learsi schreef:Waarom citeer je een engelse vertaling van 1Joh.3:6-10?
In het grieks staat er, letterlijk vertaald, wat anders dan in deze Engelse vertaling.
De engelse tekst is een vertaling met een interpretatie en staat, daarom te ver van de letterlijke tekst af.
Zo kom je tot een interpretatie van een reeds geinterpreteerde tekst.
Dus een interpretatie van een interprtatie.
Om het ff prakties te maken:
......Anyone who continues to live in Him, will not sinn...
SV...Een ieder die in Hem blijft, die zondigt niet
Bij de engelse tekst krijg je de idee, dat het erom gaat dat de gelovige zelf ervoor moet zorgen "dat hij blijft leven in Hem".
Jij zegt in je laatste bericht:....afdwalen is een keuze...
Net als dat je zegt:......geloven is een keuze.....
Afdwalen wordt dan dus een kiezen tussen geloven of afdwalen.
Dat lijkt aannemelijk.
Dat is het echter niet.
Nu stel je eigenlijk dat de SV beter is dan de Engelse vertaling. Wanneer we alles hier in het Grieks doen, is dat wat mij betreft prima, ik heb dat op mijn opleiding gewoon gehad evenals het Hebreeuws. Maar weet je, we zullen het om de zaken wat makkelijker te kunnen laten begrijpen bij het merendeel van de mensen toch maar bij het Nederlands houden.
learsi schreef:Bij de SV wordt je eerst geconfronteerd met de vraag, wat dat nu is, "In Hem blijven".
De bijbel leert, dat enkel dié in Christus blijven, wiens geloof uit God geboren is (zie Joh.1:12-13).
En dat dit uit God geboren worden, het gevolg is van een trekken door de Vader tot de Zoon (zie Joh.6:44).
In de weg van het trekken van en door de Vader, ontstaat dit door God gewerkte geloof.
Dit wonderlijke werk (het geloof) heeft een wonderlijk(door God gewerkt) gevolg, nl. de wedergeboorte.
Dit geloof grijpt nl. de belofte van het ontvangen van de Heilige Geest aan (zie Lukas11:5-13).
God werkt dus het geloof en dit door God gewerkte geloof richt zich op de belofte(n) die de Vader in Zijn Woord uitstalt.
Geloven en wedergeboorte(het geestelijke leven, de herschepping van ons hart) én het leven uit het geloof zijn voor 100% Gods werk.
Bij en door dit werk wordt de mens zelf niet uitgeschakeld, maar juist door het werk van de Geest ingeschakeld; het "uw geloof heeft u behouden" bewijst dat. Het door Hem(de 3-enig God) gewerkte geloof is dan ook "mijn" geloof.
Deze zaken van gaan geloven en de wijze waarop is iets wat een samengaan is van het initiatief van God en het antwoord dat de mens hierop geeft van bekering en geloof. Het is dus wat mij betreft een zaak die 100 % aan God Zijn werk is toe te kennen en 100 % aan de reaktie van de mens.
Wanneer God trekt maar de mens wil niet veranderen dan komt er dus ook geen wedergeboorte.
learsi schreef:Het "in Hem blijven" uit 1Joh.3:6 is dus een voortdurend geloven in Christus.
Hier ben ik het volledig mee eens !!
learsi schreef:Zo wordt de geestelijke mens geboren.
NIET MEE EENS. Niet door het voortdurend geloven in Christus maar door te geloven in Christus.
Zoals jij het stelt, tenminste zoals het overkomt, is dat je eerst voordurend moet geloven en dan, welllicht na jaren, pas tot wedergeboorte kunt komen.
learsi schreef:Dit voortdurend geloven, is niet iets wat op zichzelf bestaat, alsof de mens in staat is om uit zichzelf dit voortdurend geloven op te brengen, gestalte te geven.De Heere heeft het zó bepaalt dat dit voortdurend geloven niet losstaat van Woord en Geest, het wordt ondersteund en aangewakkerd door de vermaning en eisen van Gods Woord. Deze eisen en vermaningen zijn nodig, omdat wij ons vlees nog als een aanwezige en levende realiteit meedragen (en ervaren). De eisen en vermaningen in Gods Woord en het Woord Zelf worden door de Geest ons tot voedsel gemaakt. Zo groeit dit geloofsleven en vult meer en meer de gelovige. Dit leidt tot een kruisigen van het vlees. En dat is hetzelfde als dat de heiligmaking in de mens gestalte krijgt door het werk van de Geest.
De eisen en vermaningen daar heb je het veel over, maar de beloften en de vertroostingen mag je ook best noemen hoor.
Jij noemt het dat het geloofsleven groeit en dat het geloofsleven de gelovige steeds meer en meer vult, maar ik zeg dat je geestelijk groeit door de Heilige Geest steeds meer de ruimte geeft om samen met het Woord door te dringen in alle kamers van ons leven. Zoals je de geest hebt en de ziel en het lichaam heb je ook je emoties en je wil en nog meer delen van je persoonlijkheid, zodat je vanuit je diepste wezen veranderd kunt worden naar het beeld van Christus. Ik spreek liever over het veranderen van je denken, dat is makkelijker te begrijpen voor iemand die minder Bijbelkennis heeft dan te spreken over het kruisigen van het vlees.
learsi schreef:Het leven dat in de gelovige vanuit God geboren is, wordt dus door de Heere Zelf gevoed en onderhouden. Net zoals het leven gedurende de reis door de woestijn door God Zelf in stand gehouden werd(Manna). De gelovige, de geestelijke mens, wordt dus door de Vader gebracht tot een gehoorzaam leven. Dit gehoorzamen is dus ook Gods werk! En dus geen keus van de mens zelf.
Als de mens dus niet het voedsel in de mond hoeft te doen en ook nergens een keuze in heeft dan gaat dat dus allemaal volledig automatisch. Als dat zo zou zijn wat is dan strijd ? Alles gaat automatisch dus je hoeft zelf niks te doen. God doet alles, lekker makkelijk.
Ook hier weer het vanzelfsprekend dat geestelijke groei een verantwoordelijkheid is van de gelovige ZELF.
Paulus zegt een bepaald moment dat de gelovigen nog melk nodig hebben maar dat ze eigenlijk al vaste spijs zouden moeten eten. Ze waren nog geestelijke baby's in plaats van leraars. Ze hadden al leraars moeten zijn.
Wanneer je de eigen verantwoordelijkheid legt bij de gelovige zelf zoals ik doe hier dan kan Paulus hen daar dus ook op aanspreken.
Als ik jouw lijn volg dan zou Paulus tegen God moeten zeggen van Uw Werk is blijkbaar niet goed genoeg, ze lopen achter.
learsi schreef:Daarom is de redding van de mens voor 100% Gods werk, zowel het ontstaan van het nieuwe leven is voor 100% uit God en dit uit genade geschonken leven, wordt voor 100% door Gód Zelf onderhouden, opdat we niet roemen in onszelf, maar in de Heere die voor en in ons mogelijk maakt wat voor ons onmogelijk is.
100 % Gods Werk en 100 % verantwoordelijkheid en reageren van de mens.
Wij kunnen het geloofsleven onderhouden doordat de Heilige Geest in ons woont en wij het Woord lezen en doen.
Dat is onze verantwoordelijkheid.
learsi schreef:Bijbels gezegd: Wat Christus verworven heeft, past Hij ook toe op de Zijnen.Hij geeft én onderhoud het geestelijke leven van de Zijnen.
Vergelijk het met de verlossing uit Egypte en het komen tot in het beloofde land. Het was van begin tot het eind Gods werk.
Bij de uittocht uit Egypte gingen er even uit mijn hoofd 600.000 mensen uit het land Egypte.
Er kwamen er slechts 2 daarvan het Beloofde land binnen, namelijk Jozua en Kaleb.
Was er dan wat mis gegaan met Gods manier van werken en maakte God fouten ? NEE volstrekt niet !
De mens deed niet mee en wilde de verantwoordelijkheid niet dragen voor hun eigen gedragingen.
learsi schreef:Dat hiermee nog lang niet alles gezegd is wat gezegd kan/moet worden, mag duidelijk zijn.
h.g.
Learsi
Voor sommige mensen is het inderdaad moeilijk om te doorgronden wie nu precies wat doet en hoe alles samenwerkt en zo dat mooie kunstwerk tot stand komt van een nieuwe Schepping, de nieuwe mens, welke de Kroon is op het Verlossend werk van Jezus Christus, mijn Heer, het Offerlam Gods dat voor mij geslacht is. Je moet echter nooit vergeten om Hem daarvoor te eren en te danken.