theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor schaapje » 27 mei 2018 21:23

Nina schreef:Ook het boek Eziechiel spreekt over een offersysteem dat weer zal worden ingesteld, en in het laatste hoofdstuk van Jesaja (vers 21) lees je zelfs dat de Here ook uit de heidenvolken (niet-Joodse volkeren) priesters zal aanstellen.

Verder begrijp ik best dat Ds Glashouwer spreekt over verbonden die God heeft gesloten met Israel, want zo spreekt de Bijbel er ook over. Álle verbonden zijn met Israel gesloten. Paulus zegt in Romeinen 9:4 'Zijn zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.'

Bedankt Nina ik ga het eens lezen.
Heb jij de serie gezien van Glashouwer ik vond het zo geweldig ik heb het achter elkaar uit gekeken ( met wat tussenpozen :D )
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom Israël waarom het (lastige) Joodse volk, en Glashouwer legt het erg mooi uit waarom en wat het volk betekent voor God en de gehele wereld.

Nog even een aanvulling ik schreef hierboven "waarom Israël" die vraag had ik ook en die wordt ook beantwoord in de studie.
Maar Nina ik kan in Ezechiel niets over bloedoffers vinden, wel over een offersysteem waar jij over schrijft en daaar heb ik geen moeite mee.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2018 12:28

Nina schreef:Ook het boek Eziechiel spreekt over een offersysteem dat weer zal worden ingesteld, en in het laatste hoofdstuk van Jesaja (vers 21) lees je zelfs dat de Here ook uit de heidenvolken (niet-Joodse volkeren) priesters zal aanstellen.

Verder begrijp ik best dat Ds Glashouwer spreekt over verbonden die God heeft gesloten met Israel, want zo spreekt de Bijbel er ook over. Álle verbonden zijn met Israel gesloten. Paulus zegt in Romeinen 9:4 'Zijn zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.'

Je vindt het blijkbaar niet de moeite waard om te antwoorden Nina.
Dus ik ga zelf maar weer verder het gaat overigens over de Bijbelstudie: Waarom Jeruzalem 13 delen.

Ik heb inmiddels gelezen in Ezechiël hoofstuk 43 dat er inderdaad dieren offers gebracht worden.
Met mijn simpele kennis denk ik dan dat het gaat over de 7 jaren die Israël nog toekomen in het O.T.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Nina

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Nina » 28 mei 2018 13:55

schaapje schreef:Je vindt het blijkbaar niet de moeite waard om te antwoorden Nina.
Dus ik ga zelf maar weer verder het gaat overigens over de Bijbelstudie: Waarom Jeruzalem 13 delen.

Ik heb inmiddels gelezen in Ezechiël hoofstuk 43 dat er inderdaad dieren offers gebracht worden.
Met mijn simpele kennis denk ik dan dat het gaat over de 7 jaren die Israël nog toekomen in het O.T.


Nou nou, rustig, we zijn nog niet eens een hele dag verder en ik had je bericht nog niet gelezen.

Inderdaad lees je in Ez. hoofdstuk 43 over dierenoffers (verreweg de meeste offers waren dierlijke offers). Er zijn mensen die er aan twijfelen of er nog wel een 3e Tempel gaat komen, maar ook Haggai, Zacharias en Maleachi spreken er over. “De heerlijkheid van dit toekomstige huis zal groter zijn dan die van het eerste” (Haggaï 2:10). Dit is bij de 2e tempel niet gebeurd. Nooit is de heerlijkheid van die tempel groter geweest dan die van de ‘tempel van Salomo’.
Laatst gewijzigd door Nina op 28 mei 2018 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 28 mei 2018 14:09

Het waarom Ysraël gaat mijns inziens veel verder dan men in eerste instantie denkt.

Als eerste kijk ik naar de woordbetekenis en samenstelling van Ysraël. Letterlijk staat er: vorst van G’d. Vorst heeft ook de betekenis eerste of oudste. De eerste of de oudste in een gezin is de opvolger van de lijn van het voorgeslacht. Zijn de ouders even niet thuis, dan is hij/zij de eerstverantwoordelijke in huis. Natuurlijk geldt dan niet direct voor een jong kind. Maar toch krijgt de oudste altijd de opdracht: jij moet het goede voorbeeld geven. Menigeen zal dit herkennen.
In de naam יִשְׂרָאֵל (Israël) komen alle beginletters voor van de aartsvaders en aarts moeders naar voren. Dit is geen toeval maar duidelijk een heenwijzen naar het Vorst G’ds te zijn. Als kleinste in de wereldbevolking staan zij vooraan om verantwoording af te leggen aan de Eeuwige. Ook krijgen zij een niet mis te verstane opdracht om een licht te zijn voor de volken. Ja, dan ben en behoor je tot het uitverkoren volk van G’d. Weet u dat dit een zware verantwoordelijkheid is. Velen onder mijn volksgenoten wensten dat zij niet tot het uitverkoren volk behoorde. Dan liet men hen gewoon met rust. Dus het waarom Israël grijpt dieper in. Niet alleen het dragen van de verantwoordelijkheid maar ook het uitdragen van het evangelie naar de omliggende volken.

Is dan alles Joods? We lezen dat Jaacov 12 zonen had. Waar kwamen hun vrouwen vandaan? Wat we daaruit op kunnen maken is dat G’d wel expliciet kijkt naar de mannelijke verantwoordelijkheid. Ook heeft G’d oog voor hen die zich bij Israël aansluiten en zo een volk gaan vormen. Dus dan toch geen uitverkoren volk voor de volle 100%? Het is net hoe je er tegenaan kijkt en er zelf instaat. G’d biedt de mensheid de ruimte en tegelijkertijd is Hij slechts met een specifiek volk in gesprek. Het uitverkoren volk, waarvan in haar ontstaansgeschiedenis er ruimte was om een vrouw te nemen uit de directe omgeving. Zij leerden de gewoonten herkennen en eerbiedigden dat ook. Zij vielen onder de algehele bescherming van hun echtgenoot. Gelet op de cultuur en tijd moest dat een verademing zijn geweest om zo ook als een vrije vrouw te functioneren naast haar echtgenoot. Geen slavernij of uitbuiting behoorde tot een van de hoofdregels. G’d had het hun heel goed voorgehouden hoe Hij het wenste en hoe Zijn dienaren zich moesten gedragen richting hun eigen vrouw maar ook voorbeeldig voor de volkeren.

Hoezo Israël van toen en nu? Zit daar een wezenlijk verschil in? Zijn de verantwoordelijkheden ineens anders geworden? Naar mijn mening is er veel veranderd in de loop van de eeuwen. Eerder naar voortschrijdend inzicht en het historisch gebeuren. In veel gevallen niet om te juichen maar eerder ter lering. Soms is het vermakelijk om te horen hoe de gelovigen uit de volken naar Israël kijken. Ja, zulke domme dingen als Israël heeft gedaan gaan onze deur voorbij, dat doen wij niet hoor. En ja, wij aanbidden echt niet de afgodsbeelden hoor. Wie dat zo stellig zegt maakt een afgodsbeeld van zijn/haar voorbeeldige leven. Zoals ik leef zouden anderen ook moeten volgen. Natuurlijk kraak ik een voorbeeldig leven niet af en kan er alleen maar blij van worden als dat door de buitenwacht wordt gezien en opgemerkt. Ook dat voorbeeldige leven is pure genade en ontferming van de Eeuwige over het leven van ieder mens.

Nee, historisch gezien zijn er weinig zaken die verheffend zijn te noemen. Echter er zitten terdege gouden momenten tussen die daar liggen te glanzen in de teksten van de Bijbel. Zij vallen onder de noemer theologisch interpreteren. Op zich al een kunst, want wie bezit de theologische kennis van zichzelf? Het wordt gevoed door anderen die hun interpretatie op los laten. Allemaal werk van goedbedoelende buitenstaanders die naar mijn mening heel oprecht bezig zijn naar de waarheidsvinding. Op zich al een hele prestatie te noemen om iets te lezen vanuit een brede context of cultuur. Ook de verbale gave van hem/haar die systematisch een patroon ontdekt en een brede samenhang ziet en dit onder woorden kan brengen.

Dan vraag ik mijzelf wel eens af: wat is de bedoeling van de Eeuwige om ons iets te openbaren. Vaak komt dat vanuit de Thora, de basisregels voor de mensheid. Ja maar zegt u, dat is alleen maar voor de Joden hoor, dat geldt niet voor ons. Wat is dan uw insteek om dat zo keihard te zeggen en waarop baseert u die uitspraak? Koudwatervrees misschien, want dat kan natuurlijk ook zo zijn. Of is dat omdat u de verantwoordelijkheid afschuift op de oudste. Als hij het netjes doet krijgen wij een carte-blanche om die naar onze eigen smaak en believen in te vullen. Natuurlijk denkt u dat niet maar ja hoe vullen wij dan wel die verantwoordelijkheid in? Dan zou ik eerder de vraag willen stellen: wilt u het goede voorbeeld volgen? Niet meteen zeggen, nee, kijk maar hoe Israël het ervan af heeft gebracht. Weet u waarom dat in de Bijbel, ons familieboek staat? Dat we niet zo dom moeten zijn als ons voorgeslacht. Er staan ook, ik noemde het al eerder, gelukkig ook goede dingen in. Wij kunnen leren van de gemaakte fouten en kennen ook de prijs die daarvoor betaald is. Menigeen is gedood om de zonden of is verdreven uit het land Israël. We leren en lezen gelukkig ook dat er een ommekeer zal plaats vinden. Israël komt weer thuis in het land van onze aartsvaders die dit land van de Eeuwige in bezit kregen. Het hemelse recht op Israël als staat wordt nu zwaar betwist. Wie daarop moppert schoffeert als het ware de belofte van de Eeuwige aan het uitverkoren volk. En onder mijn eigen volksgenoten zijn er enkelen ook die de Staat Israël beslist niet zien zitten. Zij vinden dat de Messias het maar op moet lossen en de vrede in het land moet bevechten. Passief en gezapig afwachten doet mij denken aan de gelijkenis waar die ene talend in de grond werd gestopt. Ook vele christenen beweren dat zij de plaats van Israël heeft overgenomen en dat zij nu de verantwoordelijkheid dragen. De grond waarop heb ik niet kunnen ontdekken. Het is ook niet in overeenstemming met de lijn van de stamvaders, de vrouw wordt toegevoegd als een volwaardige partner van het stamhoofd.

Door de gehele geschiedenis heen loopt natuurlijk de rode draad van de toegezegde en beloofde Messias. Maar dat is niet het einddoel toch? Kan Israël, kunnen de volkeren zeggen: bestemming bereikt? We zijn nog steeds onderweg en eenieder dient het voorbeeld van de oudste én de verantwoordelijkheid te beseffen en in de praktijk uit te voeren. Weet u wat dat concreet inhoud? Geen offensieve oorlog voeren, het dienstbaar zijn aan de naaste. Het dienstbaar zijn aan de natuur, de scheppingsgave van de Eeuwige niet kaal te plukken. Zo zullen er nog wel veel meer zaken op te noemen. Is dat theologisch interpreteren te noemen? Of is dat met alle verantwoordelijkheid op ons nemende dienstbaar zijn aan de Eeuwige van wie wij volkomen afhankelijk zijn.

Heeft Israël dan nog een taak in deze wereld? Jazeker, er zal als de Messias terugkeert naar deze aarde zeer veel werk zijn. De mensheid krijgt bij zijn/haar geboorte een stel hersenen. Hoe worden die gevoed of gespoeld? Ook in dat kader zal de bijdrage van Huis van Israël en belangrijke rol spelen. Oeps, je zou maar tot het uitverkoren volk behoren, dan weet je wat je toekomstige taak zal worden: het uitleggen van de schriften. Gelukkig zal het net zo gaan als bij de 12 discipelen waarvan wij lezen: toen opende Yeshua hun verstand opdat zij de schriften verstonden. Dat is geen theologisch interpreteren meer maar een zuivere openbaring. Nu zijn velen nog bezig om te zoeken naar de juiste sleutel en ik denk dat menigeen onder mijn volksgenoten er heel dicht bij is gekomen. Het is zo dun als een sluier en als die wegvalt, het verstand opengesteld wordt ook de ogen geopend worden om hun bloedeigen Messias te herkennen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2018 21:08

Nina schreef:Nou nou, rustig, we zijn nog niet eens een hele dag verder en ik had je bericht nog niet gelezen.

Inderdaad lees je in Ez. hoofdstuk 43 over dierenoffers (verreweg de meeste offers waren dierlijke offers). Er zijn mensen die er aan twijfelen of er nog wel een 3e Tempel gaat komen, maar ook Haggai, Zacharias en Maleachi spreken er over. “De heerlijkheid van dit toekomstige huis zal groter zijn dan die van het eerste” (Haggaï 2:10). Dit is bij de 2e tempel niet gebeurd. Nooit is de heerlijkheid van die tempel groter geweest dan die van de ‘tempel van Salomo’.

Sorry voor mijn ongeduld Nina :D

Dan blijft voor mij de vraag hoe dat kan een tempeldienst als in het O.T. onder de wet.
Dan moet dat toch in houden dat Israël nog niet tot geloof is gekomen, want deze diensten gaat niet samen
met de aanwezigheid van onze Here Jezus.

En als er verschillende keren in de Bijbel staat dat er een tempel zal komen, twijfel ik daar niet aan.

@ Jesaja bedankt voor je schrijven, het is te hopen dat deze dunne sluier spoedig weg zal vallen en het verstand van Israël geopend zal worden dan zal de wereld gezegend worden en vrede zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 31 mei 2018 14:02

Dan blijft voor mij de vraag hoe dat kan een tempeldienst als in het O.T. onder de wet. Dan moet dat toch in houden dat Israël nog niet tot geloof is gekomen, want deze diensten gaat niet samen met de aanwezigheid van onze Here Jezus.

@ schaapje, kunt u zonder terug te vallen op foute uitleg (door mij als theologische interpretatie bestempeld) aangeven waarom de tempeldienst in het wat we Vrederijk noemen, voor u een probleem zou zijn?
Nog een vraag: Als nou de Heere Jezus straks naar de profetieën terug komt op aarde, teneinde Zijn Koninkrijk te vestigen met macht en majesteit, met Zijn hemelse heerlegers, Zijn voeten op de Olijfberg zullen staan, Hij door de (nu ter conservering nog dichtgemetselde :) ) Oostpoort de stad binnen zal wandelen, zij zullen zien Wien zij doorstoken hebben en dus zullen rouw betonen als om een Eerstgeborene, enz., enz., kan er bij het Joodse volk dan van de overgeblevenen nog één ongelovige zijn volgens u?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2018 15:56

ben db bd schreef:@ schaapje, kunt u zonder terug te vallen op foute uitleg (door mij als theologische interpretatie bestempeld) aangeven waarom de tempeldienst in het wat we Vrederijk noemen, voor u een probleem zou zijn?
Nog een vraag: Als nou de Heere Jezus straks naar de profetieën terug komt op aarde, teneinde Zijn Koninkrijk te vestigen met macht en majesteit, met Zijn hemelse heerlegers, Zijn voeten op de Olijfberg zullen staan, Hij door de (nu ter conservering nog dichtgemetselde :) ) Oostpoort de stad binnen zal wandelen, zij zullen zien Wien zij doorstoken hebben en dus zullen rouw betonen als om een Eerstgeborene, enz., enz., kan er bij het Joodse volk dan van de overgeblevenen nog één ongelovige zijn volgens u?

Wat je hier boven schrijf geloof ik met heel mijn hart.
Maar ik zou toch graag een antwoord willen op mijn vraag, waarom bloedoffers als de Joden tot bekering zijn gekomen, in dit vredesrijk.

Ik lees in Tess.2:3-4 Want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander die zal verheft tegen al wat God is of voorwerp van verering, zodat hij zich in de tempel van God zet om aan zich te laten zien dat hij god is

Dit is de valse messias waar de wereld op voorbereid wordt door de wereldreligie en alle dwaalleraren die rond gaan in de wereld en alle kerken binnen dringen met hun valse leer. Bijna zonder uitzondering zijn deze dwaalleraren voorstanders om alle religies samen te voegen. Dus dit is de grote afval waar in Tess.2:3-4 over gesproken wordt.

En Ben ik ben ook maar opzoek naar antwoorden hoor, ik heb me nooit zo verdiept in de tempel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Yoshi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Yoshi » 31 mei 2018 17:53

schaapje schreef:
Dit is de valse messias waar de wereld op voorbereid wordt door de wereldreligie en alle dwaalleraren die rond gaan in de wereld en alle kerken binnen dringen met hun valse leer. Bijna zonder uitzondering zijn deze dwaalleraren voorstanders om alle religies samen te voegen.

Kan je er eens een paar noemen? Ik ken namelijk niemand die alle religies samen wil voegen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor schaapje » 01 jun 2018 11:12

Yoshi schreef:Kan je er eens een paar noemen? Ik ken namelijk niemand die alle religies samen wil voegen.

Van 3 tot 9 december 2009 vond in Melbourne Australië de twintigste bijeenkomst plaats van het Parliament of the World Religions. Eerder vonden bijeenkomsten plaats in Kaapstad (1999) en in Barcelona (2004) waar de opening werd verricht door de Dalai lama. Barcelona telde maar liefst 9000 deelnemers uit 47 landen. In Melbourne waren meer dan 6000 afgevaardigden van 220 verschillende religieuze groeperingen aanwezig waaronder een keur aan afgevaardigden van Christelijke kerken, Hindoes, Soefi’s, Boeddhisten, Moslims, Indianen, Scientology, verlichten, dansers, popmusici, en vele anderen om de onderlinge eenheid verder uit de bouwen. Men is het met elkaar eens dat de “broeders en zusters” weliswaar verschillende wegen bewandelen maar dat ze allemaal leiden tot dezelfde God. Onder de duizenden waren tenminste drie Nederlanders waaronder PKN-predikant Ivo de Jong en Nivard Vas namens de theosofen

Bron: franklin ter horst.

En verder lijkt het mij beter verder geen discussie aan te gaan omdat het totaal of-topic is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Yoshi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Yoshi » 01 jun 2018 11:19

schaapje schreef:En verder lijkt het mij beter verder geen discussie aan te gaan omdat het totaal of-topic is.

Had er dan niet over begonnen. Maar laatste reactie hierover dan;
Na aanleiding van je bericht heb ik even de missie van dat "Parliament of the World Religions" gekeken; https://parliamentofreligions.org/about/mission
Jouw uitspraak "Bijna zonder uitzondering zijn deze dwaalleraren voorstanders om alle religies samen te voegen." komt niet overeen met wat deze organisatie tracht te bereiken. Je uitspraak zou mogelijk als laster kunnen worden geïnterpreteerd.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 01 jun 2018 14:06

Schaapje citeert:

Maar ik zou toch graag een antwoord willen op mijn vraag, waarom bloedoffers als de Joden tot bekering zijn gekomen, in dit vredesrijk.


Ik neem aan dat u het 1000 jarig vrederijk bedoeld. De bloedoffers zijn in veler ogen een Joods systeem. U noemt het waarom nog bloedoffers als de Joden tot bekering zijn gekomen.

Tijdens het Loofhuttenfeest, wat 7 dagen duurt wordt er een voorgeschreven offer gebracht. We moeten kijken naar dit voorschrift en de strekking van deze offers. Het gehele voorschrift is terug te vinden in Numeri 29. We leren hieruit dat het Huis van Israël, die dan in het open veld in een wankele tent zit on totaal 70 varren brengt als zijnde het plaatsvervangend brandoffer voor de heidenen. Het aantal 70 staat voor de 70 volkeren van de aarde in die dagen. Een systeem wat doorbroken is bij de verwoesting van de tempel maar wat niet is afgeschaft daardoor. Met het jaarlijkse brengen van die offers had de Eeuwige de heidenen op het oog. De prijs voor die offers kwam uit de huishoudpot van het Huis van Israël.

Wat is het geheim daarin en waarom verzocht de Eeuwige dat van ons? G'd had ons apart gezet van alle andere volkeren op deze wereld. Ook zij hadden de verzoening nodig met de Eeuwige. Hoe de Eeuwige dat doet is op Zijn onnavolgbare wijze en een ieder zal versteld staan hoe de Eeuwige dat gestalte doet worden. Waarom dan al die offers? Eentje is toch genoeg zegt menigeen en zet daar meteen de Messias neer. In geen enkel voorschrift wordt gerept of gesproken van een mensenoffer. Dat deden de omliggende landen wel door hun kleine kinderen op te offeren aan de moloch om zo een betere oogst of leven te krijgen. Nu zeggen we snel wat een barbaren waren dat toch. Je zal maar in die tijd geboren worden een erbij staan als dat offer wordt gebracht. Dan spreek je niet over barbaren en heb je het alleen maar over het gunstig stemmen van je afgod.

Waar kwamen de kinderen van Israël vandaan en wat droegen zij met zich mee van de wieg tot het graf? De zondige erfenis en aard van onze opa en oma. Dus de gehele mensheid is daarmee besmet. Maar weet elk pasgeboren kind wel of hij/zij zondigt? Toch wordt er representatief een offer voor hem/haar gebracht en specifiek voor de heidenen tijdens het loofhuttenfeest. Zij vragen daar niet om en beseffen helemaal niet welke belangrijke taak het Huis van Israël voor hen doet. Plaatsvervangend offer. Wel, zo onkundig als de heidenen waren, zo onkundig van zonden zal ook de mensheid zijn in het 1000 jarig vrederijk. We lezen wel dat als een jongeling van 100 jaar bewust zondigt at hij/zij zal sterven. De verleider, de tegenstander van de Eeuwige is dan gebonden. Maar zijn wij als mensheid automatisch gevrijwaard van onze erfzonde waar we op dat moment geen weet van zullen hebben? Is dat het geheim én het genadeaanbod van de Eeuwige om dat plaatsvervangende offer gewoon weer te doen herleven? Ik denk het van wel, anders zou de profeet Ezechiël daar niet over hebben gesproken. Als een offer tijdelijk niet meer gebracht kan worden is het niet in principe afgeschaft. Dat zou getuigen van rechtsongelijkheid tussen het Huis van Israël en de heidenen. Niet alleen in de tijd, maar ook door de tijd heen.

Hoe was het ook al weer, wat verkondigde Yeshua dat Hij de wet had afgeschaft? Ik denk dat Hij, regerend vanuit Jeruzalem in het 100 jarig Vrederijk deze offers in ere zal herstellen. Offers zijn er ook om te laten zien dat een onschuldige in de plaats komt te staan van de schuldige. Dat besef, dat principe blijft ook in het Vrederijk waarin mensen worden geboren en automatisch de erfsmet meekrijgen. Ook in het Vrederijk heeft de mens aanschouwelijk antwoord nodig. Gedurende het 1000 jarig Vrederijk zal de ongelovige mens in aanraking komen met het Evangelie van redding en verlossing. Ook zij moeten vanaf het begin inzicht en doorzicht krijgen waarom Yeshua deze wereld regeert vanuit Jeruzalem. Dat zal een hele harde dobber worden voor Rome, Washington, Peking en Brussel die dit moeten slikken. De oorlogsindustrie zal er niet meer zijn en de wapens worden omgesmeed als ploegscharen om het land te bewerken.

Ook dit hoort mijns inziens bij het theologisch interpreteren. Het is gewoon het uitvoeren van het plan van de Eeuwige, die ieder mens daarvoor zal inzetten. Wij het Huis van Israël krijgen de dankbare taak om de heidenen te onderwijzen en ik weet dat het nu al een heidens karwei is om met hen in gesprek te gaan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 01 jun 2018 23:01

Het gehele voorschrift is terug te vinden in Numeri 29. We leren hieruit dat het Huis van Israël, die dan in het open veld in een wankele tent zit on totaal 70 varren brengt als zijnde het plaatsvervangend brandoffer voor de heidenen. Het aantal 70 staat voor de 70 volkeren van de aarde in die dagen. Een systeem wat doorbroken is bij de verwoesting van de tempel maar wat niet is afgeschaft daardoor. Met het jaarlijkse brengen van die offers had de Eeuwige de heidenen op het oog. De prijs voor die offers kwam uit de huishoudpot van het Huis van Israël.

@ Jesaja, een interessant betoog m.i., maar sorry, ik vind die 70 varren niet in Numeri 29, en als plaatsvervangend brandoffer voor de heidenen lees ik ook niet en ook niet in hst. 28. (HSV) Kunt u ons dat nader verklaren?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jun 2018 08:22

Ben dd bd citeert:
@ Jesaja, een interessant betoog m.i., maar sorry, ik vind die 70 varren niet in Numeri 29, en als plaatsvervangend brandoffer voor de heidenen lees ik ook niet en ook niet in hst. 28. (HSV) Kunt u ons dat nader verklaren?


Het is een kwestie van zorgvuldig lezen en tellen. Kijk naar het aantal varren per dag: de eerste dag 13, dan 12 dan 11 dan 10 dan 9 dan 8 dan 7 varren is totaal 70 gedurende dit loofhuttenfeest.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 21 nov 2018 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 20 nov 2018 17:44

“Noch natiën noch hun koningen zullen er in de eeuwigheid zijn.”

Het was blijkbaar belangrijk genoeg om een speciale uitgelichte plaats te krijgen in een wel zeven bladzijden beslaand artikel van de hand van een zekere Benedikt Peters, in de MIDDERNACHTSROEP van deze maand, getiteld 'De onuitsprekelijke heerlijkheid van onze hoge roeping'.

Nou, zeg ik dan, dat lees ik anders in Openbaring 21:24: “En de naties die zalig worden, zullen in haar (het nieuwe Jeruzalem) licht wandelen en de koningen van de aarde brengen hun heerlijkheid en eer erin.”

De gemeente komt uit de hemel, lees ik van Peters, op grond van Op.21:10:
“En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en liet mij de grote stad zien, het heilige Jeruzalem dat neerdaalde uit de hemel, bij God vandaan.”
De heerlijkheid van de gemeente, legt Peters uit op grond van vers 11:
“ Zij had de heerlijkheid van God, en haar uitstraling was als een zeer kostbare edelsteen, als een kristalheldere steen jaspis.” Vs. 12: “Zij had een grote hoge muur met 12 poorten, en bij die poorten 12 engelen. Ook waren er namen op geschreven, namelijk van de 12 stammen van de Israëlieten.” Zo gaat het hoofdstuk dan door.
Hoe is de verheerlijkte gemeente gebouwd, dat ze de heerlijkheid van God kan weerspiegelen? vraagt Peters dan. En zo gaat hij door met de bruidsgemeente als een stad voor te willen stellen, in plaats van de stad als een bruid versierd, zoals vers 2 ons reeds leert:
“En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.”
Bij vers 16, aangaande de afmetingen van de stad, moeten we leren : de gemeente heeft eindelijk haar volmaakte afmeting bereikt.
Omdat het bouwmateriaal van de muur jaspis is, heeft de gemeente alleen nog maar goddelijke natuur. Vanwege de straten van goud, als zuiver glas (transparant dus t.b.v. lichtdoorlating b), is de gemeente als doorzichtig glas. (vs. 18)
En dan komen we weer bij onze tekst: (vs. 23)
“En de stad heeft de zon en de maan niet nodig om haar te beschijnen, want de heerlijkheid van God verlicht haar en het Lam is haar lamp.
En de naties die zalig worden zullen in haar licht wandelen en de koningen van de aarde brengen hun eer en heerlijkheid erin.”
Hierbij tekent Peters dan aan: De naties zijn de mensen die in het duizendjarig rijk de aarde zullen bevolken. Het licht dat ze zien is de heerlijkheid van God’ die de stad verlicht. Dat wil zeggen dat de naties Gods licht en liefde voor Zijn verloste volk zien, en dat is wat hen de weg wijst die ze gaan.

Lieve mensen, voor mij is dit theologische interpretatie van de ernstigste soort!
In zulke interpretatie past dus ook geen mogelijkheid van hele naties met koningen op de nieuwe aarde en daarom plaatst de theologische exegetische vrijheid dit hele stuk maar met macht 1000 jaar terug in de chronologie. Met dank voor de ‘uitleg’. ;-(

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor gravo » 20 nov 2018 22:44

ben db bd schreef:(...)Lieve mensen, voor mij is dit theologische interpretatie van de ernstigste soort!(...)(

Waar je je druk over maakt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 37 gasten