Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 06 mei 2018 15:37

Beste mede forum gebruikers,

De uitdrukking ‘Koninkrijk der hemelen’ wordt alleen in het Matteüsevangelie vermeld. 32 keer.

De uitdrukking ‘Koninkrijk Gods’ wordt 5 keer in het Matteüsevangelie vermeld, 14 keer in het Marcusevangelie, 31 keer in het Lucasevangelie en 2 keer in het Johannesevangelie.

Voor zover ik weet zijn er twee opvattingen:

1. Met het Koninkrijk Gods wordt hetzelfde bedoeld als met het Koninkrijk der hemelen.
2. Het gaat om twee verschillende zaken.

Voorbeelden van opvatting 1: https://visie.eo.nl/2004/07/het-koninkr ... hemelen-1/, http://www.christipedia.nl/Artikelen/K/ ... jk_van_God, https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_van_God

Voorbeelden van opvatting 2: https://cip.nl/52360-verwar-het-koninkr ... er-hemelen, http://www.verhoevenmarc.be/PDF/koninkrijk2.pdf, https://www.triomfatorkapel.nl/pdf/Het_ ... an_God.pdf

Achterin mijn NBG51 bijbeltje staat in de verklarende woordenlijst bij Koninkrijk Gods (der hemelen) min of meer dat het om hetzelfde gaat; de cursieve omschrijving suggereert het en er staat o.a. dat ‘Matteüs in de joodse traditie staat om het uitspreken van de naam van God te vermijden.’ Dit is m.i. een beetje in strijd met het feit dat ‘Koninkrijk Gods’ 5 keer staat vermeld. Da’s veel minder dan 32 keer ‘Koninkrijk der hemelen’ maar toch. Waarom dan niet consequent 37 keer ‘Koninkrijk der hemelen’?

Achterin mijn KJV bijbel staat dat Matteüs geschreven was voor de Joden, Marcus voor de heidenen (specifiek de Romeinen), Lucas voor de Grieken en Johannes voor de gehele mensheid. Of dat echt zo is weet ik niet maar dit als reactie op de citaten van Arco hieronder.

Ik denk/geloof zelf dat het (hemelse) Koninkrijk Gods nu reeds bestaat (in het verborgene) en dat het (aardse) Koninkrijk der hemelen in de toekomst ligt.

“In deze tijd van de Gemeente leven wij wel in het Koninkrijk van God, waarin God onze Koning en Vader is, maar waarin de Here Jezus niet onze Koning is. Keer op keer laat de Bijbel horen, dat de Here Jezus als troonopvolger naast de troon van de Vader zit en daar wacht totdat Hij het koningschap op aarde mag aanvaarden…” (https://www.triomfatorkapel.nl/pdf/Het_ ... an_God.pdf)

Wat denken/geloven jullie?

Vriendelijke groet van Bas

Citaten uit het topic 'Zoek eerst het Koninkrijk van God' (viewtopic.php?f=29&t=28204), aangemaakt door Spreeuw 4-8-2014:
Spreeuw schreef:De uitdrukking "Koninkrijk der hemelen" komt alleen in het evangelie van Matteüs voor. Ook komt 5 keer de uitdrukking "Koninkrijk van God" in Matteüs voor. De andere evangelisten spreken alleen over het "Koninkrijk van God". Is er verschil tussen het "Koninkrijk van God" en het "Koninkrijk der hemelen"?

Marnix schreef:Volgens mij wordt met "koninkrijk van God" en "koninkrijk der hemel" het zelfde bedoeld?

Arco schreef:Dit is in een ander topic ook al aangehaald. Maar het is inderdaad zo dat de termen 'Koninkrijk van God' en 'Koninkrijk der Hemelen' hetzelfde bedoelen. Het verschil in termen wordt vooral gebruikt vanwege de beoogde lezers.

Spreeuw schreef:Vanwege de Joodse lezers van Matteüs?

Arco schreef:Ik denk dat het nog specifieker moet zijn. Want ook Markus en Johannes is voor een Joods/Hebreeuwse lezer bedoeld. Je moet voorkennis hebben van de Joods/Hebreeuwse cultuur om bepaalde passages te begrijpen.
Mattheus is volgens mij geschreven voor de Joods/Hebreeuwse lezer in het land Israël. Markus was een metgezel van Petrus en diens beschrijving van het Evangelie zal in het gebied waar Petrus is geweest verspreidt zijn. Johannes vooral in Klein-Azië aan de Joods/Hebreeuwse gemeenten aldaar.
Lukas vormt een uitzondering, vooral omdat in die beschrijving veel aandacht is over de geografische beschrijving van het land Israël. Bijvoorbeeld: Emmaus, dat zestig stadiën van Jeruzalem ligt. Dat hoef je een inwoner niet uit te leggen. Emmaus was een bekende plaats in de opstand van de Makkabeeën.
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 06 mei 2018 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor Yoshi » 06 mei 2018 15:46

Ik zie dat Verhoeven voor optie 2 gaat. Ik kies dus gevoelsmatig optie 1. :wink:

BasLaaitjeer

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 06 mei 2018 16:32

Yoshi schreef:Ik zie dat Verhoeven voor optie 2 gaat. Ik kies dus gevoelsmatig optie 1. :wink:

Kan ik hieruit concluderen dat je het per definitie oneens bent met Marc Verhoeven?

Betreffende artikel is overigens van Jaap Fijnvandraat, zoals bovenaan het artikel is vermeld.

Yoshi

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor Yoshi » 06 mei 2018 16:34

9 van de 10 keer wel ja. Maar ik ben benieuwd wat anderen over dit onderwerp te zeggen hebben.

BasLaaitjeer

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 06 mei 2018 16:52

Ik zie nu overigens dat e.e.a. in 2014 ter sprake is gekomen in het verwante onderwerp 'Definities "Het Koninkrijk van God" van de momenteel inactieve Dies:
viewtopic.php?f=30&t=27326

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor onesimoes » 08 mei 2018 10:07

Synoniem.

De meesten die zeggen dat er een verschil is tussen Koninkrijk der hemelen en Koninkrijk van God, gaan er van uit dat er een letterlijk aardse vredesrijk (1000 jaar) zal zijn. En de term Koninkrijk der hemelen zou dan gaan over dit aardse rijk.

Ik las vandaag Lucas 19:11 (NBV): Aan de mensen die stonden te luisteren, vertelde hij nog een gelijkenis, aangezien hij nu dicht bij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu spoedig zou aanbreken. -- De mensen dachten hier aan een aardse rijk, dus we zouden verwachten (als de termen verschillend zijn) dat Lucas Koninkrijk der hemelen zou gebruiken, maar hij gebruikt juist Koninkrijk van God.

De opvatting dat de twee termen twee verschillende betekenissen hebben lijkt mij dan ook niet sterk.

ereunao

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor ereunao » 08 mei 2018 14:00

Het Koninkrijk Gods is universeel; het omvat hemel en aarde (Matt.6:10) daarom worden koninkrijk Gods en koninkrijk de hemelen door elkaar als synoniem gebruikt. Maar het is idd. zo dat in het Mattheusevangelie het accent ligt bij het aardse messiaanse rijk. Deze onderscheiden rijksdelen hebben echter veel algemene principes met elkaar gemeen, daarom wordt er ook vaak hetzelfde mee bedoeld. Dit onderscheid tussen Koninkrijk der hemelen en Koninkrijk Gods duurt voort tot ook het het messiaanse rijk zich oplost in de n.hemel en de n.aarde van Openb.21. Dan geeft de Zoon het Koninkrijk over aan de Vader en zal God weer alles in allen zijn.zie 1Kor.15:28. Want de Messias heeft in Zijn regering een middelaarsfunctie en als het doel bereikt is en al de volken van Israël in een 1000-jarige leerschool de tora geleerd zullen hebben (Jes.2) geeft Hij het Koninkrijk aan de Vader over
gr: ereunao

BasLaaitjeer

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 05 jun 2018 12:24

ereunao schreef:Het Koninkrijk Gods is universeel; het omvat hemel en aarde (Matt.6:10) daarom worden koninkrijk Gods en koninkrijk de hemelen door elkaar als synoniem gebruikt. Maar het is idd. zo dat in het Mattheusevangelie het accent ligt bij het aardse messiaanse rijk. Deze onderscheiden rijksdelen hebben echter veel algemene principes met elkaar gemeen, daarom wordt er ook vaak hetzelfde mee bedoeld. Dit onderscheid tussen Koninkrijk der hemelen en Koninkrijk Gods duurt voort tot ook het het messiaanse rijk zich oplost in de n.hemel en de n.aarde van Openb.21. Dan geeft de Zoon het Koninkrijk over aan de Vader en zal God weer alles in allen zijn.zie 1Kor.15:28. Want de Messias heeft in Zijn regering een middelaarsfunctie en als het doel bereikt is en al de volken van Israël in een 1000-jarige leerschool de tora geleerd zullen hebben (Jes.2) geeft Hij het Koninkrijk aan de Vader over
gr: ereunao

Beste 'ijverige (onder-)zoeker',

Beetje late reactie maar hartelijk dank voor dit beknopte doch duidelijke stukje. Zou je dan kunnen stellen dat het Koninkrijk der Hemelen een tijdelijk Koninkrijk is met de Here Jezus/God de Zoon als Koning en het Koninkrijk Gods een eeuwig Koninkrijk met God de Vader als Koning?

Dan zou 'het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen' uit Mattheüs 3:2 en 4:17 inhouden dat het nabij was gekomen omdat de Here Jezus toen nabij was gekomen. Althans; zo lees ik het nu.

Vriendelijke groet van Bas

BasLaaitjeer

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 05 jun 2018 13:25

onesimoes schreef:Synoniem.

De meesten die zeggen dat er een verschil is tussen Koninkrijk der hemelen en Koninkrijk van God, gaan er van uit dat er een letterlijk aardse vredesrijk (1000 jaar) zal zijn. En de term Koninkrijk der hemelen zou dan gaan over dit aardse rijk.

Ik las vandaag Lucas 19:11 (NBV): Aan de mensen die stonden te luisteren, vertelde hij nog een gelijkenis, aangezien hij nu dicht bij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu spoedig zou aanbreken. -- De mensen dachten hier aan een aardse rijk, dus we zouden verwachten (als de termen verschillend zijn) dat Lucas Koninkrijk der hemelen zou gebruiken, maar hij gebruikt juist Koninkrijk van God.

De opvatting dat de twee termen twee verschillende betekenissen hebben lijkt mij dan ook niet sterk.

Beste onesimoes,

Over dat duizendjarig rijk staat met name in Openbaring 20: 2 t/m 7 e.e.a. beschreven. Maar het is en blijft een zeer moeilijk boek.

Wat ik ook verwarrend vind en wat pleit vóór 'het zijn synoniemen' is dat in Mattheüs bij de zaligsprekingen 'Koninkrijk der hemelen' wordt gebruikt:

3 Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

terwijl in Lucas 'Koninkrijk Gods' staat:

20 ... Zalig, gij armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.

Ik vraag me dan af: zijn de zaligsprekingen twee keer uitgesproken en dan met verschillende woorden of slechts één keer en dat Mattheüs en Lucas gewoon een andere woordkeuze hadden? Mattheüs was er echter zelf bij: hij was één van de twaalf apostelen, Lucas niet.

Opmerkelijk: in Mattheüs vinden eerst de zaligsprekingen plaats (5:1) en later pas de roeping van Mattheüs (9:9), in Lucas eerst de roeping van Mattheüs (5:27) en later de zaligsprekingen (6:20).

Vriendelijke groet van Bas

ereunao

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor ereunao » 05 jun 2018 14:10

Bas:
Beetje late reactie maar hartelijk dank voor dit beknopte doch duidelijke stukje. Zou je dan kunnen stellen dat het Koninkrijk der Hemelen een tijdelijk Koninkrijk is met de Here Jezus/God de Zoon als Koning en het Koninkrijk Gods een eeuwig Koninkrijk met God de Vader als Koning?

Dan zou 'het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen' uit Mattheüs 3:2 en 4:17 inhouden dat het nabij was gekomen omdat de Here Jezus toen nabij was gekomen. Althans; zo lees ik het nu.

Vriendelijke groet van Ba


Ja, het koninkrijk de hemelen als aanduiding van het messiaanse rijk is idd. nog een binnen-historisch rijk waar de mensen nog trouwen, kinderen krijgen en een sterfelijk lichaam hebben. God werkt gefaseerd, trapsgewijs aan het herstel van zijn gezag over de hele schepping. En het Koninkrijk Gods is de laatste en definitieve gestalte als God weer alles in allen zal zijn en de satan definitief overwonnen. Maar de term koninkrijk der hemelen wordt niet altijd en overal in deze zin gebruikt, soms ziet het op de hemelse zedelijke beginselen die altijd en overal gelden. De grote denkfout in de traditionele theologie is echter dat men er van uitgaat gaat de grenzen van kerk en koninkrijk restloos samenvallen Maar God is helemaal niet aan de kerk gebonden om zijn heil te bemiddelen en uit te delen. De Schrift kent ook anderssoortige heilsbedelingen die als vanzelf ook een andere vorm van aanbidding en eredienst vereisen. Vandaar ook die tempel en offerdiensten in het messiaanse vrederijk op aarde. (zie hiervoor Ezech.40-46 ) Buiten de Messias geen zaligheid is wat anders dan buiten de kerk geen zaligheid, want dat is Rooms. Israël b.v.heeft een heel andere relatie met dezelfde Messias als de Gemeente. Hier laat ik het maar weer even bij gr: ereunao

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor ben db bd » 08 jun 2018 12:37

ereunao schreef:
De grote denkfout in de traditionele theologie is echter dat men er van uitgaat gaat dat de grenzen van kerk en koninkrijk restloos samenvallen. Maar God is helemaal niet aan de kerk gebonden om zijn heil te bemiddelen en uit te delen.

met deze opmerking ben ik eigenlijk erg blij, omdat ik reeds lang van mening ben dat kerken veel meer claimen als wat hun toekomt.
Als de Heere Jezus Christus bijvoorbeeld de zachtmoedigen zalig spreekt en hun het aardrijk als erfdeel belooft, dan staat dat volgens mij ook los van hun event. kerklidmaatschap.
Daarom zie ik persoonlijk het Koninkrijk Gods als veel breder dan het Koninkrijk der hemelen.

Waar het mij opvalt dat bij het laatste grote oordeel aan het einde van de wereldtijd (Op.20) het geloof niet meer ter sprake komt, doch alleen de werken zoals die in de boeken Gods zijn opgetekend, dan zie ik daar de logica van in. Daarna en aansluitend komen we de in dat oordeel niet verworpen mensen - ze stonden dus wel in het boek der levenden - op de nieuwe aarde tegen als de volken welke eeuwig zalig worden.
Die volken, natiën, hebben zichtbaar niet de heiligheid zoals ik dat van hemelingen verwacht; ze hebben nog bladeren ter genezing nodig, moeten nog geregeerd worden en hun koningen brengen nog schatten en kostbaarheden (KBS) in het hemelse nieuwe Jeruzalem. (Op.21:24,26)
Die mensen, ook nog wel terecht heidenen genoemd, hebben wel eeuwig zalig leven op de paradijselijke aarde, maar van een hemels nieuw opstandingslichaam zoals de engelen en de Heere Jezus als Eersteling Zelf - zoals Hij ook na Zijn opstanding toonde - lezen we nergens. Dat is wel nodig in het hemelse 2200 km hoge nieuwe Jeruzalem, waar echt geen >2000 km hoge liften zullen bestaan hoor.

Daarom is het m.i. ook zo noodzakelijk voor mijn gereformeerde denominatie dat wij scherp zicht leren te krijgen op de opname van de gelovige Gemeente van Jezus Christus, teneinde een eeuwige hemelse bestemming in het huis des Vaders te bekomen, zoals aangegeven in Joh.14, in 1Tess.4 en 1 Kor.15. Dat wordt o.i. het eerstkomende heilsfeit wat wij toebereid met spanning mogen tegemoet zien. Wake Up!
Alleen bij die opname lees ik van die wonderlijke metamorfose in een oogwenk, om aangepast te worden t.b.v. de hemelse heerlijkheid.


BasLaaitjeer

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 08 jun 2018 16:09

1 Thess. 4:

13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere [mensen], die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zo hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan,
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;
17 Daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.
18 Vermaant elkander dus met deze woorden.

'Wij, levenden'. Klopt het dat Paulus dacht dat dit nog tijdens zijn leven zou plaats vinden?

ereunao

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor ereunao » 08 jun 2018 21:08

Ben schreef
met deze opmerking ben ik eigenlijk erg blij, omdat ik reeds lang van mening ben dat kerken veel meer claimen als wat hun toekomt.
Als de Heere Jezus Christus bijvoorbeeld de zachtmoedigen zalig spreekt en hun het aardrijk als erfdeel belooft, dan staat dat volgens mij ook los van hun event. kerklidmaatschap.
Daarom zie ik persoonlijk het Koninkrijk Gods als veel breder dan het Koninkrijk der hemelen.


Als jezus spreekt van de zachtmoedigen die de aarde beërven spreekt Hij nog geheel over het aan Israël beloofde messiaanse rijk dat idd. nog geheel binnen-historisch en aards is. Dat kun je dus niet op het hemelse erfdeel van de Gemeente toepassen. Het kerklidmaatschap is hier idd. geen absoluut vereiste, maar wel of wij een levend lidmaat van de Gemeente geweest zijn. Maar het Koninkrijk Gods omvat het hele geschapen universum en is dus idd. veel breder dan de Kerk of Israël

Waar het mij opvalt dat bij het laatste grote oordeel aan het einde van de wereldtijd (Op.20) het geloof niet meer ter sprake komt, doch alleen de werken zoals die in de boeken Gods zijn opgetekend, dan zie ik daar de logica van in. Daarna en aansluitend komen we de in dat oordeel niet verworpen mensen - ze stonden dus wel in het boek der levenden - op de nieuwe aarde tegen als de volken welke eeuwig zalig worden.


Als je hier het oordeel voor de grote,witte troon mee bedoelt dan teken ik hier bij aan dat het hier blijkens de hele context over het oordeel over de vijanden Gods gaat die in de poel des vuurs geworpen worden. Maar het is voor mij de vraag of er onder dezen ook nog zijn die wel in het boek des levens blijken te staan, de meeste uitleggers denken hier alleen aan de verworpenen

Die volken, natiën, hebben zichtbaar niet de heiligheid zoals ik dat van hemelingen verwacht; ze hebben nog bladeren ter genezing nodig, moeten nog geregeerd worden en hun koningen brengen nog schatten en kostbaarheden (KBS) in het hemelse nieuwe Jeruzalem. (Op.21:24,26)
Die mensen, ook nog wel terecht heidenen genoemd, hebben wel eeuwig zalig leven op de paradijselijke aarde, maar van een hemels nieuw opstandingslichaam zoals de engelen en de Heere Jezus als Eersteling Zelf - zoals Hij ook na Zijn opstanding toonde - lezen we nergens. Dat is wel nodig in het hemelse 2200 km hoge nieuwe Jeruzalem, waar echt geen >2000 km hoge liften zullen bestaan hoor.


Die profane opmerking over die liften laat ik maar voor wat het is, dat is nu eenmaal jouw stijl en niet de mijne.
Maar wat die volken betreft, die leven nog in een sterfelijk lichaam op aarde en bezitten dus nog niet de volmaakte heiligheid van de hemelingen. Pas na de 1000 jr gaat ook dit rijk over in het Konimkrijk Gods, de n-hemel en de n.aarde waar alle onderscheid ophoudt en God bij de mensen woont en weer alles en in allen zal zijn. Dar is dus de laatste en definitieve eindgestalte van het Koninkrijk Gods.

Daarom is het m.i. ook zo noodzakelijk voor mijn gereformeerde denominatie dat wij scherp zicht leren te krijgen op de opname van de gelovige Gemeente van Jezus Christus, teneinde een eeuwige hemelse bestemming in het huis des Vaders te bekomen, zoals aangegeven in Joh.14, in 1Tess.4 en 1 Kor.15. Dat wordt o.i. het eerstkomende heilsfeit wat wij toebereid met spanning mogen tegemoet zien. Wake Up!
Alleen bij die opname lees ik van die wonderlijke metamorfose in een oogwenk, om aangepast te worden t.b.v. de hemelse heerlijkheid.


Wat nu die opname betreft, hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen de dag des Heeren en de dag v.Chr, tussen de parousia en de apocalyps. De dag v,Chr is altijd verbonden aan Zijn vereniging met de Gemeente in 1Tess.4 em 1 Kor 15:51-55 en Joh.14;1-3. Maar de dag des Heere is verbonden met de gerichten die Hij in Openb.5 door het openen van de 7 zegels over de aarde brengt en eindigen bij Zijn apocalyps in hst 19 .
Dit is Zijn manifeste wederkomst als aller oog Hem zal zien en Hij tot Koning wordt over de ganse aarde Zach 14:9 en Openb.11:15. In Openb.4-19 gaat de profetische klok weer lopen die stilgevallen is bij de dood van de Messias aan het einde van de 69e jaarweek van Daniël 9:26.De apocalyps is dus het sluitstuk, de dramatische climax van de parousia die begint bij de hemelvaart van de Gemeente. Maar een kerk die de Gemeente op de plaats van Israël zet kan natuurlijk ook niet anders dan de profetie door laten lopen in de kerkgeschiedenis. Hier laat ik het maar weer even bij. H.gr: ereun

Nathan

Re: Koninkrijk Gods en Koninkrijk der hemelen: verschil of synoniem?

Berichtdoor Nathan » 09 jun 2018 19:50

1 Korinthe 15:21-24 ‘Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens.
Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst; daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben’.

Alle levend gemaakt worden.
Eerst Christus, daarna die van Christus zijn.

Volgorde van opstanding:
1e Christus
2e Die van Christus zijn (bruid) = eerste opstanding. Lees Opb.20:4-6
‘En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.
De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.
Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, die duizend jaren’.

Er is dus een eerste opstanding de paousia waar de bruid en aanzittende gasten de Bruidegom tegemoet gaan in de lucht. Christus de Bruidegom is voor de mensen op aarde niet zichtbaar, maar de opname van de Bruid en gasten is wel zichtbaar.
Bij de tweede komst van Christus zal elk oog Hem zien, dat is de aanvang van het duizendjarig (vrede)rijk.
Lees ook met Nieuwe Jeruzalem dat nederdaalt op aard (Christus met zijn bruid) om als koningen en priesters te regeren.
Lees ook Romeinen 11 vanaf vers 25over de bijzondere schone taak die voor de joden is weggelegd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten