Ver weg van God in het dagelijks leven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 12 sep 2018 21:09

Goedenavond broeders & zusters,

Ik merk dat in mijn dagelijkse bezigheden, mijn "zicht" op God verlies. Denk bijvoorbeeld aan werken en andere dagelijkse taken die mijn dagen goed vullen.
Ik heb elke ochtend ongeveer een uur de tijd voor stille tijd en bijbel lezen. Soms mag ik "iets" ervaren in die tijd. Maar buiten die tijd voel ik me meegezogen door de "buitenwereld".
Het mooiste zou zijn om ook in mijn dagelijkse (drukke) bezigheden mijn zicht op God niet te verliezen en Hem proberen te ervaren. Het liefst zou ik wat ik in de stille tijd mag ervaren mee willen nemen naar de rest van de dag.

Mijn vraag: hoe gaan jullie ermee om?


Met een hartelijke groet,

Pres
Laatst gewijzigd door Predew op 13 sep 2018 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Korinthe 12:9

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2018 08:41

Ik herken het wel, je bent vaak zo druk met van alles en nog wat dat je er soms te weinig mee bezig bent. Stille tijd is denk ik sowieso heel goed. Je moet de rust opzoeken, dat komt vaak niet vanzelf. Plan dat inderdaad in. Je kan los van een blok ook kleine momentjes inplannen waar mogelijk. In de lunchpauze na het eten even naar buiten gaan en de stilte en God opzoeken, als je micro-pauzes hebt even de rust opzoeken om te bidden. 's Avonds bewust even de televisie uitlaten, je boek wegleggen (of juist een boek lezen waarin over Hem leert). En op die momenten ook vragen om in de drukte van het leven Hem te mogen zien. Ik denk dat als je dit regelmatig doet, je tussendoor in die drukke momenten ook meer op Hem gericht bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 13 sep 2018 19:06

Goedenavond Marnix,

Bedankt voor uw reactie!

U heeft mij hele mooie adviezen/ tips gegeven!!!
Ik zou idd wel micropauzes kunnen inlassen.
Televisie kijken doe ik bijna niet, geen eens tijd voor, maar als ik de tijd heb dan lees ik liever een boek. Vaak boeken die gerelateerd zijn aan de Bijbel. Maar ook hiervoor heb ik zeer weinig tijd, helaas :(

Ik hoop (op deze manier) aan het einde van de dag wat minder het gevoel te hebben dat ik "iets" mis of iets gemist heb de hele dag, wat bij mij automatisch de gedachte geeft dat het mijn eigen schuld is dat mij dan ook weer automatisch een schuldgevoel geeft. Dit heb ik totaal niet in mijn stille tijd.
Maar soms denk ik: in Jezus Christus is er geen schuld toch? Maar de Heilige Geest werkt wel op je geweten, toch?
Schuldgevoellens zijn verschrikkelijk, maar ik kan er (nu) misschien wel iets mee doen.

Maar ik hoop dat ik door deze micropauzes weer wat dichter bij onze God mag leven. :)

Nogmaals, mijn dank!


Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2018 22:00

Predew schreef:Goedenavond Marnix,

Bedankt voor uw reactie!

U heeft mij hele mooie adviezen/ tips gegeven!!!
Ik zou idd wel micropauzes kunnen inlassen.
Televisie kijken doe ik bijna niet, geen eens tijd voor, maar als ik de tijd heb dan lees ik liever een boek. Vaak boeken die gerelateerd zijn aan de Bijbel. Maar ook hiervoor heb ik zeer weinig tijd, helaas :(

Ik hoop (op deze manier) aan het einde van de dag wat minder het gevoel te hebben dat ik "iets" mis of iets gemist heb de hele dag, wat bij mij automatisch de gedachte geeft dat het mijn eigen schuld is dat mij dan ook weer automatisch een schuldgevoel geeft. Dit heb ik totaal niet in mijn stille tijd.
Maar soms denk ik: in Jezus Christus is er geen schuld toch? Maar de Heilige Geest werkt wel op je geweten, toch?
Schuldgevoellens zijn verschrikkelijk, maar ik kan er (nu) misschien wel iets mee doen.

Maar ik hoop dat ik door deze micropauzes weer wat dichter bij onze God mag leven. :)

Nogmaals, mijn dank!


Met een hartelijke groet,

Pres


Goed om te lezen. Goede boeken lezen is wel fijn. Alleen ook daar moet je soms even een micropauze in nemen ;)

Je schuldig voelen mag, eventjes, maar je mag met schuldgevoelens naar Hem toegaan en het gewoon weer opnieuw proberen. Een vader die van zijn kind houdt wil het wel leren lopen en heeft genoeg geduld om als dat kind soms of vaak valt, het weer overeind te helpen. En hoe meer je die liefde gaat ontdekken, hoe meer je ook van Hem gaat houden. Die liefde voed je door met Hem te praten, naar Hem te luisteren en te lezen/horen hoeveel Hij van jou houdt. En hoe meer je van iemand houdt, hoe meer je er in drukke tijden ook aan iemand denkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor cornelis » 14 sep 2018 19:46

Het komt mij wat vreemd over,dat de Here God zo ver weg is.
Als je dagelijks bid en Bijbel lees,dan ervaar ik Hem beslist niet ver weg.
Hij heeft tijd voor ons,dan hebben we toch ook tijd voor Hem.
Een tekst schiet door mijn hoofd,die is,
Neem u er voor in acht,dat gij de Here God niet Vergeet.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 15 sep 2018 06:44

Marnix schreef:Goed om te lezen. Goede boeken lezen is wel fijn. Alleen ook daar moet je soms even een micropauze in nemen ;)

Je schuldig voelen mag, eventjes, maar je mag met schuldgevoelens naar Hem toegaan en het gewoon weer opnieuw proberen. Een vader die van zijn kind houdt wil het wel leren lopen en heeft genoeg geduld om als dat kind soms of vaak valt, het weer overeind te helpen. En hoe meer je die liefde gaat ontdekken, hoe meer je ook van Hem gaat houden. Die liefde voed je door met Hem te praten, naar Hem te luisteren en te lezen/horen hoeveel Hij van jou houdt. En hoe meer je van iemand houdt, hoe meer je er in drukke tijden ook aan iemand denkt.



Prachtig en helder geschreven, zeer bemoedigend!
Nogmaals mijn dank hiervoor.


Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 15 sep 2018 06:58

cornelis schreef:Het komt mij wat vreemd over,dat de Here God zo ver weg is.
Als je dagelijks bid en Bijbel lees,dan ervaar ik Hem beslist niet ver weg.
Hij heeft tijd voor ons,dan hebben we toch ook tijd voor Hem.
Een tekst schiet door mijn hoofd,die is,
Neem u er voor in acht,dat gij de Here God niet Vergeet.



Mooi om te lezen dat u dit niet ervaart! Ik kan me voorstellen dat het als een geweldig zegen moet zijn om zo door de dagen heen te gaan.
Fijn dat u de tekst heb gedeeld. Ongetwijfeld zal dat in de Bijbel staan. Helaas ken ik de Bijbel niet uit mijn hoofd. :oops: (Alleen de teksten die mij aanspreken ken ik uit mijn hoofd en dan nog weet ik niet precies waar ze staan.)

Bedankt voor het delen van uw ervaring. Altijd goed om te weten dat niet iedereen het heeft.


Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2018 13:33

Predew schreef:Mijn vraag: hoe gaan jullie ermee om?
Met een hartelijke groet,
Pres

Voor mij herkenbaar.
Ik neem me op zondagavond voor om nu eens de hele week echt een heel uur per dag vrij te maken voor stille tijd.
En eer dat het dinsdag of woensdag is, schiet het er al weer bij in.
Beschamend!
We worden vaak zo in beslag genomen door aardse zaken, totdat de Heere ons Zelf weleens stil moet zetten.
Maar laat je oordopjes eens uit als je op de fiets stap en praat in gedachten met God.
Je hoeft niet persé aan tafel te zitten met je handen gevouwen.
Het kan ook gedurende de dag als je eventjes moet wachten of zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 17 sep 2018 14:05

Chaya schreef:Voor mij herkenbaar.
Ik neem me op zondagavond voor om nu eens de hele week echt een heel uur per dag vrij te maken voor stille tijd.
En eer dat het dinsdag of woensdag is, schiet het er al weer bij in.
Beschamend!
We worden vaak zo in beslag genomen door aardse zaken, totdat de Heere ons Zelf weleens stil moet zetten.
Maar laat je oordopjes eens uit als je op de fiets stap en praat in gedachten met God.
Je hoeft niet persé aan tafel te zitten met je handen gevouwen.
Het kan ook gedurende de dag als je eventjes moet wachten of zo.



Bedankt voor uw (behulpzame) reactie!

Gelukkig probeer ik de kleine momenten te pakken om me te richten naar Hem! De afgelopen dagen ben ik me er bewust van geworden en denk bij mezelf: alle kleine beetjes helpen.
Maar ik denk (helaas) dat de ervaringen die ik in mijn stille tijd ervaar het niet mogelijk maakt om mee te nemen naar de rest van de dag. De aardse zaken nemen inderdaad zoveel tijd in beslag, dat ik soms merk dat het mijn "gedrag" veranderd (denk aan stress). In de ochtend stap ik in een heel ander "sfeer" mijn stille tijd in, dan overdag vanuit de stress de kleine momenten te pakken.
Maar ik ben nog maar net bezig, wellicht baard oefening kunst en hoop ik op den duur minder gestresst te zijn en mezelf juist meer door Hem te laten leiden, zelfs in de drukke periode. Ik geloof dat dat kan, alleen toepassen nog!

Chaya schreef:We worden vaak zo in beslag genomen door aardse zaken, totdat de Heere ons Zelf weleens stil moet zetten.


Echter vraag ik me af hoe Hij ons Zelf weleens stil moet zetten. Ik denk dat ik dit nooit heb ervaren, dat zou denk ik wel fijn zijn :)

Nogmaals bedankt voor uw reactie :D


Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2018 15:04

Predew schreef:Echter vraag ik me af hoe Hij ons Zelf weleens stil moet zetten. Ik denk dat ik dit nooit heb ervaren, dat zou denk ik wel fijn zijn :)

Nou, dat vraag ik me af.
Ik dacht daarbij aan een ziekte, ernstige vermoeidheid of een burn out.
Dan sta je stil of je wilt of niet.
Maar dan kan het ook nog zo zijn dat je te moe of te verdrietig bent.
In de Bijbel staat niet voor niets de oproep om in je goede dagen = je jeugd, jongvolwassenheid - te zoeken naar je Schepper, eer dat de kwade dagen komen - ziekte, depressie, gebreken, vergeetachtigheid - en waarop je dus geen zin of moed meer hebt.

Elke christen kent tijden een "weertijden" zoals dat zo mooi heet. Een tijd om dichtbij te zijn en een tijd om veraf te zijn.
Het staat in Prediker. In de Bijbel vinden we ook voorbeelden van heiligen die soms heel ver van God verwijderd waren, of zelfs moedeloos werden.
Elia die zich neerlegde onder de jeneverboom, Lees dat maar eens 1 Koningen 19.
Het betekent dat jij zelfkennis hebt. Je wilt het goede doen, maar de afleiding ligt alweer op de loer. Zo menselijk!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 17 sep 2018 19:52

Chaya schreef:Nou, dat vraag ik me af.
Ik dacht daarbij aan een ziekte, ernstige vermoeidheid of een burn out.
Dan sta je stil of je wilt of niet.
Maar dan kan het ook nog zo zijn dat je te moe of te verdrietig bent.
In de Bijbel staat niet voor niets de oproep om in je goede dagen = je jeugd, jongvolwassenheid - te zoeken naar je Schepper, eer dat de kwade dagen komen - ziekte, depressie, gebreken, vergeetachtigheid - en waarop je dus geen zin of moed meer hebt.

Elke christen kent tijden een "weertijden" zoals dat zo mooi heet. Een tijd om dichtbij te zijn en een tijd om veraf te zijn.
Het staat in Prediker. In de Bijbel vinden we ook voorbeelden van heiligen die soms heel ver van God verwijderd waren, of zelfs moedeloos werden.
Elia die zich neerlegde onder de jeneverboom, Lees dat maar eens 1 Koningen 19.
Het betekent dat jij zelfkennis hebt. Je wilt het goede doen, maar de afleiding ligt alweer op de loer. Zo menselijk!


Oh, dat is inderdaad niet een fijne manier om stil te staan. En ik denk soms hoe hardleerser iemand is hoe ernstiger de "kwaal". Ik geloof namelijk ook dat er misschien tijden gecreerd kunnen worden dat je ineens gewoon tijd over houdt. (Misschien voor mensen die niet zo hardleers zijn???)
Stel nou dat ik na een drukke dag thuis kom en het huishouden niet hoef te doen, ik heb ineens zeeën van tijd. Hoe geweldig zou dat zijn om dat dan te spenderen aan God. (Ik vind het al erg genoeg dat ik zo een voorbeeld moet nemen, het is alsof het huishouden boven God sta :shock: :oops:)
Heerlijk lijkt mij dat.

Bedankt voor het bijbelgedeelte!!!! Ik vind dat een prachtig stuk!! Een heerlijk stukje wat u mij onder de aandacht heeft gegeven.
2 Korinthe 12:9

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor cornelis » 17 sep 2018 21:36

Nog even voor Predew,die Bijbeltekst staat in Deuteronomium 6 vers 12.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 18 sep 2018 04:39

cornelis schreef:Nog even voor Predew,die Bijbeltekst staat in Deuteronomium 6 vers 12.


Bedankt voor het onder de aandacht brengen van deze Bijbeltekst :D

Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor krid » 18 sep 2018 09:21

Psalmen 91 Ik zeg tegen de HEERE: Mijn toevlucht en mijn burcht, mijn God, op Wie ik vertrouw!

1 Petrus 2 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.

De Bijbel heeft een antwoord in iedere situatie! Daarom is het belangrijk de Bijbel te lezen, en deze Woorden in je hart te bewaren, zoals we in Spreuken 4 lezen:

Mijn zoon, sla acht op mijn woorden, neig je oor tot wat ik zeg. Laat ze niet wijken van je ogen, bewaar ze in het binnenste van je hart. Ze zijn immers leven voor wie ze vinden, en genezing voor heel hun vlees.

Gods Woord is het antwoord in iedere situatie. Gods Woord is zelfs genezing voor lichaam en ziel!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor MoesTuin » 18 sep 2018 14:52

Als de Heere Jezus in je hart woont dan is God altijd bij je.
Altijd zelfs als je dit niet zo ervaart.
Wij zijn nog niet volmaakt in dit leven en vergeten al snel de Heer maar de Heer jou niet.
"Ik ben bij je , alle dagen, ja alle dagen van je leven, ja zelfs tot de voleinding van de wereld"

Ik ben met je

Hij is bij me als ik fiets
of in de auto rij,
ook in de wachtkamer
is Hij bij mij,
in de behandelkamer
voel ‘k Hem rondom mij,
Hij hoort mijn bidden,
Hij geeft rust in mij,
de moeilijke momenten
merkt Hij het eerste op,
Hij neemt het bidden over,
ondergaat hetgeen ik onderga,
stuurt tegelijk de handen van de artsen.
Ook hen is Hij nabij.

Waar ik ook ben,
ik weet me steeds geborgen
want Vader is er, Vader is bij mij.


Coby Poelman-Duisterwinkel

Ik praat veel met de Heer gewoon in het verloop van de dingen van alle dag of in de tuin of op de fiets en in de natuur kom je de Heer tegen of kijkend heel simpel naar omhoog.....ik kijk omhoog waar komt mijn hulp vandaan...ja enkel van u Heer!
Dat gaat veelvuldig vanzelf en ongepland en het is een deel van mijn leven geworden.
Ik hoef geen aparte afspraak of stille tijd te plannen want de Heer is er 24h per dag voor mij en daarbijzeggende, ik lang niet al die tijd voor Hem.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten