Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

* Teksten * Vertalingen * Uitleg
Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer
Verkenner
Verkenner

Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 06 mei 2018 15:37

Beste mede forum gebruikers,

De uitdrukking ‘Koninkrijk der hemelen’ wordt alleen in het Matteüsevangelie vermeld. 32 keer.

De uitdrukking ‘Koninkrijk Gods’ wordt 5 keer in het Matteüsevangelie vermeld, 14 keer in het Marcusevangelie, 31 keer in het Lucasevangelie en 2 keer in het Johannesevangelie.

Voor zover ik weet zijn er twee opvattingen:

1. Met het Koninkrijk Gods wordt hetzelfde bedoeld als met het Koninkrijk der hemelen.
2. Het gaat om twee verschillende zaken.

Voorbeelden van opvatting 1: https://visie.eo.nl/2004/07/het-koninkr ... hemelen-1/, http://www.christipedia.nl/Artikelen/K/ ... jk_van_God, https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_van_God

Voorbeelden van opvatting 2: https://cip.nl/52360-verwar-het-koninkr ... er-hemelen, http://www.verhoevenmarc.be/PDF/koninkrijk2.pdf, https://www.triomfatorkapel.nl/pdf/Het_ ... an_God.pdf

Achterin mijn NBG51 bijbeltje staat in de verklarende woordenlijst bij Koninkrijk Gods (der hemelen) min of meer dat het om hetzelfde gaat; de cursieve omschrijving suggereert het en er staat o.a. dat ‘Matteüs in de joodse traditie staat om het uitspreken van de naam van God te vermijden.’ Dit is m.i. een beetje in strijd met het feit dat ‘Koninkrijk Gods’ 5 keer staat vermeld. Da’s veel minder dan 32 keer ‘Koninkrijk der hemelen’ maar toch. Waarom dan niet consequent 37 keer ‘Koninkrijk der hemelen’?

Achterin mijn KJV bijbel staat dat Matteüs geschreven was voor de Joden, Marcus voor de heidenen (specifiek de Romeinen), Lucas voor de Grieken en Johannes voor de gehele mensheid. Of dat echt zo is weet ik niet maar dit als reactie op de citaten van Arco hieronder.

Ik denk/geloof zelf dat het (hemelse) Koninkrijk Gods nu reeds bestaat (in het verborgene) en dat het (aardse) Koninkrijk der hemelen in de toekomst ligt.

“In deze tijd van de Gemeente leven wij wel in het Koninkrijk van God, waarin God onze Koning en Vader is, maar waarin de Here Jezus niet onze Koning is. Keer op keer laat de Bijbel horen, dat de Here Jezus als troonopvolger naast de troon van de Vader zit en daar wacht totdat Hij het koningschap op aarde mag aanvaarden…” (https://www.triomfatorkapel.nl/pdf/Het_ ... an_God.pdf)

Wat denken/geloven jullie?

Vriendelijke groet van Bas

Citaten uit het topic 'Zoek eerst het Koninkrijk van God' (viewtopic.php?f=29&t=28204), aangemaakt door Spreeuw 4-8-2014:
Spreeuw schreef:De uitdrukking "Koninkrijk der hemelen" komt alleen in het evangelie van Matteüs voor. Ook komt 5 keer de uitdrukking "Koninkrijk van God" in Matteüs voor. De andere evangelisten spreken alleen over het "Koninkrijk van God". Is er verschil tussen het "Koninkrijk van God" en het "Koninkrijk der hemelen"?

Marnix schreef:Volgens mij wordt met "koninkrijk van God" en "koninkrijk der hemel" het zelfde bedoeld?

Arco schreef:Dit is in een ander topic ook al aangehaald. Maar het is inderdaad zo dat de termen 'Koninkrijk van God' en 'Koninkrijk der Hemelen' hetzelfde bedoelen. Het verschil in termen wordt vooral gebruikt vanwege de beoogde lezers.

Spreeuw schreef:Vanwege de Joodse lezers van Matteüs?

Arco schreef:Ik denk dat het nog specifieker moet zijn. Want ook Markus en Johannes is voor een Joods/Hebreeuwse lezer bedoeld. Je moet voorkennis hebben van de Joods/Hebreeuwse cultuur om bepaalde passages te begrijpen.
Mattheus is volgens mij geschreven voor de Joods/Hebreeuwse lezer in het land Israël. Markus was een metgezel van Petrus en diens beschrijving van het Evangelie zal in het gebied waar Petrus is geweest verspreidt zijn. Johannes vooral in Klein-Azië aan de Joods/Hebreeuwse gemeenten aldaar.
Lukas vormt een uitzondering, vooral omdat in die beschrijving veel aandacht is over de geografische beschrijving van het land Israël. Bijvoorbeeld: Emmaus, dat zestig stadiën van Jeruzalem ligt. Dat hoef je een inwoner niet uit te leggen. Emmaus was een bekende plaats in de opstand van de Makkabeeën.
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 06 mei 2018 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een hand vol rust is beter dan beide vuisten vol arbeid en kwelling des geestes.

Yoshi
Majoor
Majoor

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor Yoshi » 06 mei 2018 15:46

Ik zie dat Verhoeven voor optie 2 gaat. Ik kies dus gevoelsmatig optie 1. :wink:

BasLaaitjeer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BasLaaitjeer » 06 mei 2018 16:32

Yoshi schreef:Ik zie dat Verhoeven voor optie 2 gaat. Ik kies dus gevoelsmatig optie 1. :wink:

Kan ik hieruit concluderen dat je het per definitie oneens bent met Marc Verhoeven?

Betreffende artikel is overigens van Jaap Fijnvandraat, zoals bovenaan het artikel is vermeld.
Een hand vol rust is beter dan beide vuisten vol arbeid en kwelling des geestes.

Yoshi
Majoor
Majoor

Berichtdoor Yoshi » 06 mei 2018 16:34

9 van de 10 keer wel ja. Maar ik ben benieuwd wat anderen over dit onderwerp te zeggen hebben.

BasLaaitjeer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BasLaaitjeer » 06 mei 2018 16:52

Ik zie nu overigens dat e.e.a. in 2014 ter sprake is gekomen in het verwante onderwerp 'Definities "Het Koninkrijk van God" van de momenteel inactieve Dies:
viewtopic.php?f=30&t=27326

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor onesimoes » 08 mei 2018 10:07

Synoniem.

De meesten die zeggen dat er een verschil is tussen Koninkrijk der hemelen en Koninkrijk van God, gaan er van uit dat er een letterlijk aardse vredesrijk (1000 jaar) zal zijn. En de term Koninkrijk der hemelen zou dan gaan over dit aardse rijk.

Ik las vandaag Lucas 19:11 (NBV): Aan de mensen die stonden te luisteren, vertelde hij nog een gelijkenis, aangezien hij nu dicht bij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu spoedig zou aanbreken. -- De mensen dachten hier aan een aardse rijk, dus we zouden verwachten (als de termen verschillend zijn) dat Lucas Koninkrijk der hemelen zou gebruiken, maar hij gebruikt juist Koninkrijk van God.

De opvatting dat de twee termen twee verschillende betekenissen hebben lijkt mij dan ook niet sterk.

ereunao
Majoor
Majoor

Berichtdoor ereunao » 08 mei 2018 14:00

Het Koninkrijk Gods is universeel; het omvat hemel en aarde (Matt.6:10) daarom worden koninkrijk Gods en koninkrijk de hemelen door elkaar als synoniem gebruikt. Maar het is idd. zo dat in het Mattheusevangelie het accent ligt bij het aardse messiaanse rijk. Deze onderscheiden rijksdelen hebben echter veel algemene principes met elkaar gemeen, daarom wordt er ook vaak hetzelfde mee bedoeld. Dit onderscheid tussen Koninkrijk der hemelen en Koninkrijk Gods duurt voort tot ook het het messiaanse rijk zich oplost in de n.hemel en de n.aarde van Openb.21. Dan geeft de Zoon het Koninkrijk over aan de Vader en zal God weer alles in allen zijn.zie 1Kor.15:28. Want de Messias heeft in Zijn regering een middelaarsfunctie en als het doel bereikt is en al de volken van Israël in een 1000-jarige leerschool de tora geleerd zullen hebben (Jes.2) geeft Hij het Koninkrijk aan de Vader over
gr: ereunao

Terug naar “[Religie] - Bijbel”