HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 13 aug 2018 18:23

Cicero schreef:Jij kent Hebreeuws, Aramees en Grieks?

Nee, maar als je teksten vergelijkt HV en SV nog een aardig verschil, om van de NBV al helemaal niet te spreken, de NBV hoef je ook niet meer te bestuderen omdat het allemaal voor jou gedaan is

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Cicero » 13 aug 2018 18:45

Geytenbeekje schreef:Nee, maar als je teksten vergelijkt HV en SV nog een aardig verschil, om van de NBV al helemaal niet te spreken, de NBV hoef je ook niet meer te bestuderen omdat het allemaal voor jou gedaan is

En de Statenvertalers hebben geen studie gemaakt van de betekenis? :shock:

Maar je gaat er dus al vanuit dat de SV het dichtst bij de bron staat, terwijl je daar helemaal geen verstand van hebt.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 14 aug 2018 08:11

Cicero schreef:En de Statenvertalers hebben geen studie gemaakt van de betekenis? :shock:

Maar je gaat er dus al vanuit dat de SV het dichtst bij de bron staat, terwijl je daar helemaal geen verstand van hebt.


Ben blij dat jij er wel verstand hebt...
Nee het is algemeen bekend dat de SV het dichtste bij de bron staat. Niet voor niets dat refo-kerken alleen SV gebruiken

Yoshi

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Yoshi » 14 aug 2018 08:28

Geytenbeekje schreef:Ben blij dat jij er wel verstand hebt...
Nee het is algemeen bekend dat de SV het dichtste bij de bron staat. Niet voor niets dat refo-kerken alleen SV gebruiken

Zoals anderen al melden is dat een achterhaalde visie.

Tesselschade
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2018 08:42

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Tesselschade » 14 aug 2018 08:28

Is er ook nog iemand die iets te zeggen heeft over de oorspronkelijke vraag? :D

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor hans0166 » 14 aug 2018 08:56

Veendam schreef:als je ook al denkt dat je geestelijk voedsel uit het wandelen in de natuur te halen is.


dan gaan we Jezus ook maar uit de evangelien schrappen die deed dat ook .....
wat zal jouw bijbel ontzettend dun worden. God doet bijna niets anders dan in de natuur spreken.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 14 aug 2018 11:18

Geytenbeekje citeert:

Ben blij dat jij er wel verstand hebt...
Nee het is algemeen bekend dat de SV het dichtste bij de bron staat. Niet voor niets dat refo-kerken alleen SV gebruiken


De heren Statenvertalers hebben gebruik gemaakt van Joodse geleerden die hen toen haarfijn moeilijke passages konden uitleggen. Zij hielpen de vertalers met het omzetten in de toen gangbare taal. De HSV is gewoon een leesbare versie en daarin zitten taalkundige verbeteringen in.

De Nieuwe Bijbelvertaling is eigentijds en ook daarin is een poging gedaan om de grondtaal zo goed mogelijk weer te geven. De samenstellers zijn anders: het Nederlands Bijbel Genootschap en Katholieke Bijbel Stichting.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 14 aug 2018 11:23

Tesselschade schreef:Is er ook nog iemand die iets te zeggen heeft over de oorspronkelijke vraag? :D


Als je toch alleen maar uit NBV en HV wilt kiezen kies dan HV.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2018 07:55

Geytenbeekje schreef:Ben blij dat jij er wel verstand hebt...
Nee het is algemeen bekend dat de SV het dichtste bij de bron staat. Niet voor niets dat refo-kerken alleen SV gebruiken

Algemeen bekend? Welnee. Dat roepen bepaalde dominees wel om het hardst, maar dat doen ze heus niet omdat ze er zoveel verstand van hebben.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 18 aug 2018 13:16

Cicero schreef:Algemeen bekend? Welnee. Dat roepen bepaalde dominees wel om het hardst, maar dat doen ze heus niet omdat ze er zoveel verstand van hebben.

Ze hebben niet voor niets grieks.Latijns en andere talen geleerd en het is naar mijn idee goed te bestuderen.af en toe is er bijbelstudies we kunnen veel leren van SV. En als de dominee hetbl even niet weet kijkt hij in HV

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Niagara » 18 aug 2018 14:42

Heb dit jaar de NBV-studiebijbel gekregen, en het Nieuwe Testament van de Life Application-bijbel (in Nederlands uitgegeven als Het Leven). Met HSV-studiebijbel heb ik geen ervaring.
Welke studiebijbel past bij jou ligt denk ik ook aan wat je verwacht van een studiebijbel. Bij de NBV merk ik dat de bijschriften heel eucomenisch zijn. Ze zijn samengesteld door Joden, Katholieken en Protestanten. Dat kun je duidelijk merken want de bijschriften blijven heel algemeen, ze bekennen geen kleur. Dit kun je prettig vinden, als je de studiebijbel vooral wilt gebruiken voor theoretisch onderzoek dat niet in de buurt komt van vraagstukken die typisch zijn voor enig kerkverband.
Ik vind dat door hun algemeenheid een zekere diepgang mist in de bijschriften, daardoor kan ik er persoonlijk niet zoveel mee als ik had gehoopt. Het voelt voor mij alsof ze zo proberen voor iedereen te zijn, dat ze eigenlijk voor niemand zijn, of misschien voor de zeer liberalen die ervan houden dat alles open is voor onbeperkte interpretatie. Maar dat is puur mijn gevoel/ervaring erbij.
Voor puur objectieve informatie over de context van bijbelboeken staan er wel informatieve stukken aan het begin van elk bijbelboek, dat is bruikbaar als je de bijbel wilt bestuderen. De hoeveelheid bijgeschreven tekst onderaan elke bladzijde viel me eigenlijk behoorlijk tegen, soms staan er maar één of twee korte bijschriften bij een hele pagina vol tekst waar naar mijn idee toch wel meer over uit te leggen zou zijn. Vergeleken met de andere studiebijbel die ik kreeg is dat erg weinig, daarbij is de bladzijde ongeveer 50/50 bijbeltekst/bijschriften. Ook zijn de bijschriften van 'Het Leven' veel meer passend bij mijn persoonlijke behoefte: ze helpen de gelezen teksten toepassen op je eigen leven. Die studiebijbel is echter wel subjectiever, 'Het Leven' is echt geschreven vanuit de Protestants/orthodoxe richting, hier en daar wat evangelische invloeden. Hierdoor komt het bij mij veel dichter bij wat ook relevante informatie is binnen mijn geloof. Met de NBV-studiebijbel is het deel apocriefe boeken sowieso al helemaal niet relevant voor mij.
Het komt er bij mij op neer dat ik de studiebijbel 'Het Leven' bijna elke dag lees, en de NBV-studiebijbel nauwelijks. Ik wil geen gegeven paard in de bek kijken, maar als ik van te voren had geweten hoe weinig ik aan de NBV-studiebijbel zou hebben ten opzichte van 'Het Leven', had ik die waarschijnlijk niet op mijn verlanglijstje gezet. Hoewel ik voor echt bestuderen wat er nou precies staat de bijbelvertaling NBV zelf wel beter vind dan de vertaling Het Boek, die in Het Leven wordt gebruikt. Daarom stelde de studiebijbel van NBV mij ook meer teleur, ik had juist daarbij gehoopt op meer bijschriften omdat ik die vertaling zo graag lees. Mocht je Het Leven willen kopen, die is volgens mij niet meer nieuw verkrijgbaar in de variant die ik heb gekregen, wel in de nieuwe variant die 'Het Nieuwe Leven' heet. Daarover kun je ook lezen in dit artikel, mocht je geïnteresseerd zijn: https://www.rd.nl/kerk-religie/studiebijbel-het-nieuwe-leven-gepresenteerd-1.637809
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Cicero » 18 aug 2018 15:55

Niagara schreef:Heb dit jaar de NBV-studiebijbel gekregen, en het Nieuwe Testament van de Life Application-bijbel (in Nederlands uitgegeven als Het Leven). Met HSV-studiebijbel heb ik geen ervaring.
Welke studiebijbel past bij jou ligt denk ik ook aan wat je verwacht van een studiebijbel. Bij de NBV merk ik dat de bijschriften heel eucomenisch zijn. Ze zijn samengesteld door Joden, Katholieken en Protestanten. Dat kun je duidelijk merken want de bijschriften blijven heel algemeen, ze bekennen geen kleur. Dit kun je prettig vinden, als je de studiebijbel vooral wilt gebruiken voor theoretisch onderzoek dat niet in de buurt komt van vraagstukken die typisch zijn voor enig kerkverband.
Ik vind dat door hun algemeenheid een zekere diepgang mist in de bijschriften, daardoor kan ik er persoonlijk niet zoveel mee als ik had gehoopt. Het voelt voor mij alsof ze zo proberen voor iedereen te zijn, dat ze eigenlijk voor niemand zijn, of misschien voor de zeer liberalen die ervan houden dat alles open is voor onbeperkte interpretatie. Maar dat is puur mijn gevoel/ervaring erbij.
Voor puur objectieve informatie over de context van bijbelboeken staan er wel informatieve stukken aan het begin van elk bijbelboek, dat is bruikbaar als je de bijbel wilt bestuderen. De hoeveelheid bijgeschreven tekst onderaan elke bladzijde viel me eigenlijk behoorlijk tegen, soms staan er maar één of twee korte bijschriften bij een hele pagina vol tekst waar naar mijn idee toch wel meer over uit te leggen zou zijn. Vergeleken met de andere studiebijbel die ik kreeg is dat erg weinig, daarbij is de bladzijde ongeveer 50/50 bijbeltekst/bijschriften. Ook zijn de bijschriften van 'Het Leven' veel meer passend bij mijn persoonlijke behoefte: ze helpen de gelezen teksten toepassen op je eigen leven. Die studiebijbel is echter wel subjectiever, 'Het Leven' is echt geschreven vanuit de Protestants/orthodoxe richting, hier en daar wat evangelische invloeden. Hierdoor komt het bij mij veel dichter bij wat ook relevante informatie is binnen mijn geloof. Met de NBV-studiebijbel is het deel apocriefe boeken sowieso al helemaal niet relevant voor mij.
Het komt er bij mij op neer dat ik de studiebijbel 'Het Leven' bijna elke dag lees, en de NBV-studiebijbel nauwelijks. Ik wil geen gegeven paard in de bek kijken, maar als ik van te voren had geweten hoe weinig ik aan de NBV-studiebijbel zou hebben ten opzichte van 'Het Leven', had ik die waarschijnlijk niet op mijn verlanglijstje gezet. Hoewel ik voor echt bestuderen wat er nou precies staat de bijbelvertaling NBV zelf wel beter vind dan de vertaling Het Boek, die in Het Leven wordt gebruikt. Daarom stelde de studiebijbel van NBV mij ook meer teleur, ik had juist daarbij gehoopt op meer bijschriften omdat ik die vertaling zo graag lees. Mocht je Het Leven willen kopen, die is volgens mij niet meer nieuw verkrijgbaar in de variant die ik heb gekregen, wel in de nieuwe variant die 'Het Nieuwe Leven' heet. Daarover kun je ook lezen in dit artikel, mocht je geïnteresseerd zijn: https://www.rd.nl/kerk-religie/studiebijbel-het-nieuwe-leven-gepresenteerd-1.637809

Voor de duidelijkheid: je hebt het hier over de NBV Studiebijbel, niet over de NBV Studiebijbel in Perspectief.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Cicero » 18 aug 2018 15:57

Geytenbeekje schreef:Ze hebben niet voor niets grieks.Latijns en andere talen geleerd en het is naar mijn idee goed te bestuderen.af en toe is er bijbelstudies we kunnen veel leren van SV. En als de dominee hetbl even niet weet kijkt hij in HV

Ja, maar die talen heb ik ook allemaal geleerd, en met mij vele anderen. En die zeggen allemaal dat de SV niet het dichtste bij de bron staat. Met andere woorden, wat je zegt is geen feit maar de mening van een paar dominees.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Geytenbeekje » 18 aug 2018 16:32

Cicero schreef:Ja, maar die talen heb ik ook allemaal geleerd, en met mij vele anderen. En die zeggen allemaal dat de SV niet het dichtste bij de bron staat. Met andere woorden, wat je zegt is geen feit maar de mening van een paar dominees.


Uit onderzoek de Naardense Bijbel, maar op een of andere manier leest (bijna) niemand die... Maar oke,
Ik dacht dat refos altijd het liefst SV lazen maar blijkbaar niet...

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: HSV studiebijbel versus NBV in perspectief studiebijbel

Berichtdoor Niagara » 18 aug 2018 17:28

Cicero schreef:Voor de duidelijkheid: je hebt het hier over de NBV Studiebijbel, niet over de NBV Studiebijbel in Perspectief.


Klopt
Afbeelding


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten