Maar Johan, de termen 'atheïst' en 'theist' heeft men toch ook gewoon verzonnen? En dan zijn er nog 'ietsist' en 'deïst' enz. enz.Johan100 schreef:De term agnost heeft men verzonnen, maar er is geen grijs tussengebied. Je gelooft of je gelooft niet.
Je neemt heel de Bijbel voor waar aan of niet.
Ik zou zeggen dat atheïsme het idee is dat God niet bestaat, waarbinnen je agnosticisme kunt onderscheiden als het idee dat het niet mogelijk is om te weten dat God bestaat en een soort 'hard atheïsme' dat inhoudt dat men ontkent dat God bestaat.
Enne, de meeste mensen nemen delen van de Bijbel voor waar aan maar niet alles. Dus je kunt prima in een tussengebied tussen volstrekt atheïst en volstrekt theïst zitten.
Ik denk dat Philipse en Dawkins agnosten zijn. Philipses standpunt is dat we God niet zinvol kunnen definiëren dus kunnen we volgens hem ook niet zinvol spreken over God. Daaruit volgt dat het onmogelijk is om te zeggen dat God bestaat omdat het onduidelijk is wat daarmee bedoelt wordt. Dawkins erkent dat hij niet absolute zekerheid heeft over Gods bestaan maar hij houdt het voor zeer onwaarschijnlijk.Johan100 schreef:En om twee voorbeelden te noemen, Herman Philipse en Richard Dawkins zijn volgens mij toch echt pure atheïsten en geen agnosten.