Aanspreken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Aanspreken

Berichtdoor Hermanus » 01 jun 2018 09:34

Hallo allemaal,

Hoe spreek je in deze moderne tijd de dominee aan?
Ook al heb je een heel goede band met hem?
Ik zelf vind het niet netjes om de voornaam te gebruiken als je die zou weten.
Ik zeg zelf altijd: dominee.
Misschien zijn er die er anders over denken?
Ik hoor het graag.

Gr. Hermanus

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Aanspreken

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 10:27

Hermanus schreef:Hallo allemaal,

Hoe spreek je in deze moderne tijd de dominee aan?
Ook al heb je een heel goede band met hem?
Ik zelf vind het niet netjes om de voornaam te gebruiken als je die zou weten.
Ik zeg zelf altijd: dominee.
Misschien zijn er die er anders over denken?
Ik hoor het graag.

Gr. Hermanus

Dominee betekent "Heer". Aangezien de Bijbel zegt dat je niemand "heer" mag noemen naast God wil onze predikant niet met "dominee" aangesproken worden.
Ik spreek hem gewoon aan met zijn voornaam (daar heeft hij hem tenslotte voor), en als ik hem bij zijn titel noem is dat "predikant".
Ik zou werkelijk niet weten wat er mis is met het gebruik van iemands voornaam.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Aanspreken

Berichtdoor Yoshi » 01 jun 2018 11:11

Hermanus schreef:Hallo allemaal,

Hoe spreek je in deze moderne tijd de dominee aan?
Ook al heb je een heel goede band met hem?
Ik zelf vind het niet netjes om de voornaam te gebruiken als je die zou weten.
Ik zeg zelf altijd: dominee.
Misschien zijn er die er anders over denken?
Ik hoor het graag.

Gr. Hermanus

Doe wat jij goed vindt voelen. Mijn biechtvader, ook al heb ik een goede band met hem, noem ik ook niet bij zijn voornaam, omdat het voor mij niet fijn voelt. Ik noem hem bij zijn functie (en dan achternaam). Het is dus gewoon correct om dominee (+ achternaam) te zeggen. Voor aanhef in een brief gebruik ik overigens de aanspreekvorm zoals ze op WIkipedia staan; https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanspreekvorm

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Aanspreken

Berichtdoor Niagara » 01 jun 2018 11:15

Ligt er denk ik ook aan wat hij zelf aangeeft. De predikant van onze gemeente wil graag aangesproken worden met zijn voornaam en 'jij', nou, prima toch? Hij is gewoon een mens.
Ik kan me voorstellen dat als je een wat traditionelere predikant hebt en/of één die dicht tegen de emeritaatleeftijd zit, hij niet zo gesteld is op tutoyeren. Je kunt het hem gewoon vragen, hoe hij aangesproken wil worden. Ik zou sowieso 'u' zeggen totdat je toestemming hebt gekregen om de tutoyeren, net als bij andere mensen die je respectvol wilt benaderen. 'Jij' zeggen en voornaam gebruiken is niet respectloos als dat iemands wens is. Het is wel informeler, dus ik zou dat ook niet snel doen als ik iemand nog niet goed ken en diegene nog niet aangegeven heeft zo te willen worden aangesproken.
Simpelweg hem vragen: "Ik merk dat ik twijfel over hoe ik u kan aanspreken. Wilt u 'dominee' genoemd worden of..?" lijkt me de kortste klap.
Afbeelding

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Aanspreken

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2018 11:17

Hermanus schreef:Hallo allemaal,
Hoe spreek je in deze moderne tijd de dominee aan?

Ik spreek hem altijd aan met dominee en u. Ook als hij pas 29 is.
Ik doe dat bij de arts ook. Ik houd niet zo van dat amicale gedoe, als er een professionele afstand moet zijn.
Schept duidelijkheid en is voor beide partijen het beste.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Aanspreken

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 11:22

Chaya schreef:Ik spreek hem altijd aan met dominee en u. Ook als hij pas 29 is.
Ik doe dat bij de arts ook. Ik houd niet zo van dat amicale gedoe, als er een professionele afstand moet zijn.
Schept duidelijkheid en is voor beide partijen het beste.

Is het gebruik van een voornaam dan amicaal?
Als ik met onze predikant op een verjaardag in gesprek ben zou ik het juist raar vinden als ik hem ineens met zijn titel aan ga spreken. Sterker nog, het zou op mij overkomen als een uiting van minachting als mensen mij op verjaardagen ineens doctor gingen noemen ofzo.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Aanspreken

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2018 11:29

StillAwake schreef:Is het gebruik van een voornaam dan amicaal?

Ik noem iemand nooit zomaar bij de voornaam, tenzij hij of zij het zelf voorstelt om te gaan tutoyeren.
StillAwake schreef:Als ik met onze predikant op een verjaardag in gesprek ben zou ik het juist raar vinden als ik hem ineens met zijn titel aan ga spreken

Ik zit nooit met een predikant op een verjaardag. Als ik een predikant ontmoet buiten de kerk, bijvoorbeeld in het zorgcentrum of het ziekenhuis, blijft het dominee.
Alleen is het wel zo dat je tegenwoordig ongemerkt bij een dominee kan zitten. Als hij in een spijkerbroek zit en stelt zich voor met: Bram Jansen, weet ik niet dat hij dominee is.
StillAwake schreef: Sterker nog, het zou op mij overkomen als een uiting van minachting als mensen mij op verjaardagen ineens doctor gingen noemen ofzo.

Overdrijf toch niet zo meteen. Ik heb het over een professionele afstand en niet als je toevallig naast iemand komt te zitten tijdens een borreluurtje.
Als de vrienden van mijn volwassen kinderen hier komen, beginnen ze meestal met hallo mevrouw, maar dan stel ik altijd voor om me bij de voornaam te noemen. Ik ben daar niet moeilijk in.
Nogmaals, het gaat over een professionele afstand, tijdens je werk of iets dergelijks.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Aanspreken

Berichtdoor coby6 » 01 jun 2018 11:31

never mind

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aanspreken

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2018 14:57

Chaya schreef:Ik noem iemand nooit zomaar bij de voornaam, tenzij hij of zij het zelf voorstelt om te gaan tutoyeren.


Ik doe het andersom, ik noem juist bijna altijd mensen bij de voornaam trnzij ik weet of vermoed dat ze dat niet willen. Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen onder de 70 het liefst gewoon bij hun voornaam aangesproken willen worden.

Ik zit nooit met een predikant op een verjaardag. Als ik een predikant ontmoet buiten de kerk, bijvoorbeeld in het zorgcentrum of het ziekenhuis, blijft het dominee.
Alleen is het wel zo dat je tegenwoordig ongemerkt bij een dominee kan zitten. Als hij in een spijkerbroek zit en stelt zich voor met: Bram Jansen, weet ik niet dat hij dominee is.


Ik kom onze predikanten vaak genoeg buiten de kerkdienst om tegen en dan willen ze gewoon bij hun voornaam worden aangesproken. In de dienst trouwens ook, meestal is het dan dominee voornaam achternaam.

Overdrijf toch niet zo meteen. Ik heb het over een professionele afstand en niet als je toevallig naast iemand komt te zitten tijdens een borreluurtje.
Als de vrienden van mijn volwassen kinderen hier komen, beginnen ze meestal met hallo mevrouw, maar dan stel ik altijd voor om me bij de voornaam te noemen. Ik ben daar niet moeilijk in.
Nogmaals, het gaat over een professionele afstand, tijdens je werk of iets dergelijks.


Ik merk dat tutoyeren steeds meer gebeurt, ook in werkrelaties, en dat dat helemaal niet ten koste van professionaliteit gaat. Omdat er minder afstand wordt gecreeerd verbetert die juist vaak. Ook wil tutoyeren niet meer zeggen dat je geen respect voor iemand hebt. Dat is een verschuiving in de laatste decennia die ik heb waargenomen. Ik vind dat zelf wel een prettige verschuiving. Ik word zelf idd ook niet graag met meneer en u aangesproken, ik heb niet voor niets een naam gekregen en hoe kan het nou respectloos zijn als mensen me dan bij die naam noemen?! Wat dat betreft heb ik nooit zo begrepen dat dat onfatsoenlijk zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aanspreken

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2018 15:38

Marnix schreef:Ik merk dat tutoyeren steeds meer gebeurt, ook in werkrelaties, en dat dat helemaal niet ten koste van professionaliteit gaat. Omdat er minder afstand wordt gecreeerd verbetert die juist vaak. Ook wil tutoyeren niet meer zeggen dat je geen respect voor iemand hebt. Dat is een verschuiving in de laatste decennia die ik heb waargenomen. Ik vind dat zelf wel een prettige verschuiving. Ik word zelf idd ook niet graag met meneer en u aangesproken, ik heb niet voor niets een naam gekregen en hoe kan het nou respectloos zijn als mensen me dan bij die naam noemen?! Wat dat betreft heb ik nooit zo begrepen dat dat onfatsoenlijk zou zijn.


Sterker nog, in het Engels is er helemaal geen formele/informele vorm van je/u. Het is allemaal "you". En toch kunnen Engelstaligen met respect met elkaar omgaan als ze willen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Aanspreken

Berichtdoor tulp » 01 jun 2018 16:50

Als ik mijn predikant nodig heb voor iets in het kerkenwerk, noem ik hem bij zijn voornaam en tutoyeer ik hem omdat ik in een groep mensen niet de enige wil zijn die hem vousvoyeert, als hij bij mij thuis zit voor een pastoraal gesprek zeg ik 'u' en 'dominee'.
Ik zie zelf hoe inconsequent dat is maar ik voel me er prettig bij en hij vindt het allebei prima.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Aanspreken

Berichtdoor Pcrtje » 02 jun 2018 08:47

tulp schreef:Als ik mijn predikant nodig heb voor iets in het kerkenwerk, noem ik hem bij zijn voornaam en tutoyeer ik hem omdat ik in een groep mensen niet de enige wil zijn die hem vousvoyeert, als hij bij mij thuis zit voor een pastoraal gesprek zeg ik 'u' en 'dominee'.
Ik zie zelf hoe inconsequent dat is maar ik voel me er prettig bij en hij vindt het allebei prima.
Marnix schreef:Ik merk dat tutoyeren steeds meer gebeurt, ook in werkrelaties, en dat dat helemaal niet ten koste van professionaliteit gaat. Omdat er minder afstand wordt gecreeerd verbetert die juist vaak. Ook wil tutoyeren niet meer zeggen dat je geen respect voor iemand hebt.
In Duitsland is de regel dat men op het werk u-zegt en in een privésfeer gewoon 'jij'. Wat ik als Nederlander dan weer vreemd vind maar daar vrij gewoon is: als twee collega's elkaar treffen op een ontspannen personeelsuitje of samen iets in de privésfeer ondernemen dan tutoyeert men tegen elkaar om de daaropvolgende dag gewoon weer te vousvoyeren op het werk.

Het maakt mij allemaal niet zoveel uit maar alle patiënten van ongeveer 25 jaar en ouder spreek ik gewoon met 'u' aan; evenals onbekenden op straat.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Aanspreken

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2018 09:15

Het heeft weinig zin om culturen met elkaar te vergelijken. In veel oosterse culturen zijn ze extreem beleefd tegen elkaar. Zeker de jongeren t.o.v. de ouderen.
Hier in Nederland zegt men van alles tegen elkaar.
Zeker op internet.
Dat wordt door veel buitenlanders als vreemd of zelfs onbeschoft ervaren.
Marnix schreef:ik noem juist bijna altijd mensen bij de voornaam trnzij ik weet of vermoed dat ze dat niet willen.

Dat kun je niet altijd weten of vermoeden.
Marnix schreef:Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen onder de 70 het liefst gewoon bij hun voornaam aangesproken willen worden.

Wat een vreemde aanname.

Ik was vorige week in een winkel waar ik door een kauwgomkauwende jongedame werd geholpen. Ze sprak met me alsof ik één van haar vriendinnen was. Ik ken de eigenaresse van die winkel en ik heb het aan haar verteld.
Toen bleek dat ze dit van meer mensen had gehoord en dat ze het meisje er al eerder op had aangesproken. Maar het was dus niet veranderd.
Ze heeft het meisje een ultimatum gesteld, want het bleek klanten te kosten.
Onbeschoft gedrag kan nl. een reden zijn om niet meer naar die winkel te gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Aanspreken

Berichtdoor Yoshi » 02 jun 2018 09:18

Op mijn werk (detachering) spreek ik iedereen met je aan. Ook directieleden, hoge managers enz enz.
Toen ik als bijbaantje verkoper was was elke klant een u overigens ongeacht leeftijd. Mijn opa en oma sprak (en mensen van die generatie spreek) ik ook met u aan, de generatie daaronder niet meer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Aanspreken

Berichtdoor Johan100 » 02 jun 2018 09:34

Marnix schreef: Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen onder de 70 het liefst gewoon bij hun voornaam aangesproken willen worden.

Chaya schreef:
Wat een vreemde aanname.

Dat is geen aanname, maar zijn ervaring. Het is ook mijn ervaring in niet-christelijke omgeving dat als je u zegt er vaak wordt gezegd: 'Nou eh, zeg maar jij hoor, anders voel ik me zo oud!'
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten