BasLaaitjeer schreef:Beste Veendam,
Bedankt voor je toelichting maar ik snap het verschil wel tussen het individuele aspect en het gemeenschappelijke aspect van de glossolalie, juist omdat ik 1 Kor. 14 wél (helemaal) heb gelezen.
Wij kunnen de (verschillende gaven van de) Heilige Geest echter niet afdwingen of hanteren als een stuk gereedschap. Dat doet Hij zoals Hij zelf wil; 1 Kor. 12:11.
Vriendelijke groet van Bas
Dat je 1 Cor 14 helemaal hebt gelezen wat dat betreft siert je, en daar ben ik blij om.
Jammer genoeg leest niet iedereen vooraf wat er staat en dan maakt dat het bespreken ook niet eenvoudiger.
Wat 1 Cor. 12 betreft denk ik dat het er aan ligt hoe je de tekst verklaart wat je startpunt is.
Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil. (NBG51)
Het eerste stuk is eigenlijk nooit discussie over maar de rest van de tekst wel.
...die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil !
Wat wil de Geest dan ?
Wil die alles geven aan alle gelovigen of wil Hij dat niet ?
Of moeten we lezen AAN WIE HIJ WIL en dan zeggen van aan de ene wel en aan de ander niet ?
Dit soort vragen komen dan om de hoek kijken bij ons mensen, uitgaande van hoe wij tegen alles aankijken.
Dan moet die tekst meekleuren met de kleur zoals wij al van te voren zien.
Als ik kijk naar vers 7 dan wordt er gesproken over de openbaring van de Geest die aan IEDER gegeven wordt tot welzijn van ALLEN.
Omdat het bidden in tongen slechts zichzelf tot stichting is wordt dat niet bedoeld, anders was het niet tot welzijn van ALLEN.
Hier wordt dus niet gesproken over de individuele gelovige maar over hoe de gelovigen samen functioneren als Lichaam de Gemeente.
Dan zie je dat niet aan een ieder het zelfde wordt gegeven, omdat dat ook niet nodig is (laat slechts 2 of 3.....)
Dus maximaal 3 spreken in tongen, slechts dat moet vertolkt worden.
Bij een Gemeente van bijvoorbeeld 100 mensen komen er ook niet in de zelfde samenkomsten 100 woorden van kennis.
ik concludeer dus het volgende: Binnen de Gemeente werkt de Heilige Geest met een heel scala van werkingen en de Heilige geest kan door iedere gelovige heen werken, alleen de Heilige Geest werkt niet in 1 samenkomst van de Gemeente door alle leden op dezelfde wijze.
Dit is ook in overeenstemming met het beeld dat de één een hand is en de ander een voet en zo van het zelfde Lichaam.
Ik ga er van uit dat God ALLE gaven van de Heilige Geest geven wil aan IEDERE gelovige, maar dat het ook een kwestie is of de gelovige de gaven leert gebruiken of niet. Bij het gedeelte van de wapenrusting staat ook: Bidt DAARBIJ ........IN DE GEEST.
Bidden in de Geest is glossolalie en iedereen moet de wapenrusting hanteren.
Paulus wilde ook dat de mensen waaraan hij schreef, de gelovigen, net zoveel in tongen zouden bidden als hij zelf.
Zo dan, mijn broeders, streef ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet.