De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De zondag.

Berichtdoor mona » 11 jun 2018 16:22

Ik blijf de zondag een bijzondere dag vinden, apart gezet in de week.
Naar de kerk, alle tijd om heerlijk te lezen, zo min mogelijk verplichtingen en genieten van de rust.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 11 jun 2018 16:47

Mona zegt:
De vervangingsleer en verbondtheologie is een geweldig middel om vele zaken bedekt te houden, en satan is druk bezig om dit zo te houden.
De weerstand is enorm als je ook maar één woord zegt over het verbond.
En ik kan het goed begrijpen, het is heel eng om los te laten waarvan je dacht dat het je zekerheid gaf.
(tenminste dat was het voor mij)

Velen zeggen 'niet meer achter de vervangingsleer te staan', maar blijven vervolgens gewoon doen wat men altijd gedaan heeft.


Ach, die vervangingsleer en verbondtheologie vervaagt en krijgt een nieuwe noemer ""traditie van eeuwen". Het krijgt een andere naam en het heet geen vervangingsleer mee.

Weer wordt de kern van de zaak bedekt gehouden en om het leuker te maken hier en daar verfraaid die dan rituelen worden genoemd die naar een paar keer te hebben uitgeprobeerd toegevoegd wordt aan de "traditie van eeuwen".

Een "traditie van eeuwen" is belangrijker dan de bron. Zo creëer je rust op het kerkelijke erf. We vegen het gewoon onder het tapijt en denken dat het daarmee glad gestreken is. Soms tilt iemand het kleed op omdat er een broeinestje is ontstaan. Dan wordt je uit de kring verwijderd omdat je zaken weer aan het licht brengt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 11 jun 2018 16:54

Chaya schreef:Dus kieper je alles maar gewoon overboord, omdat het toch geen nut heeft.
Het gaat mede om een boodschap naar de wereld! Die kijkt kritisch naar de christenen. Als zij precies hetzelfde doen en laten, gaat er helemaal niks van uit.
Sluit die kerken maar, ook de christenen gaan liever naar het strand op zondag.
Ik ben dankbaar dat ik nog in vrijheid naar de kerk kan, ik kan kiezen uit honderden kerken.
Dat kan volgend jaar of over 10 jaar weleens zomaar anders zijn.
De vervolgde christenen kijken met een zekere jaloersheid naar ons. Omdat wij niet voor ons leven hoeven te vrezen.
En dan wordt hier de zondag verkwanseld, tot een gewone dag.
Ik vind dit werkelijk niet te geloven.
Het sabbatgebod geldt ons niet, maar daar volgt helemaal niet uit dat de kerken dicht moeten enzo.
Christenen kwamen op de eerste dag van de week samen, maar daarna gingen ze gewoon weer aan het werk hoor. En de Joden hielden daarnaast ook gewoon de sabbat.
Voor mij zijn alle dagen gelijk, maar ik sa evengoed naar de samenkomst.

Je noemt het "overboord kieperen" maar vanuit jullie visie zou ik zeggen "het gestolene wedergeven."
Hoe leg jij deze teksten dan uit? (svp geen artikeltje van internet)
Exodes: Zeg tegen de Israëlieten: “Neem wel steeds mijn ​sabbat​ in acht, want elke generatie opnieuw is die dag voor mij en voor jullie een teken dat eraan herinnert dat ik, de HEER, jullie ​geheiligd​ heb.
Generatie na generatie moeten de Israëlieten de sabbat in acht nemen en vieren. Voor mij en hen is die dag een teken van een eeuwigdurend verbond.
Ezechiël: Verder gaf ik hun de ​sabbat​ als het teken waaraan te zien is dat ik, de HEER, van hen mijn ​heilig​ volk heb gemaakt.
Houd de ​sabbat​ in ere; dat zal voor jullie en mij het teken zijn waaraan te zien is dat ik, de HEER, jullie God ben.’
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 11 jun 2018 17:17

naamloos merkt op:
Het sabbatgebod geldt ons niet, maar daar volgt helemaal niet uit dat de kerken dicht moeten enzo.
Christenen kwamen op de eerste dag van de week samen, maar daarna gingen ze gewoon weer aan het werk hoor. En de Joden hielden daarnaast ook gewoon de sabbat.


Is dat zo naamloos dat het Sjabbat gebod niet voor u geldt? Menigeen ontgaat het feit dat naast de Israëliet er ook mensen meetrokken van allerlei slag. Ook zij hoorden dit gebod en waren niet afzijdig. U kunt dat nalezen, het staat er echt.

Hoezo dat christenen op de eerste dag van de week bijeen kwamen? Wie waren dat eigenlijk? Schoven zij niet bij het Huis van Israël aan die zich keurig aan de Sjabbat hield. Tot aan het concilie van Nicea was dat zo. Uw stelling is niet juist. Bovendien hadden de heidenen geen 'vrije zondag' en moesten zij 7 dagen in de week keurig werken. Natuurlijk leest u wat er in uw Bijbel staat en u neemt dat voor waar aan. Echter het is een interpretatie geweest van de vertaler. Halverwege de 4e eeuw van de gangbare jaartelling krijgen de christenen van hun keizer een vrije dag, die toevallig gewijd is aan de zon en die hij toevallig ook vereert. Het is wat te naïef om klakkeloos aan te nemen wat er zou moeten staan.

Als u in Israël bent gaan alle winkels nog even open als de Sjabbat voorbij is. Het is dan voor u zaterdagavond. In Israël is het dan de eerste dag van de week. Kijk, nu komen we wat dichter bij het spraakgebruik. Het onderwijs aan de heidenen begon op de Sjabbat en kon wel eens een uurtje uitlopen naar de eerste uren van de nieuwe week. Dat mag niet leiden dat het onderwijs uitsluitend op de eerste dag van de week plaats vond. De Sjabbat is geen schemergebied, het is een duidelijke instelling van de Eeuwige die deze dag Sjabbat noemt. Alle andere dagen hebben een rangnummer.

Wij Joden hielden ons keurig aan de Sjabbat en op de eerste dag van de week gingen wij gewoon aan het werk. Daarmee voldeden wij ook aan de eis van de Eeuwige 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Die gaan wij toch niet overtreden door uw aanname om er maar twee rustdagen op na te houden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 11 jun 2018 18:06

6 dagen arbeiden? De groeten.
Laatst gewijzigd door coby6 op 11 jun 2018 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 11 jun 2018 18:09

http://willemdevink.nl/jezus-jouw-sabbatsrust/
http://www.jcblog.net/hebrews/4/9-10/tr ... ugh-christ
Laat niemand u oordelen inzake sabbat dingen die slechts een schaduw waren

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 11 jun 2018 19:14

Jesaja40 schreef:Is dat zo naamloos dat het Sjabbat gebod niet voor u geldt? Menigeen ontgaat het feit dat naast de Israëliet er ook mensen meetrokken van allerlei slag. Ook zij hoorden dit gebod en waren niet afzijdig. U kunt dat nalezen, het staat er echt.
Het is mij helemaal niet ontgaan dat er naast de Israëlieten ook anderen meetrokken naar het beloofde land.
Echter, wilde iemand na aankomst bij Israël horen, dan moest hij proseliet worden en de rituelen ondergaan die daarbij horen.
Pas dan kreeg hij deel aan de Israëlitische verbonden met alle rechten en plichten van dien.
Ik ben niet van plan een proseliet te worden, dus het sabbatgebod geldt mij niet.

Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden ​besneden​ en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van ​Mozes​ te houden. Lees in Handelingen 15 maar wat hierop geantwoord werd.
Jesaja40 schreef:Hoezo dat christenen op de eerste dag van de week bijeen kwamen? Wie waren dat eigenlijk? Schoven zij niet bij het Huis van Israël aan die zich keurig aan de Sjabbat hield. Tot aan het concilie van Nicea was dat zo. Uw stelling is niet juist. Bovendien hadden de heidenen geen 'vrije zondag' en moesten zij 7 dagen in de week keurig werken. Natuurlijk leest u wat er in uw Bijbel staat en u neemt dat voor waar aan. Echter het is een interpretatie geweest van de vertaler. Halverwege de 4e eeuw van de gangbare jaartelling krijgen de christenen van hun keizer een vrije dag, die toevallig gewijd is aan de zon en die hij toevallig ook vereert. Het is wat te naïef om klakkeloos aan te nemen wat er zou moeten staan.
Ik heb het over christenen die op de eerste dag van de week samen kwamen.
En nergens zeg ik dat de heidenen een vrije zondag hadden, ik zei juist dat ze na de samenkomst gewoon weer aan het werk gingen. Beter lezen graag!
Naast de Bijbel heb ik ook heel wat kerkgeschiedenis moeten leren, en ik had het gewoon over christenen die op eerste dag van de week samen kwamen.
Jesaja40 schreef:Als u in Israël bent gaan alle winkels nog even open als de Sjabbat voorbij is. Het is dan voor u zaterdagavond. In Israël is het dan de eerste dag van de week. Kijk, nu komen we wat dichter bij het spraakgebruik. Het onderwijs aan de heidenen begon op de Sjabbat en kon wel eens een uurtje uitlopen naar de eerste uren van de nieuwe week. Dat mag niet leiden dat het onderwijs uitsluitend op de eerste dag van de week plaats vond. De Sjabbat is geen schemergebied, het is een duidelijke instelling van de Eeuwige die deze dag Sjabbat noemt. Alle andere dagen hebben een rangnummer.
Nogmaals: ik heb het niet alleen over de allereerste tijd.
Ik heb ook nergens gezegd dat het onderwijs uitsluitend op de eerste dag van de plaats vond, hoe kom je daarbij?
Jesaja40 schreef:Wij Joden hielden ons keurig aan de Sjabbat en op de eerste dag van de week gingen wij gewoon aan het werk. Daarmee voldeden wij ook aan de eis van de Eeuwige 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Die gaan wij toch niet overtreden door uw aanname om er maar twee rustdagen op na te houden.
Ik zei ook dat Joden zich gewoon aan de sabbat hielden, en dat er na de samenkomst gewoon weer gewerkt werd. (door Jood en door niet-Jood)
Ik overtreed geen gebod als ik 7 dagen werk, en ook niet als ik 2 (of meer) rustdagen neem. Het vierde gebod (de hele Tenach) geldt mij niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 11 jun 2018 19:48

mona:
ik blijf de zondag een bijzondere dag vinden, apart gezet in de week.
Naar de kerk, alle tijd om heerlijk te lezen, zo min mogelijk verplichtingen en genieten van de rust.



Dat ben ik met je eens, maar laat men dan geen verwarring stichten door zich daarvoor op het 4e gebod van de decaloog te beroepen. Noem die dag bij haar ware naam en leer de betekenis ervan kennen. Want het 4e gebod gaat terug op de schepping en ziet profetisch vooruit naar de zegen en de rust van de aarde in het messiaanse rijk Maar de Gemeente v,Chr ontleent haar identiteit aan de opgestane Christus. En dat is een nieuwe schepping (2 Kor.5:17). Maar zij heeft haar eigen identiteit en relatie met Hem verloochend toen ze in de huid van Israël kroop enop de 1e dag der week de sabbat ging onderhouden i.p.v. de 1e dag der week te vieren. Dit scheelt veel meer dan een nacht slapen. Het is het verschil tussen de zegen en de rust van de aarde in het messiaanse rijk en de hemelse positie en erfenis van de Gemeente van Chr. die, organisch als Hoofd en lichaam aan Hem verbonden door de inwonende Geest, zoekt en bedenkt de dingen die boven zijn. ( Koll.3:1,2 ) En dat het kerkvolk zulke dwalingen volgt is te begrijpen, maar dat theologen van naam met klinkende titels als prof. dr voor hun naam de Schrift niet blijken te kennen is ronduit beschamend Als zelfs de leeraars kinderen geworden zijn, aan wie zal Hij dan de kennis leren Aan de afgetrokkenen van de borsten, aan de gespeenden van de melk?(Jes.28:8?) Er zal in de 1e plaats een terugkeer naar Gods Woord moeten komen, die theologie die heel de bijbel onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht heeft deugt niet, zo zit de bijbel niet in elkaar! h.gr:ereunao

(En jesaja, heidenen worden door het geloof geen proselieten van Israël en ook niet in Israël ingelijfd; zij worden op voet van gelijkheid met de gelovige Joden in het lichaam v.Chr ingelijfd. En dat is een nieuwe schepping. Daarom viert de Gemeente de 1e dag der week. Maar voor de gelovige Joden ligt dit wat genuanceerder. Zij blijven na hun bekering toch Joden die een relatie met de Tora hebben die de heidenen niet hebben en ook nooit gehad hebben, Daarom is er m.i. niets mis mee als de Joodse gelovigen de sabbat en de besnijdenis blijven onderhouden. Maar ze zijn anderzijds ook leden van de Gemeente, daarom staat het hun m.i. vrij hiervan af te wijken als dat tot bevordering van de gemeenschap aan het evangelie dient.Hier moet de liefde en niet de letter de weg wijzen. Daarom mag een christenjood als hij als eenling of met zeer weinigen onder gelovige heidenen leeft zich zonder gewetensbezwaar aan de gewoonten van de chr. gemeente aanpassen. Mannen als Da Costa, Capadose en Chr.Salomon Duitsch hebben ook als gewone christenen geleefd) Ik zeg hier mijn gevoelen en wil dit niemand opleggen

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 11 jun 2018 20:22

Tja, de discipelen plukten aren op de sabbatdag en de Farizieen waren daar zeer ontstemd over.
Jezus vond het goed dat de discipelen het deden. In het O.T. moesten de mensen van te voren hun eten bereiden.
Dat deden ze wellicht op de vrijdagavond. Er is dus wel degelijk iets veranderd van O.T. naar N.T.
De besnijdenis was een heenwijzing naar de komst van de Messias.
En toch blijven mensen er maar op hameren dat de Sabbat voor de Joden is en ze zich nog steeds moeten laten besnijden.
Ik ben de mening toegedaan dat Joden die de Messias kennen en in de vrijheid van het Evangelie staan zich niet hoeven te laten besnijden.
De eerste dag is de Opstandingsdag van de Heere Jezus en daarom zijn er op die eerste dag bijeenkomsten.
De discipelen braken op de eerste dag het brood. Moeilijker is het niet.
mona schreef:Ik blijf de zondag een bijzondere dag vinden, apart gezet in de week.
Naar de kerk, alle tijd om heerlijk te lezen, zo min mogelijk verplichtingen en genieten van de rust.

Ik ook. Wat ik alleen zo jammer vind is dat de zondag geheiligd wordt in sommige kringen op vaak vreesachtige wijze. Men is de Joodse Sabbat van het O.T. gaan overzetten op de zondag. En de liefde voor Jezus wordt gemist. Men leeft onder de wet. Maar wij christenen die Jezus kennen horen in de vrijheid te staan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2018 20:30

Chaya schreef:Een kenmerk van de ware bekering is juist dat je er achter komt dat je je niet aan die 10 geboden kunt houden, hoe graag je dat ook wil.

Jouw tuintje brengt bittere en zure vruchten voort, zet de gifspuit er eens op!
Denk erom dat jij ook eens moet verantwoorden wat je hier schrijft, over ambtsdragers en de kerk.
Dus ook de leugen die je hier neerzet.

Ik zie hier niet anders voorbijkomen, lange toneelstukken.

De mensen waren bang dat er iemand voor hen moest werken, of dat ze zelf onnodig werk verrichtten. Het ging niet persé om het vuur denk ik, want in die tijd had ieder keukentje ook een petroleumstel. Het onze wel i.i.g.
Omdat handwerken (breien en naaien) als arbeid werd gezien, wat het toen natuurlijk ook was, het heette op school: nuttig handwerken, werd dat gezien als werk en mocht het niet.
Het betreft mensen die een heel nauw leven leidden. De Heere niet wilde bedroeven. Dat is geen wetticisme, omdat het uit het hart kwam.
Wetticisme wordt het als je het voor een ander doet, de ander ziet dat jij loopt, maar op vakantie ga je met de auto.
Mijn vader was heel principieel, maar men had veel respect voor hem omdat het van binnenuit kwam en geen vroom praatje was.
Mijn moeder was anders daarin, maar volgde hem wel in die dingen. Zij was bijv. niet tegen zondagsrijden, maar liep wel met vader mee.
En al die zondagse wandelingen, van soms een uur 4 maal per zondag, hebben mij geen kwaad gedaan. Nu zou je van de arts een =D> d:)b krijgen. Die generatie liep nog, heel veel. Nu zie je veel mensen - ook jonge - voortgedreven worden door een motortje op hun fiets.
De kerken moeten hun parkeerterreinen steeds groter maken. Onze kerk - gebouwd halverwege vorige eeuw - heeft niet eens een parkeerterrein, alleen een fietsenhokje.
En als je gezond bent en je woont binnen een straal van kwartiertje lopen, vind ik dat je best kunt lopen. Zeker met dit mooie weer is het iedere zondag gewoon fijn. Er lopen nu trouwens meer mensen dan in de winter. Ik werd voorbij gefietst door een predikant van de andere kerk. Bijbel tussen de snelbinders. :D


Er is ook niks mis mee, als men het elkaar maar niet oplegt. Prima om te gaan lopen maar als mensen gaan fietsen is daar ook niets mis mee. Wij fietsen ook meestal, ook al is het 15 minuten lopen. En dat iets uit het hart komt is mooi en daarom heb ik er ook niet zoveel moeite mee maar de vraag blijft nog of het dan altijd goed is als het om dingen gaat die God niet oplegt. Zo wordt, ook al is het goed bedoeld, vaak ten onrechte die fijne dag tot een verschrikking gemaakt. Ik heb genoeg voorbeelden meegemaakt. Kinderen op de camping die op een snikhete dag op de camping niet in het meertje mochten spelen en beteuterd naar de andere kinderen aan het kijken waren. Want werd er streng gezegd: op de dag des Heeren gaan we niet uit de kleren. Voetballen mocht natuurlijk ook niet. Ik vond het meelijwekkend. Kijk, dat kan best goed bedoeld zijn en uit het hart komen maar goede intenties leiden niet altijd tot goede regels.
Wetticisme is dat je heel erg de nadruk legt op regels en wetten, ook als het niet helder is of die wel Bijbels zijn. Regels opleggen en je er zelf niet aan houden is wat anders, dat heet hypocrisie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2018 20:34

Chaya schreef:Dus kieper je alles maar gewoon overboord, omdat het toch geen nut heeft.
Het gaat mede om een boodschap naar de wereld! Die kijkt kritisch naar de christenen. Als zij precies hetzelfde doen en laten, gaat er helemaal niks van uit.
Sluit die kerken maar, ook de christenen gaan liever naar het strand op zondag.
Ik ben dankbaar dat ik nog in vrijheid naar de kerk kan, ik kan kiezen uit honderden kerken.
Dat kan volgend jaar of over 10 jaar weleens zomaar anders zijn.
De vervolgde christenen kijken met een zekere jaloersheid naar ons. Omdat wij niet voor ons leven hoeven te vrezen.
En dan wordt hier de zondag verkwanseld, tot een gewone dag.
Ik vind dit werkelijk niet te geloven.


Ik hoop dat we de wereld met iets anders kunnen bereiken dan met twee keer op een zondag naar de kerk gaan. Ik ben ook blij dat ik in vrijheid naar de kerk kan gaan maar ook dat is op de zondag kan uitrusten op andere manieren. Heerlijk, ‘s ochtends naar de kerk en ‘s middags even naar het strand of wandelen in de natuur. Dat is voor mij geen gewone dag hoor...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 11 jun 2018 22:27

naamloos schreef:Het is mij helemaal niet ontgaan dat er naast de Israëlieten ook anderen meetrokken naar het beloofde land.
Echter, wilde iemand na aankomst bij Israël horen, dan moest hij proseliet worden en de rituelen ondergaan die daarbij horen.
Pas dan kreeg hij deel aan de Israëlitische verbonden met alle rechten en plichten van dien.
Ik ben niet van plan een proseliet te worden, dus het sabbatgebod geldt mij niet.

Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden ​besneden​ en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van ​Mozes​ te houden. Lees in Handelingen 15 maar wat hierop geantwoord werd.Ik heb het over christenen die op de eerste dag van de week samen kwamen.
En nergens zeg ik dat de heidenen een vrije zondag hadden, ik zei juist dat ze na de samenkomst gewoon weer aan het werk gingen. Beter lezen graag!
Naast de Bijbel heb ik ook heel wat kerkgeschiedenis moeten leren, en ik had het gewoon over christenen die op eerste dag van de week samen kwamen.Nogmaals: ik heb het niet alleen over de allereerste tijd.
Ik heb ook nergens gezegd dat het onderwijs uitsluitend op de eerste dag van de plaats vond, hoe kom je daarbij?
Ik zei ook dat Joden zich gewoon aan de sabbat hielden, en dat er na de samenkomst gewoon weer gewerkt werd. (door Jood en door niet-Jood)
Ik overtreed geen gebod als ik 7 dagen werk, en ook niet als ik 2 (of meer) rustdagen neem. Het vierde gebod (de hele Tenach) geldt mij niet.

Dat vierde gebod geldt wel voor jou. Er blijft voor het volk van God een sabbatsrust. Het betekent gewoon ga Zijn rust in i.p.v. werken doen zoals niet werken op zaterdag. Dat was maar een schaduw.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 12 jun 2018 07:14

coby6 schreef:Dat vierde gebod geldt wel voor jou. Er blijft voor het volk van God een sabbatsrust. Het betekent gewoon ga Zijn rust in i.p.v. werken doen zoals niet werken op zaterdag. Dat was maar een schaduw.
Ik heb het natuurlijk over de letterlijke betekenis zoals die in de tien woorden staan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 12 jun 2018 09:09

Johan100 citeert:
De besnijdenis was een heenwijzing naar de komst van de Messias.
En toch blijven mensen er maar op hameren dat de Sabbat voor de Joden is en ze zich nog steeds moeten laten besnijden.
Ik ben de mening toegedaan dat Joden die de Messias kennen en in de vrijheid van het Evangelie staan zich niet hoeven te laten besnijden.


De besnijdenis is een teken van het verbond wat de Eeuwige sluit met Avraham. Dit is een eeuwigdurende instelling voor al uw nageslacht. Avraham breidt dit uit door al zijn lijfeigenen ook te besnijden. Het wordt hem niet verboden door de Eeuwige.

Het is heel gebruikelijk dat iedere Joodse jongen op de 8e dag wordt besneden. Zij zijn de volgende schakel in het verbond wat de Eeuwige met Avraham sloot. Met uw opmerking dat het niet meer hoeft kwetst u velen en roept u daarmee op om het eeuwigdurende verbond maar los te laten. Besef wel dat u een verloochening voorstelt aan Joodse ouders om hun jongens niet meer te besnijden. Voor ons Joden is dat geen enkel probleem. De besnijdenis van jongens is geen kerkelijke aangelegenheid. Heel veel Joden zullen het u kwalijk nemen en hebben een argument erbij gekregen dat de christen toch onbetrouwbaar zijn. Zij interpreteren de meest intieme relatie met de Eeuwige als nietszeggend.

Uw opmerking dat de Sjabbat alleen voor de Joden is vind ik een zwak argument. De 7e scheppingsdag was als een rustdag ingesteld, geen Joodse uitvinding maar een uitdrukkelijke instelling van de Eeuwige. Dat wordt herbevestigd aan het Huis van Israël en velen die daar ook aanwezig waren op de 50e dag van de uittocht uit Egypte. Dat nu door vele christenen de zondag daarvoor wordt gebruikt komt voort uit een decreet in de 4e eeuw. Vele christenen in die dagen wilden niets meer weten van de Bijbelse feesten die zij beschouwden als Joodse feesten. Velen geloofden hun bisschoppen die luid uitriepen dat de Joden Jezus hadden gedood.

De stabiliserende factor Messiasbelijdende Joden werden uit hun kapelletjes verdreven en stonden aan kant. Het gewone ongeletterde volk volgden blindelings hun bisschoppen en hun leer. Als u zich er in gaat verdiepen dan zult u versteld staan hoeveel dwalingen er in de kerk zijn geslopen. En het gewone volk? Zij wisten niet beter of het hoorde zo. Kijk zo is het nu ook met de zondag gegaan. Men nam de traditie gewoon over en wie twijfelde kunt nu met de opmerking: in het verleden heeft men daar toch wel goed theologisch over nagedacht. Er was in ieder geval een rustdag die beslist niet gelijk mocht vallen met een Joodse Sjabbat.

Voor Pesach is er een exacte datum in de Bijbel. Maar willens en wetens hebben de bisschoppen gekozen voor een andere datum om het nimmer op een "verfoeilijke" Joodse feestdag te laten uitkomen. U ziet dat er gerommeld wordt om alles maar van zijn Joodse karakter te ontdoen. Dat was toen, maar dat is ook nu uw mening te poneren dat de besnijdenis niet meer van toepassing zou zijn. Jammer dat u onze identiteit en het eeuwigdurende verbond met de Eeuwige ter discussie stelt. Hiermee komt u heel ver af te staan van het Huis van Israël om ons tot jaloersheid te verwekken zoals Paulus zo fijntjes opmerkt in zijn brief aan de jonge gemeente in Rome waar Joodse en en niet Joodse mensen bijeen komen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2018 10:03

Nogal speculatief. Wat ik heb begrepen is dat de Joden zoch bekeerden tot het Christendom niet op sabbat hun christelijke samenkomsten konden / wilden houden omdat toen de Sabbat werd gevierd. En ze daarom op zondag samenkwamen.

Dat Joden zich laten besnijden, prima. Dat messiasbelijdende Joden zich laten besnijden. Prima. Zolang ze het anderen maar niet opleggen. Zelfde geldt voor sabbatsregels.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten