De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 26 jun 2018 08:52

jesaja40:
U zit er heel dicht bij Ereunao.

En jij zit er ook heel dichtbij. Met dit verschil dat Yeshua niet op de 14e gestorven kan zijn omdat hij op de avond van die dag nog met zijn discipelen het pascha gegeten en het H.A. ingesteld heeft. En als je daar aan twijfelt wijs ik er nog op dat het was in de nacht in welken hij verraden werd (1Kor 11:23) en dus kennelijk nog leefde. Maar ik ben het met je eens dat in dat jaar de eerstelingen op de 17e geofferd zijn omdat het een type van de opstanding was. Zo schuift dus zowel bij de dood van het lam als bij de eerstelingen het tegenbeeld een dag op t.o.v. het voorbeeld –type. Want het gaat bij de opstanding om een nieuwe schepping. Het oude is voorbij gegaan, ziet het is alles nieuw geworden.(2Kor 5: 17) En zo gezien kwam de zondag typologisch idd. i.p.v.de sabbat.

Maar dat zal voor jou als Jood wel een brug te ver zijn.En in de praktijk heb je natuurlijk gelijk, dan blijft het zoals het is. Precies zoals er in Chr. man noch vrouw is maar wij in dit leven dit onderscheid wel handhaven
shalom. ereunao

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De zondag.

Berichtdoor learsi » 26 jun 2018 09:34

Jesaja40 schreef:De term Judaïsme heb ik overgenomen uit een citaat van mohamed.


Ik U wilt er liever niet op in gaan.
Het zij zo.
hg
Learsi

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 26 jun 2018 11:39

ereunao citeert:
Met dit verschil dat Yeshua niet op de 14e gestorven kan zijn omdat hij op de avond van die dag nog met zijn discipelen het pascha gegeten en het H.A. ingesteld heeft.


De 14e Nissan (Aviv) vangt aan nadat er drie sterren aan de hemel zichtbaar zijn. Dan begint het 1e uur van de 14e Nissan. In westerse tijd 18:36 uur.
Een traditionele Seiderviering duurt ongeveer 2,5 uur. We lezen dat Yeshua er alleen met Zijn discipelen is. De 4e beker wordt niet gedronken. De lofzang wordt gezongen en Yeshua vertrekt naar Getsemane. Het verblijf aldaar was heel kort. Ik neem aan dat de reis en het verblijf naar Getsemane ongeveer 1,5 uur heeft geduurd. Het westerse horloge zal dan op ongeveer 22:36 uur staan.

De gevangenname van Yeshua en de terugreis binnen de poorten kan gemakkelijk 1,5 uur in beslag nemen. Het is dan tussen het 5e en het 6e uur in van de 14 Nissan en nog steeds is het nacht.

Het voorgeleiden voor het sanhedrin vangt aan tussen het 5e en 6e uur. Het was wettelijk ongeoorloofd om in de nacht een verhoor te laten plaats vinden. Veel leden van het sanhedrin liggen te slapen en moeten overijl naar de raadszaal toekomen. Ook valse getuigen worden van hun bed gelicht

Omtrent het 12e uur van die dag komt de zon op en wordt Yeshua naar Pilatus gebracht. Inmiddels zijn er al 12 uren van de 14e Nissan verstreken. Gelet op het feit dat het de volgende dag Pesach is wordt de druk bij Pilatus hoog opgevoerd. De oude stad is zeer compact en de gardo is een snelle verbindingsweg. Het heen en terug naar Herodes heeft wel de nodige tijd gekost. Toch wordt het vonnis door Pilatus heel snel bekrachtigd. Hij weet dat straks de oude stad vol stroomt met de feestgangers voor Pesach. Een oproer is dan moelijk in de hand te houden.

Van de 24 uur zijn zeker 12 uur al verstreken. Die tijd is opgegaan in: de Seider, Getsemane en de gevangenname, het sanhedrin, voorgeleiden en verhoor door Pilatus en Herodus.

De resterende uren van de 14e Nissan (Aviv) zijn dus voor de geseling, de kruisiging, de 3 uur durende dikke duisternis, het vaststellen van de dood van Yeshua, de aardbeving, het verzoek aan Pilatus om het lichaam van Yeshua van het kruis te mogen halen en de begrafenis.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 26 jun 2018 15:48

jesaja40:
De 14e Nissan (Aviv) vangt aan nadat er drie sterren aan de hemel zichtbaar zijn. Dan begint het 1e uur van de 14e Nissan. In westerse tijd 18:36 uur.
Een traditionele Seiderviering duurt ongeveer 2,5 uur. We lezen dat Yeshua er alleen met Zijn discipelen is. De 4e beker wordt niet gedronken. De lofzang wordt gezongen en Yeshua vertrekt naar Getsemane. Het verblijf aldaar was heel kort. Ik neem aan dat de reis en het verblijf naar Getsemane ongeveer 1,5 uur heeft geduurd. Het westerse horloge zal dan op ongeveer 22:36 uur staan.

De gevangenname van Yeshua en de terugreis binnen de poorten kan gemakkelijk 1,5 uur in beslag nemen. Het is dan tussen het 5e en het 6e uur in van de 14 Nissan en nog steeds is het nacht.

Het voorgeleiden voor het sanhedrin vangt aan tussen het 5e en 6e uur. Het was wettelijk ongeoorloofd om in de nacht een verhoor te laten plaats vinden. Veel leden van het sanhedrin liggen te slapen en moeten overijl naar de raadszaal toekomen. Ook valse getuigen worden van hun bed gelicht

Omtrent het 12e uur van die dag komt de zon op en wordt Yeshua naar Pilatus gebracht. Inmiddels zijn er al 12 uren van de 14e Nissan verstreken. Gelet op het feit dat het de volgende dag Pesach is wordt de druk bij Pilatus hoog opgevoerd. De oude stad is zeer compact en de gardo is een snelle verbindingsweg. Het heen en terug naar Herodes heeft wel de nodige tijd gekost. Toch wordt het vonnis door Pilatus heel snel bekrachtigd. Hij weet dat straks de oude stad vol stroomt met de feestgangers voor Pesach. Een oproer is dan moelijk in de hand te houden.

Van de 24 uur zijn zeker 12 uur al verstreken. Die tijd is opgegaan in: de Seider, Getsemane en de gevangenname, het sanhedrin, voorgeleiden en verhoor door Pilatus en Herodus.

De resterende uren van de 14e Nissan (Aviv) zijn dus voor de geseling, de kruisiging, de 3 uur durende dikke duisternis, het vaststellen van de dood van Yeshua, de aardbeving, het verzoek aan Pilatus om het lichaam van Yeshua van het kruis te mogen halen en de begrafenis.



Interessante bijzonderheden over de feitelijke gang van zaken. Ook hier kan ik mij geheel mee verenigen, behalve met de cruciale 14e nisan. Want jij weet net zo goed als ik dat de seideravond reeds tot de 15e nisan behoort. Want het lam werd op de middag van de 14e geslacht. En dan begint naar de Joodse dagindeling de 15e bij zonsondergang of zo je wilt bij het verschijnen van de 3 sterren. Maar met het feest van Pesach gaat het niet over het lam van de seideravond, maar over de paasoffers die in de week van Pesach bij menigte geslacht en gegeten werden (zie Deut.16:2 en 7; Kronieken 30:24-27.)Want het lam mocht niet gekookt worden, maar moest aan het spit gebraden worden.( Exodus 12:8,9)
Ik vermeld hier nog dat het helemaal niet in de bedoeling lag om Hem op het feest gevangen te nemen. Maar door de verrassende actie van Judas die hen een unieke gelegenheid bood Hem zonder oproer gevangen te nemen kwam de zaak in een stroomversnelling.
Zij hadden gezegd: ‘niet op het feest’, maar God wilde juist op het feest het tegenbeeld van het paaslam vervullen. Daarom heeft Hij het eerst in zich opgenomen door ervan te eten en het vervolgens nog dezelfde dag vervuld door zijn offerdood. Alles wat jij hier memoreert vond dus op de 15e nisan plaats. shalom ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 27 jun 2018 09:57

ereunao citeert:
Maar door de verrassende actie van Judas die hen een unieke gelegenheid bood Hem zonder oproer gevangen te nemen kwam de zaak in een stroomversnelling.
Zij hadden gezegd: ‘niet op het feest’, maar God wilde juist op het feest het tegenbeeld van het paaslam vervullen. Daarom heeft Hij het eerst in zich opgenomen door ervan te eten en het vervolgens nog dezelfde dag vervuld door zijn offerdood. Alles wat jij hier memoreert vond dus op de 15e nisan plaats. shalom ereunao


Ter aanvulling het volgende: het offerlam wat op de 14e Nissan (Aviv) moest worden geslacht werd aangewezen. Judas doet dat ook, analoog het bevel om vijf dagen van tevoren het offerlam aan te wijzen. Judas was in de gelegenheid om dit te doen. Het offerlam werd uitvoerig bekeken of het puntgaaf was gedurende die dagen. Ook Yeshua wordt minutieus ondervraagd en men vindt geen fouten in hem. Ook Pilatus niet. Hier gaat letterlijk de schrift in vervulling.

Overigens is het zo, dat zodra de Seider begint er meteen en werkverbod geld onder de benaming sjabbat gadol. Heel bewust hield de Eeuwige rekening met het feit dat Hij deze bijzondere dag de 14e Nissan (Aviv) gereserveerd had voor Zijn heilplan voor deze wereld. Een dag waarop nog geen werkverbod was. De klok van de Eeuwige is uiterst nauwkeurig en vooraf al bepaald. Het is Zijn bemoeienis met de mensheid en Zijn ingrijpen op Zijn tijd. Daaraan moet u niet twijfelen of daar een latere dag aan vast gaan koppelen.

De instelling van de Eeuwige was dat het Huis van Israël de 14e Nissan (Aviv) niet als eerste dag van Pesach zouden houden. Heel uitdrukkelijk geeft de Eeuwige aan Mosje de opdracht: spreek tot de kinderen van Israël dat zij op de 15 dag van de eerste maand Pesach houden voor al hun geslachten. Dat is tevens een dag waarop geen enkel werk verricht mag worden.

Hier doorbreekt Yeshua de traditionele viering en vervroegd die met een dag. Hij, als G'd gelijk zijnde, heeft dat recht en vervult daarmee de allereerste Pesach, de uittocht uit Egypte op de 14e Nissan (Aviv). Heel veel wonderen zijn door Yeshua gedaan op een Sjabbat. Dat was gericht op de redding van de mens en het herstel met de Eeuwige en de naaste. Nu breekt het moment aan waarop het werk van Yeshua tot een voltooiing komt. Wat doen wij als iets tot voltooiing komt? Uitrusten en er van genieten, zoals ik al eerder aanhaalde verplicht 7 dagen niets doen en herdenken dat wij bevrijd zijn van de macht van de duisternis. Letterlijk betekend Egypte ook duisternis waar de dood op ons bleef loeren. Bevrijd vanuit de slavernij vond plaats op de 14e Nissan (Aviv) Het herdenken daarvan vindt plaats op de dag er na.

Iedere Jood, waar ter wereld ook, zal bevestigen dat er op de eerste dag van Pesach de Messias aan een kruis zou hangen. Deze dag is zeer heilig en past niet in onze cultuur. Ook niet in die dagen, heel het volk zou in opstand zijn gekomen. De bevestiging vindt u terug in de woorden niet op het feest. En zo had de Eeuwige dat ook bepaald.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 27 jun 2018 12:50

jesaja40:

Ter aanvulling het volgende: het offerlam wat op de 14e Nissan (Aviv) moest worden geslacht werd aangewezen. Judas doet dat ook, analoog het bevel om vijf dagen van tevoren het offerlam aan te wijzen. Judas was in de gelegenheid om dit te doen. Het offerlam werd uitvoerig bekeken of het puntgaaf was gedurende die dagen. Ook Yeshua wordt minutieu

s ondervraagd en men vindt geen fouten in hem. Ook Pilatus niet. Hier gaat letterlijk de schrift in vervulling.

Overigens is het zo, dat zodra de Seider begint er meteen en werkverbod geld onder de benaming sjabbat gadol. Heel bewust hield de Eeuwige rekening met het feit dat Hij deze bijzondere dag de 14e Nissan (Aviv) gereserveerd had voor Zijn heilplan voor deze wereld. Een dag waarop nog geen werkverbod was. De klok van de Eeuwige is uiterst nauwkeurig en vooraf al bepaald. Het is Zijn bemoeienis met de mensheid en Zijn ingrijpen op Zijn tijd. Daaraan moet u niet twijfelen of daar een latere dag aan vast gaan koppelen.

De instelling van de Eeuwige was dat het Huis van Israël de 14e Nissan (Aviv) niet als eerste dag van Pesach zouden houden. Heel uitdrukkelijk geeft de Eeuwige aan Mosje de opdracht: spreek tot de kinderen van Israël dat zij op de 15 dag van de eerste maand Pesach houden voor al hun geslachten. Dat is tevens een dag waarop geen enkel werk verricht mag worden.

Hier doorbreekt Yeshua de traditionele viering en vervroegd die met een dag. Hij, als G'd gelijk zijnde, heeft dat recht en vervult daarmee de allereerste Pesach, de uittocht uit Egypte op de 14e Nissan (Aviv). Heel veel wonderen zijn door Yeshua gedaan op een Sjabbat. Dat was gericht op de redding van de mens en het herstel met de Eeuwige en de naaste. Nu breekt het moment aan waarop het werk van Yeshua tot een voltooiing komt. Wat doen wij als iets tot voltooiing komt? Uitrusten en er van genieten, zoals ik al eerder aanhaalde verplicht 7 dagen niets doen en herdenken dat wij bevrijd zijn van de macht van de duisternis. Letterlijk betekend Egypte ook duisternis waar de dood op ons bleef loeren. Bevrijd vanuit de slavernij vond plaats op de 14e Nissan (Aviv) Het herdenken daarvan vindt plaats op de dag er na.

Iedere Jood, waar ter wereld ook, zal bevestigen dat er op de eerste dag van Pesach de Messias aan een kruis zou hangen. Deze dag is zeer heilig en past niet in onze cultuur. Ook niet in die dagen, heel het volk zou in opstand zijn gekomen. De bevestiging vindt u terug in de woorden niet op het feest. En zo had de Eeuwige dat ook bepaald.


Matt.26:17:‘En op den eersten dag der ongehevelde broden kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende tot Hem: Waar wilt Gij, dat wij U bereiden het pascha te eten?’

Wat krijgen we nou, hier breekt mij de klomp! Yeshua die gekomen was om de Tora te vervullen zou er hier van afgeweken zijn door op de 13e nisan zijn discipelen naar de stad te sturen om het pascha te bereiden? Dat maak je mij niet wijs! En hij kon zich hiervoor niet beroepen op zijn Godheid. Want hij heeft met het aannemen van de menselijke natuur zijn kroon en troon en heerlijkheid verlaten en de gestalte van een slaaf aangenomen. ‘Geworden uit een vrouw, geworden onder de wet’. (Gal.4:4)

Er staat duidelijk dat het op de 1e dag van de ongezuurde broden was. En de 14e werd er in de praktijk bij gerekend omdat op die dag na het ontbijt de laatste restjes van het zuurdeeg verwijderd moesten worden. De 15e is de 1e dag was waarop helemaal geen zuurdeeg gegeten mocht worden. De discipelen moesten eerst naar de tempel om het lam te laten slachten en geen priester zou bereid zijn om dat op de 13e te doen! Hij zou hen beslist gevraagd hebben of ze gek geworden waren! En alleen de 1e en de laatste dag waren sabbatten dus geen 7 dagen niets doen, dat zou het hele leven ontwricht hebben. shalom ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 27 jun 2018 13:04, 4 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 27 jun 2018 12:52

gewist

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 27 jun 2018 16:08

ereunao brengt naar voren:

Wat krijgen we nou, hier breekt mij de klomp! Yeshua die gekomen was om de Tora te vervullen zou er hier van afgeweken zijn door op de 13e nisan zijn discipelen naar de stad te sturen om het pascha te bereiden? Dat maak je mij niet wijs! En hij kon zich hiervoor niet beroepen op zijn Godheid. Want hij heeft met het aannemen van de menselijke natuur zijn kroon en troon en heerlijkheid verlaten en de gestalte van een slaaf aangenomen.



En als er staat de dagen van de ongezuurde broden waren aangebroken dan betekent dit niets anders dan de voorbereiding op Pesach. Enkele weken van tevoren worden er matzot in Jeruzalem gebakken. Deze worden verzonden over de gehele wereld. Wie te laat is krijgt niet voor Pesach zijn bestelling binnen.

Alle Joodse gezinnen bereiden zich voor op Pesach, waar ook ter wereld. We vieren Pesach op de daarvoor bestemde tijd. U kunt het rustig vergelijken met uw reformatorische gewoontes: alles klaar zetten voor de zondag om dan zo min mogelijk te hoeven werken. Laat staan nog iets inkopen op die dag. Zo moet u ook aankijken tegen onze voorbereidingen op Pesach.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 27 jun 2018 18:50

jesaja40:
En als er staat de dagen van de ongezuurde broden waren aangebroken dan betekent dit niets anders dan de voorbereiding op Pesach. Enkele weken van tevoren worden er matzot in Jeruzalem gebakken. Deze worden verzonden over de gehele wereld. Wie te laat is krijgt niet voor Pesach zijn bestelling binnen.

Alle Joodse gezinnen bereiden zich voor op Pesach, waar ook ter wereld. We vieren Pesach op de daarvoor bestemde tijd. U kunt het rustig vergelijken met uw reformatorische gewoontes: alles klaar zetten voor de zondag om dan zo min mogelijk te hoeven werken. Laat staan nog iets inkopen op die dag. Zo moet u ook aankijken tegen onze voorbereidingen op Pesach.


Maar het gaat hier toch over de dag waarop Yeshua toen het avond geworden was met zijn discipelen de seider gevierd en aansluitend het H.A. heeft ingesteld en direct daarna in dezelfde nacht verraden werd? En als er in Joh.19:21 stat dat die dag des sabbats groot was dan was die groot BIJ DE JODEN. Maar in de Schrift was hij niet anders dan alle andere wekelijkse sabbatten. Alleen met die restrictie dat de eerstelingen niet geofferd mochten worden als hij op de 16e nissan viel. Anders was de 16e een gewone werkdag, men begon dan zelfs met het maaien van de gerstenoogst waarvan de eerstelingen naar de tempel gebracht moesten worden. Dat is dus heel wat anders dan 7 dagen niets doen! Shalom ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 27 jun 2018 19:49

ereunao schrijft:
Anders was de 16e een gewone werkdag, men begon dan zelfs met het maaien van de gerstenoogst waarvan de eerstelingen naar de tempel gebracht moesten worden. Dat is dus heel wat anders dan 7 dagen niets doen! Shalom ereunao


Het is niet de volledige gerstenoogst, slechts het allerbeste deel van het land werd aangeboden. Er werd in ieder geval geen brood van gebakken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 27 jun 2018 21:38

jesaja40:

[quote}

Het is niet de volledige gerstenoogst, slechts het allerbeste deel van het land werd aangeboden. Er werd in ieder geval geen brood van gebakken.[/quote]

Ik snap ook wel dat de eerstelingen de volle oogst niet zijn, het zal wel enige weken geduurd hebben eer die binnengehaald was.Maar dat is in dit verband toch niet relevant? Het gaat er hier om dat de 16e normaliter een werkdag en geen sabbatdag was. En het is mij nog steeds niet duidelijk hoe Yeshua de seideravond kon vieren met het lam dat pas op de 14e Nissan tussen 3 en 6u geslacht was? Dan moet de seideravond toch de avond van de 14e Nissan, die naar de Joodse dagindeling het begin van de 15e was geweest zijn?
En als je zelf zegt dat de eerstelingen dat jaar op de 17e zijn geofferd (‘17e Nissan (Aviv) aha, geen werkverbod nu kan het beweegoffer gebracht worden, daarvoor moet je werk verrichten. Het is zondag de eerste dag van de week’) dan moet de 16e toch de wekelijkse sabbat geweest zijn?
Shalom. ereunao

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 28 jun 2018 09:43

Ik vind het mazzel tov een messiaanse Jood in ons midden te hebben die ons uit de Thora kan onderwijzen. Ik maak daar dankbaar gebruik van als ik hem vraag:
Hoe zit dat met het offer op de 50e dag van Pesach, was dan de hele tarweoogst al binnen of waren het net als bij de gerstenoogst alleen de eerstelingen? Zoals je weet moesten daarvan 2 gedesemde broden gebakken met daarbij een zondoffer de Heere geofferd worden. En dan valt het direct op dat er bij het offer van de eerstelingen van de gerstenoogst geen zuurdeeg en geen zondoffer was. Omdat het een type van de opstanding van de Messias was en Hij geen zonde had.

Overigens vind ik het vermakelijk hoe hier Jood en heiden beiden zich in 1000 bochten wringen om aannemelijk te maken dat Yehua op de 14e Nissan gestorven moet zijn terwijl het toch overduidelijk is dat hij op de seideravond nog leefde! Als bovendien de 14e in dat jaar op donderdag viel dan moet hij op sabbat van de 16e in het graf gelegen hebben en dus op de 15e begraven zijn. Want dat was de dag voor de wekelijkse sabbat! Ik kan hier niets anders uit opmaken dan dat voor die drie dagen en nachten elk gedeelte van de dag voor de hele dag gerekend moet worden.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jul 2018 13:39

ereunao merkt het volgende op:
Ik vind het mazzel tov een messiaanse Jood in ons midden te hebben die ons uit de Thora kan onderwijzen. Ik maak daar dankbaar gebruik van als ik hem vraag:
Hoe zit dat met het offer op de 50e dag van Pesach, was dan de hele tarweoogst al binnen of waren het net als bij de gersteoogst alleen de eerstelingen? Zoals je weet moesten daarvan 2 gedesemde broden gebakken met daarbij een zondoffer de Heere geofferd worden. En dan valt het direct op dat er bij het offer van de eerstelingen van de gersteoogst geen zuurdeeg en geen zondoffer was. Omdat het een type van de opstanding van de Messias was en Hij geen zonde had
.

Tada raba ereunao
Met Pesach is de tijd van de ongezuurde broden aangebroken. Geen gist, wat opblaast en het deeg laat rijzen. Dit leert ons dat ook mensen geen opgeblazen gedrag vertonen. Het leert ons ook om al het oude van het gezuurde afstand e nemen. Als er nu een partij matses wordt gebakken dan duurt dat gehele proces maar 17 minuten. Als het langer zou duren bestaat er een kans van gisting. Om dat gistproces (bederf) te voorkomen wordt de gehele oven weer opnieuw gereinigd. Daarna wordt het bakproces gewoon voortgezet. Een behoorlijke hectiek is dan bij alle matsebakkers. Dat proces gaat vooraf aan Pesach en daarom leest u in uw Bijbel: de dagen van de ongezuurde broden zijn aangebroken. Iedereen in Israël weet dat de jaarlijkse hectiek weer aanbreekt. Maar we doen het omdat de Eeuwige dit van ons vraagt. Het symboliseert tevens dat het lichaam van de Messias in het graf niet is ontbonden. Sterker nog, alle wonden van Yeshua waren zichtbare genezen littekens. Niet puntgaaf maar zichtbaar voor ons mensen. Ook dit aanschouwelijke onderwijs hoorde bij het karakter van Pesach.

De maand Aviv (Nisan) betekend lente. In de Bijbel wordt de jaarkalender en de maandkalender door elkaar hen gebruikt. Als in de maand Aviv de gerstekorrel tegen Pesach nog pulpachtig is heeft de tijd de natuur ingehaald. Geen paniek voor het Huis van Israël om dan gewoon een extra maand aan toe te voegen. Als de gersteoogst niet rijp is zal ook de tarweoogst niet rijp zijn als er 50 dagen bij worden geteld. Oogsten doe je als het rijp is. Hierin zit ook een diepe geestelijke les, maar die had u er ook wel uit gehaald. Over het binnenhalen van de gersteoogst: u zou erbij moeten zijn hoe dat plaats vindt. Lees hiervoor maar het boek Ruth na, dan proeft u iets van die sfeer.

U haalt de 50e dag van Pesach aan. U bedoelt daarmee het wekenfeest, Sjavoeot. U leest in uw Bijbel over de omertelling. De instructies zijn heel duidelijk. Daags na de Sjabbat begint u voor u zelf te tellen en op de 50e dag breekt de dag van het wekenfeest aan. Ook hier krijgen we te maken met een interpretatie. Bedoeld de Eeuwige de wekelijkse Sjabbat daarmee of is dat de eerste dag van het feest die ook een Sjabbat genoemd wordt. Het meest gebruikelijke is om meteen na de eerste dag van het feest beginnen met tellen. Eens in de zoveel tijd valt de eerste dag van een feest ook wel op een Sjabbat. Het nauwkeurig tellen is belangrijker voor de Eeuwige. Er zijn ook Joden die aandringen om de wekelijkse Sjabbat als begin van de telling te volgen. U weet dat de Bijbelse maanden niet gelijklopen met de Juliaanse kalender.

Het Wekenfeest is altijd heel bijzonder. Een van de opgangsfeesten in Israël laten stromen van mensen zien richting Jeruzalem. Een kleine stad die heel gemakkelijk grote mensenmassa’s aankan. Het zijn geen toeristen maar een mispoche (familie) die elkaar weer ontmoeten. Een reis vanuit het noorden is duurt 3 of 4 dagen. Onderweg slaapt men in een geweldig 1000 sterrenhotel. We zijn geen vreemden van elkaar en langs de wegen horen wij luid en duidelijk de opgangspsalmen klinken. Een groot openluchtkoor en iedereen neemt wat mee, want met lege handen kom je niet op een opgangsfeest. De eerste oogst wordt van het land afgehaald, de meest volle garven worden meegedragen.

Wekenfeest is een typisch oogstfeest. Maar er is meer, het is ook het feest van het ontvangen van de Torah. Kijk nu komen lijnen samen die u als kerkganger het pinksterfeest bent gaan noemen. Op het wekenfeest wordt de eersteling van de oogst voor de Eeuwige gebracht. Heeft de Eeuwige die oogst dan echt nodig en heeft Hij voorraadschuren? Of is het toch die diepe gedachte: de Eeuwige heeft een oogst van mensen nodig die in Hem geloven. De huisregels waren al lang bekend gemaakt op de berg Horeb in de vorm van de tien woorden. Regels die ons een zeer breed kader geven hoe wij met elkaar om moeten gaan en leren respect te hebben naar de Eeuwige en elkaar. Wie die regels ouderwets vindt verwerpt daarmee de rijkdom én de bescherming van de Eeuwige. Hij of zij treedt bewust in de jungle van deze wereld. In de totale genadetijd, vanaf het paradijs tot aan de laatste dag van deze wereld breekt een nieuw hoofdstuk aan die een uitwerking is van het voorafgaande. Dus niet los op zichzelf slaand maar gewoon een geheel.

U en ik zitten in de fase van dat nieuwe hoofdstuk maar daarmee zijn wij niet los van elkaar komen te staan. Hier is in werking gegaan wat de Eeuwige al lang van tevoren heeft beloofd: Ik zal Mijn wet in het binnenste van je hart schrijven. Hoe was dat dan bij Yeshua? Staat er ook niet van Hem geschreven dat Hij de Wet van G’d in zijn binnenste draagt. Tastbaar en zichtbaar had de gehele mensheid al de Torah. Het waren uiterlijke dingen een hoorbare wet en een leesbare wet. Maar nu werd het mogelijk om die in je hart te ontvangen. Ook dat is het karakter van het Wekenfeest geworden. Het feest op zich is niet veranderd of opgewaardeerd. Er is een nieuwe dimensie aan toegevoegd die was voorzegt en het alleen maar rijker maakt. Net zoals het morgenoffer moest ook tijdens dit feest een offer gebracht worden. Een offer die ten diepste laat zien: de groei is geen automatisme. De groei komt van de Eeuwige en aan Hem komt dan ook alle eer van die groei toe. Het is geen moedertje natuur die voor alles zorgt er is wel een Vaderhand die alles bestuurt.

U leest in Handelingen dat op het wekenfeest er 3000 tot geloof komen. U leest ook in de Torah dat er 3000 omkomen na het wekenfeest vanwege ongehoorzaamheid aan de Eeuwige. De mineur van toen wordt omgezet in een majeur van toen. Die majeur is zo sterk dat ook de heidenen, waaronder ook u, zich mogen scharen bij dat Wekenfeest. Er is nimmer een vervangend wekenfeest geweest, maar dat zult u ook wel onderschrijven neem ik aan. U deelt voor de volle 100% mee in de zegen van dat Wekenfeest en ook u mag kracht putten uit de offers die daar gebracht werden. Helemaal passief? Nee, ook u wordt actief opgeroepen om ook de levende Torah in uw hart te laten schrijven. Geen passende flarden, maar het geheel. Dat had de Eeuwige voor ogen.

Heel veel van mijn volksgenoten misten toen dat inzicht, maar niet lang daarna worden er vele tienduizenden toegebracht die geloven in de Eeuwige. Het was geen oppervlakkige kennis meer van ons schoolboekje en de wekelijkse lessen in onze synagogen. Het lande met vreugde en blijdschap en wij wisten er op een goede manier mee om te gaan door heel vrijmoedig te getuigen. Van wie? Van de Eeuwige, Die standhoudt aan Zijn belofte en die door middel van Yeshua gestalte heeft gekregen. Dan vallen opeens alle Bijbelse feesten op zijn juiste plaats. De offers zijn niet meer als vanzelfsprekend, zij hebben door het werk van Yeshua een ongekende diepgang gekregen. Die diepgang was niet nieuw hoor, maar was bedekt onder een sluier.

Die sluier zal er bij veel van mijn volksgenoten vanaf gaan. Ook zij zullen met volle teugen genieten van wat er in hun eigen geschiedenisboek staat geschreven. Ineens gaan hun ogen open en weten zij dat het de Eeuwige gaat om Zijn oogst. Niet de aardse oogst van voedsel om in leven te blijven. Hier zullen zij letterlijk ervaren de woorden van de Messias die zegt: Ik geef hen het brood des levens en Ik ben het brood des levens. Dan begrijpen zij ook de woorden die op het Loofhuttenfeest worden gesproken als daar het kostbare water voor de Eeuwige wordt geplengd: Hij Yeshua is dat levende water en als je daarvan drinkt zul je geen dorst meer hebben. Hier leert de Eeuwige ons een les: mens, je bent afhankelijk van Mij. Richt je dan ook op Mij, dan zal het je aan niets ontbreken als Ik jou tot Mij neem.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 02 jul 2018 15:24

jesaja40:

Tada raba ereunao
Met Pesach is de tijd van de ongezuurde broden aangebroken. Geen gist, wat opblaast en het deeg laat rijzen. Dit leert ons dat ook mensen geen opgeblazen gedrag vertonen. Het leert ons ook om al het oude van het gezuurde afstand e nemen. Als er nu een partij matses wordt gebakken dan duurt dat gehele proces maar 17 minuten. Als het langer zou duren bestaat er een kans van gisting. Om dat gistproces (bederf) te voorkomen wordt de gehele oven weer opnieuw gereinigd. Daarna wordt het bakproces gewoon voortgezet. Een behoorlijke hectiek is dan bij alle matsebakkers. Dat proces gaat vooraf aan Pesach en daarom leest u in uw Bijbel: de dagen van de ongezuurde broden zijn aangebroken. Iedereen in Israël weet dat de jaarlijkse hectiek weer aanbreekt. Maar we doen het omdat de Eeuwige dit van ons vraagt. Het symboliseert tevens dat het lichaam van de Messias in het graf niet is ontbonden. Sterker nog, alle wonden van Yeshua waren zichtbare genezen littekens. Niet puntgaaf maar zichtbaar voor ons mensen. Ook dit aanschouwelijke onderwijs hoorde bij het karakter van Pesach.

De maand Aviv (Nisan) betekend lente. In de Bijbel wordt de jaarkalender en de maandkalender door elkaar hen gebruikt. Als in de maand Aviv de gerstekorrel tegen Pesach nog pulpachtig is heeft de tijd de natuur ingehaald. Geen paniek voor het Huis van Israël om dan gewoon een extra maand aan toe te voegen. Als de gersteoogst niet rijp is zal ook de tarweoogst niet rijp zijn als er 50 dagen bij worden geteld. Oogsten doe je als het rijp is. Hierin zit ook een diepe geestelijke les, maar die had u er ook wel uit gehaald. Over het binnenhalen van de gersteoogst: u zou erbij moeten zijn hoe dat plaats vindt. Lees hiervoor maar het boek Ruth na, dan proeft u iets van die sfeer.


U haalt de 50e dag van Pesach aan. U bedoelt daarmee het wekenfeest, Sjavoeot. U leest in uw Bijbel over de omertelling. De instructies zijn heel duidelijk. Daags na de Sjabbat begint u voor u zelf te tellen en op de 50e dag breekt de dag van het wekenfeest aan. Ook hier krijgen we te maken met een interpretatie. Bedoeld de Eeuwige de wekelijkse Sjabbat daarmee of is dat de eerste dag van het feest die ook een Sjabbat genoemd wordt. Het meest gebruikelijke is om meteen na de eerste dag van het feest beginnen met tellen. Eens in de zoveel tijd valt de eerste dag van een feest ook wel op een Sjabbat. Het nauwkeurig tellen is belangrijker voor de Eeuwige. Er zijn ook Joden die aandringen om de wekelijkse Sjabbat als begin van de telling te volgen. U weet dat de Bijbelse maanden niet gelijklopen met de Juliaanse kalender.


toda-raba Jesaja40, hier heb ik tenminste wat aan. Laten wij de vraag over de 14e of de 15e Nissan voor de dood van de Messias dus verder maar rusten. Ik denk dat met de Sjabbat de 1e dag van het feest bedoeld wordt, anders zou de datum van Sjavoe’ot ook ieder jaar verschuiven terwijl de Joden tot op de huidige dag dit feest op 6,7. Sivan vieren. Het is dan ook erg onlogisch dat bij ons Pinksteren ieder jaar op zondag valt. Want 50 dagen zijn nog altijd 7 weken + 1 dag!

Het Wekenfeest is altijd heel bijzonder. Een van de opgangsfeesten in Israël laten stromen van mensen zien richting Jeruzalem. Een kleine stad die heel gemakkelijk grote mensenmassa’s aankan. Het zijn geen toeristen maar een mispoche (familie) die elkaar weer ontmoeten. Een reis vanuit het noorden is duurt 3 of 4 dagen. Onderweg slaapt men in een geweldig 1000 sterrenhotel. We zijn geen vreemden van elkaar en langs de wegen horen wij luid en duidelijk de opgangspsalmen klinken. Een groot openluchtkoor en iedereen neemt wat mee, want met lege handen kom je niet op een opgangsfeest. De eerste oogst wordt van het land afgehaald, de meest volle garven worden meegedragen.


Het gaat hier dus nog niet om de hele tarweoogst, maar over de eerstelingen? Want ik neem toch aan dat er nog wel enige weken voor nodig waren om de hele oogst binnen te halen?
U leest in Handelingen dat op het wekenfeest er 3000 tot geloof komen. U leest ook in de Torah dat er 3000 omkomen na het wekenfeest vanwege ongehoorzaamheid aan de Eeuwige. De mineur van toen wordt omgezet in een majeur van toen. Die majeur is zo sterk dat ook de heidenen, waaronder ook u, zich mogen scharen bij dat Wekenfeest. Er is nimmer een vervangend wekenfeest geweest, maar dat zult u ook wel onderschrijven neem ik aan. U deelt voor de volle 100% mee in de zegen van dat Wekenfeest en ook u mag kracht putten uit de offers die daar gebracht werden. Helemaal passief? Nee, ook u wordt actief opgeroepen om ook de levende Torah in uw hart te laten schrijven. Geen passende flarden, maar het geheel. Dat had de Eeuwige voor ogen.


Inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens dat de eeuwige Torah op de Pinksterdag een nieuwe dimensie krijgt, want het christelijk geloof doet de Torah niet teniet, maar bevestigt die juist. Maar wat ik hier bij jou mis in die nieuwe dimensie is dat God met de Pinksterdag een geheel, nieuwe geloofsgemeenschap begonnen is, aan dezelfde Messias door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven .Christenen hebben dus wel een heilshistorische relatie met Israël omdat de Messias uit dat volk geboren is. Maar zij is tegelijkertijd een heilsorgaan met een geheel eigen identiteit. En dit gegeven mis ik zowel in de chr. als in de Messiaans- Joodse theologie shalom ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jul 2018 18:33

ereunao citeert:
Maar wat ik hier bij jou mis in die nieuwe dimensie is dat God met de Pinksterdag een geheel, nieuwe geloofsgemeenschap begonnen is, aan dezelfde Messias door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven .Christenen hebben dus wel een heilshistorische relatie met Israël omdat de Messias uit dat volk geboren is. Maar zij is tegelijkertijd een heilsorgaan met een geheel eigen identiteit. En dit gegeven mis ik zowel in de chr. als in de Messiaans- Joodse theologie shalom ereunao


Alle apostelen waren er niet op uit om een nieuwe G'dsdienst te organiseren. Zij bleven bij wat hun vanuit de Torah geleerd was. Gelovigen van de eerste eeuw, ten tijde nog van de apostelen vormden een geheel met de Messiasbelijdende Joodse gemeenschap. Vanuit dat perspectief was er een nieuwe dimensie aan toegevoegd en daarin kan ik mij uitstekend vinden.

Ook u weet heel goed dat er een wildgroei is ontstaan. Lees scherp de brieven van Paulus er maar op na. Er wroette dus al iets onderhuids in de jonge gemeente die tot op dat moment nog alles gemeenschappelijk hadden. Natuurlijk konden zij niet als Joden te leven. Er blijven gewoon twee groepen die uitstekend door een deur konden gaan. De ene groep was niet hoger of lager dan de andere groep. De regels die gebruikelijk waren onder de Messiasbelijdende Joodse gelovigen was wereldvreemd voor de gelovigen vanuit de volkeren. Die verschillen zijn uitvergroot en hebben geleid tot een verwijdering van elkaar.

U bent ongetwijfeld op de hoogte van diverse uitspraken op concilies in de 4e eeuw van de gangbare jaartelling. Met een grote bezorgdheid keek het Messiasbelijdende Joodse deel de zichzelf ontwikkelende kerk nadat zij er "theologisch" uit zijn gewerkt. Ook het Messiasbelijdende Joodse deel volgde de ontwikkeling in de kerken die steeds verder van de oorsprong af kwam te staan.

De door u aangehaalde heishistorische relatie is heeft een eigen identiteit aangenomen. Het is niet één kerk met één leer, maar vele splintergroeperingen zijn daaruit voortgekomen. Dat is uw identiteit geworden. Velen claimen keihard dat zij de voortzetting van Israël zijn en komen met zeer veel heiligen op de proppen. Dit is natuurlijk niet uw kerkelijke achtergrond, maar u komt er wel uit voort. Velen claimen keihard dat Pinksteren het moment is waarop hun G'dsdienst is voortgekomen en dat het hun feest is geworden. Raar, want zo zouden de apostelen het absoluut niet hebben bedoeld en uitgelegd. Het is dus mijns inziens gewoon te kort door de bocht en beslist een brug te ver door in te stemmen dat er een verbinding is tussen het Messiasbelijdende Jodendom en de christenen. Dan wuift men te snel eeuwen weg en mag de ingeslagen weg van kerkelijke traditie voortgezet worden volgens u.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten