Artikel 5 Dordtse leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Veendam » 28 apr 2018 18:15

Johan100 schreef:Nee, dat doe je niet. Je kijkt niet naar het geheel van de Bijbel. Je haalt er teksten uit die je aanspreken en de rest verkracht je.
Fout hoe je met de Bijbel omgaat.
Jouw realiteit is niet de realiteit van de Bijbel.
Als God zegt in Zijn Woord dat mensen onrechtvaardig zijn (om maar een voorbeeld te noemen) en jouw gevoel zegt dat je zo goed en rechtvaardig bent, kan die tekst nooit kloppen volgens jou. Je baseert je geloof op je gevoel en niet op Gods Woord! Als Gods Woord tegen jouw gevoel ingaat, zeg je dat Zijn Woord niet klopt.

Wat jij en Veendam nodig hebben is ontdekkend licht! Smeek daarom en neem Gods Woord serieus.



Prima.

Ohh dus jij Johan denkt dat jij kunt oordelen over of ik ontdekkend licht ontbeer of niet ?
Jij bent toch diegene die zegt dat een ander Fout met de Bijbel omgaat en zegt dat een ander de Bijbel verkracht ?
Als iets tegen jouw gevoel in gaat dan laat je snel een topic sluiten ??
Mijn geloof is niet gebaseerd op gevoel maar op de Schrift en verder niets.
Mocht mijn gevoel niet in overeenstemming zijn met wat het Woord zegt dan moet ik mijn ziel een schop geven en dan heeft mijn gevoel zich maar aan te passen bij wat de Bijbel zegt over mij.

Ik spreek voor mijzelf maar ik denk dat ik ook namens naamloos kan spreken door dit te zeggen: Ik heb niets nodig, omdat ik alles al ontvangen heb IN CHRISTUS.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor 3parels » 28 apr 2018 20:33

Johan100 schreef:Waarom kan dat niet? Stel, ik maak een hele reeks producten en ik maak ze precies zoals ik ze wil hebben.
De producten komen in opstand en doen niet wat ik wil. Ze vallen me af. Ik besluit er een aantal uit te halen om die weer te maken zoals ik ze wilde hebben. Ik hoop dat de overige producten ook gaan doen wat ik wil en wil niet dat ze verloren gaan. Ik heb een weg ter ontkoming bedacht. Maar ze komen niet. Zou ik niet wenen?


Remonstrantse gedachte lijkt me dit. God heeft alles al gedaan, nu is het wachten op de mens en die komt maar niet. Als ik dan kijk naar mijn eigen leven: heb ik God gezocht, nee? God zocht mij. Waarom luisterde Lydia naar de woorden van Paulus? Omdat de Heere haar hart opende staat er. En dat brengt me dan in de klem. Als de Heere ons hart opent en wil dat alle mensen zalig worden, waarom blijven vele harten dan gesloten en van steen? Hij zegt: 'Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten!' Waarom kan Jezus huilen over mensen waarvan Hij weet dat God hun harten niet zal openen? Ik kan daar niet bij!

Vergelijk het met een zuigeling die in de wieg ligt en stinkt omdat het een vieze luier heeft. De moeder kan er huilend bij gaan staan kijken waarom de baby nou niet uit de wieg komt en zich laat verschonen. Dat doet geen moeder toch? Die pakt haar baby en verschoont het. In deze context moet je het zien.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor 3parels » 28 apr 2018 20:42

Chaya schreef:Waarom staat er dan in de 10 geboden:
Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.?
Het geldt niet als de kinderen zich bekeren, maar als het van geslacht tot geslacht verder gaat, stapelt het zich als het ware op en dan kun je zien dat God wel degelijk ingrijpt.
Dit artikel wordt heel vaak verkeerd begrepen, maar het zinnetje erachter is cruciaal.


Even een aanvulling als je het niet erg vindt.

Hiermee wordt volgens mij bedoeld dat het nageslacht nog de gevolgen zal ondervinden van de zonden van de voorouders. Zo kun je als ouders je kinderen opvoeden in bandeloosheid, het nageslacht zal dit dan overnemen. Ook kunnen occulte banden doorgegeven worden. Of angstbanden. Wanneer ik als moeder ergens vreselijk angstig voor ben, kan ik dit aan mijn kinderen overbrengen. Vaak zie je dat incestslachtoffers zelf weer daders worden ed.
Ik geloof niet dat ik de straf zal krijgen over de zonden van mijn vader, als hij steelt zal ik niet de straf krijgen, maar mijn vader kan mij wel als kind leren te stelen, zo zie je ook vaak bepaald zondig gedrag overgenomen worden, ooit zelf eens gedacht: 'Bah, ik had er een hekel aan als mijn moeder zo deed, nu doe ik ook zo tegen mijn kinderen?' Dat wordt met dit gebod bedoeld.

Wanneer het kind zich ervan bekeerd, vergeving vraagt wordt de band verbroken en zal er weer zegen komen voor het nageslacht.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Johan100 » 28 apr 2018 21:38

3parels schreef:
Vergelijk het met een zuigeling die in de wieg ligt en stinkt omdat het een vieze luier heeft. De moeder kan er huilend bij gaan staan kijken waarom de baby nou niet uit de wieg komt en zich laat verschonen. Dat doet geen moeder toch? Die pakt haar baby en verschoont het. In deze context moet je het zien.

Jezus weende over Jeruzalem en heeft ze ongetwijfeld uit liefde ook gewaarschuwd, ja zelfs gewaarschuwd voordat Hij weende, maar zouden ze allen zalig zijn geworden? Hij weende om hun onbekeerlijkheid.
Heeft Jezus al de Joden met een vieze luier uit de wieg gehaald?
Of gaat jouw vergelijking niet op?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor coby6 » 28 apr 2018 22:26

Johan100 schreef:Kan hem niet vinden.
Het heeft hier niet te maken met of iets me aanstaat, ik spreek de Bijbel na dat we in Adam gezondigd hebben. Dus Adams schuld is onze schuld.
In principe erven we zijn schuld. Maar Christus (volgens Paulus de 2e Adam) heeft die schuld weggedragen. We worden veroordeeld om onze eigen zonden.

In Adam gezondigd?

Rom. 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

In welken slaat toch op dood, niet Adam. Het onderwerp in het laatste stuk van die zin (na en) is dood, dus welken kan niet op Adam slaan.
De dood is gaan heersen door zijn overtreding. Daarin zijn we gaan zondigen, in de staat van geestelijke dood of zo.
Als het op Adam zou slaan zou er trouwens staan in wie lijkt me, maar ik ben geen expert in oud Nederlandsch.

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben; want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende.
Romeinen 5:12‭-‬14 NBG51
https://bible.com/bible/328/rom.5.12-14.NBG51


https://ethosinstitute.sg/adams-sin/

let us reconsider the basic question: what does eph hō mean?

It is surprising to learn that eph hō, long the basis of the confusion, can be understood after less than one semester of basic Greek. It is not an idiom meaning “because.” Eph is a form of the preposition epi, which usually means “on the basis of” when its object is in the dative case. The word hō is the neuter dative of the relative pronoun hos and means “which.” Therefore, eph hō in this context simply means “on the basis of which.”

As a result, Romans 5:12 should be translated: “Therefore, just as through one man sin entered into the world, and death through sin, and so death spread to all men, on the basis of which all sinned.”

What difference does it make? It reverses the cause and effect relationship. Paul did not say that all men died because all men sinned. Rather, Paul said that all men sinned because all men died

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2018 07:16

Johan100 schreef:Je baseert je geloof op je gevoel en niet op Gods Woord! Als Gods Woord tegen jouw gevoel ingaat, zeg je dat Zijn Woord niet klopt.


En daar gaan weer. Als je de Bijbel zo serieus neemt van kaft tot kaft, denk dan ook eens aan de tekst “oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt”. Die lijk je te hebben doorgestreept. Als iemand het niet met jouw interpretatie van de Bijbel eens is maak je hem al snel uit voor iemand die Gods Woordniet serieus neemt, gebrek aan licht heeft. Want iedereen die Gods Woord serieus neemt en voldoende licht heeft zou het natuurlijk sltijd helemaal met jou eens zijn. Jij weet precies hoe het zit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2018 08:49

Marnix schreef:En daar gaan weer. Als je de Bijbel zo serieus neemt van kaft tot kaft, denk dan ook eens aan de tekst “oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt”.

Die tekst slepen mensen die alles voor zoete koek slikken zo makkelijk erbij. Maar daar kan nooit mee bedoelt worden dat we niet uit liefde tot de Waarheid waarschuwen. Johannes de doper heeft die tekst ook doorgestreept toen hij de Farizeeën adderengebroedsel noemde? Lees toch verder dan die ene tekst.

Er staat dat we eerst de balk uit eigen oog moeten halen en dan mogen we bezien de splinter uit het oog van onze broeder te halen.
Ik heb een afschuw van de lauwe alles-voor-zoete-koek-slikkende-godsdienst. Want we komen er toch wel allemaal, niets aan de hand. Alverzoening. Dat lijkt de trant. Maar de Waarheid is me liever dan de eenheid. Eerst Waarheid en dan eenheid. De poort is nauw en de weg is smal, Marnix.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2018 09:11

coby6 schreef:In Adam gezondigd?

Rom. 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

In welken slaat toch op dood, niet Adam. Het onderwerp in het laatste stuk van die zin (na en) is dood, dus welken kan niet op Adam slaan.
De dood is gaan heersen door zijn overtreding. Daarin zijn we gaan zondigen, in de staat van geestelijke dood of zo.
Als het op Adam zou slaan zou er trouwens staan in wie lijkt me, maar ik ben geen expert in oud Nederlandsch.

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben; want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende.
Romeinen 5:12‭-‬14 NBG51

Goede inbreng, Coby. Dank je!
In het Grieks staat er eph ho. Sommigen vertalen dit als omdat.
Dus Adam zondigde als verbondshoofd en vervolgens zondigde automatisch iedereen.
Dus alzo is de dood doorgegaan, omdat allen zondigden.
Een onreine kan geen reine geven, lezen we in de Bijbel.
Adam en Eva zijn buiten het paradijs gezet en het paradijs is bewaakt door engelen.

Maar je moet alleen wel verder lezen dan vers 12.
In het vervolg legt Paulus uit wat hij bedoelt.
15 Doch niet gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien door de misdaad van één velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods en de gave door de genade, die daar is van één Mens, Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16 En niet gelijk de schuld was door den énen die gezondigd heeft, alzo is de gift. Want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.
17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door dien énen, veel meer zullen degenen die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien énen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Eén velen tot rechtvaardigen gesteld worden.


Adam heeft gezondigd en heeft schuld op zich geladen.
God eist als schuldeiser gerechtigheid. Adam kon die ene zonde nooit terugbetalen, hij heeft gezondigd tegen een eeuwige God.
Als jouw vader en moeder een schuld hebben en ze komen te overlijden komt de schuldeiser bij jou. Ze willen hun geld hebben, hoe dan ook.

Nu is Christus als tweede Adam gekomen en heeft de wet volkomen gehouden. Nu geloof ik dat Jezus voor alle mensen deze schuld heeft weggenomen. De dood is gebleven, omdat we allen blijven zondigen. Een onreine kan immers geen reine geven.
We worden veroordeeld om onze eigen zonde en ongeloof. We moeten persoonlijk wedergeboren worden en verzoend met God.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor naamloos » 29 apr 2018 10:57

Johan100 schreef:Die tekst slepen mensen die alles voor zoete koek slikken zo makkelijk erbij. Maar daar kan nooit mee bedoelt worden dat we niet uit liefde tot de Waarheid waarschuwen. Johannes de doper heeft die tekst ook doorgestreept toen hij de Farizeeën adderengebroedsel noemde? Lees toch verder dan die ene tekst.
Waarschuwen is wat anders dan veroordelen.
Jij hebt mij al lang tot het verderf veroordeeld omdat ik het met een paar theologische standpunten van jou niet eens ben.
Je weet verder niets van mijn leven (vruchten). Johannes noemt hen adderengebroed omdat hij geen vrucht ziet en omdat ze meenden dat het genoeg was dat ze van Abraham afstamden: ‘Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel? Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn, en zeg niet meteen bij jezelf: Wij hebben ​Abraham​ als vader.
Heel wat anders dus dan verschil van inzicht over wat dogma's.
Ik geloof in de Heer Jezus Christus, dat is de grond van mijn behoud. Mijn levenspraktijk is dat ik Hem volg, met vallen en opstaan.
Johan100 schreef:Er staat dat we eerst de balk uit eigen oog moeten halen en dan mogen we bezien de splinter uit het oog van onze broeder te halen.
Dus jouw balk is eruit? Ik zal jou als persoon niet veroordelen hoor, maar uit je woorden blijkt een enorme hoogmoed.
Wie het niet met jou eens is, is het niet met God eens, want jij spreekt Gods woord na. Alsof jij het niet mis kan interpreteren.
Wie een beetje anders dan Johan denkt kan ook gewoon in de hemel komen. Want dat hangt namelijk van je geloof in Jezus af.
Johan100 schreef:Ik heb een afschuw van de lauwe alles-voor-zoete-koek-slikkende-godsdienst.
Ik slik ook niet alles voor zoete koek, daarom neem ik jou met een flinke korrel zout.
Johan100 schreef: Want we komen er toch wel allemaal, niets aan de hand. Alverzoening. Dat lijkt de trant.
Zo lijkt het misschien in jouw ogen, maar dat komt dan weer door je gebrekkige interpretatie van wat geschreven wordt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2018 13:31

Johan100 schreef:Die tekst slepen mensen die alles voor zoete koek slikken zo makkelijk erbij. Maar daar kan nooit mee bedoelt worden dat we niet uit liefde tot de Waarheid waarschuwen. Johannes de doper heeft die tekst ook doorgestreept toen hij de Farizeeën adderengebroedsel noemde? Lees toch verder dan die ene tekst.

Er staat dat we eerst de balk uit eigen oog moeten halen en dan mogen we bezien de splinter uit het oog van onze broeder te halen.
Ik heb een afschuw van de lauwe alles-voor-zoete-koek-slikkende-godsdienst. Want we komen er toch wel allemaal, niets aan de hand. Alverzoening. Dat lijkt de trant. Maar de Waarheid is me liever dan de eenheid. Eerst Waarheid en dan eenheid. De poort is nauw en de weg is smal, Marnix.


En zo zie je maar weer dat iedereen dingen anders interpreteert, meer nadruk op de ene tekst legt of op de andere tekst. Ik heb een afschuw van de felle alles veroordelende godsdienst. Die iedere christen die dingen anders interpreteert afschrijft of wegzet als christenen die de Bijbel niet serieus zouden nemen en een gebrek aan licht hebben. Of die denken dat het hebben van de juiste leer, je kan redden. Eerst de leer goed hebben en dan pas eenheid zoeken. Ipv dat die in Christus ligt. Hij is de weg en de waarheid en het leven. Dus als je op leerpunten verschil van inzicht hebt maar je gelooft beiden dat je alleen door het offer van Jezus Christus zalig wordt ben je elkaars broers en zussen en mag je praten over die verschillen maar niet veroordelen. Dat zijn Jezus’ woorden en niet de mijne.

“Adderengebroed” is niet tegen mensen met leerverschilletjes maar mensen die Jezus niet als redder accepteren maar denken gered te worden op basis van hun afkomst. Dat is heel wat anders dan wat jij doet, medechristenen veroordelen op basis van verschillen in inzicht (en vinden dat je het zelf allemaal heel goed weet en wat jij gelooft de enige juiste uitleg is....)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor 3parels » 30 apr 2018 13:29

Johan100 schreef:Jezus weende over Jeruzalem en heeft ze ongetwijfeld uit liefde ook gewaarschuwd, ja zelfs gewaarschuwd voordat Hij weende, maar zouden ze allen zalig zijn geworden? Hij weende om hun onbekeerlijkheid.
Heeft Jezus al de Joden met een vieze luier uit de wieg gehaald?
Of gaat jouw vergelijking niet op?


Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel... als je geloofd dat God zelf het hart zacht maakt en het opent voor het evangelie, hoe kan Jezus dan huilen over mensen die door God niet zacht worden gemaakt. Ondanks dat ze gewaarschuwd zijn. Want hoeveel mensen zijn gewaarschuwd en komen nooit tot geloof, want God opent het hart niet.

Deze vragen vind ik zelf niet te beantwoorden, ergens klopt het niet. Toch is het wel wat de Bijbel ons leert, dat God zelf het hart opent.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2018 15:52

Er is in de Bijbel altijd en overal een wisselwerking tussen Zijn veranderende liefde, dat Hij ons bekeert.... en tegelijkertijd dat wij ons moeten bekeren. Als we een van beiden wegstrepen wordt het inderdaad een onbegrijpelijk verhaal. Maar de Bijbel leert ons om Gods veranderende werk en onze verantwoordelijkheid, de oproep tot geloof en bekering, naast elkaar te laten staan en niet tegen elkaar weg te strepen, ook al kunnen wij dat niet in een theologisch dogmatisch schema'tje kloppend krijgen.

Als Jezus huilt om Jeruzalem roept Hij uit: Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, hoe vaak heb ik u niet willen verzamelijk zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels verzamelt, maar u hebt het niet gewild.

Daar kan je opmaken dat Hij ze wilde redden maar dat ze het zelf niet wilden. Dat vinden we misschien moeilijk want is God dan niet almachtig of soeverein? Zeker wel, maar Hij geeft mensen ook een bepaalde verantwoordelijkheid. God wil niet dat mensen verloren gaan maar dat ze gered worden. Hij werkt in ons maar dwingt ons niet want liefde laat zich niet dwingen. Mensen gaan niet verloren omdat God ze niet wil redden maar omdat ze Zijn reddende hand afwijzen.

“There are only two kinds of people in the end: those who say to God, "Thy will be done," and those to whom God says, in the end, "Thy will be done." All that are in Hell, choose it. Without that self-choice there could be no Hell. No soul that seriously and constantly desires joy will ever miss it. Those who seek find. Those who knock it is opened.”
― C.S. Lewis, The Great Divorce
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten