mona schreef:Dit staat zo niet in Gods Woord.
Ook de Heere Jezus had gebrek, had armoede, en had verdriet.
En zou je dit ook tegen de Christenen in Noord Korea durven zeggen, die gras eten en gemarteld worden in de 'heropvoedingskampen'?
In Christus hebben wij geen armoede, want Hij is rijk.
In Hem hebben wij geen verdriet, wij Hij is onze Trooster en vreugde.
In Hem hebben wij geen gebrek, Hij is onze Voorziener.
Dit is een geestelijke werkelijkheid, ook al hebben wij het in ons aardse leven moeilijk.
De Heere Jezus heeft jaren lang langs de verlamde man bij de poort gelopen. Hij genas hem niet. Waarom niet?
De Heere Jezus genas maar één persoon in Bethesda, Waarom maar één en niet allemaal?
Waarom liet Paulus zijn goede vriend en evangelist Trofimus ziek achter in Milete? Kon hij hem niet genezen? (2 Timotheus 4 vers 20)
Zomaar even een paar vragen.
In Johannes 10 vers 10 staat dat Jezus is gekomen met het doel dat we leven hebben en overvloed.
Dat sluit rijkdom hier op aarde niet uit. Nergens staat in de Bijbel dat wij als gelovigen maar arm moeten zijn.
Graag zou ik wel willen weten waarop je vanuit de Schrift meent te kunnen zeggen dat Jezus gebrek had en armoede !
Heb jij je wel eens afgevraagd wat er gebeurd is met dat goud en zo dat Jozef en Maria gekregen hadden van de wijzen uit het Oosten ?
Dat Jezus ook bij de schone poort langsgelopen is dat zit er inderdaad heel erg dik in.
Wat ik wel weet dat is het volgende: Hij riep het niet uit naar Jezus. Als hij het uitgeroepen had naar Jezus dan was Hij zeker gekomen en had Hij die man genezen.
Over Bethesda spreken is prima, maar je moet wel goed lezen wat er staat:
Er lagen heel veel meer mensen, het water kwam op een zekere tijd in beweging.
Die mensen wisten dus dat het water elk moment kon gaan bewegen.
Dat was namelijk hun kans om gezond te worden.
Dan wordt die ene man genezen en het enigste wat je leest is dat de Joden commentaar hebben dat het op de Sabbath is gedaan.
Nergens lees je dat de rest van de mensen Jezus roepen om ook genezing te ontvangen.
Je kunt dus zeggen dat niet iedereen genezen werd door Jezus die in die tijd leefden maar je kunt niet zeggen dat er ook maar 1 niet genezen werd die Jezus aanriep.
Over Trofimus iets heel anders. Wanneer we lezen in Filippenzen 2 vers 25 - 30 dan zien we dat er staat over Epafroditus dat hij ziek geweest was, de dood nabij, maar daar zegt Paulus dat hij zelf dat ook was.
En toch gaat Paulus gewoon verder en is nu dus niet meer ziek.
Aangezien hier er bij staat dat ze de dood nabij waren en over Trofimus niet is dat bij hem dus niet het geval.
Wanneer we het grieks er bij pakken en de betekenis zien dan kunnen we concluderen dat uitgeput zijn ook vertaald is in veel vertalingen met ZIEK.
Uitputting lichamelijk is geen ziekte maar het is meer het zwak geworden zijn in je lichaam. Dat kan door rust worden verholpen.
Daarom was het ook niet zo dat Trofimus mee moest, maar die kon eerst gewoon aansterken.
Wanneer ik het griekse woord pak wat er precies staat dan zie je ASTHENOUNTA (zwak zijnde)
Op precies dezelfde wijze staat dit in Romeinen 14 vers 1, aanvaard de zwakke in het geloof.
Dit staat niet vertaald met ziek. Als de Bijbelvertalers dus consequent geweest waren dan hadden ze daar neer moeten zetten dat ze ziek in het geloof waren. Dat is natuurlijk niet zo omdat iemand niet ziek in het geloof is. Dan moet dus de conclusie zijn dat het woord correct vertaald is wanneer we lezen zwak. Paulus die moest dus Trofimus zwak achterlaten.