Artikelserie 'Een evangelische refo'

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Yoshi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Yoshi » 13 jul 2018 17:33

Het kan ook best zijn dat jullie beide gelijk hebben en kijken naar een andere zijde van dezelfde medaille. Het is bepaald niet zo dat 'de evangelische' stroming nou bekend staat om gelijkvormigheid. Elke gemeente binnen de denominatie zal verschillen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor mona » 13 jul 2018 18:13

Chaya schreef:En ik noemde niet alleen dat, maar ook
Chaya schreef:In sommige kerken wordt je heel erg beoordeeld op je kleding en haardracht en is er een strenge controle op naleving van regels.
Dat gaat soms best ver.


Ja dat zei je ook, dat is waar.
Het controleren, (ver)oordelen en roddel is een grote, geaccepteerde zonde in refoland.

Chaya schreef:In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend.

Ik ken niet zoveel evangelische stromingen, ook niet veel evangelische mensen persoonlijk.
ik ken alleen mijn broer en schoonzus die bij een evangelische gemeente zijn aangesloten.
Aan hun levens zie ik de liefde van Christus.
Ik denk over sommige zaken anders, maar als het over het leven met de Heere gaat, vallen de verschillen weg.

Jesaja40 schreef:laat de ander duidelijk weten: u bent een veilige haven. U bent ook een gids op zijn/haar levenspad, waar u samen een stukje mag optrekken met elkaar.

Laatst was er bij ons een predikant die na de dienst nog wat vertelde over zijn gemeente in den Haag, die veel migranten telt. Daar was geestelijk groei, zowel in de diepte als in het aantal. Daarnaast hadden veel oudere gemeenteleden een jongen of meisje in de gemeente in gedachten genomen, en zijn daar voorbede voor gaan doen. De gevolgen bleven niet uit....

Johan100 schreef:Wat zou die zuigkracht onder mensen veroorzaken?
Hoe komt het dat ze de reformatorische kerk verlaten?

Hoe zie jij dat?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 13 jul 2018 18:55

Mona citeert:

Laatst was er bij ons een predikant die na de dienst nog wat vertelde over zijn gemeente in den Haag, die veel migranten telt. Daar was geestelijk groei, zowel in de diepte als in het aantal. Daarnaast hadden veel oudere gemeenteleden een jongen of meisje in de gemeente in gedachten genomen, en zijn daar voorbede voor gaan doen. De gevolgen bleven niet uit....


Kijk dit bedoel ik met een gids te zijn ....
De predikant vertelde over de zegen die zijn gemeente ten deel is gevallen.

Analoog hieraan is het volgende:
Als een roodgloeiende kool uit het vuur wordt gehaald dooft die vanzelf uit. De warmte verdwijnt omdat de gloeiende kool geen steun krijgt van de andere kolen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 14 jul 2018 11:34

mona schreef:
Hoe zie jij dat?

Eigenlijk durf ik me niet zo te wagen aan een uitspraak. Ik denk niet dat we even in beton kunnen gieten zo van 'daar ligt de oorzaak'.
Ik denk dat er al verschillende redenen zijn genoemd die mogelijk kunnen meespelen, ook door jou mooi opgesomd.
Naamloos als insider noemt de verbondvisie als aanleiding. Ik denk dat er een verschuiving zichtbaar is op dat terrein en er steeds meer vragen rijzen bij de verbondvisie en doop van reformatorische kerken. Maar ook van binnenuit zie ik dat er bezint wordt op dit thema, er aandacht aan gegeven wordt, sommige kerken binnen de reformatorische/hervormde kerken misschien wel reformerende zijn, (refobaptisten) maar het kost veel tijd.Het gaat sommige mensen misschien niet hard genoeg en die zoeken het dan elders.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2018 12:51

Yoshi schreef:Het kan ook best zijn dat jullie beide gelijk hebben en kijken naar een andere zijde van dezelfde medaille. Het is bepaald niet zo dat 'de evangelische' stroming nou bekend staat om gelijkvormigheid. Elke gemeente binnen de denominatie zal verschillen.
Nou, mij dunkt dat elke christelijke stroming behoorlijk mank gaat aan de gelijkvormigheid van Christus, en anders hoef je de geschiedenis maar even in te duiken en je struikelt over de voorbeelden.
En in elke stroming heb je vast ook wel gemeentes waar gelukkig wel een goed gerucht van uit gaat.
Op internet is gewoon te lezen waar een e.g. voor staat, dus Chaya moet eerst haar stelling maar eens bewijzen.
En zelfs al zou ze er 1 kunnen vinden (wat me sterk lijkt) dan nog is dat geen reden om te generalireren.
En buiten dat weet ze mieters goed dat het niet waar is wat ze zegt.
Ik heb het hier op het forum vaak zat over levensheiliging gehad. En Schaapje en Nina bijvoorbeeld zijn daar ook heel duidelijk in.
Ze kan zich er ook niet achter verschuilen dat ze het niet gelezen heeft, want ze heeft er heel dikwijls op gereageerd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor mona » 14 jul 2018 13:00

Johan100 schreef:Ik denk niet dat we even in beton kunnen gieten zo van 'daar ligt de oorzaak'.


ik denk ook niet dat er één oorzaak is. Het is een ontwikkeling waarbij meerdere factoren een rol spelen.

Johan100 schreef: Ik denk dat er een verschuiving zichtbaar is op dat terrein en er steeds meer vragen rijzen bij de verbondvisie en doop van reformatorische kerken.

Ik denk dat dat ook te maken heeft met de visie op Israël. Ook daarin zie je een ontwikkeling binnen de reformatorische kerken.
Daardoor wordt de visie op de kinderdoop ook anders.
Voor predikanten is dit moeilijk, want de visie op Israël kan al veranderd zijn, maar de kinderdoop los laten is een hachelijke zaak binnen de reformatorische kerken. Ik weet dat er predikanten zijn, die hierover een innerlijk conflict hebben!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 14 jul 2018 13:10

mona schreef: Ik denk dat dat ook te maken heeft met de visie op Israël.

Exact, die bedoelde ik ook!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jul 2018 14:05

Mona citeert:

Ik denk dat dat ook te maken heeft met de visie op Israël. Ook daarin zie je een ontwikkeling binnen de reformatorische kerken.
Daardoor wordt de visie op de kinderdoop ook anders.
Voor predikanten is dit moeilijk, want de visie op Israël kan al veranderd zijn, maar de kinderdoop los laten is een hachelijke zaak binnen de reformatorische kerken. Ik weet dat er predikanten zijn, die hierover een innerlijk conflict hebben!


De visie op Israël binnen de reformatorische kerken is langzamerhand aan het veranderen. Aan de andere kant ben ik als Jood beducht op het "doodknuffelen van Joden" omdat zij tot het uitverkoren volk behoren. Natuurlijk hebben wij een uitzonderingspositie en daar zijn wij lang niet altijd blij mee.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor mona » 15 jul 2018 17:44

Jesaja40 schreef:Aan de andere kant ben ik als Jood beducht op het "doodknuffelen van Joden" omdat zij tot het uitverkoren volk behoren. Natuurlijk hebben wij een uitzonderingspositie en daar zijn wij lang niet altijd blij mee.


Ik heb geen behoefte om de Joden dood te knuffelen. Ik heb meer behoefte aan een gezonde Bijbelse visie op Israël en de verbonden.
Omdat alleen dan de vervangingsleer los gelaten kan worden.
Alleen voordat het uit de haarvaten is, is de Heere misschien al wel terug gekomen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2018 22:06

Yoshi schreef:Als predikant is het ontzettend simpel om een andere doopvisie uit te dragen. Je stapt op bij je huidige werkgever en zoekt een nieuwe en begint voor jezelf. Als ik niet achter de visie op essentiële onderdelen van mijn werkgever sta dan stap ik op en zoek een nieuwe met een visie waar ik wel achter kan staan.

Dan heb je doorgaans geen inkomen meer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2018 08:15

Tenzij er voldoende aanbod van werk is he. Je hebt banen waarbij je zo je baan kan opzeggen en binnen een maand weer wat anders hebt.


Ik vind het een vervelend stukje. Het begint nog wel oké met de vraag wat toch de aantrekkingskracht van de Evangelische gemeenten is en dat wij die dat niet zomaar naast ons neer moeten leggen maar er lessen uit kunnen trekken.

Op één of andere wijze wordt er in onze prediking, onze leer en onze kerken iets gemist, wat ze wel lijken te vinden in de evangelische gemeenten. We moeten maar niet te snel zeggen, dat dit vijandschap tegen de waarheid is. In hun kritiek zou gerust een kern van waarheid – beter gezegd: een leerpunt – kunnen zitten.

Mooi. Trek die lessen zou ik zeggen. Maar vervolgens wordt er vooral met onjuiste argumenten betoogd waarom we toch maar voor het evangelische gedachtengoed moeten waken en waarom het toch vooral wel een vijandschap tegen de waarheid is. Wat in het eerst deel vooral wordt onderbouwd met het feit dat wij belijdenisgeschriften hebben en zij niet.... Dat we beiden de Bijbel hebben hoor je alleen niet....

Vervolgens wordt de eerste, goede vraag wat mensen dan missen, waarom die kerken een aantrekkingskracht hebben behandeld. Het leidt er toe dat actieve mensen, die positief in het geloof en in de kerk staat, toch ergens anders naartoe gaan. Er is echter geen spoortje zelfkritiek daarin. Nee, het is de wikipedia-generatie die zoekt naar dingen die lekker werken en lekker voelen, men gaat op vakantie wel eens elders naar de kerk wat vroeger niet gebeurde, mensen zoeken iets waar ze zich thuisvoelen ipv blindelings te blijven bij wat ze gewend zijn. En dan volgt al de conclusie. Het maakt nog al uit, of mensen zelf voor Jezus denken te kunnen kiezen of dat ze belijden dat God in Christus zondaren verkiest tot het eeuwige leven. Wat natuurlijk helemaal waar is, maar dit is als verschil opwerpen tussen evangelischen en gereformeerden is veel te kort door te bocht en bovendien totaal onjuist. Inderdaad, predikanten zouden eens een paar jaar op het zendingsveld moeten werken... en eens wat vaker buiten hun verband / stroming moeten kijken. Alsof evangelischen geloven dat je jezelf wel kan redden en daarin niet afhankelijk zijn van het offer van Jezus Christus. Bekeert u? Hoezo? God moet ons bekeren. Zoiets. Het is een onjuiste tegenstelling. God redt zondaren (kijk eens hoeveel opwekkingsliederen gaan over hoe Jezus ons, zondaren, redt...) en tegelijkertijd worden wij opgeroepen tot geloof en bekering. Dat is zowel in de gereformeerde als in de evangelische kerk het geval.

Misschien ga ik te snel, er komen nog meer delen van het artikel. Maar ik wacht nog op de uitwerking van wat wij hiervan kunnen leren. Want als het betrokken, actieve kerkleden zijn die vertrekken, waarom is dat dan? Wat missen ze? Ik ken genoeg mensen die de overstap hebben gemaakt en als ik met ze spreek is het niet de leer die ze laat overstappen. Het is vaak meer het leven, het gemeenteleven. Naast elkaar in de kerk zitten en dan naar huis gaan. Tot volgende week. Plus alle discussies. Zing je een nieuw lied, komt er weer kritiek van mensen die vinden dat je dat niet moet zingen in de kerk maar het bij psalmen en gezangen moet houden. Veel discussiëren, weinig samen je geloof beleven, samen bidden, samen eten, samen delen.

Ik snap dat het een punt van zorg is in de gereformeerde kerk maar laten we allereerst blij zijn dat mensen Hem niet de rug toekeren en vervolgens bedenken wat we hiervan kunnen leren, wat we kunnen veranderen zonder aan het fundament te gaan zagen.... want het probleem zit hem niet in de inhoud maar in vormen en hoe we met elkaar omgaan. En laten we niet intern als christenen met elkaar gaan concurreren wie de meeste is....
Laatst gewijzigd door Marnix op 19 jul 2018 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 19 jul 2018 18:38

Met verbazing las ik het bericht van A.C. Uitslag.

Dit is niet alleen een constatering maar ook, zij het indirect ook sektes genoemd. Natuurlijk zet hij dat niet zo zwaar aan, maar waarom noem je het dan? Ik ben het met hem eens dat wij in een ander tijdperk leven. Dat wat vroeger in theologische boekwerken was terug te vinden kan met een eenvoudige zoekopdracht op ons beeldscherm tevoorschijn komen. We lezen tegelijkertijd de diverse meningen over een bepaald onderwerp en komen er al lezende achter hoe een kerkverband haar hoofdlijnen uiteenzet.

Ineens worden zaken uitvergroot en ziet men het ledental dalen. Hoe zou dat toch komen, daar moet iets aan ten grondslag liggen. Natuurlijk is er een zekere ontkerstening aan de gang maar er zijn ook verschuivingen waar te nemen. Iemand gaat naar een ander kerkgenootschap en wordt dar van harte verwelkomt. Maar de kerk waar de leegloop vastgesteld wordt klaagt direct dat men zomaar van een "ware kerk" is overgestapt naar een "niet ware kerk". Weet u hoe dat bij mij overkomt? Als een slager die zijn eigen vlees keurt en daardoor partijdig is.

Ik vraag mij werkelijk af of er wel een keurmerk aan een kerk gegeven mag worden: wij zijn de ware en alle anderen, nou ja, daar willen wij even niets over zeggen. Zij zijn zo anders in hun leer en gewoontes. Het enigste wat zij nog hebben is een Bijbel, maar ja, dat is niet de vertrouwde S.V. en de H.S.V. zijn we nog lang niet aan toe. Anderen zeggen: wat oubollig wij hebben de nieuwe vertaling en ook daarin zitten zoveel varianten.

Zij zingen gezangen en geestelijke liederen. Maar ja, wat voor geestelijke gezangen en liederen Paulus en Silas in de gevangenis zongen weten wij niet, dus houden wij het maar op de oude berijmde Psalmen. Doen jullie nog zo ouderwets, wij hebben al jaren de nieuwe berijming van de Psalmen en niemand stoort zich daaraan.

Ja de kerkelijke verschillen worden niet alleen breed uitgemeten, ik merk in het geheel ook een sterke afgunst naar voren komen. Het zal je maar gezegd worden dat de Baptistengemeente kerkelijk Friesland naar zich toe aan het zuigen is. Baptisten, dat zijn toch die wederdopers, die passen helemaal niet in de cultuur van de kerken. Nee die gaan echt over de schreef, maar is dat zo? Is het niet zo dat in menig streng christelijk huisgezin Bunjan wordt gelezen een aangeprezen. Ook een baptist, maar ja, die kan nu geen kwaad meer doen door je te dopen.

Ik denk dat heel veel kerken dankbaar mogen zijn dat als een persoon of gezin vertrekt naar een andere christelijke geloofsgemeenschap. Kerkverlaters zijn niet altijd mensen die G'd verlaten. Vaak gaat het niet eens om vernieuwingen maar belevingen van hun geloof. Dat blijde hoort er ook bij. Niet die sombere gezichten. Ook zij zitten met vragen waarom er zo weinig mensen deel nemen aan het avondmaal. Hoe vaak komt het voor dat een jongen of een meisje omgang krijgen uit diverse geloofsgemeenschappen. Ook zij zien een wereld van verschil op zich afkomen. Hoort dat wel allemaal die donderpreken? Hoort dat wel allemaal dat lichte preken.

De refo vijver wordt steeds kleiner en met dit fenomeen moet men het helaas doen. De kans op een vrouw of man uit je eigen kerk wordt steeds kleiner. Moet er dan water bij de wijn gedaan worden? Nee, maar een goede zelfreflectie is beslist noodzakelijk. Dat is voor iedereen en dus ook voor hele kerkgenootschappen noodzakelijk. Men leeft met velen in een veranderende cultuur. Er is meer kennis en inzicht door studie en cultuur. Bovendien is de Bijbel een Joods boek, dus haal je informatie en je kennis dan ook daar vandaan. Loop niet te pionieren en het wiel uit te vinden. Eigenlijk moet de klagende kerk de hand in eigen boezem steken en nagaan wat zij werkelijk mist en waar de kerkelijke dogma's de overhand in hebben gekregen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Yoshi » 19 jul 2018 19:07

Aangrijpend verhaal van meneer Uitslag. Hij beschrijft een ontwikkeling die ik 10+ jaar geleden al aan zag komen als 'nieuwe' christen die actief was op Credible (christelijk jongerenforum). De traditionele reformatorische kerk wordt leeggegeten door gemeenten die bewust evangeliseren onder gereformeerde jongeren en een oneervolle keuze afdwingen (overdoop). Dit tot gevolg dat traditionele protestante geloofsgemeenschappen instabiel worden en bezwijken. Maar gingen reformatorische jongeren niet zelf op kamp om het katholieke zuiden te bekeren en aldaar geloofsgemeenschappen te ontwrichten?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor coby6 » 19 jul 2018 20:05

Yoshi schreef:Aangrijpend verhaal van meneer Uitslag. Hij beschrijft een ontwikkeling die ik 10+ jaar geleden al aan zag komen als 'nieuwe' christen die actief was op Credible (christelijk jongerenforum). De traditionele reformatorische kerk wordt leeggegeten door gemeenten die bewust evangeliseren onder gereformeerde jongeren en een oneervolle keuze afdwingen (overdoop). Dit tot gevolg dat traditionele protestante geloofsgemeenschappen instabiel worden en bezwijken. Maar gingen reformatorische jongeren niet zelf op kamp om het katholieke zuiden te bekeren en aldaar geloofsgemeenschappen te ontwrichten?

Ze kunnen zich beter richten op mensen die niet geloven.
Waarom zou je ze bij een andere kerk wegkapen?

Yoshi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Yoshi » 19 jul 2018 20:09

coby6 schreef:Ze kunnen zich beter richten op mensen die niet geloven.
Waarom zou je ze bij een andere kerk wegkapen?

Dat kunnen ze beter doen. Maar wellicht dat het makkelijker vissen is in andermans vijver/gemeente.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten