elbert schreef:Het gezag van de Bijbel is een zaak van geloof en niet iets wat je met uitsluitend redeneren (of met een bepaalde methode) kunt vaststellen. Als dat laatste het geval zou zijn, zou zelfs de meest verstokte atheïst met een beetje nadenken tot de slotsom moeten komen dat de Bijbel het Woord van God is. Dat gebeurt niet op die manier, maar gebeurt door de overtuiging door Gods Geest.
De Nederlanse Geloofsbelijdenis zegt dan ook terecht het volgende:
Wie de Bijbel met een "objectief meetbare meetlat" wil beoordelen, ziet alleen maar letters in een oud boek en niets meer.
We aanvaarden de Heilige Schrift alleen als Heilige Schrift, als we er in ons hart door getroffen zijn.
Als de Bijbel ons koud laat, zullen we het gezag ervan niet aanvaarden.
Met alle respect Elbert: ik vind dit behoorlijk zwart wit. Je suggereert m.i. dat je óf door de hele Heilige Schrift (ik neem aan dat je hiermee de huidige protestantse bijbel bedoelt) in het hart getroffen wordt óf dat het hele boek je koud laat. Klopt dit?
Bepaalde gedeelten hebben mij ook in het hart getroffen maar bij andere gedeelten denk ik: komt dit echt van de Allerhoogste? Is dit die liefhebbende Vader? Een voorbeeld. Numeri 15:
35 Toen zeide de Here tot Mozes: Die man zal zeker ter dood gebracht worden; de gehele vergadering zal hem buiten de legerplaats stenigen.
Het ging om een man die op sabbat hout aan het sprokkelen was. Er staat niet dat hij het expres deed om eens even lekker te rebelleren, er staat ook niet dat hij niet op de hoogte was van de regels. Dat laat ik dus even in het midden. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik denk dan: serieus? Moest hij gestenigd worden omdat hij wat hout aan het sprokkelen was? Beetje overdreven straf voor een misstap die niemand persoonlijk leed heeft berokkend. Maar hier tegenover het bekende verhaal uit Johannes 8:
1 Maar Jezus begaf Zich naar de Olijfberg.
2 En des morgens vroeg was Hij weder aanwezig in de tempel, en al het volk kwam tot Hem en Hij zette Zich neder en leerde hen.
3 En de schriftgeleerden en de Farizeeen brachten een vrouw, op overspel betrapt, en zij stelden haar in het midden en zeiden tot Hem:
4 Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel;
5 En in de wet heeft Mozes ons bevolen zulken te stenigen; Gij dan, wat zegt Gij?
6 En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond.
7 Doch toen zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op en zeide tot hen: Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar.
8 En weer bukte Hij neder en schreef op de grond.
9 Maar toen zij dit hoorden, gingen zij een voor een weg, te beginnen bij de oudsten, en zij lieten Jezus alleen en de vrouw in het midden.
10 En Jezus richtte Zich op en zeide tot haar: Vrouw, waar zijn zij? Heeft niemand u veroordeeld?
11 En zij zeide: Niemand, Here. En Jezus zeide: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!
Dit verhaal heeft velen, ook mij, in het hart getroffen. Prachtig zoals de Here Jezus die enge Farizeeën de mond snoert. Deze 11 verzen uit Johannes 8 staan in de NBG51 overigens tussen []; voorin de NBG51 staat over deze haken 'er wordt aangenomen dat deze woorden/tekstgedeelten niet tot de oorspronkelijke tekst hebben behoord'. In de (H)SV staan ze niet tussen []. In de NBV en in de NKJV staat er een opmerking dat deze verzen in andere handschriften ontbreken.
Ik heb overigens niet zoveel met 'de Nederlandse Geloofsbelijdenis'; ik hoop ooit zelf een persoonlijke geloofsbelijdenis te kunnen formuleren. Op dit moment kom ik niet veel verder dan 'ik ben er mee bezig'. Misschien ook goed om even te vermelden: ik kom niet uit een gereformeerd nest. Ik ben pas rond m'n 23e 'tot een vorm geloof gekomen' en ben nu 44. Misschien had ik al veel verder moeten zijn maar helaas; ik ben daar waar ik ben in het geloof. Ik meen te begrijpen dat als je bent geboren in een gereformeerd nest en er in op bent gegroeid, die extra teksten achterin de SV (catechismus, belijdenis, Dordtse leerregels/5 artikelen tegen de Remonstranten, liturgie/gebeden, formulieren) er standaard bij horen en dat je die wellicht niet eens los kan zien van het geloof maar dat geldt niet voor iedereen. Persoonlijk zie ik ze als 'het geloof in hapklare brokken geserveerd'. Ik hoop niet dat dit kwetsend overkomt want dat is niet zo bedoeld.