De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 24 jun 2018 20:40

mohamed:
Een nieuwe tempel en nieuwe offerdiensten? Hoe heb ik het nou met je?

'Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer voor de zonde.' (Heb 10,18)

'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.'


Deze offers zijn ook niet tot vergeving van de zonden, dat konden de offers van het O.T. trouwes ook niet zie Hebr.10:4. Maar het is evangelieverkondiging in de rijke taal der symbolen en zijn terugziende op het offer van de Messias. Precies zoals wij dit nu doen bij de viering van het H.A De offers onder het O.T wezen vooruit naar Hem die komen zou.Maar die symbolen hebben met de komst van de Messias hun betekenis niet verloren, maar komen na die komst juist in het helderste licht te staan.

Ezech.37:25: ‘En zij zullen wonen in het land, dat Ik Mijn knecht Jakob gegeven heb, waarin uw vaders gewoond hebben; ja, daarin zullen zij wonen, zij en hun kinderen, en hun kindskinderen tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal hunlieder Vorst zijn tot in eeuwigheid.
:26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid’.

Die tempel die Ezech beschrijft is nog nooit gebouwd, want ook de 2e tempel had geen dorpel waar het water uit stroomde die een beek vormde die zelfs het water van de dode zee gezond maakte. En ook die tempel stond niet tot in eeuwigheid , maar is later ook weer verwoest. Ook heeft er na de ballingschap nooit weer een koning uit de huis van David geregeerd over al de 12 stammen. Er bestaat trouwens geen volledige en definitieve vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid. Zowel voor Israël als voor de Gemeente geldt: ‘Het is Uw komst die ons heil vol maakt’. En wat Openb.21 betreft, daar gaat het niet over het aardse Jeruzalem in het messiaanse rijk, maar over de hemelse stad die naar het voorbeeld van de wolk boven de tabernakel als een enorme lichtstad boven het aardse hangt Ook hier wreekt zich dus weer het verabsoluteren van de Kerk die zichzelf ziet als de vervulling van al Gods beloften en het einde van al Zijn wegen! Want men acht het onmogelijk omdat dit niet bij de Kerk, maar alleen bij Israël past.Maar als men mij dan vraagt hoe ik dat allemaal denk te veranderen dan zeg ik dat daar ik helemaal niet aan denk. De gevallen mens, ook de godsdienstige mens, kan geen kerk reformeren, het is onrein al wat hij offert. Als het God behaagt Zijn Gemeente te zuiveren dan doet Hij dat Zelf door een meerdere mate van Zijn Geest over haar uit te storten. Maar van mensenzijde gezien is het geen wonder dat er na pakweg 70 jaar postholocaust theologie nog geen breed gedragen nieuwe consensus is ontstaan over de relatie Kerk-Israël en de verdere implicaties voor het geheel van de (systematische) theologie. Een theologische traditie van ruim 1800 jaar antijudaïstische exegese en dogmatiek reviseer je niet even binnen een tijdsbestek van 70 jaar. Hier laat ik het maar weer even bij. h.gr: ereunao

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2018 21:00

ereunao schreef:mohamed:

Deze offers zijn ook niet tot vergeving van de zonden, dat konden de offers van het O.T. trouwes ook niet zie Hebr.10:4. Maar het is evangelieverkondiging in de rijke taal der symbolen en zijn terugziende op het offer van de Messias. Precies zoals wij dit nu doen bij de viering van het H.A De offers onder het O.T wezen vooruit naar Hem die komen zou.Maar die symbolen hebben met de komst van de Messias hun betekenis niet verloren, maar komen na die komst juist in het helderste licht te staan.

De Hebreeën brief waarin staat dat er geen offer meer is voor de zonde, was gericht aan joodse (christelijke) mensen, die logischerwijs het offeren letterlijk namen gezien hun achtergrond. En Jezus is niet symbolisch gekruisigd, alhoewel de kruisiging natuurlijk bol staat van de symboliek.

ereunao schreef:Ezech.37:25: ‘En zij zullen wonen in het land, dat Ik Mijn knecht Jakob gegeven heb, waarin uw vaders gewoond hebben; ja, daarin zullen zij wonen, zij en hun kinderen, en hun kindskinderen tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal hunlieder Vorst zijn tot in eeuwigheid.
:26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid’.

Die tempel die Ezech beschrijft is nog nooit gebouwd, want ook de 2e tempel had geen dorpel waar het water uit stroomde die een beek vormde die zelfs het water van de dode zee gezond maakte. En ook die tempel stond niet tot in eeuwigheid , maar is later ook weer verwoest. Ook heeft er na de ballingschap nooit weer een koning uit de huis van David geregeerd over al de 12 stammen. Er bestaat trouwens geen volledige en definitieve vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid.

En ik maar denken dat Christus de tempel is en de koning van de joden uit wie water en bloed stroomde. :roll:
ereunao schreef:En wat Openb.21 betreft, daar gaat het niet over het aardse Jeruzalem in het messiaanse rijk, maar over de hemelse stad die naar het voorbeeld van de wolk boven de tabernakel als een enorme lichtstad boven het aardse hangt

Het is mij bekend dat Openbaring 21 betrekking heeft op het hemelse Jeruzalem, maar zingen we in het Onze Vader niet dat zijn koninkrijk kome in de hemel én op aarde? De tempel op aarde is het collectief van de Christenen, een tempel van vlees en beenderen.
ereunao schreef:Want men acht het onmogelijk omdat dit niet bij de Kerk, maar alleen bij Israël past.Maar als men mij dan vraagt hoe ik dat allemaal denk te veranderen dan zeg ik dat daar helemaal niet aan denk. De gevallen mens, ook de godsdienstige mens, kan geen kerk reformeren, het is onrein al wat hij offert. Als het God behaagt Zijn Gemeente te zuiveren dan doet Hij dat Zelf door een meerdere mate van Zijn Geest over haar uit te storten. Maar van mensenzijde gezien is het geen wonder dat er na pakweg 70 jaar postholocaust theologie nog geen breed gedragen nieuwe consensus is ontstaan over de relatie Kerk-Israël en de verdere implicaties voor het geheel van de (systematische) theologie. Een theologische traditie van ruim 1800 jaar antijudaïstische exegese en dogmatiek reviseer je niet even binnen een tijdsbestek van 70 jaar. Hier laat ik het maar weer even bij. h.gr: ereunao

Zo belangrijk is het judaïsme niet voor het christendom, want sinds Christus Hogepriester is in eeuwigheid hebben we niks meer met Juda te maken, aangezien de stam geen Priesters voortbrengt. Gelukkig ligt de tijd van vervolgingen achter ons, laten we daar blij om zijn.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 jun 2018 22:06

mohamed citeert:
Zo belangrijk is het judaïsme niet voor het christendom, want sinds Christus Hogepriester is in eeuwigheid hebben we niks meer met Juda te maken, aangezien de stam geen Priesters voortbrengt. Gelukkig ligt de tijd van vervolgingen achter ons, laten we daar blij om zijn.


Hier klopt iets niet. Dit gaat mij te snel door de bocht u heeft alles te danken aan het Judaïsme, onze Messias Yeshua komt uit de stam van Juda voort. Met die opmerking ontkracht u de belofte dat Yeshua op de troon van Zijn vader David plaats zal nemen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 jun 2018 22:24

ereunao citeert:

Als het God behaagt Zijn Gemeente te zuiveren dan doet Hij dat Zelf door een meerdere mate van Zijn Geest over haar uit te storten. Maar van mensenzijde gezien is het geen wonder dat er na pakweg 70 jaar postholocaust theologie nog geen breed gedragen nieuwe consensus is ontstaan over de relatie Kerk-Israël en de verdere implicaties voor het geheel van de (systematische) theologie. Een theologische traditie van ruim 1800 jaar antijudaïstische exegese en dogmatiek reviseer je niet even binnen een tijdsbestek van 70 jaar. Hier laat ik het maar weer even bij. h.gr: ereunao


In het Jodendom wordt eveneens er een systematische theologie toegepast. En een consensus bereiken is beslist niet eenvoudig. Menigeen onder u is vandaag naar de kerk geweest en heeft daar de blijde boodschap kunnen horen. Ik breng u nogmaals onder de aandacht de opstanding van Lazarus. Hij hoorde door de Messias Yeshua zijn naam roepen en hij stond op uit zijn graf. Hij moest geholpen worden on hem te ontdoen van zijn doeken. Hij was niet meer ziek en het ontbindingsproces was volkomen teniet gedaan. Zo een machtige G'd hebben wij. Ook die G'd zal er voor zorgen dat het Huis van Israël op de plaats van bestemming zal aankomen om daar in de directe nabijheid van de Messias te zijn. Dan zal ook in vervulling gaan 10 mannen uit de volkeren zullen de slip van een Joodse man vastpakken en zeggen ga met ons. In een klap valt elk theologisch bouwwerk in elkaar onder de strakke regie vanuit Jeruzalem als de Messias daar plaats neemt op de troon van David.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 25 jun 2018 08:35

ereunao schreef:Arco:
Op zich zijn ze dat natuurlijk niet, maar het bewijst wel dat de bijbelse tijdrekening er heel anders uitziet dan de onze


Dit blijft vreemd. U bent het eens met mij dat geslachtsregisters en de telling daarin geen afspiegeling is van het tellen van dagen in de Bijbel. Maar dan geen ander argument aandraagt, aangezien deze is weggevallen, voor uw telling van dagen (waarvan u claimt dat het Bijbels is), zonder daarvoor bijvoorbeeld Joodse bronnen aan te halen. Kan het zijn dat die telling in geslachtsregisters, in navolging tot Da Costa, het enige is waarop u uw telling van dagen baseert?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 25 jun 2018 10:53

Jesaja40 schreef:
[quote{
Hier klopt iets niet. Dit gaat mij te snel door de bocht u heeft alles te danken aan het Judaïsme, onze Messias Yeshua komt uit de stam van Juda voort. Met die opmerking ontkracht u de belofte dat Yeshua op de troon van Zijn vader David plaats zal nemen.[/quote]

Hier sluit ik mij graag bij aan. En als de Gemeente de tempel Gods genoemd wordt dat is dat natuurlijk beeldspraak van dezelfde orde als wanneer zij het lichaam van Christus genoemd wordt. Maar daar mag de concrete, letterlijke betekenis van de tempel bij Ezech.niet aan opgeofferd worden.

Arco:
Dit blijft vreemd. U bent het eens met mij dat geslachtsregisters en de telling daarin geen afspiegeling is van het tellen van dagen in de Bijbel. Maar dan geen ander argument aandraagt, aangezien deze is weggevallen, voor uw telling van dagen (waarvan u claimt dat het Bijbels is), zonder daarvoor bijvoorbeeld Joodse bronnen aan te halen. Kan het zijn dat die telling in geslachtsregisters, in navolging tot Da Costa, het enige is waarop u uw telling van dagen baseert?

Je mag mijn bewijsvoering vreemd vinden omdat je de voor ons westerlingen vreemde denkwijze van de Joden niet begrijpt,vast staat in ieder geval dat als Jezus op de avond van de 14e nisan die naar de Joodse dagindeling reeds tot de 15e behoorde, met zijn discipelen het pascha gegeten heeft en de volgende dag dat jaar op de wekelijkse sabbat viel Hij op vrijdag gekruisigd moet zijn. En dat houdt dus in dat met 3 dagen en 3 nachten geen 72 uren bedoeld kan zijn. ereunao

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 25 jun 2018 11:26

ereunao schreef:Je mag mijn bewijsvoering vreemd vinden omdat je de voor ons westerlingen vreemde denkwijze van de Joden niet begrijpt,vast staat in ieder geval dat als Jezus op de avond van de 14e nisan die naar de Joodse dagindeling reeds tot de 15e behoorde, met zijn discipelen het pascha gegeten heeft en de volgende dag dat jaar op de wekelijkse sabbat viel Hij op vrijdag gekruisigd moet zijn. En dat houdt dus in dat met 3 dagen en 3 nachten geen 72 uren bedoeld kan zijn. ereunao


De bewijsvoering is niet alleen vreemd, ook wat mij betreft onjuist. Ik zal niet ontkennen dat een Hebreeuws/oosterse denkwijze op sommige punten radicaal afwijkt van de Grieks/westerse denkwijze, maar daarbij is tellen niet persé ineens anders. Hier zijn wat punten voor de inhoud:

1. De beschrijving van het laatste avondmaal, daarin ontbreekt de aanwezigheid van een geslacht lam. Nu kan je dat invullen door Jezus te zien als het Lam Gods, zoals Johannes de Doper dat deed. Maar dat is niet sluitend in lijn met de Torah, die Jezus hield volgens Mat. 5:17. Dat betekent dat het laatste avondmaal niet noodzakelijkerwijs op de avond na Pesach moest plaatsvinden.

2. De beschrijving van de opstanding omvat alleen de ontdekking van het lege graf, al dan niet met engelen. De opstanding van Christus is niet waargenomen door mensenogen, behalve dat de steen voor het graf weg moest, anders zouden mensen het lege graf niet kunnen zien.

3. De dag van de kruisiging is in de Bijbel niet geformuleerd als een specifieke weekdag, behalve dat dit Pesach moest zijn. Omdat Pesach vastzit aan de datum 14 Aviv, kan dit elke weekdag zijn.

4. Wanneer Jezus zegt dat de Zoon des Mensen voor drie dagen en drie nachten in het graf zal zijn, waarom zou je die dagen niet letterlijk mogen nemen? Is dat niet juist het teken van Jona? Zouden de toehoorders dan juist niet kunnen zien dat Hij de Zoon des Mensen is, als Hij precies dat doet wat Hij al zei?

Dus dan kom ik op de volgende conclusies:

Op de dag na de Sjabbat is het graf leeg aangetroffen. Die dag is het feest van de eerstelingen, e.e.a. conform Lev. 23. Paulus verklaart: Hij is de Eersteling uit de dood. Dus ik concludeer dat Christus op de eerste dag, de dag na de Sjabbat, is opgestaan uit de dood. Namelijk bij het vallen van de avond, terwijl de vrouwen "pas" kwamen bij de ochtendschemering.

Tel ik drie dagen en drie nachten terug. Dan kom ik op woensdag, de dag van de kruisiging: Pesach. De dag daarna is dan de Grote Sjabbat, ofwel de eerste dag van het Feest van de Ongezuurde broden. Vrijdag is een dag waarop de voorbereiding voor de wekelijkse Sjabbat al gaande was en dan de wekelijkse Sjabbat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De zondag.

Berichtdoor learsi » 25 jun 2018 12:22

Jesaja40 schreef:Hier klopt iets niet. Dit gaat mij te snel door de bocht u heeft alles te danken aan het Judaïsme, onze Messias Yeshua komt uit de stam van Juda voort. Met die opmerking ontkracht u de belofte dat Yeshua op de troon van Zijn vader David plaats zal nemen.


Zou u eens uit willen leggen wat u onder de term "Judaisme" verstaat en op welke wijze u daar de stam Juda en de Messias Jezus aan koppelt?

bvd Learsi

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 25 jun 2018 12:58

Learsi vraagt:
Zou u eens uit willen leggen wat u onder de term "Judaisme" verstaat en op welke wijze u daar de stam Juda en de Messias Jezus aan koppelt?

bvd Learsi


De term Judaïsme heb ik overgenomen uit een citaat van mohamed. Vraagt u aan hem wat hij beoogde om deze term te gebruiken.

De Messias komt uit de stam van Juda, maar dat is u toch wel duidelijk toch?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 25 jun 2018 14:00

Arco
:
1. De beschrijving van het laatste avondmaal, daarin ontbreekt de aanwezigheid van een geslacht lam. Nu kan je dat invullen door Jezus te zien als het Lam Gods, zoals Johannes de Doper dat deed. Maar dat is niet sluitend in lijn met de Torah, die Jezus hield volgens Mat. 5:17. Dat betekent dat het laatste avondmaal niet noodzakelijkerwijs op de avond na Pesach moest plaatsvinden.

2. De beschrijving van de opstanding omvat alleen de ontdekking van het lege graf, al dan niet met engelen. De opstanding van Christus is niet waargenomen door mensenogen, behalve dat de steen voor het graf weg moest, anders zouden mensen het lege graf niet kunnen zien


Dat bewijst dan toch dat Hij al eerder opgestaan moet zijn dus getekend vanaf vrijdagmiddag 3-4 u hoogstens 48 u in het graf gelegen heeft

3. De dag van de kruisiging is in de Bijbel niet geformuleerd als een specifieke weekdag, behalve dat dit Pesach moest zijn. Omdat Pesach vastzit aan de datum 14 Aviv, kan dit elke weekdag zijn.


Dat kan op zich idd, maar gezien dat de 15e de dag voorafgaand aan de wekelijkse sabbat was kan het niet anders dan op vrijdag geweest zijn. De seideravond moet dus donderdagavond geweest zijn

4. Wanneer Jezus zegt dat de Zoon des Mensen voor drie dagen en drie nachten in het graf zal zijn, waarom zou je die dagen niet letterlijk mogen nemen? Is dat niet juist het teken van Jona? Zouden de toehoorders dan juist niet kunnen zien dat Hij de Zoon des Mensen is, als Hij precies dat doet wat Hij al zei?


Hij deed ook precies wat Hij zei, maar wel volgens de spreekwijze van de Schrift. En daar is de 3e dag wat bij ons overmorgen is. Zie Luk.13:32,33.en de Emmaüsgangers zeiden op zondagmiddag dat het heden de 3e dag was, dat was dus de 3e dag vanaf vrijdag.

[/quote]
Dus dan kom ik op de volgende conclusies:
Op de dag na de Sjabbat is het graf leeg aangetroffen. Die dag is het feest van de eerstelingen, e.e.a. conform Lev. 23. Paulus verklaart: Hij is de Eersteling uit de dood. Dus ik concludeer dat Christus op de eerste dag, de dag na de Sjabbat, is opgestaan uit de dood. Namelijk bij het vallen van de avond, terwijl de vrouwen "pas" kwamen bij de ochtendschemering.[/quote]

Als dat idd.zo zou zijn is dan heeft Hij gerekend vanaf vrijdagmiddag 3-4 u zelfs maar iets meer dan 24u in het graf gelegen!

Tel ik drie dagen en drie nachten terug. Dan kom ik op woensdag, de dag van de kruisiging: Pesach. De dag daarna is dan de Grote Sjabbat, ofwel de eerste dag van het Feest van de Ongezuurde broden. Vrijdag is een dag waarop de voorbereiding voor de wekelijkse Sjabbat al gaande was en dan de wekelijkse Sjabbat.


Dit is een cirkelredenering, het is de vraag zelf of het op woensdag was daarom kun je dit niet als bewijs gebruiken. Als het op woensdag was dan was vrijdag dus een gewone werkdag en zouden de vrouwen zeker niet tot zondagmorgen gewacht hebben om naar het graf te gaan ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 25 jun 2018 14:09

Ter aanvulling het volgende:

De 14e Nissan versus de Hebreeuwse jaartelling (van 3782 tot 3793) en de gangbare jaartelling (van 22 tot 33) met de dag van de week. Is als volgt:
Hebr:
3782 zondag 2 april 22
3883 donderdag 22 maart 23
3784 donderdag 14 april 24
3785 dinsdag 31 maart 25
3786 zaterdag 20 maart 26
3787 donderdag 7 april 27
3788 dinsdag 27 maart 28
3789 zondag 14 april 29
3790 donderdag 3 april 30
3791 dinsdag 24 maart 31
3792 dinsdag 12 april 32
3793 zaterdag 1 april 33

Bron: kalender Chabad-Lubavitch Nederland (ná 1900 muisklikken)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Met de bekende correctie van 6 jaar kom ik uit op het jaar 27 van de gangbare jaartelling. De 14e Nissan valt op een donderdag. Andere jaren komen daar niet voor in aanmerking. Het moet u minstens opvallen dat de maandag, woensdag en vrijdag niet voorkomen in de cyclus van 11 jaren. De zondag valt af, daar zit teveel tijd tussen, de zaterdag valt ook af, de dinsdag valt ook af.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Yeshua sterft voordat het avondoffer gebracht wordt. Het exacte tijdstip is niet bekend, dat hoeft ook niet. Op de 14e Nissan (Aviv) bij de uittocht uit Egypte moest voor de avond het bloed aan de deurpost aangebracht worden. De verderfengel kreeg de opdracht om uitsluitend de eerstgeborene te doden. Deze kreeg toegang tot alle huizen waar het bloed niet was aangebracht. Let op dit kleine detail: het bloed was niet van een mens maar van een dier die plaatsvervangend werk deed. Het dier moest gedood worden en door die dood was het leven van de oudste als representant van het gezin gered. Hier sterft Yeshua aan het kruis en Zijn bloed dat vloeit. Voor wie doet Hij dat? Het is genoeg voor de gehele mensheid, zo hoog is die prijs. Wat zegt het detail richting de oudste? Jullie moet in huis blijven en niet naar buiten gaan. Je moet schuilen achter het bloed. Jij als oudste moet het goede voorbeeld geven.

Kijk eens naar de diepte: in heel Egypte is er een dikke duisternis bij Israël is licht. De voorbereiding voor de uittocht wordt daardoor niet vertraagd. Het moet ons toch wat zeggen, deze bijzondere zorg van de Eeuwige voor ons in die dagen. Maar ook bij ons breekt de duisternis aan, u leest het over geheel de aarde. Hier in het duister, wat symbool staat voor de verlatenheid van de Eeuwige wordt een doodstrijd geleverd door onze Messias. In zijn sterven overwon Hij de dood opdat wij, die in Hem geloven (schuilend achter Zijn bloed) zouden leven.

De Israëlieten kropen massaal achter het verzoenende bloed ten tijde van de uittocht. En de christen, die toen nog niet bestond, wat moet deze daarmee? Als zij het verlossende werk van de Messias erkennen leren zij ook om te schuilen achter het bloed van de Messias. Zijn dat dan twee afzonderlijke werelden? Nee, het is de ruimte die de Eeuwige geeft voor de gehele schepping. Hier is sprake van een vrije genade van de Eeuwige die in geen enkel theologisch systeem is te vatten.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 25 jun 2018 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 25 jun 2018 14:22

ereunao citeert:
Dit is een cirkelredenering, het is de vraag zelf of het op woensdag was daarom kun je dit niet als bewijs gebruiken. Als het op woensdag was dan was vrijdag dus een gewone werkdag en zouden de vrouwen zeker niet tot zondagmorgen gewacht hebben om naar het graf te gaan ereunao


Als u de tabel gelezen hebt dan ziet u dat de woensdag niet mogelijk is. Maar wat leest u in uw Bijbel? Staat daar niet dat die dag groot is? Weet u wat dat betekend? Sjabbat Gadol (grote Sjabbat)

Even op een rijtje zetten 14e Nissan (Aviv) sterfdag van Yeshua, 15e Nissan (Aviv) 1e dag Pesach, valt op een vrijdag, 16e Nissan (Aviv) valt op een Sjabbat, werkverbod, winkeltjes nog steeds dicht, net als de dag daarvoor. 17e Nissan (Aviv) aha, geen werkverbod nu kan het beweegoffer gebracht worden, daarvoor moet je werk verrichten. Het is zondag de eerste dag van de week, alle winkeltjes open en is er ook weer een gelegenheid om weer verse matzot te bakken. De dagen daarvoor was het immers een werkverbod. En ja er volgen nog 4 heerlijke dagen waarin het Huis van Israël geniet van rust. De eerste officiële vakantie ter wereld van zeven dagen! Wat zijn wij een bevoorrecht volk.

U zit er heel dicht bij Ereunao.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 25 jun 2018 21:52

jesaja40;
Yeshua sterft voordat het avondoffer gebracht wordt. Het exacte tijdstip is niet bekend, dat hoeft ook niet. Op de 14e Nissan (Aviv) bij de De 14e Nissan versus de Hebreeuwse jaartelling (van 3782 tot 3793) en de gangbare jaartelling (van 22 tot 33) met de dag van de week. Is als volgt:
Hebr:
3782 zondag 2 april 22
3883 donderdag 22 maart 23
3784 donderdag 14 april 24
3785 dinsdag 31 maart 25
3786 zaterdag 20 maart 26
3787 donderdag 7 april 27
3788 dinsdag 27 maart 28
3789 zondag 14 april 29
3790 donderdag 3 april 30
3791 dinsdag 24 maart 31
3792 dinsdag 12 april 32
3793 zaterdag 1 april 33

Bron: kalender Chabad-Lubavitch Nederland (ná 1900 muisklikken)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Met de bekende correctie van 6 jaar kom ik uit op het jaar 27 van de gangbare jaartelling. De 14e Nissan valt op een donderdag. Andere jaren komen daar niet voor in aanmerking. Het moet u minstens opvallen dat de maandag, woensdag en vrijdag niet voorkomen in de cyclus van 11 jaren. De zondag valt af, daar zit teveel tijd tussen, de zaterdag valt ook af, de dinsdag valt ook af.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Yeshua sterft voordat het avondoffer gebracht wordt. Het exacte tijdstip is niet bekend, dat hoeft ook niet. Op de 14e Nissan (Aviv) bij de uittocht uit Egypte moest voor de avond het bloed aan de deurpost aangebracht worden. De verderfengel kreeg de opdracht om uitsluitend de eerstgeborene te doden. Deze kreeg toegang tot alle huizen waar het bloed was aangebracht. Let op dit kleine detail: het bloed was niet van een mens maar van een dier die plaatsvervangend werk deed. Het dier moest gedood worden en door die dood was het leven van de oudste als representant van het gezin gered. Hier sterft Yeshua aan het kruis en Zijn bloed dat vloeit. Voor wie doet Hij dat? Het is genoeg voor de gehele mensheid, zo hoog is die prijs. Wat zegt het detail richting de oudste? Jullie moet in huis blijven en niet naar buiten gaan. Je moet schuilen achter het bloed. Jij als oudste moet het goede voorbeeld geven.

Kijk eens naar de diepte: in heel Egypte is er een dikke duisternis bij Israël is licht. De voorbereiding voor de uittocht wordt daardoor niet vertraagd. Het moet ons toch wat zeggen, deze bijzondere zorg van de Eeuwige voor ons in die dagen. Maar ook bij ons breekt de duisternis aan, u leest het over geheel de aarde. Hier in het duister, wat symbool staat voor de verlatenheid van de Eeuwige wordt een doodstrijd geleverd door onze Messias. In zijn sterven overwon Hij de dood opdat wij, die in Hem geloven (schuilend achter Zijn bloed) zouden leven.

De Israëlieten kropen massaal achter het verzoenende bloed ten tijde van de uittocht. En de christen, die toen nog niet bestond, wat moet deze daarmee? Als zij het verlossende werk van de Messias erkennen leren zij ook om te schuilen achter het bloed van de Messias. Zijn dat dan twee afzonderlijke werelden? Nee, het is de ruimte die de Eeuwige geeft voor de gehele schepping. Hier is sprake van een vrije genade van de Eeuwige die in geen enkel theologisch systeem is te vatten.


Donderdag 7 april 27 A.D klopt idd. precies. Het is algemeen bekend dat onze jaartelling minstens 4-6 jr te laat begint. Want Herodes leefde nog toe Yesuha geboren is. En die is volgens de huidige jaartelling 4 voor Chr. gestorven. En donderdag klopt ook precies want dan was het de volgende dag vrijdag de 15e. En dat was de 1e dag van de ongezuurde broden en dus een sabbatdag. De volgende dag moet dus de wekelijkse rustdag geweest zijn. Maar ik veronderstel dat je het woord niet hebt weggelaten als je schrijft:
Deze kreeg toegang tot alle huizen waar het bloed ( niet) was aangebracht? (Ex.12:13,23)?
En dat waren idd. geen 2 werelden, want de verzoening is voor alle mensen dezelfde. Maar de Gemeente is wel met Hem opgewekt (Ef.2) en in de hemel gezet. En dat behoort tot de transcendente, hemelse sfeer van het komende Koninkrijk! Maar de sabbat behoort bij Israël en de aarde.

Shalom ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 26 jun 2018 07:47

Jesaja40 schreef:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Yeshua sterft voordat het avondoffer gebracht wordt. Het exacte tijdstip is niet bekend, dat hoeft ook niet.

Omtrent de 9e ure.....Lukas 23:44. Lees ook Mattheus 27:45-51.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 26 jun 2018 08:50

jesaja40:
[quote]U zit er heel dicht bij Ereunao.[quote]/quote]
En jij zit er ook heel dichtbij. Met dit verschil dat Yeshua niet op de 14e gestorven kan zijn omdat hij op de avond van die dag nog met zijn discipelen het pascha gegeten en het H.A. ingesteld heeft. En als je daar aan twijfelt wijs ik er nog op dat het was in de nacht in welken hij verraden werd (1Kor 11:23) en dus kennelijk nog leefde. Maar ik ben het met je eens dat in dat jaar de eerstelingen op de 17e geofferd zijn omdat het een type van de opstanding was. Zo schuift dus zowel bij de dood van het lam als bij de eerstelingen het tegenbeeld een dag op t.o.v. het voorbeeld –type. Want het gaat bij de opstanding om een nieuwe schepping. Het oude is voorbij gegaan, ziet het is alles nieuw geworden.(2Kor 5: 17) En zo gezien kwam de zondag typologisch idd. i.p.v.de sabbat.

Maar dat zal voor jou als Jood wel een brug te ver zijn.En in de praktijk heb je natuurlijk gelijk, dan blijft het zoals het is. Precies zoals er in Chr. man noch vrouw is maar wij in dit leven dit onderscheid wel handhaven
shalom. ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten