntje neem voelt het als zonde
Net als toen ik nog rookte

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor krid » 15 sep 2018 18:07

Elpiano schreef:Tegenwoordig zit er toch meer alcohol in wijn dan teneinde van Jezus?
Vind het lastig
Altijd als ik een wijntje neem voelt het als zonde
Net als toen ik nog rookte


Wanneer het om alcohol gaat, steekt het wetticisme weer de kop op. In de eerste plaats is het de duivel die jou aanklaagt. In de tweede plaats lees je nergens dat de wijn die Jezus maakte minder alcohol bevatte. En, in de derde plaats verbiedt de Bijbel het drinken van alcohol niet. Duidelijk is wel dat een christen niet verslaafd hoort te zijn. Of, eigenlijk beter geformuleerd: een christen WIL niet dronken zijn.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor Elpiano » 15 sep 2018 18:14

Mbt alcohol dan is het is meer de vraag idd van niet mag het wel of niet maar wil ik het wel of niet mbt mijn geloof
Bedankt!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor krid » 15 sep 2018 18:22

We zijn het met elkaar eens dat dronken zijn niet bij een christen past. Een christen zou dat niet willen. Zelf ken ik mensen die bepaald eten niet willen of juist wel. Hetzelfde geldt voor alcohol. In feite zijn dit onbelangrijke punten, toch? Ik verwijs dan graag naar Romeinen 14. Ik bedoel dus NIET dat jij zwak in geloof bent. Misschien ben jij juist sterk, en is een ander zwak, door het af te keuren dat iemand geen alcohol wilt drinken. In mijn optiek zouden mensen rekening moeten houden met elkaar. Wanneer iemand geen alcohol wil drinken, laat die persoon. Ik zou dan geen alcohol drinken in zijn of haar omgeving. Wanneer iemand wel een wijntje of biertje wil, laat die persoon. Het zijn naar mijn mening gemakkelijk oplosbare punten. God heeft jou aanvaard!

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden. De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor Elpiano » 15 sep 2018 19:02

Erg mooi en duidelijk gezegd!
Dank je wel!

Elpiano
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mei 2018 07:25

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor Elpiano » 15 sep 2018 19:40

lekkerbek schreef:Krid met verbazing lees ik zelfs in dit topic nog even je mening over yoga. Weet werkelijk niet wat dat met alcohol te maken heeft. Als je nu andere middelen waar je evt verslaafd aan zou kunnen raken noemde dan begreep ik het nog. Ik zou het fijn vinden als je je bij het topic wilt houden anders moet ik nog meer topics gaan mijden.


Ik denk dat Krid de vergelijking maakt van zaken die niet goed/gevaarlijk zijn voor een christen @lekkerbek
Niet alleen dingen waar je aan verslaafd kan raken

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2018 11:17

lekkerbek schreef:Als de Heere toch Zelf voor wijn zorgt bij een bruiloft, dan hoef je toch niet te twijfelen?
Uiteraard met mate genieten, dronkenschap is de Heere een gruwel.
Een glaasje wijn is bovendien goed voor je. Jammer dat ik het niet lust :wink:


Dat een glaasje wijn gezond is is inmiddels wel weerlegd. Voor de gezondheid kan je beter helemaal niet drinken. Onderoeken zijn daarin nog wel eens wisselend geweest. Dat heeft te maken met waar de focus ligt. Voor het hart en de vaten kan het wel goed zijn. Voor andere zaken weer niet. Grotere kans op andere ziekten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2018 11:27

Elpiano schreef:Tegenwoordig zit er toch meer alcohol in wijn dan teneinde van Jezus?
Vind het lastig
Altijd als ik een wijntje neem voelt het als zonde
Net als toen ik nog rookte


Misschien is het goed om je af te vragen waar dat gevoel vandaan komt. Ik kan me niet voorstellen dat het bij God vandaan komt. Want hoe kan Jezus dan enorme hoeveelheden wijn maken op een bruiloft? En zo zijn er wel meer bijbelteksten waarin het drinken van wijn juist positief wordt benoemd. Best kans dat er minder alcohol alcohol in zat toen maar genoeg om er wat van te merken:

En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde - hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel - riep hij de bruidegom en zei tegen hem: 'Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!'
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor coby6 » 16 sep 2018 16:27

Elpiano schreef:Tegenwoordig zit er toch meer alcohol in wijn dan teneinde van Jezus?
Vind het lastig
Altijd als ik een wijntje neem voelt het als zonde
Net als toen ik nog rookte

Ik heb iets van: 1 wijntje mag wel bij het eten met een uitje, maar ik doe het toch liever niet. Vaak zat meegemaakt dat iedereen gezellig gaat drinken en dan doe je niet zo flauw en dan nog 1 en ik kan er toch al niet goed tegen. Ik word niet dronken, maar na 2 van die grote glazen bier ga ik me wel aanstellen, lalala wat zijn we weer lollig, dus daarom neem ik het maar gewoon niet. Scheelt ook of het met eten is of niet. Kreeg een keer een glas champagne met iets van m'n werk en ik had de hele dag niet gegeten. Ik stond op m'n kop.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 14:25

Geniet, maar drink met mate.
Er is niks mis met een koel glas bier op zijn tijd, een lekker wijntje bij het eten of een goed gesprek bij een mooi glas whisky.
Het gaat fout als je je maat niet kent, maar dat geldt voor veel meer zaken.

Er is ook niks mis met een goede sigaar, maar rookverslaving is bepaald niet te verdedigen...
Zo is er niks mis met alcohol, maar als je verslavingsgevoelig bent moet je er wel mee uitkijken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wel of geen alcohol

Berichtdoor StillAwake » 18 sep 2018 14:28

Elpiano schreef:Tegenwoordig zit er toch meer alcohol in wijn dan teneinde van Jezus?
Vind het lastig
Altijd als ik een wijntje neem voelt het als zonde
Net als toen ik nog rookte

Waar baseer jij de stelling op dat wijn vroeger laagalcoholisch was? Zou kunnen, maar heb je een bron?
Dat je bij roken en drinken een schuldgevoel hebt kan ook een stuk opvoeding zijn. Ik ken mensen die schuldgevoelens/zondige gevoelens hebben bij zaken waar ik dat nooit bij zal hebben, terwijl ik me zondig voel bij zaken waar zij moreel weer volledig achter kunnen staan.

Ook daarin is je gevoel een slechte raadgever.

Al is minderen met beiden vanzelf geen slecht advies.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten