Gij geheel anders.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2018 14:11

Kijk en dat is gewoon bangmakerij. Als ik nu naar een cafe ga is het over 20 jaar misschien een drugstempel en dan gaat mijn kind daar dan misschien ook wel naartoe en raakt aan de drugs en dat wil je toch niet?! Je moet bij het opvoeden leren onderscheid te maken tussen goed en kwaad ipv bang te maken met dit soort argumenten. Misschien ze in een kledingwinkel waar je geregeld komt over 15 jaar wel tarotkaarten. Das toch geen reden om er nu weg te blijven als wat er nu zit wel goed is. Op het moment dat het verandert heroverweeg je dat gewoon weer. Kom op, hoe het er over 20 jaar uitziet is geen argument. Zeg gewoon dat je ergens liever niet komt en laat iemand die daar wel mag komen in zijn / haar waarde.

Ps er zijn best dingen die ik niet meer doe tov van vroeger. Qua muziek, wat ik op tv kijk, waar ik kom, hoeveel ik drink. Als tiener blowde ik ook wel eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2018 14:26

Marnix schreef:Kijk en dat is gewoon bangmakerij.

Nee dat is geen bangmakerij. Wij zullen ooit verantwoording moeten afleggen over hetgeen wij onze kinderen hebben onderwezen. En hoe wij hen voorgeleefd hebben. Als ik daarover nadenk, slaat de schrik mij om het hart, want o wat ben ik dan tekort geschoten.
Marnix schreef:Misschien ze in een kledingwinkel waar je geregeld komt over 15 jaar wel tarotkaarten. Das toch geen reden om er nu weg te blijven als wat er nu zit wel goed is

Dit is echt flauwekul en dat zul je zelf ook wel weten. In haast gereageerd zeker? Je kunt betere argumenten bedenken Marnix.
Marnix schreef:Zeg gewoon dat je ergens liever niet komt en laat iemand die daar wel mag komen in zijn / haar waarde.

Doe ik dat dan niet? Ik kan het verder ook zo laten hoor, ik weet dat ik je onmogelijk kan overtuigen, dat is niemand voor een centimeter gelukt.
En dat wil ik dan ook niet, maar ik moet het wel zeggen, anders kan ik beter van dit forum weggaan als ik mee ga huilen met de wolven in het bos.
Marnix schreef:er zijn best dingen die ik niet meer doe tov van vroeger. Qua muziek, wat ik op tv kijk, waar ik kom, hoeveel ik drink. Als tiener blowde ik ook wel eens.

Op zich een goede zaak, maar dat heet gewoon volwassen zijn. :D

Dit topic heet Gij geheel anders, waar jij voorstaat is: gij, gedeeltelijk anders.
En ben jij het hier niet mee eens, ben je het dus niet eens met de topictitel.
En word je geirriteerd als iemand (ik dus in dit geval) je daarop wijst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2018 14:49

Chaya schreef:Doe ik dat dan niet? Ik kan het verder ook zo laten hoor, ik weet dat ik je onmogelijk kan overtuigen, dat is niemand voor een centimeter gelukt.
En dat wil ik dan ook niet, maar ik moet het wel zeggen, anders kan ik beter van dit forum weggaan als ik mee ga huilen met de wolven in het bos.
Nee, dat doe je niet. Je klinkt als "ik weet het beter, ik zie het goed. Maar helaas ben ik niet bij machte om een ander, die het uiteraard fout ziet, te overtuigen zodat ie ook gaat vinden wat ik vindt".
Het schijnt niet in je op te komen dat God het gewoon goed vindt als iemand zijn vrijheid gebruikt om zn tijd anders in te vullen dan jij voor jouw geweten kunt veroorloven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2018 15:55

Chaya schreef:
Ik heb van jou nog nooit gelezen dat je iets niet (meer) doet omdat je geweten dit niet toelaat.
Jij verdedigt van alles, en dat iedere keer met de stelling dat een ieder in zijn gemoed verzekerd moet zijn.
En daarmee snoer je gewoon iedereen de mond.

Zingen ze Psalmen? Wordt de avond afgesloten met een gebed?
Retorische vraag natuurlijk. Een kroegje is niets anders dan een gelegenheid waar je met elkaar iets kan drinken.
Dit alles omlijst met muziek. Ik heb nog nooit een bar gezien waar het doodstil is.
Ik maak s'avonds wel eens een ommetje en kom dan langs behoorlijk wat kroegen. Het licht is overal gedempt, mensen zitten aan de bar, er klinkt muziek, soms life.
Het is maar net waar je hart naar uitgaat Marnix. Vroeger ging mijn hart er ook naar uit.
Maar ik weet dat ik de Heere ermee bedroef, daarom kan ik het niet meer.
Maar het blijft soms best wel trekken hoor. Het is echt niet zo dat je overal onverschillig aan voorbijgaat. Integendeel. De duivel kent je zwakke plek en zal je blijven lokken. Kom nou joh, wat maakt het nou uit, die paar wijntjes kan toch best? Het is toch gezellig.
En dan zie ik later een buurman voorbij sloffen. Hij was vroeger DJ in de jeugdsoos waar ik ook weleens kwam.
Hij was zoon van een direkteur, zou zijn vader opvolgen. Maar plaatsjes draaien trok harder. Nu is hij alcoholverslaafd, zijn huwelijk op de klippen gelopen, hij ziet zijn kinderen niet meer en leeft van een uitkering.
Elke dag sloft hij naar zijn kroegje, om nog enige lol in zijn leven te hebben. :(
Maar ja, zoiets overkomt jou natuurlijk niet.



Als je zegt ik loop langs het cafe en ik zie dit en dat en dat en ze zijn allemaal verkeerd bezig maar ik loop lekker door en deel het even mee in mijn eigen veilige kringetje...

Tja....
De Heere Jezus was het cafe binnen gegaan.
" zie Ik sta aan de deur en Ik klop"

En als onze kinderen opgroeien

Verblijd u, jongeman, in uw jeugd, en laat uw hart vrolijk zijn in de dagen van uw jeugd.
Ga in de wegen van uw hart en volg wat uw ogen zien, maar weet dat God u over dit alles in het gericht zal brengen.
Weer dus de wrevel uit uw hart, en doe het kwade weg uit uw lichaam.
De jeugd en jonge jaren zijn immers een zucht.’

Staat in de bijbel ook.

Gij geheel anders.
Hoe?
In Christus alleen , vrijgezet in Hem en geleid door Zijn Geest
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2018 16:57

Chaya schreef:Nee dat is geen bangmakerij. Wij zullen ooit verantwoording moeten afleggen over hetgeen wij onze kinderen hebben onderwezen. En hoe wij hen voorgeleefd hebben. Als ik daarover nadenk, slaat de schrik mij om het hart, want o wat ben ik dan tekort geschoten.

Dit is echt flauwekul en dat zul je zelf ook wel weten. In haast gereageerd zeker? Je kunt betere argumenten bedenken Marnix.

Doe ik dat dan niet? Ik kan het verder ook zo laten hoor, ik weet dat ik je onmogelijk kan overtuigen, dat is niemand voor een centimeter gelukt.
En dat wil ik dan ook niet, maar ik moet het wel zeggen, anders kan ik beter van dit forum weggaan als ik mee ga huilen met de wolven in het bos.

Op zich een goede zaak, maar dat heet gewoon volwassen zijn. :D

Dit topic heet Gij geheel anders, waar jij voorstaat is: gij, gedeeltelijk anders.
En ben jij het hier niet mee eens, ben je het dus niet eens met de topictitel.
En word je geirriteerd als iemand (ik dus in dit geval) je daarop wijst.


Tja dat zeiden de farizeeen ook als je hun eigen bedachte regeltjes niet opvolgt. Jij denkt er met half werk wel te komen. Dat soort dingen. Maar dat ging om menselijke bedenksels en regels en niet Bijbelse regels. En zo is dat hier ook. De helft van wat je zegt zijn Bijbelse regels en de rest zelf bedachte regels en als anderen zich daar niet ook aan houden verwijt je ze dat ze maar gedeeltelijk anders willen zijn. Das gewoon wettisch, van je eigen invulling van dingen goddelijke regels maken en ze vervolgens anderen ook opleggen.

Daarom kunnen we beter maar weer stoppen met deze discussie, we overtuigen elkaar niet en het leidt toch maar tot veroordeling en zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 05 mei 2018 17:44

Chaya schreef:
Dit is echt flauwekul en dat zul je zelf ook wel weten. In haast gereageerd zeker? Je kunt betere argumenten bedenken Marnix.

Ga je als je een uitje hebt met je werk voor een cafe een glas thee drinken op een terras of zeg je dan: nee het moet daar op het terras voor een restaurant?
Daar zat ik dan mee, want cafe is slecht, mag niet. Het maakt geen zier uit, dus ik ging er gewoon zitten.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 05 mei 2018 18:11

Marnix schreef:Tja dat zeiden de farizeeen ook als je hun eigen bedachte regeltjes niet opvolgt. Jij denkt er met half werk wel te komen. Dat soort dingen. Maar dat ging om menselijke bedenksels en regels en niet Bijbelse regels. En zo is dat hier ook. De helft van wat je zegt zijn Bijbelse regels en de rest zelf bedachte regels en als anderen zich daar niet ook aan houden verwijt je ze dat ze maar gedeeltelijk anders willen zijn. Das gewoon wettisch, van je eigen invulling van dingen goddelijke regels maken en ze vervolgens anderen ook opleggen.

Daarom kunnen we beter maar weer stoppen met deze discussie, we overtuigen elkaar niet en het leidt toch maar tot veroordeling en zo.

Je moet het nooit een ander opleggen. Ik volg die gedachtengang van Chaya prima. Ik ga er het liefst ook niet heen. En dat kan ik m'n kind opleggen of eigenlijk ook niet, dat werkt alleen maar averechts, maar vooral niet een andere volwassene.
Collega van mij is gereformeerd, een goed getuige, hij gaat weleens mee en dan drinkt ie 2 biertjes en gedraagt zich normaal. Ik sta na een glas op m'n kop en ga raar doen en zeg dan ook weer niet: doe maar een sapje, dus ik ga niet meer.
Gunst toen met die studie moest je verplicht meedoen met die introductieweek. Wat een ellende. Zat ik daar met 10 straal bezopen kerels justjes te drinken. Op een gegeven moment dacht ik: Jezus dronk ook wijn en stapte over op bier. Kon niet meer recht lopen. Ik denk dat die wijn vroeger toch minder sterk was of Hij nam er geen 10.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2018 18:17

coby6 schreef:Ga je als je een uitje hebt met je werk voor een cafe een glas thee drinken op een terras of zeg je dan: nee het moet daar op het terras voor een restaurant?
Daar zat ik dan mee, want cafe is slecht, mag niet. Het maakt geen zier uit, dus ik ging er gewoon zitten.
Lol, dan ga je winkelen, en in de winkel hoor je Dreetje Hazes ook uit volle borst zingen.
Ook maar mijden dan? Dan kun je wel uit de wereld vertrekken. (Iets dergelijks zei Paulus)
Chaya schreef:Zingen ze Psalmen? Wordt de avond afgesloten met een gebed? (Kroeg)
Doe jij dat bij iedere gelegenheid waar je naar toe gaat? Zo nee, waarom dat onderscheid?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 05 mei 2018 20:27

naamloos schreef:Tip: leg het gif er niet in , dan kan niemand dat eruit halen.
Bijna altijd lees ik in jouw reacties het gif van veroordeling, zo 'stiekem' tussen de regels door.

Ach het is goed bedoeld. Met die luizenmoeder de reacties van sommige mensen hier voelde ik me aangevallen (hoe kun je naar zoiets goddeloos kijken?), maar toen zag ik die laatste aflevering met bloopers en ik dacht: ze hebben nog gelijk ook. De volgende serie hoef ik niet meer te zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 05 mei 2018 21:05

God moet je zelf overtuigen of iets goed is of niet. Een ander die zegt: mag niet, werkt niet op den duur.
Doris Day films vond ik altijd leuk. En na een paar van die films zei ik: God is dat wel goed? Ik heb het idee dat het niet goed is. Geen gevloek, geen seks, keurig jaren 50 vermaak. En toen klikte ik op een ander filmpje van die ex van Rock Hudson, hoe haar hele leven vernield was door dat opgezette huwelijk om de schijn op te houden en zij was zo naief, ze dacht dat het echt was. Ze kon die films niet zien. Afschuwelijk. Toen wilde ik ze ook niet meer zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2018 15:44

Gisteren een doopdienst bijgewoond. Ook daar hoorde ik het:
Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen . En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, Titus 2 vers 12

Daar wil een mens helemaal niet aan en al helemaal niet horen van een ander.
coby6 schreef:Je moet het nooit een ander opleggen. Ik volg die gedachtengang van Chaya prima.

Wat fijn Coby, dat jij i.i.g. die moeite doet. :D
Het gaat niet over opleggen, dat kan niet via een forum. Maar met gedrag, je handelen, geef je wel een signaal naar de buitenwereld af.
Ik ging gistermiddag lopend naar de kerk, ik kwam bekenden tegen op de fiets, zij waren op weg naar de polder en de waterkant en toen ik thuiskwam, stond in veel tuinen de bbq al te roken.
Ben ik daar jaloers op? Nee. Zou ik het ook willen? Soms, diep van binnen. Waarom doe ik het dan niet? Omdat het toch trekt om naar de kerk te gaan. Ben ik dan braver dan alle andere mensen die dat niet doen? Nee. Voel ik me beter? Helemaal niet!

Je hoeft jezelf niet af te zonderen, of verschillend te maken, je valt er vanzelf buiten als je niet meedoet aan al die bezigheden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor benefietdiner » 07 mei 2018 19:03

Chaya schreef: Maar met gedrag, je handelen, geef je wel een signaal naar de buitenwereld af.
Ik ging gistermiddag lopend naar de kerk, ik kwam bekenden tegen op de fiets, zij waren op weg naar de polder en de waterkant en toen ik thuiskwam, stond in veel tuinen de bbq al te roken.
Ben ik daar jaloers op? Nee. Zou ik het ook willen? Soms, diep van binnen. Waarom doe ik het dan niet? Omdat het toch trekt om naar de kerk te gaan. Ben ik dan braver dan alle andere mensen die dat niet doen? Nee. Voel ik me beter? Helemaal niet!

Je hoeft jezelf niet af te zonderen, of verschillend te maken, je valt er vanzelf buiten als je niet meedoet aan al die bezigheden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2018 19:17

Chaya schreef:Maar met gedrag, je handelen, geef je wel een signaal naar de buitenwereld af.
Ik ging gistermiddag lopend naar de kerk, ik kwam bekenden tegen op de fiets, zij waren op weg naar de polder en de waterkant en toen ik thuiskwam, stond in veel tuinen de bbq al te roken.
Ben ik daar jaloers op? Nee. Zou ik het ook willen? Soms, diep van binnen. Waarom doe ik het dan niet? Omdat het toch trekt om naar de kerk te gaan. Ben ik dan braver dan alle andere mensen die dat niet doen? Nee. Voel ik me beter? Helemaal niet!

Je hoeft jezelf niet af te zonderen, of verschillend te maken, je valt er vanzelf buiten als je niet meedoet aan al die bezigheden.


Ik denk dat er met Gij geheel anders toch iets anders wordt bedoeld dan wat je nu schetst.

Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;
Dat is, de leer van Christus en van de gemeenschap met Hem.
Het gaat hier dus over jezelf ( dus de voorbeelden wat de anderen in jou ogen zo anders en fout doen zijn hier niet relevant.....overigens.....kook jij niet op zondag omdat je de bbq niet vind kunnen?)
Het komt nu op mij over van.....kijk bekende kennissen die nu op dit moment naar de polder gaan....ik ga naar de kerk....
Lees de tekst eens in zijn gehele verband......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor coby6 » 07 mei 2018 20:40

Chaya schreef:Gisteren een doopdienst bijgewoond. Ook daar hoorde ik het:
Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen . En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, Titus 2 vers 12

Daar wil een mens helemaal niet aan en al helemaal niet horen van een ander.

Wat fijn Coby, dat jij i.i.g. die moeite doet. :D
Het gaat niet over opleggen, dat kan niet via een forum. Maar met gedrag, je handelen, geef je wel een signaal naar de buitenwereld af.
Ik ging gistermiddag lopend naar de kerk, ik kwam bekenden tegen op de fiets, zij waren op weg naar de polder en de waterkant en toen ik thuiskwam, stond in veel tuinen de bbq al te roken.
Ben ik daar jaloers op? Nee. Zou ik het ook willen? Soms, diep van binnen. Waarom doe ik het dan niet? Omdat het toch trekt om naar de kerk te gaan. Ben ik dan braver dan alle andere mensen die dat niet doen? Nee. Voel ik me beter? Helemaal niet!

Je hoeft jezelf niet af te zonderen, of verschillend te maken, je valt er vanzelf buiten als je niet meedoet aan al die bezigheden.

Wij hadden geen dienst. Er kwam niemand opdagen, want het was te lekker weer. Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar ik vind die instelling van jou toch beter.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gij geheel anders.

Berichtdoor naamloos » 07 mei 2018 21:06

Chaya schreef:Gisteren een doopdienst bijgewoond. Ook daar hoorde ik het:
Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen . En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, Titus 2 vers 12
Wereldse begeerten, dat zul je dus eerst even moeten definiëren.
Er zijn zat wereldse dingen waar we van mogen genieten: de natuur, lekker eten en drinken, van elkaar genieten ect.
In de context van dit topic gaat het naar mijn mening over o.a.:
1 Joh 2: want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld.
Ef 4 Leg de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. Laat wie steelt niet meer stelen, Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid. Wees goed voor elkaar en vol medeleven; ​vergeef​ elkaar zoals God u in ​Christus​ ​vergeven​ heeft.
Galaten 5: Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20afgoderij​ en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen.

Kortom: het anders zijn dan de wereld zijn gaat vooral over je innerlijke gezindheid. Dat mis ik behoorlijk in jouw post'.
Chaya schreef:.... en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, Titus 2 vers 12

Daar wil een mens helemaal niet aan en al helemaal niet horen van een ander.
Kan best zijn dat je uit je eigen ervaring spreekt, maar zelf herken ik dit helemaal niet.
kBen juist heel erg voor rechtvaardigheid, en een leven met God. Ook al moet ik mijn eigen wil en verlangens ervoor opzij zetten.
En van wie ik een en ander hoor maakt me verder weinig uit.
Chaya schreef:Wat fijn Coby, dat jij i.i.g. die moeite doet.
Het gaat niet over opleggen, dat kan niet via een forum. Maar met gedrag, je handelen, geef je wel een signaal naar de buitenwereld af.
Ik ging gistermiddag lopend naar de kerk, ik kwam bekenden tegen op de fiets, zij waren op weg naar de polder en de waterkant en toen ik thuiskwam, stond in veel tuinen de bbq al te roken.
Ben ik daar jaloers op? Nee. Zou ik het ook willen? Soms, diep van binnen. Waarom doe ik het dan niet? Omdat het toch trekt om naar de kerk te gaan. Ben ik dan braver dan alle andere mensen die dat niet doen? Nee. Voel ik me beter? Helemaal niet!

Je hoeft jezelf niet af te zonderen, of verschillend te maken, je valt er vanzelf buiten als je niet meedoet aan al die bezigheden.
Inderdaad geef je met gedrag en handelen een bepaald signaal af.
Afhankelijk van de situatie kan het zo zijn dat je beter bij de bbq kunt aanschuiven dan in de kerbank.
Misschien zou je liever naar de samenkomst gaan, maar het kan best zo zijn dat God jou op dat moment liever ergens anders voor inzet.

Ik heb geen idee waarom je voor het één eventueel braver of beter zou zijn dan voor het ander.
Als je innerlijke gezindheid anders is dan die van de wereld, hoef je jezelf inderdaad niet af te zonderen.
Dan val je zeker vanzelf op in je keuzes, je doen en laten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron