Geestelijke gaven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 24 aug 2018 17:42

In 1 Korinthe 12 spreekt Paulus over de geestelijke gaven. Hij wil niet dat we onwetend zijn: "Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent." Het lijkt erop dat in veel kerken de gaven helemaal niet meer ingezet worden, terwijl je toch zou denken dat we samen een Lichaam vormen, waarbij verschillende leden verschillende gaven bezitten: "Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest."

In hoeverre zijn bij jou/jullie in de kerk de genadegaven zichtbaar aanwezig?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2018 18:26

Bij mijn weten zijn er 7 gaven van de Geest;
vrees voor de Heer (of godsvrees)
godsvrucht
kennis (of wetenschap)
sterkte
raad (of beleid)
inzicht (of verstand)
wijsheid

Deze zie je allemaal in meer of mindere mate wel terug komen in de verschillende christelijke geloofsgemeenschappen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 25 aug 2018 19:03

Yoshi schreef:Bij mijn weten zijn er 7 gaven van de Geest;


1 Korinthe 12
Vele gaven, één Geest
1 Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent. 2 U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren. 3 Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt, zegt: Jezus is een vervloekte. Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest. 4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest. 5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere. 6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt. 7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander. 8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest; 9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest; 10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen. 11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2018 09:12

Leuk een spelletje bijbelcitaten over de schutting werpen;

Jesaja 11,1-3
1 Een twijg ontspruit aan de stronk van Isaï, een telg ontbloeit aan zijn wortel. 2 De geest van Jahwe rust op hem, een geest van wijsheid en inzicht, een geest van beleid en sterkte, een geest van kennis en ontzag voor Jahwe. 3- hij ademt ontzag voor Jahwe. Niet naar uiterlijke schijn spreekt hij recht en hij doet geen uitspraak op grond van loze geruchten;

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 26 aug 2018 15:27

Er zijn dus meerdere geestelijke gaven, zie 1 Korinthe 12, Efeziërs 4, Romeinen 12.

De gave van wijsheid, van kennis, van geloof, gave van genezen, gave van het verrichten van wonderen, gave van profeteren, gave om te onderscheiden, gave van klanktaal, gave van het uitleggen van klanktaal, gave van beheer en bestuur, gave van hulpverlening zijn enkele voorbeelden. Het valt me op dat in diverse kerken deze gaven niet volledig worden ingezet. In hoeverre wordt in jouw kerk gebruik gemaakt van de geestelijke gaven? Worden er zieken genezen door het praktiseren van de gave van genezen? Zijn er woorden van kennis, wijsheid?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor benefietdiner » 26 aug 2018 15:41

krid schreef:Er zijn dus meerdere geestelijke gaven, zie 1 Korinthe 12, Efeziërs 4, Romeinen 12.

De gave van wijsheid, van kennis, van geloof, gave van genezen, gave van het verrichten van wonderen, gave van profeteren, gave om te onderscheiden, gave van klanktaal, gave van het uitleggen van klanktaal, gave van beheer en bestuur, gave van hulpverlening zijn enkele voorbeelden. Het valt me op dat in diverse kerken deze gaven niet volledig worden ingezet. In hoeverre wordt in jouw kerk gebruik gemaakt van de geestelijke gaven? Worden er zieken genezen door het praktiseren van de gave van genezen? Zijn er woorden van kennis, wijsheid?

misschien is het goed om 1 korinthe 13 hier bij te lezen.
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/13.html#2

Yoshi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2018 15:48

Ik zie dat de geestelijke gaven linksom of rechtsom aanwezig zijn in de verschillende geloofsgemeenschappen. Wie ben ik om te bepalen of het in voldoende mate is of niet.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 26 aug 2018 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor hans0166 » 26 aug 2018 16:05

krid schreef:Er zijn dus meerdere geestelijke gaven, zie 1 Korinthe 12, Efeziërs 4, Romeinen 12.

In hoeverre wordt in jouw kerk gebruik gemaakt van de geestelijke gaven?
Worden er zieken genezen door het praktiseren van de gave van genezen? Zijn er woorden van kennis, wijsheid?


ja

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 26 aug 2018 17:00

benefietdiner schreef:misschien is het goed om 1 korinthe 13 hier bij te lezen.
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/13.html#2


Dat klopt, benefietdiner, maar, is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Het roept natuurlijk wel nieuwe vragen op (los van de eerder gestelde vraag, die je - als jij je geroepen voelt - best mag beantwoorden). Heb jij de liefde? En, wat versta je onder het hebben van de liefde?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor GDK » 26 aug 2018 18:34

Yoshi schreef:Ik zie dat de geestelijke gaven linksom of rechtsom aanwezig zijn in de verschillende geloofsgemeenschappen. Wie ben ik om te bepalen of het in voldoende mate is of niet.

precies, daar gaat het om. Zo staat het ook in de Bijbel : Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.
We hoeven dus niet alle gaven in de gemeente te hebben en dat is ook natuurlijk in geen enkele gemeente zo. Wees tevreden met de gaven die je in de gemeente hebt. Maar ook tevredenheid is een gave die je steeds minder in de kerk ziet.
Vooruit met de geit!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 26 aug 2018 21:14

GDK schreef:precies, daar gaat het om. Zo staat het ook in de Bijbel : Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.
We hoeven dus niet alle gaven in de gemeente te hebben en dat is ook natuurlijk in geen enkele gemeente zo. Wees tevreden met de gaven die je in de gemeente hebt. Maar ook tevredenheid is een gave die je steeds minder in de kerk ziet.


Het valt mij zo op dat heel veel mensen alstijd zeggen dat de Heilige Geest uitdeeld aan een ieder afzonderlijk zoals Hij wil en dat ze dan zeggen dat het dan aan de ene persoon dit is en aan de andere persoon wat anders.
Als je gewoon leest wat er staat dan lees ik gewoon dat de manier van uitdelen van de Heilige Geest is op de manier, dat Hij alles wil geven aan alle gelovigen.

Wij zijn toch ook allen geroepen om verlossing te ontvangen van AL onze zonden en niet van een deel daar van.
Wij zijn geroepen om te leven in volheid, wij moeten allemaal opgroeien tot volwassenheid.
Alles wordt dus aan een ieder afzonderlijk toebedeeld.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Jesaja40 » 26 aug 2018 22:19

Veendam citeert:
Het valt mij zo op dat heel veel mensen altijd zeggen dat de Heilige Geest uitdeelt aan een ieder afzonderlijk zoals Hij wil en dat ze dan zeggen dat het dan aan de ene persoon dit is en aan de andere persoon wat anders.
Als je gewoon leest wat er staat dan lees ik gewoon dat de manier van uitdelen van de Heilige Geest is op de manier, dat Hij alles wil geven aan alle gelovigen.

Wij zijn toch ook allen geroepen om verlossing te ontvangen van AL onze zonden en niet van een deel daar van.
Wij zijn geroepen om te leven in volheid, wij moeten allemaal opgroeien tot volwassenheid.
Alles wordt dus aan een ieder afzonderlijk toebedeeld.


Pittig onderwerp, want dan moet men afvragen wat zijn geestelijke gaven? Wanneer de Eeuwige Zijn Geest uitstort, zie vooral als ondersteuning van de Woordverkondiging in de 1e eeuw van de gangbare jaartelling moeten wij dat letterlijk nemen zoals dat er staat. Maar staat die stroom dan ineens stil? Is het niet zo dat de Eeuwige de mens talenten geeft in wijsheid, kennis enzovoort. Wat doen wij met die talenten? Passen wij onze ontvangen talenten toe in ons dagelijkse leven.

Wat zijn dan die geestelijke gaven? Zouden die niet breder getrokken mogen worden? Niet ieder mens is een geestelijke, dat wordt ook niet verlangd. Aan die geestelijke gave zou ik veel meer geneigd zijn om daar een talent aan te verbinden. Dan komt het wat dichter bij ons te staan.

Hoe laten wij de talenten, die wij van de Eeuwige hebben ontvangen, tot zijn recht komen? Als wij veel talenten hebben ontvangen door wijsheid en kennis is dat een genadegave van de Eeuwige. En hoe meer talenten je krijgt toebedeeld kom je vaster op de grond te staan. Het doet je niet "zweven" omdat je zoveel hebt gekregen. Eerder doet het je zweten, want je beseft dat die talenten er niet zomaar zijn. De Eeuwige heeft je hele brede schouders gegeven om die te dragen.

Een gegeven talent is geleend goed, want de Eeuwige zal aan ons vragen wat wij hebben gedaan met het ontvangen talent. Wat is ons antwoord dan aan de Eeuwige? Het heldere verstand hebben wij niet van ons zelf al moet ik zeggen dat zeer velen er behoorlijk voor moeten blokken om dat eindexamen of om die felbegeerde bul. Ook dat is mijns inziens ook te duiden als een ontvangen talent. Je moet er voor knokken en plagiaat behoort niet tot de persoonlijke inspanning en valt onder de categorie: diefstal.

Onder geestelijke gaven zou ik zeker het volgende willen rangschikken: een luisterend oor, een bewogen hard, liefdevolle handen bij een ziekbed, een troostend woord bij een eenzame en zo zullen er nog meer goede zaken aan toegevoegd kunnen worden. Primair denken wij aan geestelijke gaven aan: prediking en uitleg. Pastoraal handelen, dat wil zeggen met raad en daad bijstaan is de uitwerking van de geestelijke gaven. Alleen daarom zou ik de geestelijke gaven willen verbinden met ook de ontvangen talenten. Ook die komen mijns inziens voor in ons hele levensproces. Dat gaat meestal met vallen en weer opstaan. En een aanmoediging van de Eeuwige is zeker op zijn plaats. Hetzij via een woord of een tekst uit de Bijbel, via een prediking of via een wijs persoon die je wijst op je verantwoordelijkheid.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 27 aug 2018 08:17

Jesaja40 schreef:Pittig onderwerp, want dan moet men afvragen wat zijn geestelijke gaven?


Het heeft te maken met een normale geestelijke ontwikkeling. Het valt me op dat sommige mensen onnodige vragen stellen. Zo lezen we bijvoorbeeld in de Bijbel dat God de hemel, aarde en zee in zes dagen geschapen heeft. Dan stellen mensen de vraag "wat zou God daarmee bedoelen?" Ik denk dat God daarmee bedoelt dat Hij de hemel, aarde en zee in zes dagen geschapen heeft, niks moeilijks aan. Hetzelfde geldt voor de geestelijke gaven. Paulus wil niet dat we onwetend zijn, eigenlijk vergelijkbaar met mensen die Gods Woord bespotten en twijfelen aan Zijn schepping. De Bijbel beschrijft duidelijk de geestelijke gaven. Waarom moeten we ons dan afvragen wat de geestelijke vragen zijn, als het antwoord simpel in de Bijbel staat???

Wat zijn dan die geestelijke gaven? Zouden die niet breder getrokken mogen worden? Niet ieder mens is een geestelijke, dat wordt ook niet verlangd. Aan die geestelijke gave zou ik veel meer geneigd zijn om daar een talent aan te verbinden. Dan komt het wat dichter bij ons te staan.


Dan herhaal je de vraag, maar naar mijn mening wordt het betoog daardoor niet eenvoudiger. Je lijkt me moeilijk te doen, zonder dat er redenen voor zijn. Ik ben met je eens dat niet ieder mens "geestelijk" is, maar, de Bijbel leert wel dat ieder mens "geest" is. Als wedergeborene zou je naar de geest horen te leven, en daar horen geestelijke gaven bij. Natuurlijk ontvangt een mens ook talenten, ook daar is de Bijbel duidelijk in! Talenten kan je inzetten (investeren), maar ook begraven (verspillen). Zeker is er enige analogie: zetten we onze gaven en talenten in? Of begraven we onze gaven en talenten? In veel kerken vinden geen genezingen meer plaats. Waarom niet? Misschien omdat de gave der genezing niet meer ingezet wordt? Zou dat kunnen? Zou het kunnen dat gelovigen de geestelijke gaven begraven i.p.v. in te zetten??

Onder geestelijke gaven zou ik zeker het volgende willen rangschikken: een luisterend oor, een bewogen hard, liefdevolle handen bij een ziekbed, een troostend woord bij een eenzame en zo zullen er nog meer goede zaken aan toegevoegd kunnen worden.


Hoe goedbedoeld dit ook is, noem ik dit gewoon humanisme. Wat onderscheid een geestelijk mens van een niet-geestelijk mens?

Graag verwijs ik nogmaals naar 1 Korinthe 12: "Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent."

Is de kerk onwetend geworden? Ik vrees van wel.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Jesaja40 » 27 aug 2018 10:40

Krid schreef:
Hetzelfde geldt voor de geestelijke gaven. Paulus wil niet dat we onwetend zijn, eigenlijk vergelijkbaar met mensen die Gods Woord bespotten en twijfelen aan Zijn schepping. De Bijbel beschrijft duidelijk de geestelijke gaven. Waarom moeten we ons dan afvragen wat de geestelijke vragen zijn, als het antwoord simpel in de Bijbel staat???


Tegen wie richt Paulus zijn boodschap? Zijn dat niet de nieuwe toegetreden gelovigen uit de volkeren? Zij horen van zaken, die niet in hun cultuur past en toch ook onderwezen worden. Zij staan nog maar in de kinderschoenen voor het geloof in de G’d van Israël. Paulus sticht geen nieuwe G’ds dienst maar wijst naar de basisregels die gewoon gelden voor het Huis van Israël. Iedereen die zich bij een gemeente aansluit kent lang niet alle gebruiken. Zij zijn in dat opzicht nog steeds niet geestelijk volwassen. Om dat te begrijpen moet u zich steeds verplaatsen in de situatie van toen. Dan zult u ook de opmerking van Paulus begrijpen.


Krid schreef:
In veel kerken vinden geen genezingen meer plaats. Waarom niet? Misschien omdat de gave der genezing niet meer ingezet wordt? Zou dat kunnen? Zou het kunnen dat gelovigen de geestelijke gaven begraven i.p.v. in te zetten??


Is dat echt noodzakelijk vraag ik mij af. Wat was de functie van genezingen die opgetekend staan in de Bijbel? Zeker de apostelen hebben geneeskrachtige gaven gekregen van onze Messias Yeshua. Zou daar ook een doel achter hebben gezeten die wij zomaar over het hoofd zien? Of had onze Messias daar wel een doel mee op het oog: het krachtige getuigenis van de wonderbaarlijke genezing die alleen maar voorkwam bij een zeer klein volk hier op aarde: het Huis van Israël. Het machtige heidendom met zij talloze afgoden in allerlei smaken en kleuren wordt te kijk gezet door een klein onbeduidende beweging in het Huis van Israël. Zie het vanuit dit perspectief en heel veel zal op zijn plaats vallen. Dit element wordt naar mijn inschatting ondergewaardeerd in de kerken.

Krid schreef:
Hoe goedbedoeld dit ook is, noem ik dit gewoon humanisme. Wat onderscheid een geestelijk mens van een niet-geestelijk mens?


Nee, dit is geen humanisme, onze opa en oma Adam en Eva kregen de opdracht om rentmeesters te zijn. Kijk maar eens naar de sociale wetten die in de Thora worden vastgesteld.

Kird schreef:
Graag verwijs ik nogmaals naar 1 Korinthe 12: "Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent."


Er moest behoorlijk wat ”bijgespijkerd” worden. Vergis u niet, de mensen in Korinthe kwamen, voor zover zij niet Joods waren, uit een afgodisch heidens systeem. Paulus onderwees hen slechts de beginselen van het geloof, die gebaseerd was op de religie van het Huis van Israël. U mag er beslist niet vanuit gaan dat als iemand iets heeft gehoord over het geloof hij er dan ineens alles vanaf weet. Toch is die naïviteit er zeker geweest en in de eerste eeuw rommelde het gewoon. Men dacht genoeg te weten en bouwde dat naar eigen inzicht en dogma’s verder uit.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor naamloos » 27 aug 2018 11:14

Jesaja40 schreef:Onder geestelijke gaven zou ik zeker het volgende willen rangschikken: een luisterend oor, een bewogen hard, liefdevolle handen bij een ziekbed, een troostend woord bij een eenzame en zo zullen er nog meer goede zaken aan toegevoegd kunnen worden.
krid schreef:Hoe goedbedoeld dit ook is, noem ik dit gewoon humanisme. Wat onderscheid een geestelijk mens van een niet-geestelijk mens?
Dan is het humanisme qua inhoud aardig Bijbels.
Lees maar eens in Romeinen 2 wat er staat: God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven.
Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het ​evangelie​ dat ik verkondig, God door ​Christus​ ​Jezus​ oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
krid schreef:Graag verwijs ik nogmaals naar 1 Korinthe 12: "Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent."
Ik geloof dat we de geestelijke gaven kunnen vergelijken met stukken gereedschap uit de gereedschapkist.
Je hebt niet alle gereedschapstukken tegelijk nodig, en je gebruikt ook niet eerst een schroevendraaier en daarna pas de boor.
Eerst een gaatje boren en daarna de schroef erin draaien.
Naar mijn mening geeft de Geest eerst een woord van kennis en geloof om bijvoorbeeld te bidden om genezing voor een bepaald persoon.
Wie zonder een woord van kennis en geloof genezing in Jezus naam begint uit te spreken is m.i. net als iemand die zonder meten en boren met de schroevendraaier aan de slag gaat.
De Geest bepaald hoe, wanneer, wat en wie welke gave op welk moment nodig heeft, voor de ander.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten