Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 10:53

katherina schreef:Ja, mijn principe is dat ik de boel pragmatisch bekijk. :-oo

Als je dat in alles hebt ben ik heel benieuwd naar je belastingaangifte, je visie op proletarisch winkelen, je weggedrag en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2018 10:58

StillAwake schreef:daar kan ik me in vinden, hoewel het principiële verschil mij ontgaat.


Dat is een poging tot barmhartigheid; het gaat me er echt niet om een embryo of foetus maar zo veel mogelijk te kwellen, maar het feit blijft voor mij dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw zeer zwaar weegt. En dus ook dat je je niet hoeft te verantwoorden als je je rechten wilt uitoefenen, ook als dat betekent dat er soms gevallen zijn die diep betreurenswaardig zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor katherina » 01 jun 2018 11:01

Mortlach schreef:Ja, dat is ook de reden dat ik veel minder moeite heb met de Ierse grens van 12 weken dan die van Nederland van 24.


Er zijn maar weinig vrouwen die met 23 weken zwangerschap 'opeens' bedenken dat ze toch geen moeder willen worden. Dat gaat dan toch vaak om medische abortussen.
Dit zijn cijfers van het fiom:
Het grootste deel van de zwangerschapsafbrekingen vond plaats in de eerste 7 weken van de zwangerschap (53%). Bij ruim een kwart betrof het een overtijdsbehandeling (abortuspil of curettage) in een abortuskliniek/ziekenhuis bij maximaal 16 dagen ‘overtijd’ zijn. Het aantal zwangerschapsafbrekingen in het tweede trimester is in 2016 licht gedaald (18% in 2016 versus 19% in 2015). De resultaten van prenatale screening vormden bij 4,6 % van de zwangerschapsafbrekingen in het tweede trimester de reden voor het besluit.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2018 11:07

katherina schreef:Er zijn maar weinig vrouwen die met 23 weken zwangerschap 'opeens' bedenken dat ze toch geen moeder willen worden. Dat gaat dan toch vaak om medische abortussen.
Dit zijn cijfers van het fiom:
Het grootste deel van de zwangerschapsafbrekingen vond plaats in de eerste 7 weken van de zwangerschap (53%). Bij ruim een kwart betrof het een overtijdsbehandeling (abortuspil of curettage) in een abortuskliniek/ziekenhuis bij maximaal 16 dagen ‘overtijd’ zijn. Het aantal zwangerschapsafbrekingen in het tweede trimester is in 2016 licht gedaald (18% in 2016 versus 19% in 2015). De resultaten van prenatale screening vormden bij 4,6 % van de zwangerschapsafbrekingen in het tweede trimester de reden voor het besluit.


Dat is ook weer zo. En dat maakt het dan weer extra schrijnend omdat in die gevallen het kind vaak enorm gewenst is en de afloop dus voor iedereen dramatisch is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 11:12

Mortlach schreef:Dat is een poging tot barmhartigheid; het gaat me er echt niet om een embryo of foetus maar zo veel mogelijk te kwellen, maar het feit blijft voor mij dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw zeer zwaar weegt. En dus ook dat je je niet hoeft te verantwoorden als je je rechten wilt uitoefenen, ook als dat betekent dat er soms gevallen zijn die diep betreurenswaardig zijn.

Maar je ontkent het recht op bescherming van het ongeboren kind.
Dat wringt in mijn ogen nogal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor katherina » 01 jun 2018 11:15

StillAwake schreef:Als je dat in alles hebt ben ik heel benieuwd naar je belastingaangifte, je visie op proletarisch winkelen, je weggedrag en zo kan ik nog wel even doorgaan...


Ik hou me aan de wet. En ik probeer me aan de meeste van de 10 geboden te houden. Touché hoor.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 11:17

katherina schreef:Er zijn maar weinig vrouwen die met 23 weken zwangerschap 'opeens' bedenken dat ze toch geen moeder willen worden. Dat gaat dan toch vaak om medische abortussen.
Dit zijn cijfers van het fiom:
Het grootste deel van de zwangerschapsafbrekingen vond plaats in de eerste 7 weken van de zwangerschap (53%). Bij ruim een kwart betrof het een overtijdsbehandeling (abortuspil of curettage) in een abortuskliniek/ziekenhuis bij maximaal 16 dagen ‘overtijd’ zijn. Het aantal zwangerschapsafbrekingen in het tweede trimester is in 2016 licht gedaald (18% in 2016 versus 19% in 2015). De resultaten van prenatale screening vormden bij 4,6 % van de zwangerschapsafbrekingen in het tweede trimester de reden voor het besluit.

18% van de abortussen in het tweede trimester, 95.4% daarvan gebaseerd op iets anders dan de prenatale screening.
Dus 17 procent van de abortussen vindt plaats in het tweede trimester met een andere reden dan de uitkomsten van de screening.
Ik ben een beetje bang dat er meer vrouwen ineens de kolder in de kop krijgen dan je denkt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 11:18

katherina schreef:Ik hou me aan de wet. En ik probeer me aan de meeste van de 10 geboden te houden. Touché hoor.

Dat doe je dan toch ook op principiële gronden?
Of zie je dat ook als pragmatisme?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2018 11:52

StillAwake schreef:Maar je ontkent het recht op bescherming van het ongeboren kind.
Dat wringt in mijn ogen nogal...


Ja, dat wringt. Overal waar je rechten tegenover elkaar zet, moet je op een gegeven moment beslissen welk recht je zwaarder vindt wegen. En die beslissing kan voor mensen verschillen. Als ik kijk naar de gevolgen van het recht van het kind laten prevaleren (zoals in Ierland het geval was); kan ik dat echt niet verantwoorden. (aanvulling: vooral omdat het ook nog eens niet wérkt; ik ben ervan overtuigd dat een abortusverbod geen abortus voorkomt.)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor coby6 » 01 jun 2018 13:17

Mortlach schreef:https://www.christianpost.com/news/prosperity-preacher-jesse-duplantis-seeks-donations-54m-private-jet-god-wants-him-to-have-it-224401/

Welvaarts-evangelist vraagt om $54 miljoen voor tweede privéjet!

Ze hadden hun cadeautjes wel naar hem kunnen sturen. Voor het goeie doel.
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/harry ... kscadeaus/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2018 09:18

coby6 schreef:Ze hadden hun cadeautjes wel naar hem kunnen sturen. Voor het goeie doel.
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/harry ... kscadeaus/

Ik zag het op tv voorbijkomen.
De arrogantie, God had het hem verteld. Ik zou hem antwoorden: God heeft mij gezegd dat jij een oplichter bent, een geldwolf.
Achter zo'n dwaallicht volgen dan duizenden mensen, op weg naar hun ondergang.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 02 jun 2018 09:22

Waarom zou je überhaupt als evangelist een privéjet moeten hebben? Laat staan een splinternieuwe en een 2e.
Dat een ezeltje vandaag de dag wat ongemakkelijk en langzaam is kan ik mij voorstellen, maar als je dan toch ergens heen moet wat ver weg is kan je toch ook gewoon een lijnvlucht nemen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2018 09:29

Yoshi schreef:Waarom zou je überhaupt als evangelist een privéjet moeten hebben? Laat staan een splinternieuwe en een 2e.
Dat een ezeltje vandaag de dag wat ongemakkelijk en langzaam is kan ik mij voorstellen, maar als je dan toch ergens heen moet wat ver weg is kan je toch ook gewoon een lijnvlucht nemen.

Yoshi, dit is gewoon geestelijke chantage. In vroeger tijden kwam de boekverkoper aan de deur. Mensen kochten dan vaak - onder druk - van hun laatste centen een boekwerkje dat ze MOESTEN lezen.
En er zit nog wel iets tussen het vervoer per ezel en een privéjet. :roll:

We zouden hem dit pamflet maar eens toe moeten sturen:

Als christenen hebben we de opdracht voor de schepping te zorgen, maar veel gelovigen geven weinig om het milieu. Het mag veel radicaler, vindt Koos van Noppen. Daarom schreef hij een pamflet waarin hij medegelovigen oproept duurzamer te leven.

Zijn auto heeft hij lang geleden weggedaan, hij eet thuis geen vlees en pakt nooit het vliegtuig meer: de leefstijl van Koos van Noppen werd in de afgelopen dertig jaar steeds duurzamer. “Toch liep ik op een gegeven moment vast,” zegt hij. “Ik vroeg me af hoe andere, vaak zeer oprechte christenen hun geloof combineren met een niet-duurzame levensstijl. Ze plukken gretig de vruchten van onze welvaartscultuur. Maar hoe kun je de ene zondag avondmaal vieren, en vervolgens een vliegvakantie boeken?

HOE KUN JE AVONDMAAL VIEREN EN HET VLIEGTUIG PAKKEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor coby6 » 02 jun 2018 10:32

Chaya schreef:Ik zag het op tv voorbijkomen.
De arrogantie, God had het hem verteld. Ik zou hem antwoorden: God heeft mij gezegd dat jij een oplichter bent, een geldwolf.
Achter zo'n dwaallicht volgen dan duizenden mensen, op weg naar hun ondergang.

Ja erg. Ze hebben het niet eens door. Zo normaal is het daar geworden. Zij zullen u als koopwaar behandelen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor pindas83 » 02 jun 2018 15:40

Chaya schreef:Yoshi, dit is gewoon geestelijke chantage. In vroeger tijden kwam de boekverkoper aan de deur. Mensen kochten dan vaak - onder druk - van hun laatste centen een boekwerkje dat ze MOESTEN lezen.
En er zit nog wel iets tussen het vervoer per ezel en een privéjet. :roll:

We zouden hem dit pamflet maar eens toe moeten sturen:

Als christenen hebben we de opdracht voor de schepping te zorgen, maar veel gelovigen geven weinig om het milieu. Het mag veel radicaler, vindt Koos van Noppen. Daarom schreef hij een pamflet waarin hij medegelovigen oproept duurzamer te leven.

Zijn auto heeft hij lang geleden weggedaan, hij eet thuis geen vlees en pakt nooit het vliegtuig meer: de leefstijl van Koos van Noppen werd in de afgelopen dertig jaar steeds duurzamer. “Toch liep ik op een gegeven moment vast,” zegt hij. “Ik vroeg me af hoe andere, vaak zeer oprechte christenen hun geloof combineren met een niet-duurzame levensstijl. Ze plukken gretig de vruchten van onze welvaartscultuur. Maar hoe kun je de ene zondag avondmaal vieren, en vervolgens een vliegvakantie boeken?

HOE KUN JE AVONDMAAL VIEREN EN HET VLIEGTUIG PAKKEN


Maar de laatste zin vind ik net zo goed geestelijke chantage. Alsof je absoluut geen christen kan zijn wanneer je het vliegtuig neemt voor vakantie, wat een pannenkoek.
Hij legt zijn maatstaf op aan anderen op deze manier, dat is weinig opbouwend.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten