Artikelserie 'Een evangelische refo'

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 12 jul 2018 19:05

Chaya citeert:
Daar heb jij helemaal gelijk in, al gaat het (helaas) niet voor alle predikanten op (die dus buitenslands zijn geweest)
Maar over het algemeen zie je dat er minder gelet wordt op uiterlijkheden en bijzaken. (al kun je daar ook weer over redetwisten natuurlijk, wat nu bij- en hoofdzaken zijn :wink: )


Mijn ervaring is dat predikanten heel gewone mensen zijn, ondanks hun bijzondere bediening. In zeer veel gemeentes wordt het ambt van predikant als "toch wel iets heiligs/verheven" gezien. Zij plaatsen, onbedoeld en wellicht ook ongewild, de predikant op een voetstuk. Menige predikant vindt dat zeer comfortabel en geniet van die status. Hij wil dat graag zo houden en de kerkenraad ondersteunt hem daarbij. Je mag ze beslist niet tegenspreken want dan haal je zijn waardigheid naar beneden. Ook dit is een bekend gegeven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor mona » 12 jul 2018 19:26

Chaya schreef:Weet je wat het is Hans, zo lang als mensen groepen maken, zo lang zijn ook de verdeeldheid en meningsverschillen.
Het gaat erom, in hoeverre verdraagt de één de ander?


Blijkbaar niet zo best, gezien de ontzettende versplintering (die doorgaat tot op de dag van vandaag)
Zelfs om ambtskleding zijn in het verleden scheuringen ontstaan.

Chaya schreef:Maar over het algemeen zie je dat er minder gelet wordt op uiterlijkheden en bijzaken.

Ja dat ook, maar ook de vrijmoedigheid om het heil aan te prijzen. Al vaker gehoord dat een kerkenraad toch een dominee terug floot om niet zo ruim te preken, maar weer rekening te houden met de vastgestelde kaders (leer) van het kerkverband. Dat vind ik erg pijnlijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 jul 2018 10:43

Chaya schreef:Indirekt zei ik dit ook, maar omdat ik op Naamloos reageerde ging het in dit geval over "haar" kerk.
Men zegt over het algemeen dat de Hervormde Kerk nog het meest oorspronkelijk is. Nu ook niet meer!

Hans doelt op de Gemeenten die gesticht werden door de apostelen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 jul 2018 11:18

mona schreef:Ik weet dat het niet tegen mij hebt, maar ik heb vroeger nog wel eens met hem op het strand gelegen :wink:
En hij was bijna in mijn familie gekomen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.
Hij is een jaar mijn godsdienstleraar geweest op de Revius Rotterdam.
Ja, wat pinda zegt, inderdaad is dit stuk voor eigen rekening. Natuurlijk kun je als individu niet namens een hele gemeenschap spreken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 jul 2018 11:19

Wat zou die zuigkracht onder mensen veroorzaken?
Hoe komt het dat ze de reformatorische kerk verlaten?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2018 11:29

Johan100 schreef:Wat zou die zuigkracht onder mensen veroorzaken?
Hoe komt het dat ze de reformatorische kerk verlaten?

Omdat we nu in een belevings- en ervarings cultuur leven.
Iets moet goed voelen, dus ook de kerkdienst.
In de reformatorische kerk kan het wat pragmatischer en afstandelijker zijn.
En wellicht zijn er mensen die het wettische in negatieve zin - het op elkaar letten en beoordelen naar uiterlijkheden - zat zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor naamloos » 13 jul 2018 13:02

Ik ken niemand van de gereformeerde kerken die lid is geworden in de e.g. waar ik kom (en dat zijn er veel) wiens motief "belevings- en ervarings cultuur" is.
Gewoon de leer m.n. de verbondsleer, en ook wel omdat in hun kerkverband het evangelie niet vrij klinkt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 jul 2018 13:16

Ik ken niet een gereformeerde die naar ons wil komen. Die evangelische kerken waar ze naartoe gaan zijn wat meer rustig heb ik het idee. Overstap is niet zo groot. Vriendin uit mn studententijd is theologe en hervormd, maar het soort kerken waar ik heen ga was ze niet weg van. Ze ging weleens naar opwekking of zo'n rustige evangelusche kerk. Lol ze ging eens mee. Dat was een dochterkerk van Zijlstra. Die man zei: zeg mij na: Heer ik geef U mijn leven, zend mij en nog wat. No way dat ze dat deed. Wie denkt die man wel dat ie is? LOL en toen gingen we dat lied zingen met exact die tekst en ze zong vrolijk mee. Ze had het niet eens door.
Bij Arie de Paauw z'n Bijbelschool zaten er wel aardig wat of hervormd, weetikveel, maar die komt zelf ook uit die hoek en die is heel geduldig met vragen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor mona » 13 jul 2018 13:21

Chaya schreef:Omdat we nu in een belevings- en ervarings cultuur leven.
Iets moet goed voelen, dus ook de kerkdienst.


Ik vind dat toch wel een beetje kort door de bocht. Het belevingsargument wordt vaak ingebracht, maar ik krijg dan altijd het gevoel dat men niet werkelijk dieper wil afsteken om naar de oorzaak te kijken.
Onze samenleving is erg gericht op het beleven en ervaren van zaken dat ontken ik niet, maar dat kan binnen de reformatorische kerk ook een valkuil zijn, alleen de andere kant op. Je moet eerst dit kennen, en eerst dat ervaren, en een vierschaar beleven enz.

Ik denk eerder dat kerkverlating binnen de refokerken meer te maken kan hebben met:

1) de grote gemeentes, weinig persoonlijke betrokkenheid, anoniem kunnen blijven
2) er zijn weinig voorbeelden in het geloof, omdat het niet op de voorgrond staat dat God wil dat iedereen tot de kennis van de zaligheid komt.
3) Zij horen en zien (binnen hun kring) weinig getuigenissen van mensen die tot geloof komen, en dit is echt geweldig belangrijk.
4) het is noodzakelijk dat er veel en vaak goed van de Heere wordt gesproken. Nu ligt de focus op de zondigheid van de mens, waardoor de goedheid van de Heere naar de achtergrond verdwijnt, en het zo ook niet aantrekkelijk wordt om de Heere te dienen. (ik zeg met nadruk er bij, dat er wel gewezen moet worden op onze zonden, maar dat begrijpen jullie wel).
5)De reformatorische kerken zijn maar een halve pink groot binnen het lichaam van Christus, wij zijn niet de enige ware kerk op aarde.
6) de wedergeboorte is (bijna) het eindpunt, waardoor er te weinig aandacht is voor de heiligmaking. Daardoor blijven vaak zondige praktijken onder de dekmantel, of blijven onbenoemd. Jongeren zien dat, en zien dan ook een verschil tussen leer en leven. Daarop haken zij af.
7) er zijn in veel refokerken GEEN wekelijkse gebedsmomenten. En dit lijkt mij één van de belangrijkste oorzaken waardoor er geen geestelijke groei/opwekking kan komen.


Daarbij komt ook de secularisatie, de vele verleidingen, afkalving van ouderlijk gezag enz...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 jul 2018 13:23

Ik heb weleens een cursus gedaan aan het evangelisch college, was erg fijn met die man die het gaf.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 13 jul 2018 14:20

Mona citeert:
Ik denk eerder dat kerkverlating binnen de refokerken meer te maken kan hebben met:

1) de grote gemeentes, weinig persoonlijke betrokkenheid, anoniem kunnen blijven
2) er zijn weinig voorbeelden in het geloof, omdat het niet op de voorgrond staat dat God wil dat iedereen tot de kennis van de zaligheid komt.
3) Zij horen en zien (binnen hun kring) weinig getuigenissen van mensen die tot geloof komen, en dit is echt geweldig belangrijk.
4) het is noodzakelijk dat er veel en vaak goed van de Heere wordt gesproken. Nu ligt de focus op de zondigheid van de mens, waardoor de goedheid van de Heere naar de achtergrond verdwijnt, en het zo ook niet aantrekkelijk wordt om de Heere te dienen. (ik zeg met nadruk er bij, dat er wel gewezen moet worden op onze zonden, maar dat begrijpen jullie wel).
5)De reformatorische kerken zijn maar een halve pink groot binnen het lichaam van Christus, wij zijn niet de enige ware kerk op aarde.
6) de wedergeboorte is (bijna) het eindpunt, waardoor er te weinig aandacht is voor de heiligmaking. Daardoor blijven vaak zondige praktijken onder de dekmantel, of blijven onbenoemd. Jongeren zien dat, en zien dan ook een verschil tussen leer en leven. Daarop haken zij af.
7) er zijn in veel refokerken GEEN wekelijkse gebedsmomenten. En dit lijkt mij één van de belangrijkste oorzaken waardoor er geen geestelijke groei/opwekking kan komen.


Daarbij komt ook de secularisatie, de vele verleidingen, afkalving van ouderlijk gezag enz..


Heel herkenbaar, twintig jaar geleden was ik lid van een commissie geestelijke verzorging. Een collega predikant moest zijn PE punten op peil houden. Hij was er trots op dat hij een classicale opdracht kreeg om een onderzoek te starten naar "kerkverlating". Je valt elkaar niet zo snel af en met enkele woorden werd het hem duidelijk dat de kerkverlating ook te maken heeft met de prediking. Hij kon en durfde de lat niet hoger te leggen, want dan zou men nog sneller de kerk verlaten. De gemiddelde duur van zijn preek was 20 minuten. De rest is opvulling van de tijd waarin kerkelijke rituelen een hoog liturgisch gehalte hebben gekregen. Met alle respect voor de collegae, de gemiddelde kerkganger hunkert naar een stevige kost. Dat zijn beslist geen donderpreken, die passen naar mijn mening ook niet. Het heerlijk uitleggen van het Evangelie en het laten zien van de dwarsverbindingen boeit wel de gemiddelde kerkganger.

Ga als predikant gewoon na de dienst bij de deur staan en groet alle kerkgangers na afloop van de dienst. Ga gewoon met hen koffie drinken en schroom niet om een vraag te stellen. Dit is iets wat jongeren aanspreekt, daar willen zij met al hun kritische vragen meer over te weten komen. Ik lees, ook hier op dit forum, dat zeer veel refo predikanten zich afsluiten in hun "ivoren toren" en afstandelijk zijn. In hun onderwijs aan de jongeren blijft ook de afstand zeer groot. En als er spontaan een gesprek tot stand komt is het al weer tijd voor de volgende groep. Zo gaan er veel kansen voorbij om de jongere, dat is dus de toekomstige kerk, te voeden met een geestelijke bagage. Heus het zit niet in de actieve jongere die zich inzet voor een groep in de gemeente. Zij zien dat als een sociaal gebeuren en slechts een enkeling heeft in de gaten dat er ook een geestelijke band is tussen de gemeenteleden.

En zijn er "eilandbewoners" binnen uw gemeente wees dan een bruggenbouwer. Verwacht dat niet meteen van uw predikant of kerkenraad dat zij het voortouw nemen. Iedereen kan met een initiatief komen en dat voorleggen aan de kerkleiding. Iedereen kan die bruggenbouwers functie vervullen. Maar wees u ook heel bewust dat dit geen eenmalige actie wordt. Daar zitten gemeenteleden beslist niet op te wachten. Reken er ook niet op dat alles wat u onderneemt in een keer goed gaat. Ook dit proces gaat met vallen en opstaan. Dit einddoel moet altijd voor ogen staan: de opbouw van het gemeenteleven en het geestelijk welzijn van de gemeente waaraan men verbonden is. Kerkgang is voor velen (helaas) consumeren geworden. Het is naast het ontvangen ook "uitdelen" van het heil. Daar hoef je beslist geen theologie voor gestudeerd te hebben (al is dat wel fijn als je die bagage ook hebt).

Nog een element is, wees een veilige haven voor alle geestelijke gesprekken. Alles wat in vertrouwen wordt gezegd hoort niet op straat terecht te komen. Beschaam dit vertrouwen niet en laat de ander duidelijk weten: u bent een veilige haven. U bent ook een gids op zijn/haar levenspad, waar u samen een stukje mag optrekken met elkaar. Dan zal er een zegen uitgaan van dit werk en zullen de bouwsteentjes niet meer zo snel worden afgekeurd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2018 16:36

mona schreef:Ik vind dat toch wel een beetje kort door de bocht. Het belevingsargument wordt vaak ingebracht, maar ik krijg dan altijd het gevoel dat men niet werkelijk dieper wil afsteken om naar de oorzaak te kijken.
Onze samenleving is erg gericht op het beleven en ervaren van zaken dat ontken ik niet, maar dat kan binnen de reformatorische kerk ook een valkuil zijn, alleen de andere kant op. Je moet eerst dit kennen, en eerst dat ervaren, en een vierschaar beleven enz.

Dat is wat ik hoor van de mensen zelf.
En ik noemde niet alleen dat, maar ook
Chaya schreef:En wellicht zijn er mensen die het wettische in negatieve zin - het op elkaar letten en beoordelen naar uiterlijkheden - zat zijn.

In sommige kerken wordt je heel erg beoordeeld op je kleding en haardracht en is er een strenge controle op naleving van regels.
Dat gaat soms best ver.
( Iemand die een winkel had, kreeg een bezoekje van een k.r. lid of er geen kerstversiering was aangebracht.)
Mijn eigen zusje maakte mee dat ze werd aangesproken op het feit dat ze op zondagmiddag gestofzuigd had. Dat had iemand gezien die langsliep.
Maar er was een plant omgevallen, er lagen scherven en aarde, dat moet je toch opruimen? Dat is gevaarlijk voor de huisdieren en kinderen.
Mijn zusje woonde toen op een heel klein dorp en was lid van een heel kleine gemeente.
Nu woont ze op een groot dorp, kerkt in - datzelfde kerkgenootschap - maar dan in een gemeente van 1500 zielen.

In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BasLaaitjeer

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 13 jul 2018 16:55

Chaya schreef:...
Mijn eigen zusje maakte mee dat ze werd aangesproken op het feit dat ze op zondagmiddag gestofzuigd had. Dat had iemand gezien die langsliep.
Maar er was een plant omgevallen, er lagen scherven en aarde, dat moet je toch opruimen? Dat is gevaarlijk voor de huisdieren en kinderen.
...

:shock:
Dat zijn toch NSB praktijken van die 'christen' die langsliep?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2018 16:58

BasLaaitjeer schreef::shock:
Dat zijn toch NSB praktijken van die 'christen' die langsliep?

Welnee joh. Mijn zusje nam dit met een grote schep zout. Toen ze het via via hoorde hebben we er smakelijk om gelachen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor naamloos » 13 jul 2018 17:21

Chaya schreef:In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend.
In evangelische stromingen verwachten ze van gelovigen levensheiliging.
Dat je je denken vernieuwt, dat je innerlijke gezindheid op die van Jezus gaat lijken!
Kennelijk weet jij maar weinig van de e.g. of je bent gewoon aan het kwaadspreken.
Dit zo'n beetje hetzelfde als wanneer ik zou zeggen: bij rechtse refo's is het genoeg als je alle uiterlijke wettische regeltjes maar opvolgt. Daar voelen sommige mensen zich kennelijk veilig bij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten