Gods liefde

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2018 18:10

In de Bijbel zien we een scherpe tegenstelling (antihese)

Zonde tegenover genade.

In Efeze 2 bijvoorbeeld.
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden,
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen.
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid,
door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft,

Licht komt des te meer tot zijn recht en zien we beter tegen een donkere achtergrond.
Hoe kan het dat er best veel over Gods liefde gesproken wordt, maar weinig over de zonde?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gods liefde

Berichtdoor coby6 » 04 mei 2018 19:28

Weinig? In de kerk wordt er genoeg over gesproken. Mensen vinden het niet leuk misschien.
Er wordt niet in het openbaar over gesproken, want je moet mooi christelijk overkomen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2018 20:18

coby6 schreef:Weinig? In de kerk wordt er genoeg over gesproken. Mensen vinden het niet leuk misschien.
Er wordt niet in het openbaar over gesproken, want je moet mooi christelijk overkomen.

Ik zeg niet dat je je persoonlijke zonden in het openbaar moet opbiechten.

Het gaat er mij om dat Paulus geïnspireerd duidelijk uitschildert waaruit men verlost is.
Je ziet een tegenstelling tussen twee zaken.
1. Dood door de zonde en misdaden.
2.Levend gemaakt uit genade.
Dat wil ik onder de aandacht brengen, opdat we niet verzanden in oppervlakkigheid zonder zondebesef en zonder aandacht voor de rechtvaardigverklaring. Rechtvaardig verklaart worden door het geloof betekent dat we eerst onrechtvaardig waren.

Zo zie je ook de tegenstelling in de Bijbel van Gen. 1 en 3. God heeft de mens goed geschapen en daartegenover staat de zondeval.
Daarna kun je dus lezen wat er van de mens geworden is en Gods liefde door Zijn Zoon te zenden.

Nu hoor je vaak 'God is liefde', maar zonden worden nauwelijks veroordeelt. Er kan heel veel door de beugel i.p.v. een teer geweten en een nauw leven met God. Bedoelt men dan 'God is liefde en daarom kan ik deze zonden wel aan de hand houden?'
Dan heb je een verkeerd beeld van God.

God is ook rechtvaardig en heilig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Gods liefde

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2018 20:45

Ik hoor het in de kerk met regelmaat over zonde gaan.
Ook hier op refoweb, zowel in de vragenrubriek als op het forum worden er regelmatig zonden besproken.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2018 21:05

Yoshi schreef:Daarnaast schreef ik ook wat over de vragenrubriek en het forum. Ik ben dus wel benieuwd hoe je erbij komt dat er weinig over zonde gesproken wordt.


Ik bedoel niet de gehele breedte van de kerkelijke gezindtes. Ook doel ik niet op de vragenrubriek.
Ik heb het alleen over wat ik vaak constateer hier op het forum. Mocht jij of iemand anders het dus anders zien, dan is je mening uiteraard ook welkom.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Gods liefde

Berichtdoor Niagara » 04 mei 2018 22:42

Mijn idee is dat ‘het goede evenwicht’ tussen horen over zonde en horen over genade per persoon anders is. De één hoeft maar één suggestie over zondigheid te horen en hij denkt de hele preek alleen maar over hoe slecht hij is en dat kunnen alle genadewoorden die de rest van de preek gesproken worden niet goedpraten, de ander kan een uren durende donderpreek horen en het na één woord van genade van z’n schouders afschudden. Dus wat een goed evenwicht geacht wordt verschilt naar mijn idee sterk per persoon. En wat voelt als ‘er wordt (te) veel/weinig over zonde gepraat’ verschilt ook per persoon.
Afbeelding

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gods liefde

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2018 06:05

Daarnaast schreef ik ook wat over de vragenrubriek en het forum. Ik ben dus wel benieuwd hoe je erbij komt dat er weinig over zonde gesproken wordt.
Johan100 schreef:Ik bedoel niet de gehele breedte van de kerkelijke gezindtes. Ook doel ik niet op de vragenrubriek.
Ik heb het alleen over wat ik vaak constateer hier op het forum.
Misschien omdat de meeste topics niet over zonden gaan?
Bij sommige mensen lijkt het er op dat je post pas goed is als het "onbekwaam tot ening goed en geneigd tot alle kwaad" er maar in verwerkt is.
Overigens, ik bespeur doorgaans maar weinig liefde voor elkaar op het forum, dus praktijkvoorbeelden genoeg.
Wat dat betreft kun je de vraag beter omdraaien, hoe kan het dat er zo weinig van Gods liefde door ons heen te zien is.

Voor mij: als het in het gesprek van toepassing is benoem ik de zonde gewoon, en verder is het iets tussen mij en God (of in mn privé situatie)
Normaal gesproken ben ik meer van "ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door ​Christus​ ​Jezus​ roept."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gods liefde

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2018 08:06

Johan100 schreef:In de Bijbel zien we een scherpe tegenstelling (antihese)

Zonde tegenover genade.

In Efeze 2 bijvoorbeeld.
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden,
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen.
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid,
door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft,

Licht komt des te meer tot zijn recht en zien we beter tegen een donkere achtergrond.
Hoe kan het dat er best veel over Gods liefde gesproken wordt, maar weinig over de zonde?


Ik denk dat het wel goed is om meer open en eerlijk te zijn over de geestelijke strijd zodat je elkaar daarin kan aanvuren, voor elkaar kan bidden enz. We moeten wel uitkijken dat de verlossing en de genade dan centraal blijven staan want we zijn voor de zonde dood. In de tekst die je noemt gaat het dan ook in de verleden tijd. Vroeger waren we dood maar nu door Christus levend in Hem. Het donkere staat inderdaad op de achtergrond. Wat weer wat anders is dan dat men vooral preekt over de zonde waar mensen die verlossing niet kennen. Zonder licht wordt het dan wel erg donker in mensenlevens. Dat kan een valkuil zijn, net als dat het aan de andere kant een valkuil kan zijn om te doen alsof er geen zonde meer is want alles is toch vergeven. Als je weet waarvan je verlost bent maakt dat je extra dankbaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gods liefde

Berichtdoor coby6 » 05 mei 2018 08:27

Niagara schreef:Mijn idee is dat ‘het goede evenwicht’ tussen horen over zonde en horen over genade per persoon anders is. De één hoeft maar één suggestie over zondigheid te horen en hij denkt de hele preek alleen maar over hoe slecht hij is en dat kunnen alle genadewoorden die de rest van de preek gesproken worden niet goedpraten, de ander kan een uren durende donderpreek horen en het na één woord van genade van z’n schouders afschudden. Dus wat een goed evenwicht geacht wordt verschilt naar mijn idee sterk per persoon. En wat voelt als ‘er wordt (te) veel/weinig over zonde gepraat’ verschilt ook per persoon.

Ja klopt helemaal. Dat zie je heel duidelijk ook op fora waar het veel over heiligheid en niet zondigen gaat. Valt hier reuze mee. Ik heb op Amerikaanse fora gezeten. Dan zaten daar de once saved always saved evangelische lui en de holiness figuren. Dat ging hard tegen hard. Het was een broeinest voor zonde. Jij bent een Farizeeer. Jij bent een vuile zondaar die alleen maar lekker wil zondigen. Maar het viel me op dat mensen die vroeger heel veel veroordelende preken altijd hadden gehad nu naar die osas kerken gingen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gods liefde

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2018 16:01

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid voor allen....ja Allen , die Hem aanroepen.
Dat is nu Gods Liefde
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gods liefde

Berichtdoor gravo » 05 mei 2018 16:06

Zonde is een beetje een lastig begrip geworden in tijden van een rechtsstaat. Want in principe is iedereen in de samenleving onschuldig, totdat het tegendeel blijkt. Je kunt als verdachte worden aangemerkt, maar je bent pas schuldig als er na waarheidsvinding (bewijs) door een rechter een veroordeling wordt uitgesproken.
Voor veel mensen is het daarom een heilige zaak om niet zomaar beschuldigd te worden van iets. Dat moet aangetoond worden en bewezen. Zo niet, dan eisen we een rectificatie of excuus.

Jammer genoeg zie je dat het begrip "zonde" door sommige christenen teveel volgens dit patroon ingevuld wordt. Men somt dan allerlei dingen op die iemand wel of niet mag (lijsten met geboden en verboden) en al snel kom je dan tot hele concrete beschuldigingen:

Oh, hij drinkt wel eens een biertje (of een dubbel of een triple),
Oho, hij gaat niet altijd naar de kerk,
Ohoho, hij zit wel eens in een voetbalstadion. De Kuip, bijvoorbeeld (*),
Ohohoho, hij leest wel eens niet christelijke literatuur,
Ohohohoho, hij bezoekt regelmatig GeenStijl,
Ohohohohoho, hij verdiept zich wel eens in vrij zinnige dingen.
Ohohohohohoho, en nu komt het allerergste: hij neemt de wetenschappelijke uitkomsten inzake astronomie en biologie serieus.

Om maar eens wat te noemen wat op mijzelf van toepassing is.

Die lijst kan heel makkelijk uitgebreid worden. Sommige muziek, alle dansen, bepaalde websites, verkeerde contacten, foute politieke partijen, maar ook: kleding, uiterlijk, seksualiteit, sport, ontspanning, kunst...het zijn allemaal terreinen waar sommige christenen andere mensen eindeloos op kunnen veroordelen. Mag allemaal niet, kan allemaal niet, fout, fout, fout, zondig, schuldig!

Toch slaat men de plank flink mis.
Dit soort beschuldigingen zijn

A. onverteerbaar voor mensen die er zelf geen kwaad in zien en
B. nou niet bepaald de juiste voorbeelden om het Bijbelse begrip zonde mee te illustreren.

De zonde waar het over gaat in de Bijbel is een veel diepgaander begrip, dat met het wegpoetsen van een paar oppervlakkigheden niet verdwijnt.
Zonde is in de Bijbel: inborst, kern, wezen van de mens. Hoe mooi we het aan de buitenkant ook op orde hebben, het gaat om onze innerlijke beweegredenen. Dat zijn de werkelijke drijfveren. Denk dan aan egoïsme, zelfhandhaving, afgunst, overlevingsdrang.
Die drijfveren komen aan de oppervlakte, zeker, maar vaak worden gewelddadige uitingen daarvan nu juist gerechtvaardigd door allerlei vroom gepraat, nette manieren, fatsoen en vormelijke manieren. Daarmee worden al die dingen die men doet en laat een witwasoperatie om de rotte achtergrond van onze diepste drijfveren maar niet te hoeven ontmaskeren. Al die wetjes, raak niet, smaak niet, roer niet aan, zijn een coverup voor onze eigenlijke bedoelingen. Juist in een vrome omgeving waar men met een zuinig mondje anderen zo onverbloemd wijst op hun zonden (foei, foei, foei), juist daar vermoed ik altijd een rotte appel achter die schone schijn.

Het is zo makkelijk om iemand te veroordelen, omdat hij een oorring heeft of zij make-up. Het is zo lekker om anderen vanwege hun andere uiterlijk, hun gewoonten, hun levensstijl, hun achtergrond te minachten. Hoofdschuddend, je kent het wel: zondig, werelds, schuldig. O, o, o, wat werelds, wat erg, wat een afval.
Maar ondertussen:
O, wat zijn we blij met ons zelf. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is het vroomste van het land? Hé, dat zal ik toch wel zijn, zeker? Mij pak je niet op al die erge dingen hoor!

Hypocrieten, noemt Jezus al die scherpslijpers, die zo vroom zijn als gemalen poppenstront.
Van buiten wit gepleisterde graven, maar van binnen vol doodsbeenderen en onreinheid.

Als je het dan toch zo graag over zonde hebt, hier heb je je zonde.
Wie zo graag over zondebesef spreekt (als iets dat toch zo gemist wordt tegenwoordig)....besef eens hoe het met ons zelf is.

Zonde in Bijbelse zin is geen juridisch begrip. Je roeit het niet uit door een heterdaadje. Nee, zonde is ons wezen, onze natuurlijke staat. Daarom is het Bijbelse antwoord op onze zonde ook geen training, geen educatie, geen beroep op onze welwillendheid, of het bouwen op onze goede wil, maar alleen genade. De genade van een nieuwe geboorte, van een volstrekt nieuw begin. Wij moeten verlost worden van onze zonden (passivum).
We komen niet van de zonden af door het uitreiken van het boekje "Hoe heurt het eigenlijk".
Nee, zij worden vergeven door het offer van Jezus Christus.
Want over de drijfveren van God hoeven we geen misverstand te laten bestaan, Hij heeft geen twee gezichten zoals de hypocriete mens wel heeft: God is liefde.

gravo

(*) niets is sterker dan dat éne woord: Feyenoord!
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Gods liefde

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2018 20:12

Lang geleden dat ik iets gelezen heb wat me zo raakt omdat het de waarheid is en die waarheid over de mens is niet zo mooi.
Gravo bedankt voor je zinvolle bijdrage.
Ik herken mezelf ook wel hier en daar .... ik hoop jij ook 8)

God is goed en vol van genade .... de mens jammer genoeg niet en moet nog veel leren op deze aardkloot.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gods liefde

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2018 20:30

Gravo zo tot op de diepste kern hoe het zit verwoord.
Dat kan alleen jij.
Dank voor deze heldere en ontmaskerende bijdrage.
Je zou een prima voorganger zijn
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Gods liefde

Berichtdoor DeDwaler » 05 mei 2018 20:35

.
Wat heb je dat prachtig geschreven, Gravo!

"En de Heere zei: Met wie zal Ik dan de mensen van dit geslacht vergelijken en aan wie zijn zij gelijk?
Zij zijn gelijk aan kinderen die op de markt zitten, en elkaar toeroepen en zeggen: Wij hebben voor jullie op de fluit gespeeld, maar jullie hebben niet gedanst; wij hebben klaagliederen voor jullie gezongen, maar jullie hebben niet gehuild.

Want Johannes de Doper is gekomen, hij at geen brood en hij dronk geen wijn, en u zegt: Hij heeft een demon.

De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en u zegt: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en drinker, een vriend van tollenaars en zondaars.
Maar de Wijsheid is gerechtvaardigd door al Haar kinderen.
" (Lukas 7:31-35)
.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Gods liefde

Berichtdoor Teus » 05 mei 2018 22:50

gravo schreef:Zonde is een beetje een lastig begrip geworden in tijden van een rechtsstaat. Want in principe is iedereen in de samenleving onschuldig, totdat het tegendeel blijkt. Je kunt als verdachte worden aangemerkt, maar je bent pas schuldig als er na waarheidsvinding (bewijs) door een rechter een veroordeling wordt uitgesproken.
Voor veel mensen is het daarom een heilige zaak om niet zomaar beschuldigd te worden van iets. Dat moet aangetoond worden en bewezen. Zo niet, dan eisen we een rectificatie of excuus.

Voor een kind van God is zonde absoluut geen lastig begrip. In een nabij leven kom je er achter en begrijp je heel goed wat fout gaat. Het gaat er om te willen leven naar Gods wil. Dan vraag je God te willen laten zien wat fout gaat omdat je wil leven zoals Hij het wil.

gravo schreef:Jammer genoeg zie je dat het begrip "zonde" door sommige christenen teveel volgens dit patroon ingevuld wordt. Men somt dan allerlei dingen op die iemand wel of niet mag (lijsten met geboden en verboden) en al snel kom je dan tot hele concrete beschuldigingen:

Oh, hij drinkt wel eens een biertje (of een dubbel of een triple),
Oho, hij gaat niet altijd naar de kerk,
Ohoho, hij zit wel eens in een voetbalstadion. De Kuip, bijvoorbeeld (*),
Ohohoho, hij leest wel eens niet christelijke literatuur,
Ohohohoho, hij bezoekt regelmatig GeenStijl,
Ohohohohoho, hij verdiept zich wel eens in vrij zinnige dingen.
Ohohohohohoho, en nu komt het allerergste: hij neemt de wetenschappelijke uitkomsten inzake astronomie en biologie serieus.

Om maar eens wat te noemen wat op mijzelf van toepassing is.

Die lijst kan heel makkelijk uitgebreid worden. Sommige muziek, alle dansen, bepaalde websites, verkeerde contacten, foute politieke partijen, maar ook: kleding, uiterlijk, seksualiteit, sport, ontspanning, kunst...het zijn allemaal terreinen waar sommige christenen andere mensen eindeloos op kunnen veroordelen. Mag allemaal niet, kan allemaal niet, fout, fout, fout, zondig, schuldig!

Toch slaat men de plank flink mis.
Dit soort beschuldigingen zijn

A. onverteerbaar voor mensen die er zelf geen kwaad in zien en
B. nou niet bepaald de juiste voorbeelden om het Bijbelse begrip zonde mee te illustreren.

Het gaat er niet om of wij er kwaad in zien, het gaat er om of God er goedkeuring over geeft.
Het kunnen ook zeker wel goede voorbeelden zijn om de kern van het kwaad te achterhalen, het gaat er om of we het begrijpen of willen begrijpen.

gravo schreef:De zonde waar het over gaat in de Bijbel is een veel diepgaander begrip, dat met het wegpoetsen van een paar oppervlakkigheden niet verdwijnt.
Zonde is in de Bijbel: inborst, kern, wezen van de mens. Hoe mooi we het aan de buitenkant ook op orde hebben, het gaat om onze innerlijke beweegredenen. Dat zijn de werkelijke drijfveren. Denk dan aan egoïsme, zelfhandhaving, afgunst, overlevingsdrang.
Die drijfveren komen aan de oppervlakte, zeker, maar vaak worden gewelddadige uitingen daarvan nu juist gerechtvaardigd door allerlei vroom gepraat, nette manieren, fatsoen en vormelijke manieren. Daarmee worden al die dingen die men doet en laat een witwasoperatie om de rotte achtergrond van onze diepste drijfveren maar niet te hoeven ontmaskeren. Al die wetjes, raak niet, smaak niet, roer niet aan, zijn een coverup voor onze eigenlijke bedoelingen. Juist in een vrome omgeving waar men met een zuinig mondje anderen zo onverbloemd wijst op hun zonden (foei, foei, foei), juist daar vermoed ik altijd een rotte appel achter die schone schijn.

Elke kleine oppervlakkige zonde heeft een diepere kern.

gravo schreef:Het is zo makkelijk om iemand te veroordelen, omdat hij een oorring heeft of zij make-up. Het is zo lekker om anderen vanwege hun andere uiterlijk, hun gewoonten, hun levensstijl, hun achtergrond te minachten. Hoofdschuddend, je kent het wel: zondig, werelds, schuldig. O, o, o, wat werelds, wat erg, wat een afval.
Maar ondertussen:
O, wat zijn we blij met ons zelf. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is het vroomste van het land? Hé, dat zal ik toch wel zijn, zeker? Mij pak je niet op al die erge dingen hoor!

Hypocrieten, noemt Jezus al die scherpslijpers, die zo vroom zijn als gemalen poppenstront.
Van buiten wit gepleisterde graven, maar van binnen vol doodsbeenderen en onreinheid.

Als je het dan toch zo graag over zonde hebt, hier heb je je zonde.
Wie zo graag over zondebesef spreekt (als iets dat toch zo gemist wordt tegenwoordig)....besef eens hoe het met ons zelf is.

Zonde in Bijbelse zin is geen juridisch begrip. Je roeit het niet uit door een heterdaadje. Nee, zonde is ons wezen, onze natuurlijke staat. Daarom is het Bijbelse antwoord op onze zonde ook geen training, geen educatie, geen beroep op onze welwillendheid, of het bouwen op onze goede wil, maar alleen genade. De genade van een nieuwe geboorte, van een volstrekt nieuw begin. Wij moeten verlost worden van onze zonden (passivum).
We komen niet van de zonden af door het uitreiken van het boekje "Hoe heurt het eigenlijk".
Nee, zij worden vergeven door het offer van Jezus Christus.
Want over de drijfveren van God hoeven we geen misverstand te laten bestaan, Hij heeft geen twee gezichten zoals de hypocriete mens wel heeft: God is liefde.

gravo

(*) niets is sterker dan dat éne woord: Feyenoord!


Jammer Gravo, dat je alleen maar over de zonden en fouten (van een ander) spreekt en niet over de Liefde van God? Het is m.i. geen antwoord op de vraag van Johan. Ik merk een ingesleten irritatie of wrok in je. Overigens, ik weet één veel krachtiger woord dan Feyenoord.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten