De dominee, als postbode, als schilder

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2018 10:21

Een preek is geen strooibiljet, neergeworpen uit een vliegtuig. Het is zelfs geen brief die wordt geponeerd in de brievenbus. De dominee is als een postbode die aanbelt, wacht tot iemand opendoet en de brief openvouwt.” Prof. dr. A. de Reuver sprak tijdens de Haamstedeconferentie in Elspeet over de hartslag van de prediking. “Dominees zijn als schilders. We schilderen Jezus.”

Gelezen op CIP. Helaas is dit een + artikel, dus zonder lidmaatschap is het niet te lezen.

Ik vind dit wel een aparte beeldende uitspraak.
Het geeft aan dat er aktief luisteren vereist wordt.
Een preek kan als het ware wegwaaien, zoals in de gelijkenis van het zaad.

Schilderen geeft ook aan dat het beeldend kan zijn.

Hoe zien jullie een dominee/voorganger?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor coby6 » 12 sep 2018 10:54

Oh ik dacht letterlijk, want meestal hebben ze een baan en doen ze dat erbij. Een voorganger die ik had was makelaar en dan moest ie ook nog elke keer 2 uur rijden om ergens te preken voor niks. Ik was er eens op visite en dat kind van 2 zat te huilen, want ze zag d'r vader nooit.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor hans0166 » 12 sep 2018 11:16

Chaya schreef:Gelezen op CIP. Helaas is dit een + artikel, dus zonder lidmaatschap is het niet te lezen.


artikelen van CIP kun je meestal gewoon ff knippen en plakken, ze hebben ze zelf ook meestal "geleend"van andere bronnen zonder te betalen,daar is onlangs nog heibel over geweest.

Chaya schreef: De dominee is als een postbode die aanbelt, wacht tot iemand opendoet en de brief openvouwt.

niet zo'n heel goed voorbeeld, de postbode wacht namelijk nooit tot je de brief openmaakt. En de postbode zal het een zorg zijn wát er in de brief staat.

Chaya schreef:Dominees zijn als schilders. We schilderen Jezus.

ligt er maar een beetje aan, vaak wordt er een beetje teveel kleur bijgemengd, een beetje neutralere kleur geven aan de Christus zou mij vaak wenselijk zijn, er wordt buiten de bijbelse informatie over Hem vaak een heleboel ingekleurd wat we niet weten.

Voor mij zou een voorganger de teksten moeten verklaren, verder niet al teveel theologische hoogstandjes of weegjes aanwijzen... kort maar krachtig, en de bijbel zélf aan het woord/werk laten. Preken langer dan 20 minuten zijn vrijwel zinloos.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor hans0166 » 12 sep 2018 11:22

coby6 schreef: want meestal hebben ze een baan en doen ze dat erbij.


Ik denk dat je "meestal" weg kunt laten :)
PKN, GG, (en alle andere refo soorten) vast aangestelde pastores bij RKK. OKK en ook andere kerken hebben vrijwel altijd betaalde krachten die geen andere baan hebben.

Meestal zie je alleen bij de Evangelische groepen dat een voorganger een gewoon beroep heeft.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor coby6 » 12 sep 2018 11:55

hans0166 schreef:
Voor mij zou een voorganger de teksten moeten verklaren, verder niet al teveel theologische hoogstandjes of weegjes aanwijzen... kort maar krachtig, en de bijbel zélf aan het woord/werk laten. Preken langer dan 20 minuten zijn vrijwel zinloos.

Een prediker zei een keer: Prediker is het makkelijkste baantje dat er is. Je hoeft alleen maar te zeggen wat er in de Bijbel staat.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor coby6 » 12 sep 2018 11:58

Chaya schreef:Een preek is geen strooibiljet, neergeworpen uit een vliegtuig. Het is zelfs geen brief die wordt geponeerd in de brievenbus. De dominee is als een postbode die aanbelt, wacht tot iemand opendoet en de brief openvouwt.” Prof. dr. A. de Reuver sprak tijdens de Haamstedeconferentie in Elspeet over de hartslag van de prediking. “Dominees zijn als schilders. We schilderen Jezus.”

Gelezen op CIP. Helaas is dit een + artikel, dus zonder lidmaatschap is het niet te lezen.

Ik vind dit wel een aparte beeldende uitspraak.
Het geeft aan dat er aktief luisteren vereist wordt.
Een preek kan als het ware wegwaaien, zoals in de gelijkenis van het zaad.

Schilderen geeft ook aan dat het beeldend kan zijn.

Hoe zien jullie een dominee/voorganger?

M'n ex kreeg laatst een baan aangeboden bij de Nuon als verkoper. Hij moest dingen verkopen die niemand wil.
Hij heeft al jaren gepreekt. Ik zeg: nou daar heb je wel ervaring mee.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor MoesTuin » 12 sep 2018 13:26

Chaya schreef:Een preek is geen strooibiljet, neergeworpen uit een vliegtuig. Het is zelfs geen brief die wordt geponeerd in de brievenbus. De dominee is als een postbode die aanbelt, wacht tot iemand opendoet en de brief openvouwt.” Prof. dr. A. de Reuver sprak tijdens de Haamstedeconferentie in Elspeet over de hartslag van de prediking. “Dominees zijn als schilders. We schilderen Jezus.”

Gelezen op CIP. Helaas is dit een + artikel, dus zonder lidmaatschap is het niet te lezen.

Ik vind dit wel een aparte beeldende uitspraak.
Het geeft aan dat er aktief luisteren vereist wordt.
Een preek kan als het ware wegwaaien, zoals in de gelijkenis van het zaad.

Schilderen geeft ook aan dat het beeldend kan zijn.

Hoe zien jullie een dominee/voorganger?


Laatst plaatste ik in een topic deze bijdrage



MoesTuin schreef:Aanrader voor alle predikanten

https://cip.nl/43228-naast-mijn-predika ... rachtwagen

Citaat ds Borsje:
Het chauffeur-zijn is een geweldige verrijking voor zijn predikantschap.
Hij kan elke dominee aanraden om je op z’n tijd eens in andere beroepsgroepen te mengen.
“Je kunt als dominee best snel mooie idealen bepreken vanaf de kansel.
Maar als chauffeur zie je ook de doorwerking van die idealen in de praktijk.
Wat betekent de zondagsrust voor deze beroepsgroep?
Ik denk dat je niet altijd zwart-wit antwoorden voor kunt schotelen, maar dat het gestoeld moet zijn op de praktijk. In de Bijbel is bijna niemand fulltime dominee of evangelist.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2018 13:32

coby6 schreef:Oh ik dacht letterlijk, want meestal hebben ze een baan en doen ze dat erbij. Een voorganger die ik had was makelaar en dan moest ie ook nog elke keer 2 uur rijden om ergens te preken voor niks. Ik was er eens op visite en dat kind van 2 zat te huilen, want ze zag d'r vader nooit.

Een predikant in de rechterflank heeft het ontzettend druk. Het is meer dan een fulltime baan. Twee soms drie keer preken op zondag, daarnaast de catechisatielessen, tenzij de gemeente zo groot is dat het niet te doen is, dan zetten een ouderling in.
Rouw- en trouwdiensten leiden, en dat kan in een kerk zijn aan de andere kant van het land.
Op ziekenbezoek in het ziekenhuis, verpleeghuis, terminale zieken bezoeken en begeleiden.
Daarnaast worden ze vaak gevraagd als spreker op een jongerenavond, of bij Helpende Handen.

In het kerkblad van de PKN zie ik dat het daar anders gaat. Daar is het meer een "beroep", alle predikanten hebben om beurt een vaste vrije dag. En spreekuur. Er is een doopcommisssie, dus veel werk wordt hem uit handen genomen.

W.b. een baan, je merkt en hoort het als een predikant een late roeping heeft gekregen en eerst een gewone baan heeft gehad.
Dat is toch een verschil met iemand die zo vanuit de middelbare school naar de T.U. is gegaan.

coby6 schreef:Prediker is het makkelijkste baantje dat er is. Je hoeft alleen maar te zeggen wat er in de Bijbel staat.

Dat is ten dele waar. Er moet wel exegese (tekstuitleg) zijn, je kunt niet in het wilde weg over een tekst wat vertellen, die staat altijd in een context.
En in bepaalde stromingen is de bevinding natuurlijk heel belangrijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor coby6 » 12 sep 2018 13:37

MoesTuin schreef:Laatst plaatste ik in een topic deze bijdrage

Ik ben weleens naar Bijbelstudies geweest van een man die werkte als vrachtwagenchauffeur, maar toen werd ie ineens ontslagen. Binnen 2 jaar tijd had ie 2000 mensen op straat tot de Heer geleid met een klein groepie.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor MoesTuin » 12 sep 2018 13:52

coby6 schreef:Ik ben weleens naar Bijbelstudies geweest van een man die werkte als vrachtwagenchauffeur, maar toen werd ie ineens ontslagen. Binnen 2 jaar tijd had ie 2000 mensen op straat tot de Heer geleid met een klein groepie.

Wauw....God is zo groot....
En dat is juist nu kerk zijn buiten de kerkmuren om.
Juist de opdracht van de Geroepene door de Heer om hen op die manier te trekken en te leiden tot Hem.
Ook naar wat de Heer Jezus op aarde liet zien....tussen alle mensen in gaan staan en je niet terug trekken met elkaar in eigen kring.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor hans0166 » 12 sep 2018 14:09

Chaya schreef:In het kerkblad van de PKN zie ik dat het daar anders gaat. Daar is het meer een "beroep", alle predikanten hebben om beurt een vaste vrije dag. En spreekuur. Er is een doopcommisssie, dus veel werk wordt hem uit handen genomen.



ik denk dat het EEN kerkblad van de PKN is? Dit is namelijk niet zo algemeen, alleen bij grotere samengestelde gemeentes met meerdere wijkpredikanten lijkt me dit mogelijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2018 15:28

hans0166 schreef:ik denk dat het EEN kerkblad van de PKN is? Dit is namelijk niet zo algemeen, alleen bij grotere samengestelde gemeentes met meerdere wijkpredikanten lijkt me dit mogelijk.

Ik lees er meerdere hoor. Maar het gaat idd wel over de samengestelde gemeentes. Onderling zijn grote verschillen waarneembaar.
Qua inhoud, qua invulling van de kerkdiensten.
Maar het gaat nu om het ambt als dominee, ik las dat een wijk een sollicitatieprocedure startte en iemand kwam daar dus op af.
Zo gaat dat bij ons niet. De k.r. brengt een beroep uit, de dominee neemt dit in beraad en bedankt dan of neemt het aan. Voor een minimale periode, maar ontslaan kun je hem niet (wel uit het ambt zetten wegens grove openbare zonden) bijvoorbeeld of disfunctioneren.
De predikant gaat ook met pensioen als hij de gerechtigde leeftijd heeft bereikt, ook dat is bij ons niet. hij gaat door totdat het niet meer kan en vraagt dan emeritaat aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor hans0166 » 12 sep 2018 16:19

Chaya schreef: De k.r. brengt een beroep uit, de dominee neemt dit in beraad en bedankt dan of neemt het aan. Voor een minimale periode, maar ontslaan kun je hem niet (wel uit het ambt zetten wegens grove openbare zonden) bijvoorbeeld of disfunctioneren.
De predikant gaat ook met pensioen als hij de gerechtigde leeftijd heeft bereikt, ook dat is bij ons niet. hij gaat door totdat het niet meer kan en vraagt dan emeritaat aan.


dit is ook binnen de PKN een( of één van de?) normale procedure, ik denk dat sollicitaties meer voorkomen in de meer links georienteerde gemeentes.

Yoshi

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor Yoshi » 12 sep 2018 16:19

Ik zie een dominee meer als herder dan als schilder of postbode.

welling82

Re: De dominee, als postbode, als schilder

Berichtdoor welling82 » 29 nov 2018 22:40

Chaya schreef:Een preek is geen strooibiljet, neergeworpen uit een vliegtuig. Het is zelfs geen brief die wordt geponeerd in de brievenbus. De dominee is als een postbode die aanbelt, wacht tot iemand opendoet en de brief openvouwt.” Prof. dr. A. de Reuver sprak tijdens de Haamstedeconferentie in Elspeet over de hartslag van de prediking. “Dominees zijn als schilders. We schilderen Jezus.”

Gelezen op CIP. Helaas is dit een + artikel, dus zonder lidmaatschap is het niet te lezen.

Ik vind dit wel een aparte beeldende uitspraak.
Het geeft aan dat er aktief luisteren vereist wordt.
Een preek kan als het ware wegwaaien, zoals in de gelijkenis van het zaad.

Schilderen geeft ook aan dat het beeldend kan zijn.

Hoe zien jullie een dominee/voorganger?



Gods leraars zijn van God geroepen of het wordt zoals het kaf van het koren gescheiden.

God doet het werk, ook bij een leraar, niet de leraar beschermd de Kerk, God onderhoud Zijn Kerk.

De leraar is geen kunstenaar. De duivel is een kunstenaar genoemd.

De leraren behoren Christus niet te 'schilderen', Christus IS, want Hij is God en God heeft gezegd dat Hij, Die de Waarheid is, IS.

De leraren behoren vragen te beantwoorden tijdens de steeds weer wriemelende, zich onder de Waarheid uit wurmende, veranderende wereld aan de hand van de niet veranderende Waarheid. Daarbij is en was Christus Dezelfde die niet steeds opnieuw 'geschilderd' hoeft te worden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten