(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 mei 2018 00:10

coby6 schreef:Waar leert het Woord dat de natuurlijke mens niet tot God kan komen? Mijn schapen verstaan Mijn stem. In Handelingen werden ze opgeroepen zich te laten behouden uit dit verkeerde geslacht. Sommigen gaven gehoor en degenen die zich verhard hadden niet. God ging niet een Farizeeer redden die hoogmoedig was en zijn hart veranderen. Paulus wel, maar die had het uit onwetendheid of zo gedaan zei ie.

1 Kor 2 (SV):
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 29 mei 2018 00:43

BasLaaitjeer schreef:
1 Kor 2 (SV):
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Oh ja goeie. Ja je kunt niet tot God komen zelf, maar toch zegt Hij dat een ieder zich moet bekeren. Hij vraagt ons te doen wat we niet kunnen, zodat Hij het kan doen. Maar als Hij dat niet zou zeggen, zou je niet reageren.

Nina

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Nina » 29 mei 2018 06:12

BasLaaitjeer schreef:Romeinen 9:
...
15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn.
16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.
17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde.
18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
...
Ergo: de menselijke wil is een illusie.


Volgens mij ga je nu van alles door elkaar halen. Wat heeft verharding en ontferming te maken met de vrije wil vd mens?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor learsi » 29 mei 2018 08:35

Veendam schreef:God drukt Zijn Liefde voor Zijn Schepselen niet door de strot.
Zou je met een Bijbeltekst of liefst meerdere aan kunnen tonen dat iemand die niet wederomgeboren is niet tot Christus zou kunnen komen ?
Als je namelijk wederomgeboren bent dan hoef je niet meer tot Christus te komen omdat je dan al IN Christus bent.
Jezus is gekomen om juist de mensen die zonder God leven in relatie met Hem te brengen.


Heb je de hoofdstukjes uit de dordtse leerregels gelezen?
Zo niet lees ze dan eens.
En wijs mij eens aan waar jij vindt dat wat daar geschreven is, te vergelijken valt met door de strot duwen.
hg
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor learsi » 29 mei 2018 09:54

Nina schreef:Wij zijn geen voorgeprogrammeerde robotten, Learsi! Lees eens Lucas 13:34,35
"Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kuikens onder de vleugelen [vergadert]; en gijlieden hebt niet gewild.



God wil dat alle mensen zalig worden.......1Tim2:3
God willende Zijn toorn bewijzen......heeft met veel lankmoedigheid, de vaten des toorns die tot het verderf zijn toebereid, verdragen....Rom.9:22

Je opmerking over voorgeprogrammeerde robotten doet vermoeden dat je nog veel te lezen en te overdenken hebt(Psalm1)
Het is allemaal niet zo eenvoudig als jij het je voorstelt.

Hier een link om over na te denken:

http://www.refoweb.nl/files/vragenrubri ... ieters.doc

hg
learsi

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 29 mei 2018 10:14

learsi schreef:Heb je de hoofdstukjes uit de dordtse leerregels gelezen?
Zo niet lees ze dan eens.
En wijs mij eens aan waar jij vindt dat wat daar geschreven is, te vergelijken valt met door de strot duwen.
hg
Learsi


De DL heb ik wel eens gelezen ja, maar dat wil niet zeggen dat de uitspraken daarin bindend zijn.
Jij vind dat de DL terecht zeggen dat een mens die niet geloofd niet van zich zelf bij God kan komen.
Op 1 punt ben ik het daar wel mee eens nameljk dat de mens ZELF er niet kan komen op eigen kracht, maar alleen DOOR JEZUS.
Jezus is het MIDDEL om bij God te komen.

Niemand kan komen tenzij dat de Vader hem trekt, dat klopt, maar vergeet dan niet dat de Vader is gaan trekken door Jezus naar de aarde te laten gaan en dat Jezus Zijn leven af legde voor een ieder, dat is dus ook daadwerkelijk een ieder.
ALLE mensen dus.

Jezus zegt dat IEDER MENS zich moet bekeren en wij zeggen dat ook tegen de mensen om ons heen.
God heeft geroepen......
Jezus riep HET IS VOLBRACHT !
Jezus staat aan de deur van ieder mens en klopt.

Alleen de mens ZELF moet open doen.

Graag dus een Bijbeltekst waar jij op baseerd dat iemand die niet wedergeboren is niet tot God kan komen !
En dan niet verwijzen naar de DL maar naar Gods Woord.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 29 mei 2018 10:26

learsi schreef:God wil dat alle mensen zalig worden.......1Tim2:3
God willende Zijn toorn bewijzen......heeft met veel lankmoedigheid, de vaten des toorns die tot het verderf zijn toebereid, verdragen....Rom.9:22

Je opmerking over voorgeprogrammeerde robotten doet vermoeden dat je nog veel te lezen en te overdenken hebt(Psalm1)
Het is allemaal niet zo eenvoudig als jij het je voorstelt.

Hier een link om over na te denken:

http://www.refoweb.nl/files/vragenrubri ... ieters.doc

hg
learsi


Beste Learsi,
Er zijn mensen op deze wereld die gewoon zeggen dat wat geschreven staat in het Woord van God gewoon vast staat.
Als ik lees wat er in dat stuk geschreven staat dan zegt Pieters dat de makers van de commentaren zeggen dat ALLE ziekten die Jezus genas terecht vertaald word door hen met allerlei. Ze sluiten daarmee bewust niet uit dat Jezus sommige mensen NIET genas of niet kon genezen.
Dat gaat er bij mij niet in.
Het is namelijk zo: Wat geschreven staat, dat staat vast. Genezing maakt deel uit van de Verlossing.
Als er dus staat ALLE dan is het gewoon alle.
Als er in de Bijbel staat ALLEN dan bedoeld de Bijbel dus ook allen.
Als de Bijbel zegt het is zo, dan bedoelde God niet MISSCHIEN.

Het Evangelie is heel simpel:
Het gaat mis door de zonde.
Jezus is het Middel om het weer allemaal recht te zetten.
In Jezus heeft God ALLES geschonken.
De mens moet zich bekeren.
Als God zegt dat moet dan zorgt hij ook dat de mens dat kan, anders zou God niet rechtvaardig zijn terwijl God JUIST rechtvaardig is.
De mens moet dus reageren, dat moet de mens dus zelf doen.
En toch zijn er mensen die niet willen.
Dat is dus HUN VERANTWOORDELIJKHEID, en HUN EIGEN SCHULD dat ze verloren gaan.
Dat ze al veroordeeld zijn op grond van het feit dat ze in de zondige staat zijn doet daar niks aan af en niks meer bij.
Hun zondige staat op zich is geen beletsel voor hen om WEL naar God te gaan DOOR JEZUS TE AANVAARDEN.
Daarmee wordt hun zondige staat weggenomen.

God deed al 100 %
Nu moet de mens Jezus aanvaarden, verantwoordelijkheid voor de mens 100 %.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 29 mei 2018 10:28

Veendam schreef:

God deed al 100 %
Nu moet de mens Jezus aanvaarden, verantwoordelijkheid voor de mens 100 %.

Dat is gewoon onBijbels. God heeft alles al gedaan en hoeft verder niets meer te doen, zeg je. Het hangt verder van de mens af.
Er zijn al zoveel teksten aangehaald die het tegendeel bewijzen.
Wie probeer je nu te overtuigen, jezelf of ons?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 29 mei 2018 10:35

gewist.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 29 mei 2018 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 29 mei 2018 10:37

Veendam schreef:God deed al 100 %
Nu moet de mens Jezus aanvaarden, verantwoordelijkheid voor de mens 100 %.

Voor welke mens? Als Ezechiel de goddeloze niet waarschuwde zou God zijn bloed van zijn handen eisen.
We moeten bidden voor alle mensen omdat God wil dat niemand verloren gaat. Als er is gebeden en strijd gevoerd en blindmakers gebonden en gewaarschuwd en dan wijst iemand God af, is het 100 procent die persoon z'n schuld.
Die kinderen van Jeruzalem wilden graag tot Jezus komen en de ouderen hielden ze tegen. Dat is niet 100 procent schuld van die kinderen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 29 mei 2018 10:38

coby6 schreef:Oh ja goeie. Ja je kunt niet tot God komen zelf, maar toch zegt Hij dat een ieder zich moet bekeren. Hij vraagt ons te doen wat we niet kunnen, zodat Hij het kan doen. Maar als Hij dat niet zou zeggen, zou je niet reageren.

God eist van ons ook dat we Zijn geboden houden, maar die houdt niemand volkomen.
Hij vraagt bekering, maar niemand bekeert zich uit zichzelf, echt niet. Dat komt door onze onwil, we zijn van nature slaven van de duivel.
De Bijbel zegt het.

Nu zeggen jij en Nina, maar ho wacht eens even!
Als ik kom tot Jezus bekeer ik me toch zelf.
Ja, dat klopt, maar dat komt omdat God je trekt, anders zou je het zelf nooit doen.
Jullie zien die trekkende liefde van de Vader niet en geven daarmee God niet de eer die Hem toekomt.
Jullie schrijven het aan jezelf toe. Als God zaligmakend werkt krijgt Hij ook de eer die Hem toekomt
Daarom staat er in Colossenzen 1:13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 29 mei 2018 10:39

Johan100 schreef:God eist van ons ook dat we Zijn geboden houden, maar die houdt niemand volkomen.
Hij vraagt bekering, maar niemand bekeert zich uit zichzelf, echt niet. Dat komt door onze onwil, we zijn van nature slaven van de duivel.
De Bijbel zegt het.

Nu zeggen jij en Nina, maar ho wacht eens even!
Als ik kom tot Jezus bekeer ik me toch zelf.
Ja, dat klopt, maar dat komt omdat God je trekt, anders zou je het zelf nooit doen.
Jullie zien die trekkende liefde van de Vader niet en geven daarmee God niet de eer die Hem toekomt.
Jullie schrijven het aan jezelf toe. Als God zaligmakend werkt krijgt Hij ook de eer die Hem toekomt
Daarom staat er in Colossenzen 1:13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

Vraag dan om licht van de Heilige Geest!

Ja dat zie ik wel.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 mei 2018 11:11

coby6 schreef:Dat klinkt alsof Hij zomaar mensen verhardt of niet. Die hadden zichzelf al verhard. Farao had zijn hart eerst zelf verhard. Die Farizeeen waren verhard. Dan staat God de satan toe ze te verblinden. De god dezer wereld heeft hun ogen verblind. Hij gebruikte Farao om Zijn macht te tonen, omdat hij al slecht was. Als Farao een goed hart had gehad, was God hem genadig geweest. Hij wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen schenkt Hij genade.

Okee, goed punt. Exodus 10:

16 Toen haastte Farao zich Mozes en Aaron te ontbieden en hij zeide: Ik heb gezondigd tegen de Here, uw God, en tegen u.
17 Nu dan, vergeef toch nog ditmaal mijn zonde en bid de Here, uw God, dat Hij althans deze dood van mij doe wijken.
18 Toen ging hij van Farao heen en bad tot de Here.
19 En de Here liet een andere, een zeer sterke westenwind waaien, die de sprinkhanen meevoerde en ze in de Schelfzee dreef: niet een sprinkhaan bleef er over in het gehele gebied van Egypte.
20 Maar de Here verhardde het hart van Farao, zodat hij de Israelieten niet liet gaan.

Ik wil het niet 'opnemen' voor Farao want hij was inderdaad geen lieverdje (understatement) maar ik lees in vers 16-17 een soort 'ontharding' van Farao's hart. Maar blijkbaar was het al te laat.

BasLaaitjeer

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 mei 2018 11:18

BasLaaitjeer schreef:
Romeinen 9:
...
15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn.
16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.
17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde.
18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
...
Ergo: de menselijke wil is een illusie.

Nina schreef:Volgens mij ga je nu van alles door elkaar halen. Wat heeft verharding en ontferming te maken met de vrije wil vd mens?

Vers 16: Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.
Hoe lees jij dit dan Nina?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 29 mei 2018 13:15

coby6 schreef:Voor welke mens? Als Ezechiel de goddeloze niet waarschuwde zou God zijn bloed van zijn handen eisen.
We moeten bidden voor alle mensen omdat God wil dat niemand verloren gaat. Als er is gebeden en strijd gevoerd en blindmakers gebonden en gewaarschuwd en dan wijst iemand God af, is het 100 procent die persoon z'n schuld.
Die kinderen van Jeruzalem wilden graag tot Jezus komen en de ouderen hielden ze tegen. Dat is niet 100 procent schuld van die kinderen.


Kijk, in eerste instantie is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Nu zou je kunnen zeggen dat iemand die Jezus niet aanvaard heeft die beslissing dus niet heeft genomen en dat die persoon dus zelf niks heeft gedaan. Dan zeggen sommigen dat er niets gebeurd is en dus geen daden zijn, maar de keuze om Jezus NIET te aanvaarden is ook een keuze.
De verantwoordelijkheid ligt dus bij ieder persoon zelf.

Dan krijgen we wat anders, namelijk de struikelblokken. Eigenlijk kan je zeggen dat dit mensen zijn die door verkeerde leer de mensen willen weghouden bij Jezus. Die struikelblokken zullen zeker verantwoording moeten afleggen tegenover God, en reken maar: Hoe verschrikkelijk is het om te vallen in de handen van de Levende God.

Aan de andere kant zijn er winden van leer, die landen in onze gedachtenwereld. Die verkeerde gedachten nestelen zich in ons denken en elke keer als ze die weer horen is het net als een laagje beton die er elke keer weer over heen gegooid wordt. Het wordt dus een steeds dikkere laag. De Bijbel noemt dit bolwerken. Die moeten uit de weg geruimd worden en we moeten dan een gezonde manier van denken krijgen waarin de waarheid (dat is de Bijbelse Waarheid dus) centraal komt te staan.
Dat is eigen verantwoordelijkheid om zelf te kijken wat de waarheid is.
De Bijbel zegt ook zoekt en gij zult vinden.
Het zoeken en onderzoeken is dus ook eigen verantwoordelijkheid en niemand kan het excuus gebruiken van ohh in mijn kerk zeiden ze dat dat niet kon, ik moest maar wachten tot God mij zou bekeren. Nee die verantwoordelijkheid ligt echt bij jezelf.
Maar je moet wel zelf de waarheid willen zoeken en niet gewoon maar lekker blijven liggen in het comfort van je eigen leven zonder God.

Jeruzalem Jeruzalem ........gij hebt niet ........... !!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten