Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 12 aug 2018 13:10

Veendam schreef:"Wij dan, gerechtvaardigd (er is voldaan aan het recht; God spreekt je vrij van schuld) uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus…" (Romeinen 5:1)
"Want indien u met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de naam van de Heer aanroept, zal behouden worden…" (Romeinen 10:9-13)
Voor degenen die in Jezus zijn, is er geen veroordeling meer.

"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn…" (Romeinen 8:1)

Het vergeving vragen van je zonde staat niet eens genoemd als voorwaarde !
Het is niet vekeerd om vergeving te vragen natuurlijk, maar het is beter om verheugd te zijn over wat God allemaal heeft weggenomen van je dan in je zonde te blijven ronddraaien. Natuurlijk staat er dat mensen zich lieten dopen onder beleidenis van hun zonden maar daarmee is dat nog niet een voorwaarde geworden om wederomgeboren te worden.

Overigens 'indien gij met uw mond belijdt dat Jezus Heer is', dat is niet alleen maar dat zeggen. Wat noemt gij Mij Here Here en doet niet wat Ik zeg? Dus daar zit ook sowieso al bekering in.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 12 aug 2018 13:14

Yoshi schreef:Dus de apostel Petrus was geen oprecht kind van God en had Jezus niet lief?

Hij was rein door het Woord dat Hij tot hem had gesproken, maar hij moest nog wel tot bekering komen. Indien gij tot bekering zijt gekomen, versterk dan uw broederen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2018 13:36

coby6 schreef:Bekering is wel een voorwaarde.

Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
Handelingen 2:37‭-‬38 NBG51
https://bible.com/bible/328/act.2.37-38.NBG51


Nergens heb ik gezegt dat iemand zich niet hoeft te bekeren hoor. Ik zei dat het VRAGEN OM VERGEVING niet een voorwaarde is, dat is wat heel anders.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2018 13:40

coby6 schreef:Overigens 'indien gij met uw mond belijdt dat Jezus Heer is', dat is niet alleen maar dat zeggen. Wat noemt gij Mij Here Here en doet niet wat Ik zeg? Dus daar zit ook sowieso al bekering in.



Weer lees je er over heen wat ik zei en lees je te snel.
Nergens zeg ik dat iemand zich niet hoeft te bekren

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2018 13:46

Teus schreef:Best gevaarlijk wat je hier omschrijft Veendam, Gods Woord zegt op andere plaatsen meer.
Het stimuleert mensen dat Gods Genade niet meer nodig is. Gods Genade komt steeds meer op de achtergrond want waar hoor je nog preken over de Genade van God? We hebben een nieuwe Bijbelvertaling, de bijbel in gewone taal, waar het woord niet eens meer in voor komt.

1 Joh 1:9
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Ps 32:5
Mijn zonde maakte ik U bekend, mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zei: Ik zal mijn overtredingen belijden voor de HEERE. En Ú vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde.

Spr. 28:13
Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.


Ik onderschrijf deze teksten, MAAR waar zie je hier staan dat je moet VRAGEN om vergeving ?
NERGENS !!!!

Moet je tot erkentenis komen van de waarheid ? JA.
Zorgt de Heilige Geest dat je tot besef komt van zonde ? JA.
Maar staat er dan ook dat JIJ MOET VRAGEN om vergeving ? NEE.

Weet je, ik hoef God helemaal niet te vragen om vergeving voor wat dan ook. Ik beleid dat het zonde was en dan mag ik danken dat God mij dat al vergeven heeft op Golgotha.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 12 aug 2018 15:03

Wel een interessante vraag wanneer Petrus is wedergeboren. Abraham etc. waren pas wedergeboren na de dood en opstanding van Jezus. Daarvoor kon niet je oude natuur met Hem gekruisigd worden, dus dan waren de discipelen ook pas daarna wedergeboren lijkt me.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2018 17:26

coby6 schreef:Wel een interessante vraag wanneer Petrus is wedergeboren. Abraham etc. waren pas wedergeboren na de dood en opstanding van Jezus. Daarvoor kon niet je oude natuur met Hem gekruisigd worden, dus dan waren de discipelen ook pas daarna wedergeboren lijkt me.


Wedergeboren is DOOR HET GELOOF IN JEZUS, dat is bij Petrus net zo als bij ons.
Bij Petrus is daar een aanwijsbaar moment voor in de Bijbel.
Ook ontvingen de discipelen de Heilige Geest al voor Pinksteren.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 12 aug 2018 18:50

Veendam schreef:Wedergeboren is DOOR HET GELOOF IN JEZUS, dat is bij Petrus net zo als bij ons.
Bij Petrus is daar een aanwijsbaar moment voor in de Bijbel.
Ook ontvingen de discipelen de Heilige Geest al voor Pinksteren.

Je bedoelt toen Hij op hen blies dat ze wedergeboren werden of al daarvoor omdat Hij zei: gij zijt rein door het Woord dat ik tot u gesproken heb? Of pas toen ze met Hem konden sterven en opstaan en de Heilige Geest werd uitgestort in Handelingen. Ik vind voor alle 3 wel wat te zeggen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor hans0166 » 12 aug 2018 19:34

Veendam schreef:.
Ook ontvingen de discipelen de Heilige Geest al voor Pinksteren.


huh?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 12 aug 2018 19:55

hans0166 schreef:huh?

Johannes 20
En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 12 aug 2018 21:40

.
Teus schreef:Als men oprecht de zonden belijdt en vraagt om vergeving en daar op vertrouwd en om hulp vraagt om niet meer te zondigen is de relatie hersteld, is men wedergeboren.


Wanneer mensen dit elkaar proberen wijs te maken, dan denk ik altijd: Weet God dit ook? Beseffen mensen wel dat God louter uit Zijn genade een mens behoudt?

Teus schreef:Geloven kunnen we uitsluitend tijdens/na wedergeboorte nooit ervoor.


Ik ken die uitleg en ik ben het daar totaal niet mee eens. Een mens wordt door het geloof gerechtvaardigd en niet door de wedergeboorte.
De wedergeboorte volgt op de rechtvaardiging en de rechtvaardiging volgt op het geloof. Zo lees ik het in de Bijbel en op deze wijze is het in mijn eigen leven ook geschied.

De wedergeboorte, of de instorting van de Geest, of het plaatsen van een gelovige in het geestelijk lichaam (waarvan de Heere Jezus het Hoofd is) is ten eerste een verdienste van de Heere Jezus en ten tweede vindt het pas plaats vanaf Pinksteren, namelijk toen de Heere Jezus eenmaal gezeten aan de rechterhand van God, Zijn Geest in de gelovigen zond als Onderpand, Krachtgever en Helper. Zoals het ging op Pinksteren met de discipelen, zo gaat het nog steeds met elke gelovige, waar dan ook en wanneer dan ook.

.
.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor hans0166 » 13 aug 2018 08:11

coby6 schreef:Johannes 20
En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest.


Volgens vele studies wordt in Johannes en Handelingen dezelfde bijeenkomst beschreven, alleen in andere contexten (én voor andere doelgroepen).
Ze hebben het dus niet eerder, of meerdere keren ontvangen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 13 aug 2018 12:42

krid schreef:In Johannes 3 zegt Jezus "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."

Wanneer is iemand wedergeboren?


M.i.
De Joden zochten de gerechtigheid verkeerd. Uit de werken der wet. (en dat doen we m.i. allemaal hoor van nature). Maar het is door het geloof. Als je volledig sterft aan de wet, (d.w.z. niets meer van jezelf verwacht, maar als een zondaar rechtvaardig verklaart moet worden) alles van Hem verwacht, als Hij een 100 procent Zaligmaker voor je persoonlijk wordt, dan kom je tot zaligmakend geloof.



Jezus zegt: Zie ik sta aan de deur en Ik klop en als je open doet, kom Ik in je hart en hou avondmaal met je.
Dan komt Hij met Zijn Geest in je hart en wordt je wedergeboren.

Als je met Zijn Lam tevreden bent, is Hij met jou tevreden.

Dan krijg je de Geest. Dan stort Hij Zijn liefde uit in je hart.

En de hoop beschaamt niet, omdat de Liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, die ons is gegeven. Rom. 5 : 5.

Als je tot zaligmakend geloof komt, volgt dus ook de wedergeboorte en heiligmaking. Deze kun je m.i. niet loskoppelen.
Sommige zeggen dat tot geloof komen, rechtvaardig verklaard worden, de Geest krijgen en geheiligd worden, wedergeboren worden is, daar heb ik ook geen moeite mee.

Eerst dus geloof, dan rechtvaardig verkaring, want God ziet Zijn Zoon in jouw plaats en de gerechtigheid is door het geloof in Zijn Zoon, dan volgt wedergeboorte, je krijgt Zijn Geest waardoor je zegt 'Abba Vader'. Dan is het contact tussen jou en God de Vader (in beginsel) hersteld.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 13 aug 2018 13:02

Teus schreef:
Als men oprecht de zonden belijdt en vraagt om vergeving en daar op vertrouwd en om hulp vraagt om niet meer te zondigen is de relatie hersteld, is men wedergeboren.


DeDwaler schreef:
Wanneer mensen dit elkaar proberen wijs te maken, dan denk ik altijd: Weet God dit ook? Beseffen mensen wel dat God louter uit Zijn genade een mens behoudt?

Ik begrijp denk ik wel wat Teus bedoeld met deze zin. Oprecht de zonden belijden is gevolg van de werkingen van de Geest in je hart.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2018 15:23

DeDwaler schreef:.


Wanneer mensen dit elkaar proberen wijs te maken, dan denk ik altijd: Weet God dit ook? Beseffen mensen wel dat God louter uit Zijn genade een mens behoudt?



Is dat dan met elkaar in strijd? Om vergeving vragen is toch juist geloven dat God uit genade mensen behoudt? Als op de pinksterdag mensen vragen wat ze moeten doen om behouden te worden zegt Petrus niet: Niks, want dat gebeurt uit genade. Maar: Bekeer je, vraag vergeving en laat je dopen. Laat je behouden uit dit verkeerde geslacht. Dan zal God je Zijn Geest geven. Dat is toch niet in strijd met de boodschap dat alles genade is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten