Origenes schreef:
Het is m.i. een karikatuur als het woord Farizeeër in negatieve zin wordt gebruikt. Jezus kritiek op deze groep had niet als oorzaak dat het farizeeërs waren. De reden was dat de farizeeërs zichzelf niet consequent aan de regels hielden, waar zij anderen wel aan bonden (Lukas 11:46).
Ik heb dat woord slechts gebruikt als reaktie op een eerder bericht waarin Farizeeër werd gebruikt.
Veendam schreef:Veendam schreef:
Iemand die geleid word door de Heilige Geest weet dat hij geen zonde meer heeft omdat hij zich bewust is van wie Jezus is voor hem en wat zijn redding heeft gekost voor Hem. Van hoogmoed is daar dus geen enkele sprake.
Origenes schreef:Het is tamelijk riskant om Bijbelteksten zomaar te veralgemeniseren als betrekking hebbend op een groep. Zo kan 1 Joh. 5:18 niet zomaar toegepast worden op alle (wedergeboren) gelovigen zonder meer. Dat zou betekenen dat er helemaal geen gradaties zijn: God heeft de ene gelovige nu eenmaal meer gegeven dan de andere. Volgens 1 Joh. 3:6 is er geen zonde in ieder die in Hem blijft. Dat is geen garantie dat wedergeboren gelovigen altijd en in alle omstandigheden in Hem blijven.
Het is een vergissing als gelovigen prat gaan op hun bewustzijn. Of het nu om zondigen gaat of om een uitglijder; het hoeft er helemaal niet zo bewust aan toe te gaan. Het kan je zomaar overkomen. In 1 Kor.10 worden een aantal voorbeelden genoemd uit het Oude Testament waarmee Paulus de gelovigen wil vermanen dat de dingen die daar genoemd worden hen ook kunnen overkomen: "zo dan, die meent te staan, zie toe dat hij niet valle!"
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat als de Bijbel zegt EEN IEDER dat niet EEN IEDER bedoeld wordt.
Het staat er, je kunt het weg willen denken door te draaien maar het blijft er staan. Een ieder is gewoon een ieder.
Weet je wat God ons gegeven heeft ?
Hij gaf ons JEZUS, en in Jezus ook al het andere.
Dat is dus niet aan de 1 meer dan aan de andere.
Verder heb ik ook gezegt dat het de verantwoordelijkheid is van de gelovige ZELF, om in Christus te blijven !
Of je nu het woord uitglijder gebruikt of zonde, fout is fout, daar ben ik heel duidelijk in en God ook.
Daarom zegt God ook in Zijn Woord dat je daar niet in moet blijven liggen maar dat je dat moet belijden !
De reden dat Paulus deze zaken benoemd in de brief is juist dat er in die Gemeente dingen scheef zaten, of zo je wilt uitglijders plaats vonden of gewoon dat er weer zonde in de Gemeente binnen was gekomen.
Paulus zegt wat er mis zit, vervolgens benoemd hij het en zegt dat het niet kan, en waarom het niet kan.
Daarna zegt hij wat ze wel moeten doen. Zo zitten alle brieven wat structuur betreft in elkaar.
Dat er vervolgens ook door Paulus gezegt wordt dat we toe moeten zien
dat we niet zelf vallen betekend niet dat wij allemaal kunnen uitglijden dus dat het allemaal niet zo erg is, maar juist moeten we opletten
ZODAT we niet vallen.