Wet en / of Evangelie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Wet en / of Evangelie

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2018 08:16

Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch

Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2018 11:02

Ik hoorde deze indringende overdenking zoekend naar de juiste balans in Wet en / of Evangelie.

https://kerkdienstgemist.nl/media/15552 ... nst?page=3

Ds PJ Stam ..... 29 april 10 uur....vanaf 0.25 minuut de overdenking in 3 delen

'Geen ander Evangelie!'

1. De rechtvaardiging van de farizeeër.
2. De rechtvaardiging van de zondaar.
3. De rechtvaardiging van Jezus.
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 05 jul 2018 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 05 jul 2018 11:21

MoesTuin schreef:Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch

Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.

Onbegrip en verwarring is een verdrietige zaak.

Was het niet Luther die zo worstelde met de verhouding tussen wet en Evangelie.
Ik kan me een uitspraak voor de geest halen die zegt (Weet niet of het Luther zelf was): 'Wie de juiste verhouding tussen wet en Evangelie weet te prediken, benoem hem als hoogleraar aan de theologische hogeschool'. Of iets in die zin.

Waarmee ik wil zeggen dat dit heus niet zo eenvoudig is. En al helemaal niet om het op de juiste wijze onder woorden te brengen, zodat een ander ook nog eens begrijpt wat je bedoelt. We hebben hierin veel licht van boven nodig. God moet ons leiden in datgene wat we opschrijven en Hij moet datgene zegenen voor jezelf en voor de ander. We zijn diep afhankelijk van de Geest. Van a-z.

Zeer wettisch is niet goed als je er iets mee denkt te kunnen verdienen. Gal. 3 beschrijft dat de gerechtigheid uit het geloof is. Heel goed om Gal. 2 vanaf vers 15 tot en met Gal. 3 eens rustig te lezen in dit verband.

Jakobus beschrijft dat het geloof zonder de werken dood is.

Maar als we geloven zijn we niet onder de wet, maar onder de genade.
De wet, dat wat God wil, wordt in onze hart geschreven, door de Heilige Geest.

Als 'zeer evangelisch' betekent dat we door de wet niet zalig worden, maar dat het Evangelie vrij maakt, de Heilige Geest ons leidt, de wetten in onze hart schrijft, ons vernieuwt naar Gods beeld, de voetstappen van Jezus doet drukken, dan ben ik graag zeer Evangelisch :wink:
Vrij door het Evangelie (Christus), maar toch Gods wil doen. Heerlijk! Dat is het waar het om draait m.i.

Hoe vaak is het niet anders. Hoe waarschuwt Paulus ons daar niet voor. Lees Gal. 3:1-4.
'O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, (...) Jezus Christus voor de ogen tevoren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde, (...)
Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen hebt, voleindigt gij nu met het vlees?'
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 05 jul 2018 12:06

MoesTuin schreef:Ik hoorde deze indringende overdenking zoekend naar de juiste balans in Wet en / of Evangelie.

https://kerkdienstgemist.nl/media/15552 ... nst?page=3

Ds PJ Stam ..... 29 april 10 uur....vanaf 0.25 minuut de overdenking in 3 delen

'Geen ander Evangelie!'

1. De rechtvaardiging van de farizeeër.
2. De rechtvaardiging van de zondaar.
3. De rechtvaardiging van Jezus.

Hartelijk dank. Voeg ik toe aan mijn to do lijstje!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2018 20:49

Johan100 schreef:Onbegrip en verwarring is een verdrietige zaak.

Was het niet Luther die zo worstelde met de verhouding tussen wet en Evangelie.
Ik kan me een uitspraak voor de geest halen die zegt (Weet niet of het Luther zelf was): 'Wie de juiste verhouding tussen wet en Evangelie weet te prediken, benoem hem als hoogleraar aan de theologische hogeschool'. Of iets in die zin.

Waarmee ik wil zeggen dat dit heus niet zo eenvoudig is. En al helemaal niet om het op de juiste wijze onder woorden te brengen, zodat een ander ook nog eens begrijpt wat je bedoelt. We hebben hierin veel licht van boven nodig. God moet ons leiden in datgene wat we opschrijven en Hij moet datgene zegenen voor jezelf en voor de ander. We zijn diep afhankelijk van de Geest. Van a-z.

Zeer wettisch is niet goed als je er iets mee denkt te kunnen verdienen. Gal. 3 beschrijft dat de gerechtigheid uit het geloof is. Heel goed om Gal. 2 vanaf vers 15 tot en met Gal. 3 eens rustig te lezen in dit verband.

Jakobus beschrijft dat het geloof zonder de werken dood is.

Maar als we geloven zijn we niet onder de wet, maar onder de genade.
De wet, dat wat God wil, wordt in onze hart geschreven, door de Heilige Geest.

Als 'zeer evangelisch' betekent dat we door de wet niet zalig worden, maar dat het Evangelie vrij maakt, de Heilige Geest ons leidt, de wetten in onze hart schrijft, ons vernieuwt naar Gods beeld, de voetstappen van Jezus doet drukken, dan ben ik graag zeer Evangelisch :wink:
Vrij door het Evangelie (Christus), maar toch Gods wil doen. Heerlijk! Dat is het waar het om draait m.i.

Hoe vaak is het niet anders. Hoe waarschuwt Paulus ons daar niet voor. Lees Gal. 3:1-4.
'O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, (...) Jezus Christus voor de ogen tevoren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde, (...)
Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen hebt, voleindigt gij nu met het vlees?'


Precies!
En wordt maar zeer Evangelisch :wink:

Zie ook dit artikel: https://www.rd.nl/oud/kl/010726kl01.html

Een indringende boodschap (het zal mensen voor het hoofd stoten) die uiteindelijk hopenlijk zal wakker schudden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2018 09:31

MoesTuin schreef:Precies!
En wordt maar zeer Evangelisch :wink:

Zie ook dit artikel: https://www.rd.nl/oud/kl/010726kl01.html

Een indringende boodschap (het zal mensen voor het hoofd stoten) die uiteindelijk hopenlijk zal wakker schudden.

Mooi stukje! Ik zie het regelmatig hoor. Dingen als ' ik gooi dit niet op zondag in de vuilcontainer, want wat moeten de buren dan niet denken van het Christendom' .
Oh.oh.oh.
Oh wat kan die wet knellen, wat willen we graag zalig worden door eigen werken. Denken ook nog een dienst te kunnen bewijzen aan God. Wat zijn we stiekem goed en vroom. Is Christus dan tevergeefs gestorven? Gisteren je link beluisterd van P.J.Stam.
Ik heb wel een kanttekening. Paulus zei niet tegen Jezus 'Trek de strop maar aan'. Weet niet zo goed wat ik daarmee moet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2018 13:25

(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2018 16:07

Johan100 schreef:Mooi stukje! Ik zie het regelmatig hoor. Dingen als ' ik gooi dit niet op zondag in de vuilcontainer, want wat moeten de buren dan niet denken van het Christendom' .
Oh.oh.oh.
Oh wat kan die wet knellen, wat willen we graag zalig worden door eigen werken. Denken ook nog een dienst te kunnen bewijzen aan God. Wat zijn we stiekem goed en vroom. Is Christus dan tevergeefs gestorven? Gisteren je link beluisterd van P.J.Stam.
Ik heb wel een kanttekening. Paulus zei niet tegen Jezus 'Trek de strop maar aan'. Weet niet zo goed wat ik daarmee moet.


Niet letterlijk maar dat we allen de dood verdienen en mede deelgenoot zijn aan Christus kruisiging door ons vermoord....máár....ook voor ons uiteindelijk....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2018 14:50

Johan100 schreef:https://www.geloofstoerusting.nl/videos/geen-stappenplan-vertrouwen/

mooi mooi mooi Johan om te horen!

Zeker vanaf minuut 2.45

triest triest triest inderdaad dat er zoveel wetticisme is binnen sommige kerkelijke kringen, dat alles volgens bepaalde regeltjes en wetjes behoord te gaan...... en tegelijk daarmee de Heilige Geest het werk onmogelijk gemaakt wordt.
Dit is zo ontzettend onderschat.

En men beseft het niet binnen sommige kerkelijke kringen
Maar men is ziende blind geworden en horende doof.
Want God gaat met geen mens dezelfde weg en al helemaal niet via door de mens voorgeschreven regeltjes e.d.
Want ook al ziet men het niet
Het is pure hoogmoed van die mens.
Want die denkt te kunnen bepalen hoe God werkt.

Het is alsof sommige kerkelijke kringen, de mensen op klompen achter de wettische sneltrein rennen, maar ze zullen deze nooit kunnen inhalen, de zogenaamde wetvolbrengers, want Christus heeft de wet vervult.
Hij heeft het Volbracht, enkel Christus!
Alles is al volbracht op Gogoltha.
Het gaat niet meer om de wetten sinds Christus naar aarde is gekomen, maar Christus zegt, Ik ben de kerninhoud van het oude testament en die wetten waren allemaal voorafbeeldingen van Christus.
Het getuigd van grote dankbaarheid en nederigheid om enkel in Geloof Christus te aanvaarden en Hem al je zonden te belijden en Hij zal je niks meer vragen dan Hem in dankbaarheid en vreugde te volgen en bij elke misstap en val zal Hij je keer op keer oprapen, zolang je maar je blik op Hem houdt in alles.
Want we kunnen nog niet volledig in alles perfect voor God leven, zelfs niet dmv regeltjes en wetjes, maar God vraagt dat niet eens van ons, enkel Geloof in Hem en als je in God gelooft, vallen al die knellende uiterlijkheden weg en mag je vrij zijn in Hem!
God kijkt naar ons door Christus....die het allemaal al reeds volbracht heeft
dat is genade!
dat is het Evangelie!
Niet verdient,
toch gekregen,
Pak Hét dan nu het nog kan (genade tijd is het nu nog....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Jesaja40 » 10 jul 2018 18:00

MoesTuin stelt de volgende vraag:

Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch
Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.


Dank u wel MoesTuin voor deze vraag.

Wat is de balans tussen Wet en Evangelie? Is die balans echt nodig of lopen er toch zaken door elkaar heen. De Wet zijn de grondregels, die een zeer breed kader hebben. De Wet die de Eeuwige aan de mens heeft gegeven is gebaseerd op een gebroken samenleving. Die Wet is universeel en gaat de gehele mensheid aan. Diezelfde Wet biedt bescherming aan, dat wil zeggen: iedereen die die Wet respecteert weet dat bescherming ook wederkerig is. De Eeuwige weet dat er voortdurend mensen zijn die de Wet willen versmallen en verbreden. Zij, die de kaders van die Wet willen versmallen, en zij, die deze willen verbreden zijn zeer wettisch bezig. Blijkbaar hebben zij het nog niet door dat in de Wet het Evangelie zit opgesloten.

Hoe zit dat dan en hoe is de verhouding van Wet en Evangelie?
Een praktisch voorbeeld: is men zal niet doodslaan. Dat is niet alleen letterlijk doden, ook een karaktermoord kan plaats vinden die op dezelfde lijn staat. Het Wettische is: verboden en ontoelaatbaar. Het Evangelische is: door dit gebod wordt ik beschermd tegen doodslag en karaktermoord, althans zo is de theorie. En zeer velen worden gelukkig niet gedood, alhoewel er toch nog dodelijke verwensingen blijven bestaan.

En het Evangelische dan? Mag die berusten op het feit dat een Wet je beschermd en zekerheid biedt? Natuurlijk moet je vertrouwen dat er een Wet is. Wat is dan het karakter van het Evangelische? Is dat niet het horen én verkondigen van de Blijde Boodschap? Ja toch! Zou er in de Wet dan geen Blijde Boodschap zitten? Jazeker, ook die is daarin te horen. Die Blijde Boodschap is hier zijn jullie leefregels, die jullie gedurende jullie aardse tijd in acht moeten nemen op weg naar het hemelse Koninkrijk. Menigeen wil graag de bescherming en de gebondenheid van een Wet ervaren. Wie dat niet wil verklaart zichzelf vogelvrij en hecht geen enkele morele waarde aan de Wet. Hij ziet niet in dat er zoveel genade in de Wet zit opgesloten. Het zal je buurman/buurvrouw maar zijn die zich boven de wet plaatst en je iets aan wil doen. Kijk zo zit de mens in elkaar. Allen hebben we de neiging om goed en kwaad te doen.

Eigenlijk is de Wet en het Evangelie een eenheid te noemen, want beiden komen van de Eeuwige. Binnen het zeer ruime kader van de Wet kan en heeft het Evangelie de volledige vrijheid. Maar ook Het Evangelie eis gebonden aan de Wet. Heerlijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Kijk dat is een stukje gebondenheid in vrijheid en vrijheid in gebondenheid.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2018 13:43

Jesaja40 schreef:Dank u wel MoesTuin voor deze vraag.

Wat is de balans tussen Wet en Evangelie? Is die balans echt nodig of lopen er toch zaken door elkaar heen. De Wet zijn de grondregels, die een zeer breed kader hebben. De Wet die de Eeuwige aan de mens heeft gegeven is gebaseerd op een gebroken samenleving. Die Wet is universeel en gaat de gehele mensheid aan. Diezelfde Wet biedt bescherming aan, dat wil zeggen: iedereen die die Wet respecteert weet dat bescherming ook wederkerig is. De Eeuwige weet dat er voortdurend mensen zijn die de Wet willen versmallen en verbreden. Zij, die de kaders van die Wet willen versmallen, en zij, die deze willen verbreden zijn zeer wettisch bezig. Blijkbaar hebben zij het nog niet door dat in de Wet het Evangelie zit opgesloten.

Hoe zit dat dan en hoe is de verhouding van Wet en Evangelie?
Een praktisch voorbeeld: is men zal niet doodslaan. Dat is niet alleen letterlijk doden, ook een karaktermoord kan plaats vinden die op dezelfde lijn staat. Het Wettische is: verboden en ontoelaatbaar. Het Evangelische is: door dit gebod wordt ik beschermd tegen doodslag en karaktermoord, althans zo is de theorie. En zeer velen worden gelukkig niet gedood, alhoewel er toch nog dodelijke verwensingen blijven bestaan.

En het Evangelische dan? Mag die berusten op het feit dat een Wet je beschermd en zekerheid biedt? Natuurlijk moet je vertrouwen dat er een Wet is. Wat is dan het karakter van het Evangelische? Is dat niet het horen én verkondigen van de Blijde Boodschap? Ja toch! Zou er in de Wet dan geen Blijde Boodschap zitten? Jazeker, ook die is daarin te horen. Die Blijde Boodschap is hier zijn jullie leefregels, die jullie gedurende jullie aardse tijd in acht moeten nemen op weg naar het hemelse Koninkrijk. Menigeen wil graag de bescherming en de gebondenheid van een Wet ervaren. Wie dat niet wil verklaart zichzelf vogelvrij en hecht geen enkele morele waarde aan de Wet. Hij ziet niet in dat er zoveel genade in de Wet zit opgesloten. Het zal je buurman/buurvrouw maar zijn die zich boven de wet plaatst en je iets aan wil doen. Kijk zo zit de mens in elkaar. Allen hebben we de neiging om goed en kwaad te doen.

Eigenlijk is de Wet en het Evangelie een eenheid te noemen, want beiden komen van de Eeuwige. Binnen het zeer ruime kader van de Wet kan en heeft het Evangelie de volledige vrijheid. Maar ook Het Evangelie eis gebonden aan de Wet. Heerlijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Kijk dat is een stukje gebondenheid in vrijheid en vrijheid in gebondenheid.


Dank dank dank Jesaja voor uw mooie en opbouwende bijdrage hierin.
U bent een aanwinst op het forum alhier, verbindend ook!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 14:03

MoesTuin schreef:Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch

Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.

Nog even kort een opmerking op je openingspost.
Wet en Evangelie moeten we mijns inziens onderscheiden zien en niet vermengen.

Zie Romeinen 3:
19 Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers de kennis van zonde.

Het Evangelie houdt onder meer in dat Christus gekomen is om de wet volmaakt te houden en dat we alleen door het ware geloof in Hem behouden kunnen worden.

Ik heb het idee dat dit in veel kerken subtiel vermengd wordt en waar het niet de rechtvaardigverklaring van de goddeloze is, maar de rechtvaardigmaking van de opgeknapte zondaar. Ik zie dat echt als een zeer groot kwaad en subtiel bedrog en ben bang dat hierdoor vele mensen misleidt en bedrogen worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 14:14

Ik heb het idee dat wet en Evangelie in veel kerken subtiel vermengd wordt en waar het niet de rechtvaardigverklaring in Christus van de goddeloze is, maar de rechtvaardigmaking van de opgeknapte en opgewerkte zondaar. Ik zie dat echt als een zeer groot kwaad en subtiel bedrog en ben bang dat hierdoor vele mensen misleidt en bedrogen worden. Hier op het forum proef ik ook veel van dit subtiele bedrog.
Dat vele, nee, allen ogen nog eens open mogen gaan voor een 100% Zaligmaker, Jezus Christus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 16:04

Dat idee heb ik helemaal niet, en dat haal ik ook helemaal niet uit de posts die ik lees.
Alleen Jezus alleen is de grond van het behoud, niets daarbuiten. Hij heeft alles verdient.
En in de Bijbel staat hoe je daar deel aan kunt krijgen, en daar hoort Rom 2 gelukkig ook bij.
Zij die alleen de wet in het hart/geweten hebben (Romeinen 2) kunnen ook niets vermengen want ze kennen het evangelie niet.
God heeft beloften verbonden aan geloof en aan met volharding het goede doen, maar geen van beide verdienen iets.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 18 jul 2018 19:32

naamloos schreef:Dat idee heb ik helemaal niet, en dat haal ik ook helemaal niet uit de posts die ik lees.
Lees je je eigen posts niet dan? Ik heb het je al zo vaak proberen aan te geven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten