Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2018 13:13

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... /#reacties

Best een leuke vraag in de vragenrubriek over Egyptische "tovenaars". Ik mag altijd graag naar goochelshows kijken maar ik vraag me alleen af hoe veel mensen denken dat wat die lui destijds deden écht was. Is het echt zo dat men zich niet bedenkt dat er in die tijd ook al goochelaars waren a la Penn en Teller en David Copperfield. Wat die lui tegenwoordig doen, lijkt ook wonderlijk/magisch, maar toch denken we geen moment dat het 'echt' is. Vingervlugheid en verborgen zakken en 'props' bestonden in het oude Egypte ook echt al wel hoor.

Het gekoppelde antwoord van Dr. Paul lijkt te suggereren dat hij denkt dat er destijd 'echte' wonderen werden verricht, waarschijnlijk onder invloed van duistere machten. Voor mij ligt het veel meer voor de hand dat we met een verre voorloper van David Copperfield te maken hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2018 09:18

Wat een moeilijk antwoord op deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... we-aarde-/

Niet de bijbel is in tegenspraak met zichzelf, wel kan exegese/dogmatiek met zichzelf in tegenspraak zijn. Als ik hier lees hoe het duizendjarig rijk weggeëxegetiseerd wordt. Niet te geloven.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 16 jul 2018 11:30

dalethvav schreef:Wat een moeilijk antwoord op deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... we-aarde-/

Niet de bijbel is in tegenspraak met zichzelf, wel kan exegese/dogmatiek met zichzelf in tegenspraak zijn. Als ik hier lees hoe het duizendjarig rijk weggeëxegetiseerd wordt. Niet te geloven.

In Jesaja gaat het over het duizendjarig rijk volgens jou?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 16 jul 2018 11:33

Johan100 schreef:In Jesaja gaat het over het duizendjarig rijk volgens jou?


Hoe verklaar jij die tekst dan Johan100?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 16 jul 2018 11:34

Nina schreef:Hoe verklaar jij die tekst dan Johan100?

Ik heb er nog nooit zo erg bij stil gestaan. Vind het wel een aannemelijke gedachte....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Nina » 17 jul 2018 08:16

Classicaal examen Gereformeerde Gemeente: ik lees dat alleen belijdende mannelijke leden aanwezig mogen zijn. Ben benieuwd op welke gronden vrouwen worden uitgesloten. Alles in mij steigert als ik zoiets lees.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 09:03

Nina schreef:Classicaal examen Gereformeerde Gemeente: ik lees dat alleen belijdende mannelijke leden aanwezig mogen zijn. Ben benieuwd op welke gronden vrouwen worden uitgesloten. Alles in mij steigert als ik zoiets lees.

Iets met vragen naar de bekende weg? :wink:
Daarom ben en word jij geen lid van de GerGem. De vrouwen daar zijn het ermee eens. Dus laat hen.

Als ik zie en lees hoe vrouwen in veel andere culturen nog steeds worden behandeld, als het mindere soort, valt het hier in de ger. gezindte best mee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Nina » 17 jul 2018 09:20

Chaya schreef:Iets met vragen naar de bekende weg? :wink:
Daarom ben en word jij geen lid van de GerGem. De vrouwen daar zijn het ermee eens. Dus laat hen.

Als ik zie en lees hoe vrouwen in veel andere culturen nog steeds worden behandeld, als het mindere soort, valt het hier in de ger. gezindte best mee.


De vrouwen móéten het er mee eens zijn, bedoel je. En je laatste opmerking slaat kant noch wal, je kijkt naar wat nòg erger is, maar je moet kijken naar hoe het zou moeten. Zelfs luisteren mag hier nog niet eens, hebben we het nog helemaal niet over meebeslissen. Ik maak me hier boos over!

Over 100 jaar zal dat veranderd zijn, want de Ger. Gem. komt wel mee, alleen aan eeuw later.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 09:28

Nina schreef:De vrouwen móéten het er mee eens zijn, bedoel je.

Dat is al jaren zo en ik heb er nog niet één horen mopperen. Het is zoals het is, daar.
Een gemeentevergadering heet bij hen dan ook: s' mans lidmatenvergadering.
Nina schreef:En je laatste opmerking slaat kant noch wal, je kijkt naar wat nòg erger is, maar je moet kijken naar hoe het zou moeten

Rustig maar. Ik gaf alleen maar aan dat het idd nog erger kon. Ook in Nederland!!
Nee, zoals jij vindt dat het zou moeten. Maar dat is door jouw ogen bekeken en niet door de ogen van de bestuurders.
Nina schreef:Ik maak me hier boos over!

Hoezo?
Er zijn veel ergere zaken om je boos over te maken. De vrouwen in de GG zijn mondig genoeg, hebben ze jou niet voor nodig. :lol:
Nina schreef:Over 100 jaar zal dat veranderd zijn, want de Ger. Gem. komt wel mee, alleen aan eeuw later.

Misschien bestaat de GG dan niet meer. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 10:58

Nina schreef:Classicaal examen Gereformeerde Gemeente: ik lees dat alleen belijdende mannelijke leden aanwezig mogen zijn. Ben benieuwd op welke gronden vrouwen worden uitgesloten. Alles in mij steigert als ik zoiets lees.


Wat houdt een classicaal examen eigenlijk in?
Weet jij dat Chaya?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 11:22

Johan100 schreef:Wat houdt een classicaal examen eigenlijk in?
Weet jij dat Chaya?

Da widde gij toch wel? :wink:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... egemeenten

Daar staat:
Je mag de classicale vergadering meemaken als je lid bent van de Gereformeerde Gemeenten. De classis doet een onderzoek naar de kennis van de kandidaat. De predikanten in de classis, en/of docenten van de Theologische School, stellen een aantal vragen over o.a.: een Bijbelgedeelte, onderwerp uit de kerkgeschiedenis en ethiek en kennis van het kerkrecht. Alleen de classisafgevaardigden mogen aanwezig zijn als het onderzoek besproken wordt. Als dat positief is dan houdt de kandidaat een korte preek die daarna in afwezigheid van de kandidaat besproken wordt. Als de uitslag positief is, wordt aan de kandidaat meegedeeld dat hij toegelaten wordt als predikant in de gemeente die hem beroepen heeft en op een bepaalde datum bevestigd zal worden. Het is fijn om deze onderzoeken e.a. mee te maken.

Drs. I. A. Kole
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 11:26

Chaya schreef:Da widde gij toch wel? :wink:
(...)

Dank je. Nee echt niet. Heb me daar nooit zo in verdiept.

Vrouwen mogen geen predikant worden, maar het is toch niet erg als ze bij de classicale vergadering zijn?
Of zie ik iets niet goed? ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor drernie » 17 jul 2018 11:54

Merkwaardig dat er geen vrouwen bij mogen zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 11:59

Johan100 schreef:Dank je. Nee echt niet. Heb me daar nooit zo in verdiept.

Vrouwen mogen geen predikant worden, maar het is toch niet erg als ze bij de classicale vergadering zijn?
Of zie ik iets niet goed? ;)

Ik vind het niet erg, maar zo is nu eenmaal de regel daar.
Tot voor een aantal jaren geleden mochten vrouwen in onze kerken ook niet bij de gemeentevergaderingen zijn.
Terwijl er wel vrouwen op de deur van de consistorie klopten, als ze het niet eens waren met de dominee.
Het is dus eigenlijk een onbegrijpelijke discrepantie.

Wij zijn gewend om met "wereldse" ogen de zaken binnen de kerken te bekijken. Maar dat kun je beter niet doen.
In de kerken is emancipatie een moeilijk begrip.
Natuurlijk is de stelling dat mannen en vrouwen gelijk zijn in de ogen van God, maar ze hebben beide hun eigen taken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BasLaaitjeer

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 17 jul 2018 12:03

Chaya schreef:...
In de kerken is emancipatie een moeilijk begrip.
...

Misschien wordt het tijd voor het makkelijke begrip 'evrouwcipatie'.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten