Keuze: Abortus of einde relatie

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liva2018
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2018 20:27

Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor Liva2018 » 06 mei 2018 20:46

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum. De laatste maanden heb ik het erg moeilijk gehad.
Ik ben als kind een klein beetje opgegroeid met God, maar niet zodanig dat ik mij besefte dat ik gelovig was. Ik ging dus gewoon door het leven als ongelovige en nam de dingen zoals ze kwamen.

Vier jaar geleden kreeg ik met mijn vriend. We hadden al meteen seks. Dat vond ik toen normaal om te doen als je een vriendje kreeg, want al mijn vriendinnen deden dat. Ik ben niet echt opgegroeid met de kerk e.d. dus zag er toen ook echt geen enkel kwaad in.
Meteen ook zwanger. Samen een dochter gekregen. Vriend was echter nooit erg serieus en zei elke keer: volgende maand wil ik wel trouwen, ik wil pas trouwen als jij een baan hebt, als we een beter huis hebben dan gaan we echt trouwen. Drie jaar lang beloftes, niets van nagekomen. Ik heb alleen maar gehoopt en gewacht, gewacht en nogmaals gewacht. Ondertussen was ik slachtoffer van mishandeling door hem (slaan en kleineren).
Een halfjaar geleden raakte ik weer zwanger. Mijn vriend was erg geschrokken en zei dat hij het kind niet wilde en eiste abortus. Omdat hij mij al zo lang aan het lijntje hield met trouwen en samenwonen zodat we eindelijk samen voor onze eerste dochter konden gaan zorgen en er niets van was gekomen omdat hij elke keer een smoes had vond ik niet dat ik mee hoefde te gaan in zijn abortus wens.
Hij zei toen: Je hebt een keus; of je doet abortus en we trouwen voor onze eerste dochter. als je geen abortus doet ga ik weg uit jouw leven en uit het leven van onze twee kinderen.
moeilijke keuze: gekozen voor de baby. Geen abortus dus en nog steeds zwanger en alles gaat goed. Hij is vertrokken en heeft al 30 weken nauwelijks iets laten horen. Nu werd ik dinsdag gebeld door zijn advocaat en die zegt dat mijn ex de baby toch wil, maar dat hij mij haat voor de keuze en verantwoording die ik hem verplicht aan te gaan omdat ik abortus heb nagelaten, en dat hij met mij hierom persoonlijk niets te maken wil hebben. Hij wil nu wel erkenning en de geboorte meemaken maar ik wil dat niet meer! Doe het al 30 zware weken alleen.
Ik ben er meer en meer van overtuigd dat hij een Satan is die mij het leven al 4 jaar zuur maakt en dit blijft doen tot mijn dood.

Was dit volgens de Bijbel de goede keuze? Staat het samenzijn als relatie hoger of lager dan abortus? Oftewel, welke keuze was de goede geweest. Kiezen voor een voorgenomen/beloofd huwelijk of abortus? Ik struggle er heel erg mee. Voelt alsof ik mijn oudste dochter ook haar vader heb ontnomen door te kiezen voor haar broertje/zusje.

Nu ben ik ook bang dat ik nooit meer een nieuwe relatie zal krijgen. Welke man wil nu een vrouw met kinderen van een ander? Bovendien vraag ik mij af of ik nog wel gerechtigd ben tot het aangaan van een nieuwe relatie... Er was geen huwelijk, dus in die zin.

Yoshi

Re: Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor Yoshi » 06 mei 2018 21:15

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. De kans dat hij geen woord had gehouden na abortus is vrij groot zo te lezen en ik lees ook dat hij losse handjes heeft. Je bent beter af zonder hem. Het is nu zaak juridische hulp te zoeken. Klop aan bij familie/vrienden die je kunnen helpen met zaken op de rit te krijgen en rechtsbijstand te regelen zodat je voorbereid bent op een gang naar de rechter. Je geloofsgemeenschap kan je ook helpen. Heel veel sterkte.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor coby6 » 06 mei 2018 23:15

Zeer goede keuze gemaakt. Als hij slaat heeft je dochter er niets aan en kan ze 'm maar beter niet zien. Bescherm je kinderen, zodat ie hen niets kan aandoen. Daar moet je niet jaren aan vast zitten dat ie ook de kinderen moet hebben. Als ie jou al sloeg lijkt me dat niet al te veilig en hij wilde er een vermoorden.
Andere relatie mag wel, maar wat heb je eraan. Geeft alleen maar gezeur.
Hij is kwaad omdat ie z'n verantwoordelijkheid moet nemen nu. Jeetje mina. Wees maar blij dat ie weg is.
Laatst gewijzigd door coby6 op 07 mei 2018 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2018 06:42

Bijbels gezien is liefde het hoogste maar zo te zien was er helemaal geen liefde van hem naar jou toe. Ik denk dat je kinderen beter zonder een vader kan opgroeien dan met zo’n vader.

En ach, genoeg mensen minder kinderen die scheiden vinden later wel weer een partner. Bij God krijg je altijd een nieuwe kans. En liefde en troost en kracht. Ook als je zelf fouten hebt gemaakt waar je nu spijt van hebt. Dus vertel Hem maar waar je mee zit, Hij is er. En zorg daarnaast dat je vrienden / familie om je heen hebt die van je houden, die heb je altijd nodig maar zeker in deze tijd.

Sterkte en zegen met alles gewenst!!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor Jess » 07 mei 2018 08:11

Ach lieve jij, veel sterkte hoor met dit moeilijke in je leven.

Alleen zwanger zijn en voor je oudste kind zorgen, het zal best zwaar zijn en dan nog een gevoel te hebben dat er van alles aan je schort. Maar weet je, er is vergeving bij God voor alles wat je gedaan hebt! Het is niet zo dat de ene zonde zwaarder weegt dan de ander, Hij heeft jouw gezien en weet alles wat er is gebeurd in de afgelopen jaren.

Je hoeft helemaal je ex niet bij je bevalling te laten zijn hoor. Dat ben je absoluut niet verplicht! Zo'n intiem moment wil je alleen doorstaan met degene van wie je houdt en die je vertrouwt.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor Niagara » 07 mei 2018 08:24

Een keuze tussen je geliefde en je kinderen moeten maken is meestal een onmogelijke keuze. Als er geen zonde was, zou dat nooit nodig zijn ook. Maar er is wel zonde, deels van jou en deels van je ex. En daar dragen je ex, jij en je kinderen de gevolgen van.
Aangezien jouw ex jou mishandelde, denk ik dat de keuze om bij hem weg te gaan een goede is. Om jezelf én je kinderen te beschermen. Zelfs als er geen sprake van kinderen zou zijn was het nog verstandig. God heeft relaties gemaakt zodat wel liefdevol en zorgzaam naar elkaar kunnen zijn, veilig bij elkaar kunnen voelen, de liefde van Jezus aan elkaar kunnen laten zien en elkaar kunnen helpen door liefdevolle feedback en elkaar dienen steeds meer te worden als Jezus. Natuurlijk faalt iedereen daar wel regelmatig in want we doen allemaal zonde, en dat is waarom mensen moeten vechten voor hun huwelijk. Als je het bij het eerste het beste probleem zou opgeven zou er geen huwelijk meer bestaan. Op het punt dat de ander fouten maakt kun je juist de liefde en vergeving van Jezus door laten stralen in je gedrag naar je partner. Maar als in beginsel dit liefhebben van één of beide kanten volledig ontbreekt gaat een relatie nooit een positieve plek zijn voor de betrokkenen (partners en kinderen) en is die relatie niet eens een werkelijke liefdesrelatie, laat staan zoals God het bedoeld heeft. Als je dit merkt kun je de ander daarop aanspreken en ervoor bidden, maar als dit niet verandert, de ander zich blijvend niet laat aanspreken en je tegelijk onteerd wordt door mishandeling, is het ook een keer tijd om je grens dan maar zo te trekken dat diegene niet meer de toegang heeft tot jou: de relatie beëindigen. God wil niet dat wij onszelf laten mishandelen binnen een liefdesrelatie en als de mishandelaar niet naar jouw grenzen luistert en zich daar niet op laat aanspreken, moet je soms een relatie verbreken om gehoorzaam te zijn aan God. God vindt ons namelijk zoveel waard dat Hij ons Zijn kinderen maakt, en wil dat je jezelf met respect behandeld, Hij heeft je mooi gemaakt en wil dat je goed zorgt voor jezelf. Als je jezelf echter in een positie brengt/de positie niet verlaat dat er voortdurend over jouw grenzen heengegaan wordt ga je niet zorgvuldig om met wat God jou gegeven heeft: je eigen lichaam en geest. Hiermee wil ik geenszins zeggen dat het jouw schuld is dat je ex begonnen is met slaan, maar wel dat je een keuze had om in de mishandelde positie te blijven of jezelf en de kinderen te beschermen, en daarin heb je naar mijn idee een goede keuze gemaakt.
Jezelf en de kinderen beschermen blijft een belangrijk thema nu je ex een advocaat heeft ingeschakeld. Zoals eerder al genoemd, vraag goede vrienden, familie of iemand anders die je vertrouwt (gemeenteleden?) om je te helpen, en vraag rechtsbijstand aan. Het lijkt me duidelijk in het belang van de kinderen dat ze niet terecht komen bij een man die losse handjes heeft, en daarnaast ook zulke tegenstrijdige signalen geeft over de gewenstheid van het kind. En ook dat hun moeder hierin zo bijgestaan wordt dat zij niet verzuipt, om de kinderen te kunnen blijven geven wat ze nodig hebben.

Wel wil ik ook nog zeggen: je ex zal niet de satan zelf zijn, maar het kan zeker wel dat hij zich door de satan laat leiden in zijn handelen. Die mensen doen alles juist niet zoals God ze bedoeld heeft. Dus in plaats van liefdevol zijn ze egoïstisch, in plaats van vergeven wat ze aangedaan is en in perspectief zien wat hun eigen aandeel was zwelgen ze in hun gekwetste gevoelens en nemen daarvanuit wraak en voelen zich zeer ellendig, blijven boos en verdrietig en angstig en gaan vanuit die angst allerlei dingen doen met het idee dat ze dat beschermt terwijl het anderen juist kwetst en als die ander hem dan terugkwetst hem juist bevestigt in zijn angstgevoelens waardoor hij het gedrag alleen maar gaat versterken enz enz. Een vicieuze cirkel dus. Dit is ellendig voor alle betrokkenen: zijn omgeving maar ook zeker hemzelf. Bid dus voor hem, en doe waar mogelijk wat je kunt om de cirkel te doorbreken door als Jezus voor hem te zijn. Dus als hij jou kwetst, kwets hem niet terug maar vergeef hem. Vergeven is wat anders dan je grenzen niet stellen, dat je iemand iets vergeeft betekent niet dat diegene dat zomaar weer mag doen en dat dat jou niet zeer mag doen. Vergeven betekent: ik draag nu de gevolgen van jouw zonde zonder het he nog langer kwalijk te nemen. Hierbij mag je zeker wel aangeven dát het je zeer heeft gedaan en dat je wilt dat hij dat niet meer doet. Het vergeven zit erin dat je er geen wraak over gaat nemen, geen bijtende opmerkingen maakt, maar met respect voor je eigen grenzen de ik boodschap geeft: je hebt me pijn gedaan maar ik vergeef je, ik zal geen wraak nemen maar de pijn die je mij gedaan hebt, de kwetsing zal ik dragen zodat de cirkel van elkaar kwetsen hier ophoudt.
De kwesting voel je namelijk sowieso, ook als je wel wraak neemt met een bijtende opmerking wat even lekker voelt maar wat de pijn echt niet oplost. Door wraak vermeerdert de pijn, alleen vergeving zorgt dat de vermeerdering daar ophoudt en er ruimte komt voor herstel.
Jezus heeft de satan verslagen, en door als Jezus te zijn in Zijn kracht, kunnen wij de werken van de satan tot stilstand brengen in plaats van ze zelf te vermeerderen. Bid dus voor je ex, maar ook voor jezelf om op Jezus te gaan lijken. En elke keer dat je gekwetst wordt je pijn aan God te vertellen, Hem je te laten leiden in hoe je je grenzen kunt stellen en je ex vergeven.
Maar weet ook dat jij je ex niet kunt bekeren. Als hij verstokt blijft in zijn zonde terwijl jij liefdevol bent, is het niet jouw schuld dat hij niet verandert, moet je niet denken dat je dan tóch je grenzen maar niet had moeten stellen. Want zijn gedrag wordt niet veroorzaakt door jouw grenzen, zijn grensoverschrijdende gedrag is zíjn zonde, jouw grenzen zijn níet zonde. Vertrouw God toe wat God alleen kan: zijn hart veranderen. Als je doet wat je kunt is dat goed genoeg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor Teus » 07 mei 2018 21:21

Beste Liva,
Zondigen doen we helaas allemaal. Dat wil zeggen dat je vriend niet slechter, zondiger is dan jij en ik. Als we Jezus niet als voorbeeld zien en zelf menen dat het goed is wat we doen gaat het wellicht fout. Nu kun je ook zien dat wat we zaaien we ook oogsten.
Maar er is vergeving.

De vraag op zich, of het in stand houden van een huwelijksrelatie boven abortus gaat is in principe niet zo heel moeilijk. Daarentegen begrijp ik enigszins dat het probleem op zich heel moeilijk kan zijn.
Er is in dit geval nooit een reden en wij hebben nooit het recht om te moorden, want dat is abortus. Er kan wel een reden zijn om een relatie te verbreken en die reden heb je duidelijk gemaakt. Abortus is iemand doden voor eigen belang, wat heeft het kind misdaan om gedood te worden?
Je vriend wil het wel en God wil het niet. Voor wie zou je het doen? Voor iemand die onbetrouwbaar is? God is De meest Betrouwbare, doe het dan maar voor Hem niet. Het is overduidelijk de juiste keuze dat je het niet gedaan hebt.

Nu is het zaak dat je alles bij God brengt. Vraag God of Hij je vriend wil vergeven en zorgen en of Hij jou wil vergeven en je wil helpen je vriend te vergeven, zelf kun je het niet.
Vooralsnog, blijkt uit je bericht, is je vriend niet betrouwbaar om mee om te gaan.
Dat je je dochter haar vader ontneemt is in de zin van opvoeden wel een feit, wellicht ook beter. Maar er kan op latere leeftijd nog herstel in die relatie komen. God wil daarin voorzien.

Ik begrijp heel goed dat je je vriend, gezien de relatie niet meer bij de bevalling wil hebben maar misschien heeft hij wel het recht om bij de bevalling te zijn en is het moeilijk het te weigeren. Ik weet het niet. Het is geen reden dat het te intiem zou zijn, tenslotte ben je al intiem met hem geweest.

Bang dat je geen relatie meer zal krijgen? Bij God is alles mogelijk, zie op Hem in gunst van boven.

Al met al heb je heel wat adviezen, meningen en meeleven ontvangen maar uiteindelijk heb je God nodig.
Als je alles in het vertrouwen in Zijn handen legt zullen er wonderen gebeuren, bij Hem is echt alles mogelijk.

Ik wens je heel veel sterkte met de situatie en de bevalling maar bovenal Gods Zegen.
Ik bid voor jullie.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Liva2018
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2018 20:27

Re: Keuze: Abortus of einde relatie

Berichtdoor Liva2018 » 08 mei 2018 14:27

Dank voor alle reacties.
Ik heb mijn situatie besproken met iemand die al heel lang gelooft en die denkt dat dit dé timing van de Heilige Geest is geweest en dat ik door deze zwangerschap ook de Heilige geest heb ontvangen die mij van abortus heeft weerhouden.
Het doe me goed te horen dat ik waarschijnlijk de goede keuze heb genomen.

Ik zal bidden tot God om mijn ex partner tot inkeer te laten komen.
De wraakgevoelens, verdriet, angst en pijn maken nu plek voor andere gevoelens. God is er dagelijks, in gedachten en in dromen. Hij heeft beloofd dat mijn ex erge spijt zal krijgen als mijn kindertjes wat groter zijn en hij op een dag beseft wat hij heeft laten gaan. Dat mijn ex mijn jongste op een dag in de ogen kijkt en dit als een soort spiegel voor hem zal zijn. En dat God dan in zijn hart komt en mijn ex de keuze heeft om vergeving te vragen of te kiezen voor het pad dat hij nu ingeslagen is.
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik geloof wel dat dit zo zal gebeuren want de boodschap van Hem is heel sterk hierin. Ik moet alleen wachten op Zijn tijd. Het is mij niet duidelijk hoe lang ik nog moet wachten.
Ergens voel ik ook nog dat mijn ex en ik wel samen horen. Echter zal er wel iemand anders op mijn pad komen, zoals ik het voel/doorkrijg. Ik voel me super vrij om dan zelf een keuze te mogen maken voor welke partner ik uiteindelijk zal gaan.
Of mijn ex zich tot God zal wenden is totaal niet duidelijk! Hij is de meest koppige man die ik ken en een groot aanhanger van evolutietheorie en biologische processen. Hier kan ik alleen maar voor bidden en op hopen.
Ik hoop dat hij niet teveel tijd zal verspillen....


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten