(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 04 jun 2018 18:53

Er staat toch ergens dat ze naar Macedonie moesten gaan en niet ergens anders heen mochten.
Het moet wel, maar het nieuwe verbond is: Hij geeft ons een nieuw hart en maakt dat we Zijn verordeningen willen doen, dus dat is niet onder druk. Onder druk is alleen als je afdwaalt en Hij je waarschuwt. Dan moet iets of mag iets niet.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Origenes » 04 jun 2018 21:29

coby6 schreef:Er staat toch ergens dat ze naar Macedonie moesten gaan en niet ergens anders heen mochten.

Het staat er niet op die manier maar het ging zo. Dat kan via een weg van tegenslagen geweest zijn maar dat is er niet echt uit op te maken: 'De geest van Jezus stond het hen niet toe' / 'door de Heilige Geest verhinderd'.
Na dat alles kreeg Paulus een visioen over een Macedonische man hem toeriep: kom over naar Macedonië en help ons.

Paulus en zijn metgezellen trokken daaruit de conclusie dat God hen geroepen had om naar Macedonië te gaan om daar het evangelie te brengen. (Hand. 16)

coby6 schreef:Het moet wel, maar het nieuwe verbond is: Hij geeft ons een nieuw hart en maakt dat we Zijn verordeningen willen doen, dus dat is niet onder druk. Onder druk is alleen als je afdwaalt en Hij je waarschuwt. Dan moet iets of mag iets niet.

Duidelijk is in elk geval dat ook sinds Pinksteren gelovigen kunnen afdwalen. Ik denk dat Elbert gelijk heeft in zijn reactie naar Veendam, die daar veel te gladjes over redeneert. Ik denk dat dit is vanuit een doorgeslagen evangelisch systeemdenken. Paulus noemt Israël in het Oude Testament om de gelovigen in Korinthië te waarschuwen: wie meent te staan zie toe dat hij niet valle! (1 Kor. 10:1-12).
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 04 jun 2018 21:44

Origenes schreef:Duidelijk is in elk geval dat ook sinds Pinksteren gelovigen kunnen afdwalen. Ik denk dat Elbert gelijk heeft in zijn reactie naar Veendam, die daar veel te gladjes over redeneert. Ik denk dat dit is vanuit een doorgeslagen evangelisch systeemdenken. Paulus noemt Israël in het Oude Testament om de gelovigen in Korinthië te waarschuwen: wie meent te staan zie toe dat hij niet valle! (1 Kor. 10:1-12).


Kan je in drie regels zeggen waarover ik dan veel te gladjes over zou redeneren ?

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Origenes » 04 jun 2018 22:22

Veendam schreef:Kan je in drie regels zeggen waarover ik dan veel te gladjes over zou redeneren ?

Het is min of meer een zwaktebod, zo'n reactie maar ik wil je vraag wel beantwoorden: gewoon even teruglezen wat je zelf schreef! En er even bij nadenken... :-k
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 05 jun 2018 11:25

Origenes schreef:Het is min of meer een zwaktebod, zo'n reactie maar ik wil je vraag wel beantwoorden: gewoon even teruglezen wat je zelf schreef! En er even bij nadenken... :-k


Kijk dat is nu een reactie waar niemand iets mee kan.
Gaat het over af kunnen vallen of niet, over moeten of niet meer anders willen, over dat als het moeten is dit verbonden is met straf bij overtreding of heb je het ergens anders over, bijvorbeeld over dat God de zonden wel vergeeft maar dat je nog steeds hier op aarde verantwoording moet dragen over wat je hebt verricht ?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 07 jun 2018 09:38

Veendam schreef:Waar je de liefde van God hebt leren kennen is het moeten voorbij, dan is het zo dat je niet meer zondigen wilt.......
Het moeten ben je dus voorbij.

Als ik de reacties zo lees van elbert en johan dan denk ik, zijn julli het moeten wel voorbij en leven jullie nog steeds onder de regeltjes ?
Ik denk dat je niet helemaal hebt begrepen wat ik wilde zeggen.
Het punt is niet dat je, als je wedergeboren wordt, door de inwendige werking van de Geest gaat willen wat God wil. Dat je dus niet meer zondigen wilt. Dat ben ik helemaal met je eens.
Het gaat me veeleer uit de conclusie die je eruit trekt, nl. dat we dus niets meer "moeten", oftewel dat Gods regels buitenspel zijn gezet.
Eigenlijk zeg je: omdat we toch al gaan willen wat God wil, is de eis van God niet meer geldig.
Maar dat is een contradictio in terminis.
Als we gaan willen wat God wil, dan is dat omdat Hij er effectief voor zorgt dat wat Hij eist, Hij ook in ons hart geeft.
Maar daarom eist Hij het nog wel! God heeft bijvoorbeeld nooit de 10 geboden afgeschaft, maar geeft door de Geest wel de mogelijkheid om althans een begin ermee te maken om daarnaar te leven. Uit genade, dat wel.
Daarom bidt Augustinus ook: "geef wat U beveelt, en beveel dan wat U wilt".
Als je kijkt naar de vermaningen die de apostelen geven, dan blijkt dat de spelregels (de 10 geboden) nog steeds gelden. Bijvoorbeeld: wie ontucht/overspel pleegt, een schandknaap is, steelt, moordt, drankzuchtig is, lastert, rooft, gierig (op bezit belust) is, wie afgoden dient, aan toverij doet enz. enz. komt niet in het Koninkrijk van God (Ef. 5:5, 1 Kor. 6:10, Gal. 5:19, Kol. 3:5, Openb. 22:15).
Waarom zouden de apostelen dit voorhouden aan christenen? Omdat dit nooit voor kan komen, want christenen doen dat automatisch toch niet? Was dat maar altijd zo: de duivel gaat nog steeds rond als een briesende leeuw en zoekt naar wie hij kan verslinden (1 Petr. 5:8).
De gelovigen worden dus opgeroepen om waakzaam te zijn en zich naar Gods geboden te richten (1 Kor. 7:9, 1 Kor. 14:37, 1 Joh. 2:3, 1 Joh. 3:22, 1 Joh. 5:2-3, 2 Joh. 6).
Dat is niet "leven onder de regeltjes", maar het is zo dat wat God wil, je lust en je leven is, terwijl je tegelijkertijd leeft uit de genade van Christus.
Er is dus geen tegenstelling tussen de genade van God en het leven naar Zijn gebod. Dat zijn 2 kanten van dezelfde medaille. Want het leven naar Gods geboden hoort bij de levensheiliging die bij de wedergeboorte (de vernieuwing van ons leven) hoort.
Veendam schreef:@elbert:
Waar staat dat de Heilige Geest Paulus VERPLICHTE ?
Dat hij MOEST.
Dan bedoel ik moeten onder druk.
Als het aan Paulus lag, waren ze nooit in Macedonie aangekomen. Je kunt zeggen dat hij niet "verplicht" werd om er heen te gaan, maar uiteindelijk kwam hij er door het ingrijpen van God wel. Hij moest wel ontdekken wat Gods wil was en ernaar handelen. Dat kwam hem dus niet automatisch in gedachten. De Geest heeft er werk aan om ons te brengen waar Hij ons hebben wil. Want uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er gebeurt wat Hij wil en niet in de eerste plaats wat wij willen. Dat gaat niet altijd vanzelf. Dat is ook in ons leven zo: de Geest moet er aan te pas komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 07 jun 2018 09:50

elbert schreef:Ik denk dat je niet helemaal hebt begrepen wat ik wilde zeggen.
Het punt is niet dat je, als je wedergeboren wordt, door de inwendige werking van de Geest gaat willen wat God wil. Dat je dus niet meer zondigen wilt. Dat ben ik helemaal met je eens.
Het gaat me veeleer uit de conclusie die je eruit trekt, nl. dat we dus niets meer "moeten", oftewel dat Gods regels buitenspel zijn gezet.
Eigenlijk zeg je: omdat we toch al gaan willen wat God wil, is de eis van God niet meer geldig.
Maar dat is een contradictio in terminis.
Als we gaan willen wat God wil, dan is dat omdat Hij er effectief voor zorgt dat wat Hij eist, Hij ook in ons hart geeft.
Maar daarom eist Hij het nog wel! God heeft bijvoorbeeld nooit de 10 geboden afgeschaft, maar geeft door de Geest wel de mogelijkheid om althans een begin ermee te maken om daarnaar te leven. Uit genade, dat wel.
Daarom bidt Augustinus ook: "geef wat U beveelt, en beveel dan wat U wilt".
Als je kijkt naar de vermaningen die de apostelen geven, dan blijkt dat de spelregels (de 10 geboden) nog steeds gelden. Bijvoorbeeld: wie ontucht/overspel pleegt, een schandknaap is, steelt, moordt, drankzuchtig is, lastert, rooft, gierig (op bezit belust) is, wie afgoden dient, aan toverij doet enz. enz. komt niet in het Koninkrijk van God (Ef. 5:5, 1 Kor. 6:10, Gal. 5:19, Kol. 3:5, Openb. 22:15).
Waarom zouden de apostelen dit voorhouden aan christenen? Omdat dit nooit voor kan komen? Was dat maar zo: de duivel gaat nog steeds rond als een briesende leeuw en zoekt naar wie hij kan verslinden (1 Petr. 5:8).
De gelovigen worden dus opgeroepen om waakzaam te zijn en zich naar Gods geboden te richten (1 Kor. 7:9, 1 Kor. 14:37, 1 Joh. 2:3, 1 Joh. 3:22, 1 Joh. 5:2-3, 2 Joh. 6).
Dat is niet "leven onder de regeltjes", maar het is zo dat wat God wil, je lust en je leven is, terwijl je tegelijkertijd leeft uit de genade van Christus.
Er is dus geen tegenstelling tussen de genade van God en het leven naar Zijn gebod. Dat zijn 2 kanten van dezelfde medaille. Want het leven naar Gods geboden hoort bij de levensheiliging die bij de wedergeboorte (de vernieuwing van ons leven) hoort.


Beste Elbert, wat een aantal zaken betreft zitten we op de zelfde lijn maar bekijken we het ieder van een andere kant.
Wat betreft de wetten ben ik het niet met je eens, omdat wij niet opgeroepen worden om bijvoorbeeld de 10 geboden te houden.
Je weet wat de sabbath is, dat is niet de zondag bijvoorbeeld.
Dat is ook niet van belang omdat Jezus ons geen heel wetboek geeft om ons aan te houden maar slechts 2 geboden.
Verder staat nog geschreven dat wij ons moeten onthouden van het verstikte en van bloed en vlees dat als offer gebracht is aan de afgoden.

De 10 geboden gelden dus niet voor ons, tenminste als je niet als Jood geboren bent.
Al die andere dingen van stelen moorden en drankzucht en zo zijn ook geen wetten, maar passen bij een wijze van leven die verbonden is met de oude mens, die wij als dood moeten beschouwen. Die dingen passen niet in de wandel die past bij wie wij zijn, namelijk Kinderen van de Allerhoogste God, Heiligen, Koningskinderen.

IK zie dat velen het meetsnoer leggen bij de wet en de wetten, maar dat is nooit de bedoeling van God geweest.
Je moet namelijk vervuld zijn met de rechte kennis van Zijn Wil, niet oppervlakkig maar in alle wijsheid en geestelijk inzicht, en dat heeft als gevolg dat je daardoor kunt wandelen op de manier die passend is bij jouw identiteit, namelijk dat je een nieuwe schepping bent, dan behaag je Hem in ALLES, dan draag je in alle goed werk vrucht en groei je op door God steeds beter te leren kennen, en worden wij steeds meer gelijkvormig aan Zijn beeld.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 07 jun 2018 10:07

Veendam schreef:Beste Elbert, wat een aantal zaken betreft zitten we op de zelfde lijn maar bekijken we het ieder van een andere kant.
Wat betreft de wetten ben ik het niet met je eens, omdat wij niet opgeroepen worden om bijvoorbeeld de 10 geboden te houden.
Je weet wat de sabbath is, dat is niet de zondag bijvoorbeeld.
Dat is ook niet van belang omdat Jezus ons geen heel wetboek geeft om ons aan te houden maar slechts 2 geboden.
Verder staat nog geschreven dat wij ons moeten onthouden van het verstikte en van bloed en vlees dat als offer gebracht is aan de afgoden.

De 10 geboden gelden dus niet voor ons, tenminste als je niet als Jood geboren bent.
Al die andere dingen van stelen moorden en drankzucht en zo zijn ook geen wetten, maar passen bij een wijze van leven die verbonden is met de oude mens, die wij als dood moeten beschouwen. Die dingen passen niet in de wandel die past bij wie wij zijn, namelijk Kinderen van de Allerhoogste God, Heiligen, Koningskinderen.

IK zie dat velen het meetsnoer leggen bij de wet en de wetten, maar dat is nooit de bedoeling van God geweest.
Je moet namelijk vervuld zijn met de rechte kennis van Zijn Wil, niet oppervlakkig maar in alle wijsheid en geestelijk inzicht, en dat heeft als gevolg dat je daardoor kunt wandelen op de manier die passend is bij jouw identiteit, namelijk dat je een nieuwe schepping bent, dan behaag je Hem in ALLES, dan draag je in alle goed werk vrucht en groei je op door God steeds beter te leren kennen, en worden wij steeds meer gelijkvormig aan Zijn beeld.
We zijn het inderdaad niet eens, want je spreekt wel over de 2 geboden (God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf), maar als het gaat over de concrete invulling ervan (zoals de 10 geboden), dan zeg je: "ja, maar dat is voor joden, daar hoeven wij ons niet aan te houden". Of: "ja, maar dat zijn geen wetten".
Welnu, dat is onzin. Je spreekt over de rechte kennis van Zijn wil, maar je verwerpt de concrete uitwerking van Zijn wil zoals die in de Bijbel is gegeven. Als God zegt: je mag niet doodslaan, dan zeg je: "dat is geen gebod voor ons" of "dat hoort niet bij de rechte kennis van ZIjn wil".
Nou, dat is het dus allebei wel.
Datzelfde geldt voor: "je mag niet stelen", of: "gebruik de Naam van God niet ijdel", of: "onderhoud de rustdag". enz. enz.
Het is gewoon de concrete invulling van hoe je God kunt liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.
Als je wilt weten wat de rechte kennis van Zijn wil is, lees dan de Bijbel.
Als je wilt weten hoe je moet wandelen, lees dan het onderwijs daarover in de Bijbel.
Daarom schreef ik eerder dat we onszelf moeten toetsen aan de Bijbel en niet aan onze eigen ideeen over hoe we God moeten dienen.
Want gelijkvormig worden aan Gods beeld, betekent gelijkvormig worden aan Christus, die niet gekomen was om de wet en de profeten af te schaffen, maar om die te vervullen. Wandelen in het voetspoor van Christus, betekent dus ook Hem navolgen in hoe Hij wandelde.
Vrucht dragen, betekent leven uit Hem en doen als Hem. Zijn verlangen was om Gods wil te doen. Dat deed Hij door niet te zondigen tegen Gods wet, maar door die in alle opzichten te vervullen.
Veendam schreef:De 10 geboden gelden dus niet voor ons, tenminste als je niet als Jood geboren bent.
Al die andere dingen van stelen moorden en drankzucht en zo zijn ook geen wetten, maar passen bij een wijze van leven die verbonden is met de oude mens, die wij als dood moeten beschouwen. Die dingen passen niet in de wandel die past bij wie wij zijn, namelijk Kinderen van de Allerhoogste God, Heiligen, Koningskinderen.
Waarom denk je dat die dingen niet passen in de wandel die past bij wie wij zijn? Omdat ze regelrecht ingaan tegen Gods geboden! Regelrecht tegen Gods wil in. Daarom.

Als je denkt dat "wandelen met God" en Gods wet niets met elkaar te maken hebben, dan verwijs ik naar het OT waar die link wel gelegd wordt:
Ps. 119:1 Welzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet van de HEERE gaan.

Wat Paulus dus doet in zijn brieven, is uitwerken hoe wij als christenen wandelen volgens het gebod van God in het nieuwe testament, waarbij de wet van de Heere in onze harten geschreven wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 07 jun 2018 10:42

elbert schreef:We zijn het inderdaad niet eens, want je spreekt wel over de 2 geboden (God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf), maar als het gaat over de concrete invulling ervan (zoals de 10 geboden), dan zeg je: "ja, maar dat is voor joden, daar hoeven wij ons niet aan te houden". Of: "ja, maar dat zijn geen wetten".
Welnu, dat is onzin. Je spreekt over de rechte kennis van Zijn wil, maar je verwerpt de concrete uitwerking van Zijn wil zoals die in de Bijbel is gegeven. Als God zegt: je mag niet doodslaan, dan zeg je: "dat is geen gebod voor ons" of "dat hoort niet bij de rechte kennis van ZIjn wil".
Nou, dat is het dus allebei wel.
Datzelfde geldt voor: "je mag niet stelen", of: "gebruik de Naam van God niet ijdel", of: "onderhoud de rustdag". enz. enz.
Als je wilt weten wat de rechte kennis van Zijn wil is, lees dan de Bijbel.
Als je wilt weten hoe je moet wandelen, lees dan het onderwijs daarover in de Bijbel.
Daarom schreef ik eerder dat we onszelf moeten toetsen aan de Bijbel en niet aan onze eigen ideeen over hoe we God moeten dienen.
Want gelijkvormig worden aan Gods beeld, betekent gelijkvormig worden aan Christus, die niet gekomen was om de wet en de profeten af te schaffen, maar om die te vervullen. Wandelen in het voetspoor van Christus, betekent dus ook Hem navolgen in hoe Hij wandelde.
Vrucht dragen, betekent leven uit Hem en doen als Hem. Zijn verlangen was om Gods wil te doen. Dat deed Hij door niet te zondigen tegen Gods wet, maar door die in alle opzichten te vervullen.
Waarom denk je dat die dingen niet passen in de wandel die past bij wie wij zijn? Omdat ze regelrecht ingaan tegen Gods geboden! Regelrecht tegen Gods wil in. Daarom.

Als je denkt dat "wandelen met God" en Gods wet niets met elkaar te maken hebben, dan verwijs ik naar het OT waar die link wel gelegd wordt:
Ps. 119:1 Welzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet van de HEERE gaan.

Wat Paulus dus doet in zijn brieven, is uitwerken hoe wij als christenen wandelen volgens het gebod van God in het nieuwe testament, waarbij de wet van de Heere in onze harten geschreven wordt.


Volgens mij zit er het volgende verschil tussen onze manier van denken: jij bekijkt het allemaal vanuit een stelsel van regels en wetten die gehouden moeten worden, (en met wat daaraan onlosmakelijk verbonden is dat uit overtreding noodzakelijkerwijs straf het gevolg daarvan is.)
Daarom kan jij ook niet uit de voeten met het feit dat ik zeg dat de 10 geboden niet op ons van toepassing zijn.
Die wetten kan je niet zomaar weghalen zeg jij. Ik begrijp dat je op die manier denkt.
Nu is er verschil tussen de Joden en de gelovigen uit de heidenen, waarbij gezegt is dat de gelovigen uit de heidenen niet een wet moest worden opgelegd BEHALVE .......
Bij dat behalve staat niet dat ze bijvoorbeeld de 10 geboden ook moeten houden.
Is de Wet daarmee dan fout geworden ? Nee, volstrekt niet, de Wet is goed.
Maar de wet heeft geen functie meer voor ons leven.
De Wet diende er toe dat wij leerden verstaan wat God wil met ons leven, en toen we dat leerden kennen had deze tuchtmeester tot Christus geen nut meer voor ons.

Daarvoor in de plaats kwam de wet die in ons hart gegrift is, en in ons hart is net gegrift de 10 geboden.
Het wandelen met God zie ik dus op deze manier, dat ik niet iets wil doen wat niet past bij mijn identiteit, namelijk zoon van God.
Als jij zegt dat het wel zo is dan overtreedt je alle geboden omdat je bijvoorbeeld niet het sabbatsgebod houdt.
Dan heb ik het verder niet eens over de spijswetten en dergelijke en over de besnijdenis.

Het doel in ons leven is niet dat we de kennis hebben van Zijn wil, maar dat we hem leren kennen en Hem daardoor ook in alles waardig te wandelen en Hem in alles te behagen en in alle goed werk vrucht te dragen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 07 jun 2018 13:33

Veendam schreef:Volgens mij zit er het volgende verschil tussen onze manier van denken: jij bekijkt het allemaal vanuit een stelsel van regels en wetten die gehouden moeten worden, (en met wat daaraan onlosmakelijk verbonden is dat uit overtreding noodzakelijkerwijs straf het gevolg daarvan is.)
Daarom kan jij ook niet uit de voeten met het feit dat ik zeg dat de 10 geboden niet op ons van toepassing zijn.
Die wetten kan je niet zomaar weghalen zeg jij. Ik begrijp dat je op die manier denkt.
Nu is er verschil tussen de Joden en de gelovigen uit de heidenen, waarbij gezegt is dat de gelovigen uit de heidenen niet een wet moest worden opgelegd BEHALVE .......
Bij dat behalve staat niet dat ze bijvoorbeeld de 10 geboden ook moeten houden.
Is de Wet daarmee dan fout geworden ? Nee, volstrekt niet, de Wet is goed.
Maar de wet heeft geen functie meer voor ons leven.
De Wet diende er toe dat wij leerden verstaan wat God wil met ons leven, en toen we dat leerden kennen had deze tuchtmeester tot Christus geen nut meer voor ons.

Daarvoor in de plaats kwam de wet die in ons hart gegrift is, en in ons hart is net gegrift de 10 geboden.
Het wandelen met God zie ik dus op deze manier, dat ik niet iets wil doen wat niet past bij mijn identiteit, namelijk zoon van God.
Als jij zegt dat het wel zo is dan overtreedt je alle geboden omdat je bijvoorbeeld niet het sabbatsgebod houdt.
Dan heb ik het verder niet eens over de spijswetten en dergelijke en over de besnijdenis.

Het doel in ons leven is niet dat we de kennis hebben van Zijn wil, maar dat we hem leren kennen en Hem daardoor ook in alles waardig te wandelen en Hem in alles te behagen en in alle goed werk vrucht te dragen.

Dat bloed hoererij en het verstikte, gaat over dat we niet al die wetten van Mozes hoeven te houden. Reinigingswetten, ceremoniele wetten. 10 geboden is de morele wet. Paulus zegt ergens dat dat wordt vervuld als je God liefhebt en je naaste als jezelf. Ik weet ze niet eens uit m'n hoofd maar geen afgoden, geen overspel, niet liegen, niet moorden, dat soort basisdingen valt onder God liefhebben en je naaste als jezelf. Sabbath heiligen is Zijn rust ingaan, niet geen aren eten op de sabbath of geen houtjes sprokkelen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 07 jun 2018 14:45

coby6 schreef:Dat bloed hoererij en het verstikte, gaat over dat we niet al die wetten van Mozes hoeven te houden. Reinigingswetten, ceremoniele wetten. 10 geboden is de morele wet. Paulus zegt ergens dat dat wordt vervuld als je God liefhebt en je naaste als jezelf. Ik weet ze niet eens uit m'n hoofd maar geen afgoden, geen overspel, niet liegen, niet moorden, dat soort basisdingen valt onder God liefhebben en je naaste als jezelf. Sabbath heiligen is Zijn rust ingaan, niet geen aren eten op de sabbath of geen houtjes sprokkelen.


In principe zijn bijna alle wetten vervuld in de twee wetten die Jezus geeft.
Over de Sabbath het volgende: Het Joodse volk hield de Sabbath ook in de woestijn, maar op twee na gingen ze niet de rust in. (Mozes even buiten beschouwing gelaten). Het de rust in gaan en sabbath houden is dus niet het zelfde.
Nergens staat in de Bijbel dat je geen aren mag eten op de Sabbath, ze vielen er juist over dat Jezus de aren pakte en daarmee was hij dus aan het oogsten en dat was werk en dat mocht niet op de Sabbath zeiden ze. Geen enkele Jood is ooit verboden om aren te eten.
Houtjes sprokkelen is voorbereidingen treffen om vuur te maken. Er staat ergens in de boeken van Mozes dat je geen vuur maken mag op de Sabbath, maar nu nog steeds is er in Israël in de hotels een Sabbath lift.
Daar hoef je geen knopje in drukken.
Het knopje gaat op electriciteit, daarbij komt er bij contact een klein vonkje, dus is dat gelijk aan vuur maken.
Door op het knopje te drukken maak je dan dus vuur zeggen ze.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 08 jun 2018 08:49

Mooi verhaal over twee broers door Tim Keller:

https://www.youtube.com/watch?v=K_opGNK5c-c

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 08 jun 2018 13:42

BasLaaitjeer schreef:Mooi verhaal over twee broers door Tim Keller:

https://www.youtube.com/watch?v=K_opGNK5c-c


Super gaaf gedaan van Tim Keller :D

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2018 16:43

Veendam schreef:
Laat alles los aan vroomheid die nergens nut toe heeft.

Rare opmerking joh. Ik praat uit bevinding en toets mijn bevinding aan de Bijbel.
Ik luister altijd scherp of God de eer krijgt in iemands leven/denken.
Dat merk ik bij jou niet.


Veendam schreef:
Aanvaard Jezus zelf door dit ZELF aan te nemen.

Johannes 6:44-71 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke;
Toen Jezus dit gezegd had volgden vele discipelen Hem niet meer.
Als Jezus nu voor jou zou staan en je hetzelfde zeggen, wat zou jij dan doen? Hij zegt het in Zijn Woord....Wat doe jij?

Twee schitterende teksten zeggen het volgende: 'Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden; en hij met Mij' (Openbaring 3:20)

Openbaring 22:17
'En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet'.


Prachtige teksten. Als de Geest in je leven komt ontdek je pas dat Hij aan de deur staat en klopt. De Geest zorgt ervoor dat je de deur opent.
De Geest zorgt voor dorst naar God. En de Geest zorgt ervoor dat je het water neemt om niet. Alles uit God. Dat is mijn ervaring.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 08 jun 2018 17:22

Beste Johan ik wil je op het hart drukken om even naar dat filmpje te kijken en vooral te luisteren. Er wordt geklopt.

Vriendelijke groet van Bas


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalage en 12 gasten