Verschil tussen lichaam en vlees?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 02 apr 2018 13:23

Goedemiddag,

N.a.v. Efeze 2:

14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

en Romeinen 8:

13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.

heb ik de vraag of iemand vanuit de Bijbel kan uitleggen wat het wezenlijke verschil is tussen 'lichaam' (Strong's G4983: soma) en 'vlees' (Strong's G4561: sarx). Mijn excuses als deze vraag al eerder is gesteld en/of als ik dit in het verkeerde forum heb geplaatst.

Vriendelijke groet van Bas

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor Johan100 » 02 apr 2018 16:48

BasLaaitjeer schreef:Goedemiddag,

N.a.v. Efeze 2:

14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

en Romeinen 8:

13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.

heb ik de vraag of iemand vanuit de Bijbel kan uitleggen wat het wezenlijke verschil is tussen 'lichaam' (Strong's G4983: soma) en 'vlees' (Strong's G4561: sarx). Mijn excuses als deze vraag al eerder is gesteld en/of als ik dit in het verkeerde forum heb geplaatst.

Vriendelijke groet van Bas

Ik doe een bescheiden poging, er valt vast meer over te zeggen.

In Ef.2:3 en Rom.8:13 gaat het over de begeerte van het vlees en dat wordt wel de werkingen van het lichaam genoemd.
Vlees is een onderdeel van het lichaam. De som (lichaam) is groter dan de delen (vlees en bloed, etc).

Door de zondeval is ons vlees zondig en als gras, moeten we sterven en is de dood in de wereld gekomen. Als we de Geest van Christus krijgen vormen we een nieuw lichaam met alle gelovigen, alle gelovigen bij elkaar wordt een lichaam genoemd, het lichaam van Christus en hebben we Eén Geest, namelijk de Geest van Christus.Door wedergeboorte. Zie Efeze 4. Maar je hebt dan ook nog steeds je oude mens, een oude en een nieuwe mens. De oude mens, het zondige vlees, onderwerpt zich niet aan God, maar het nieuwe deel wel, die de Geest van Christus bezit.

We moeten hier sterven aan ons vlees, d.w.z. de werkingen van het lichaam doden en gekruisigd worden met Christus, en opstaan in een nieuw leven met Christus, willen we eeuwig leven. Door Christus Zijn dood en opstanding is dit mogelijk gemaakt.

Vlees wordt ook wel de zondige natuur mee bedoelt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 03 apr 2018 11:58

Johan100 schreef:Ik doe een bescheiden poging, er valt vast meer over te zeggen.

In Ef.2:3 en Rom.8:13 gaat het over de begeerte van het vlees en dat wordt wel de werkingen van het lichaam genoemd.
Vlees is een onderdeel van het lichaam. De som (lichaam) is groter dan de delen (vlees en bloed, etc).

Door de zondeval is ons vlees zondig en als gras, moeten we sterven en is de dood in de wereld gekomen. Als we de Geest van Christus krijgen vormen we een nieuw lichaam met alle gelovigen, alle gelovigen bij elkaar wordt een lichaam genoemd, het lichaam van Christus en hebben we Eén Geest, namelijk de Geest van Christus.Door wedergeboorte. Zie Efeze 4. Maar je hebt dan ook nog steeds je oude mens, een oude en een nieuwe mens. De oude mens, het zondige vlees, onderwerpt zich niet aan God, maar het nieuwe deel wel, die de Geest van Christus bezit.

We moeten hier sterven aan ons vlees, d.w.z. de werkingen van het lichaam doden en gekruisigd worden met Christus, en opstaan in een nieuw leven met Christus, willen we eeuwig leven. Door Christus Zijn dood en opstanding is dit mogelijk gemaakt.

Vlees wordt ook wel de zondige natuur mee bedoelt.


Beste Johan,

Dankjewel voor je reactie. Ik kan me wel vinden in 'de som is groter dan de delen'. In de oorspronkelijk genoemde bijbelverzen en in Efeze 2:3 lijkt er echter geen wezenlijk verschil te zitten tussen de twee termen en lijken ze m.i. zelfs verwisselbaar met elkaar. In tegenstelling tot bijv. 1 Kor. 15:50 waarin staat dat 'vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven'. Het opstandingslichaam is blijkbaar niet van vlees maar van een onvergankelijke 'materie' of 'substantie' (1 Kor. 15: 35-49).

Bij werkingen des lichaams moet ik zelf ook altijd denken aan ademhaling, hartslag, spijsvertering, bloedsomloop e.d. maar deze zullen ongetwijfeld niet bedoeld worden.

Een andere (positieve) waardering van zowel het vlees als het lichaam lees ik in Efeze 5:

29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
30 Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.
31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.

Vriendelijke groet van Bas

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor Johan100 » 03 apr 2018 21:43

BasLaaitjeer schreef:


Bij werkingen des lichaams moet ik zelf ook altijd denken aan ademhaling, hartslag, spijsvertering, bloedsomloop e.d. maar deze zullen ongetwijfeld niet bedoeld worden.


Nee, dat denk ik ook niet. Ik denk eerder aan zondige daden met het lichaam, de zonde van de tong (roddel, kwaadsprekerij, vloeken), de zonde die via de oogpoort binnen komt en een zondige uitwerking heeft via je handen, (bijvoorbeeld iets stelen nadat je iets begeert hebt wat van je naaste is),etc. Zondige gedachten vallen er ook misschien wel onder, dat is een zondige werking van je lichaam via de hersenen. Alles wat zonde is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor Johan100 » 25 apr 2018 18:22

Wel een mooi stukje, las ik net: http://www.oudesporen.nl/Download/OS2241.pdf
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2018 06:55

Vlees is oude mens, de zondige natuur buiten Christus om om met haar zondige begeerten. Geest: nieuwe mens, gestorven en opgestaan met Christus, verlost, gered en geheiligd door Zijn bloed.

16. Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.
17 Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.
18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20 afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21 jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.

22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasLaaitjeer

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 27 apr 2018 11:35

Marnix schreef:Vlees is oude mens, de zondige natuur buiten Christus om om met haar zondige begeerten. Geest: nieuwe mens, gestorven en opgestaan met Christus, verlost, gered en geheiligd door Zijn bloed.

Galaten 5:16-25


Beste Marnix bedankt voor je reactie en Bijbeltekst maar het gaat nu niet om het verschil tussen vlees en Geest maar tussen vlees en lichaam.

Vriendelijke groet van Bas

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor coby6 » 27 apr 2018 12:01

-

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2018 12:23

BasLaaitjeer schreef:het gaat nu niet om het verschil tussen vlees en Geest maar tussen vlees en lichaam.
Soms wordt met 'vlees' de oude mens met de zondige begeertes bedoelt.
Anders is 'vlees' gewoon het lichaam, of het woord wordt gebruikt om de hele mens (geest, ziel en lichaam) mee aan te duiden.
Alles afhankelijk van de context.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor Johan100 » 27 apr 2018 13:35

naamloos schreef:
Anders is 'vlees' gewoon het lichaam, of het woord wordt gebruikt om de hele mens (geest, ziel en lichaam) mee aan te duiden.

Waar in de Bijbel wordt het woord vlees gebruikt om de hele mens (geest, ziel en lichaam) mee aan te duiden?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2018 13:44

Johan100 schreef:Waar in de Bijbel wordt het woord vlees gebruikt om de hele mens (geest, ziel en lichaam) mee aan te duiden?
Gewoon even op 'vlees' zoeken, dan kom je ze vanzelf tegen.
Toen zag God de aarde, en zie, zij was verdorven; want alle vlees had een verdorven levenswandel op de aarde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor Johan100 » 27 apr 2018 13:49

naamloos schreef:Gewoon even op 'vlees' zoeken, dan kom je ze vanzelf tegen.
Toen zag God de aarde, en zie, zij was verdorven; want alle vlees had een verdorven levenswandel op de aarde.

Oke, ik heb even gezocht op je laatste regel.

Genesis 6:12-13 Toen zag God de aarde, en ziet, zij was verdorven; want al het vlees had zijn weg verdorven op de aarde. Daarom zeide God tot Noach: Het einde van alle vlees is voor Mijn aangezicht gekomen; want de aarde is door hen vervuld met wrevel;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2018 14:28

Het staat er wel meer hoor. De S.V. heeft het dan over ''alle vlees'' en andere vertalingen zeggen ''alle mensen'' of ''iedereen''.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2018 20:51

BasLaaitjeer schreef:Beste Marnix bedankt voor je reactie en Bijbeltekst maar het gaat nu niet om het verschil tussen vlees en Geest maar tussen vlees en lichaam.

Vriendelijke groet van Bas


Vlees en lichaam komen volgens mij op het zelfde neer vaak, op je eigen oude natuur. Vlees is gewoon je lijf, je lichaam. Vlees en bloed. Je natuurlijke ik. Je oude mens. Wat wordt gezet tegenover je wederboorte in Christus, je geestelijke ik door Hem. Je nieuwe mens. Dat gebeurt i Galaten 5 mooi, vandaar dat ik dat noemde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verschil tussen lichaam en vlees?

Berichtdoor coby6 » 27 apr 2018 20:57

naamloos schreef:Het staat er wel meer hoor. De S.V. heeft het dan over ''alle vlees'' en andere vertalingen zeggen ''alle mensen'' of ''iedereen''.

Oh ja. Ik zal Mijn Geest uitstorten op alle vlees.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten