Jesaja40 schreef:Onder geestelijke gaven zou ik zeker het volgende willen rangschikken: een luisterend oor, een bewogen hard, liefdevolle handen bij een ziekbed, een troostend woord bij een eenzame en zo zullen er nog meer goede zaken aan toegevoegd kunnen worden.
krid schreef:Hoe goedbedoeld dit ook is, noem ik dit gewoon humanisme. Wat onderscheid een geestelijk mens van een niet-geestelijk mens?
Dan is het humanisme qua inhoud aardig Bijbels.
Lees maar eens in Romeinen 2 wat er staat: God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven.
Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
krid schreef:Graag verwijs ik nogmaals naar 1 Korinthe 12: "Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent."
Ik geloof dat we de geestelijke gaven kunnen vergelijken met stukken gereedschap uit de gereedschapkist.
Je hebt niet alle gereedschapstukken tegelijk nodig, en je gebruikt ook niet eerst een schroevendraaier en daarna pas de boor.
Eerst een gaatje boren en daarna de schroef erin draaien.
Naar mijn mening geeft de Geest eerst een woord van kennis en geloof om bijvoorbeeld te bidden om genezing voor een bepaald persoon.
Wie zonder een woord van kennis en geloof genezing in Jezus naam begint uit te spreken is m.i. net als iemand die zonder meten en boren met de schroevendraaier aan de slag gaat.
De Geest bepaald hoe, wanneer, wat en wie welke gave op welk moment nodig heeft, voor de
ander.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)