De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 09 jun 2018 16:46

Chaya schreef:toch wil ik erop wijzen dat in Openbaring 22 staat:
Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.




Het kenmerk van een christen (van welke denominatie hij of zij ook is) is:
Geloof, dat is vertrouwen op Gods beloften.
En NEE we keren na ontvangen genade niet meer terug naar de wetten die door Mozes aan de Israëlieten gegeven zijn.
Geen wetsonderhouding uit dankbaarheid.
Efeziërs 2 :10
"Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen voor goede werken, die God heeft voorbereid opdat wij daarin zouden wandelen".


Wát is het heerlijk om te mogen leven onder het nieuwe verbond.
Te leven uit genade.
Gods Geest in je te weten die je van dag tot dag leidt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 09 jun 2018 22:50

MoesTuin schreef:En NEE we keren na ontvangen genade niet meer terug naar de wetten die door Mozes aan de Israëlieten gegeven zijn.

Hoe bedoel je dat, ben je ooit onder de wet van Mozes geweest dan? Zo ja, dan ben je dus zelf ook een Israëliet of mis ik iets?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Race406 » 09 jun 2018 23:00

MoesTuin schreef:En NEE we keren na ontvangen genade niet meer terug naar de wetten die door Mozes aan de Israëlieten gegeven zijn.
Geen wetsonderhouding uit dankbaarheid.

Gods Geest in je te weten die je van dag tot dag leidt.

De wetten zijn door God aan de Israëlieten gegeven, bij monde van Mozes.
Waar jij het over hebt zijn de ceremoniële wetten. Dec10 geboden zijn leefregels. En als God in je woont door Zijn Geest dan wil je uit dankbaarheid leven naar de 10 geboden. En inderdaad: de invulling daarvan verschilt tussen christenen onderling. Maar je bent niet vrij om maar te doen wat je zelf goeddunkt.... De vrijheid wordt nogal eens misbruikt om te doen naar eigen inzicht. En dat is gevaarlijk...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 09 jun 2018 23:29

mohamed schreef:Hoe bedoel je dat, ben je ooit onder de wet van Mozes geweest dan? Zo ja, dan ben je dus zelf ook een Israëliet of mis ik iets?


Nee, ik, en wij zijn nooit onder de wet van Mozes geweest, want die waren ook helemaal niet voor ons bedoeld.
Romeinen 6:14-15: "Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Wat dan?
Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn?
Volstrekt niet!."
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 09 jun 2018 23:55

Race406 schreef:De wetten zijn door God aan de Israëlieten gegeven, bij monde van Mozes.
Waar jij het over hebt zijn de ceremoniële wetten. Dec10 geboden zijn leefregels. En als God in je woont door Zijn Geest dan wil je uit dankbaarheid leven naar de 10 geboden. En inderdaad: de invulling daarvan verschilt tussen christenen onderling. Maar je bent niet vrij om maar te doen wat je zelf goeddunkt.... De vrijheid wordt nogal eens misbruikt om te doen naar eigen inzicht. En dat is gevaarlijk...

Dat klopt, de wetten zijn aan de Israelieten gegeven, ze zijn dus niet voor ons, dat kan ook niet.
dat de genade van het Nieuwe Verbond, echter niet betekent dat er geen wetten zouden zijn klopt ook.

Judas 1:4
Want er zijn zekere mensen binnengeslopen, reeds lang tevoren tot dit oordeel opgeschreven, goddelozen, die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Here, Jezus Christus, verloochenen.

God heeft zich beslist niet aan de mens geopenbaard op grond van het houden van de wet van Mozes, maar op grond van het geloof in de Heer Jezus. "Wie in Mij gelooft zal Eeuwig Leven ontvangen"
En wie oprecht gelooft in de Heer Jezus zal geleidt door de Geest die in je woont leven tot en naar Zijn wil in alle tekortkomingen en gebreken, maar Hij heeft de wet vervuld en we leven enkel en alleen uit Genade uit niets verdiend ontvangen, een geschenk zo rijk en kostbaar.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 10 jun 2018 00:18

MoesTuin schreef:Nee, ik, en wij zijn nooit onder de wet van Mozes geweest, want die waren ook helemaal niet voor ons bedoeld.
Romeinen 6:14-15: "Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Wat dan?
Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn?
Volstrekt niet!."

In je voorlaatste bericht schreef je dat we niet terugkeren naar de wetten die aan de Israëlieten gegeven zijn. Hoe zullen we ooit terugkeren naar iets waar we nooit deel van zijn geweest?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2018 07:55

mohamed schreef:In je voorlaatste bericht schreef je dat we niet terugkeren naar de wetten die aan de Israëlieten gegeven zijn. Hoe zullen we ooit terugkeren naar iets waar we nooit deel van zijn geweest?

Nee, omdat dit ook niet kan.
In het licht van dit topic "de zondag" gezien.
In de Tien Geboden wordt gesproken over de sabbat, niet over de zondag.
En de zondag is geen sabbat.

Maar het principe van Rustdag is goed.
Eén op zeven dagen rusten, adem scheppen, tijd nemen voor God.
Mensen hebben in het verleden en heden van die rustdag een hel gemaakt.
De dag waarop je niet buiten mocht spelen, niet mocht fietsen, niet met de auto mocht rijden, alleen maar uren in de kerk zitten, thuis handwerken of een boek lezen.
Zo vaak ook zo hypocriet.
Zoals die dominee op zondag met de auto reed vanuit de een paar plaatsen verderop en parkeerde zijn wagen bij een boer in de schuur en liep het laatste stuk naar de kerk.
En de kerkgangers zeiden onder elkaar: "O, de dominee komt helemaal lopend vanuit zijn eigen woonplaats!"
Wat een toneelstuk.

De week begint met een rustdag.
De zondag is de éérste dag der week.
Dát betekent: Rust gaat vóóraf aan de arbeid!
Genade vóór verdienste.
Werk wat niet strikt noodzakelijk is, niet doen.
De zondag als dag van recreatie, dag op adem komen. Rusten.
Andere dingen doen dan anders.
Tijd nemen met God, naar de kerk gaan.
Tijd nemen voor elkaar, als gezin.
Genieten van de natuur.
De zondag als feestdag
Een dag waarnaar je uitkijkt!
Ook feestelijk in de kerk!

Een dag waarin je energie opdoet voor de komende werkweek.

De eerste christenen begonnen op de eerste dag van de week samen te komen, omdat op de eerste van de week Jezus opstond uit de dood.

Dat moet in de kerk verkondigd worden en niet de Tien Geboden die nu nog in de kerken worden voorgelezen maar zoals Race het al benoemde de Leefregels vanuit het Nieuwe Verbond die ook wel overeenkomen maar niet wat betreft het houden van de sabbat omdat onze zondag van nu geen sabbat is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 10 jun 2018 10:38

De oude Israëlieten waren niet gereformeerd volgens mij, dus ik begrijp nog steeds niet wat je nou bedoelt met 'terugkeren' in de christelijke context.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2018 11:53

mohamed schreef:De oude Israëlieten waren niet gereformeerd volgens mij, dus ik begrijp nog steeds niet wat je nou bedoelt met 'terugkeren' in de christelijke context.

Dat klopt en daarom is het ook niet de bedoeling dat we dat gaan doen zoals sommige gereformeerden dit wel nog steeds doen.

Wij leven als gelovigen in Christus niet meer onder het oude verbond, niet meer onder wets teksten in stenen tafels gegraveerd, maar Christus heeft met ons een nieuw verbond gesloten.
Dat nieuwe verbond bestaat uit twee zaken:
God schrijft door Zijn heilige Geest zijn wetten in ons hart, d.w.z. wij doen van harte wat Hij wil.
God gedenkt onze zonden niet meer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De zondag.

Berichtdoor hans0166 » 10 jun 2018 13:20

MoesTuin schreef:Wij leven als gelovigen in Christus niet meer onder het oude verbond, niet meer onder wets teksten in stenen tafels gegraveerd


je probeert het te corrigeren maar blijft hetzelfde herhalen, wíj hébben nooit onder het oude verbond geleefd, "niet meer" is fout.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2018 14:05

Chaya schreef:Ik aarzel om hierop in te gaan, omdat het toch weer rotonde gaat worden van nietes welles.
Maar toch wil ik erop wijzen dat in Openbaring 22 staat:
Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.


In evangelische kringen heerst de opvatting dat de Oudtestamentische wetten geheel hebben afgedaan, maar in de gereformeerde traditie is terecht onderscheid gemaakt tussen de ceremoniële wetten uit Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en de burgerlijke of maatschappelijke wetten uit deze boeken. De ceremoniële wetten hebben betrekking op de offerliturgie in de tempel, maar de burgerlijke wetten gaan over het leven in de Israëlitische maatschappij van toen. De tempelceremonie niet meer kan worden volbracht. Daarom zijn de wetten die daarvoor golden door het enige kruisoffer van Christus vervuld (zie de Hebreeënbrief en wat art. 25 van de Ned. Geloofsbelijdenis erover zegt). Maar de burgerlijke wetten blijven hun geldigheid behouden.
BRON

Onze Nederlandse cultuur is notabene gestoeld op o.m. deze 10 geboden. Waarom zouden we ons dan wel aan het 6e en het 8e gebod houden, door niet te stelen of te moorden, maar de rest naar eigen invulling doen?

En dan ben ik wel zo ruimdenkend dat dit individueel ingevuld kan worden, maar binnen het kader van dat gebod.


Er zijn hier natuurlijk wel wat dngen over te zeggen:

Allereerst is het wel goed om te bedenken dat als in de Bijbel over de wet of de geboden wordt gesproken, hier meestal niet alleen de tien geboden worden genoemd maar ook andere geboden uit de Bijbel. Je geeft zelf bijvoorbeeld aan dat mensen het eten op zaterdag maakten en het op zondag alleen maar opwarmden, maar er staat ook ergens dat je op de sabbat geen vuur mocht maken. Dat vinden we doorgaans geen probleem.


Het is natuurlijk niet voor niets dat er geen christen is die zegt dat het zesde of achtste gebod heeft afgedaan, maar dat er over de invulling van het vierde gebod heel verschillend wordt gedacht. Daar zijn ook wel Bijbelse redenen voor, teksten in het NT die wat zeggen over de sabbat. Anders zouden veel meer christenen nog steeds de absolute rust op de rustdag voorstaan terwijl dat in heel veel culturen niet meer is. Dat geldt ook christenen die Gods Woord heel serieus nemen, we moeten uitkijken om het niet houden van de rustdag als absolute rustdag alleen voorkomt in kringen waar men het niet zo nauw neemt met Gods geboden. De zondag niet als absolute rustdag zien heeft ook een Bijbelse (nieuw testamentische) grondslag. Denk aan Hebreeen 4, Romeinen 14, Col 2.

De Joden mochten bijvoorbeeld hun eten niet regelen op de sabbat, dat moesten ze op andere dagen doen. Maar als de discipelen aren plukken op de sabbat en Jezus daarop wordt aangesproken zegt hij: ik ben Heer van de sabbat en de sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat, lijkt Hij daar toch een andere lijn in te kiezen dan de lijn van het oude testament. Ik denk dat het goed is dat iedereen tijd heeft om te rusten en niet te werken. Wat dat betreft is deze tijd, waarin mensen doorgaans 2 of 3 vrije dagen heeft een stuk beter dan vroeger toen er veel culturen helemaal geen rustdagen hadden en later, waarop er hooguit 1 dag in de week was dat je niet hoefde te werken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2018 14:48

hans0166 schreef:je probeert het te corrigeren maar blijft hetzelfde herhalen, wíj hébben nooit onder het oude verbond geleefd, "niet meer" is fout.

Klopt!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 10 jun 2018 14:51

hans0166 schreef:je probeert het te corrigeren maar blijft hetzelfde herhalen, wíj hébben nooit onder het oude verbond geleefd, "niet meer" is fout.

Precies! :)
MoesTuin schreef:Klopt!

Eindelijk hebben we dat helder, maar wat bedoelde je dan wél?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2018 15:00

mohamed schreef:Precies! :)

Eindelijk hebben we dat helder, maar wat bedoelde je dan wél?


Nou...precies datgene wat je nu helder hebt!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 10 jun 2018 15:12

MoesTuin schreef:Nou...precies datgene wat je nu helder hebt!

Oké, nou vergissen is menselijk!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron