de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 23 apr 2018 21:00

Origenes schreef:
In vroegere generaties werden de taken ook verdeeld. Mijn vader was een traditionele man maar hij schilde altijd de aardappelen 's-avonds voor hij naar bed ging en hij deed de boodschappen.
Ik schil ook de aardappels, maar de Bijbel zegt heel duidelijk dat een vrouw zich in alle stilheid moet laten onderwijzen, ze mag niet leren in de Gemeente, dus waarom discussiëren over aardappelen? Ik hou liever onverkort vast aan de Schrift, dan dat ik me laat afleiden door afleidingsmanoeuvres.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 21:11

Johan100 schreef:Ik schil ook de aardappels, maar de Bijbel zegt heel duidelijk dat een vrouw zich in alle stilheid moet laten onderwijzen, ze mag niet leren in de Gemeente, dus waarom discussiëren over aardappelen? Ik hou liever onverkort vast aan de Schrift,dan dat ik me laat afleiden door afleidingsmanoeuvres.

Tja, voor mij hoeven dit soort zijpaadjes eigenlijk ook niet maar je komt er denk ik niet onder uit vanwege de projectie van een bepaald cliché op de tijd van vroeger. En de werkende vrouw wordt ook als argument opgevoerd. Ik vind het ook raar als verondersteld wordt dat het patroon wat jij een scheppingspatroon noemt afhankelijk heet te zijn van de macht van mannen. Dat is een ontzettend negatief oordeel over de tijd van vroeger waarin het werk veel zwaarder was dan nu en de omstandigheden waren ook niet al te rooskleurig. Het is een hardnekkige karikatuur. Mijn opa sloeg niet met de vuist op tafel van 'er gaat nu gekookt worden!
En de logica van de samenhang van een hoge opleiding met geschikt zijn om ouderling te worden in de kerk ontgaat me ook. Ik heb ouderlingen gekend die helemaal niet hoog opgeleid waren maar die heel wat beter functioneerden dan de hoogopgeleide sukkels die ik in de loop van de jaren in het bankje voor in de kerk heb zien zitten.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2018 21:35

Johan100 schreef:Dat is ingeschapen! Macht klinkt zo negatief trouwens. Vrouwen zorgden gewoon voor de kinderen.
Mannen voor de inkomsten. Naarmate men als bevolking meer van de Schepper afkeert, zie je uitwassen als vrouw met mannentaken en viceversa en homohuwelijken, etc. Dat zie je binnen bepaalde kerkgenootschappen waar vrouwen mogen preken, daar zegenen ze ook homohuwelijken in. Dat noem ik gewoon van God los. En God zal hier ook zeker over oordelen.



Ik vraag me af of dat ingeschapen is of aangeleerd. Als je vrouwen niet opleidt en thuis houdt en als man dat lekker in stand houdt moet je je afvragen waarom iets als vrouwentaak en iets als mannentaak is bestempeld. Omdat dat zo is geschapen of omdat de man zijn positie zo vaak uitbuit. Wat zegt God ook alweer direct na de zondeval tegen de vrouw? Naar uw man zal uw begeerte uitgaan en hij zal over u heersen. Hoezo ingeschapen? Het is eerder een vloek, een gevolg van de zonde, van het zelf god willen zijn. De Bijbel leert volgens mij ook nergens dat de vrouw voor de kinderen zorgt maar dat het een taak van beiden is. Goede zaak dus dat steeds meer mannen een dag minder werken en die dan aan hun gezin besteden. En dat ze doorgaans ook iets beter kunnen koken dan de mannen van vroeger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 23 apr 2018 21:47

Marnix schreef:Ik vraag me af of dat ingeschapen is of aangeleerd. (...) Wat zegt God ook alweer direct na de zondeval tegen de vrouw? Naar uw man zal uw begeerte uitgaan en hij zal over u heersen. Hoezo ingeschapen? Het is eerder een vloek, een gevolg van de zonde,

Ik doel op Genesis 2:18 Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 21:48

Marnix schreef:Als je vrouwen niet opleidt en thuis houdt en als man dat lekker in stand houdt moet je je afvragen waarom iets als vrouwentaak en iets als mannentaak is bestempeld.

Van de mannen die in 1920 geboren zijn waren ruim 10 procent hoog opgeleid. Als je het hoger beroepsonderwijs meetelt. Voor de mannen die in 1979 geboren zijn lag dat percentage op 33.
Als het gaat om vrouwen zijn die percentages respectievelijk 5 en 39%
Het geeft in elk geval aan dat driekwart eeuw geleden maar weinig mannen hoogopgeleid waren. Dus waarom dat vooroordeel over de macht van mannen die vrouwen niet wilden laten doorleren? In het verleden konden alleen de rijken hun kinderen laten doorleren. Uitzonderingen daargelaten.
Je veronderstelling dat de macht van mannen de oorzaak was is nergens op gebaseerd.

Post aangepast. Het gaat in de statistiek over geboortecohorten maar de booschap is inmiddels duidelijk
file:///C:/Users/Gebruiker/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/SCR_hfdst13.pdf
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 23 apr 2018 22:10

Origenes schreef:Leuk dat je als huistheoloog van refoweb af en toe eens om de hoek komt kijken maar waarom is het nodig om een discussie dood te slaan? Heb je er last van soms?

Ik ben geen huistheoloog van Refoweb. Bestrijd niet de drogbeelden die je zelf in leven roept.

Mijn hele punt is dat veranderingen in de kerk vaak gedreven worden door sociologische en maatschappelijke veranderingen en dat de theologie daar in onze tijd nog maar zeer weinig vat op heeft. Vergeet niet dat theologiseren niet langer het geliefde handwerk is van zo'n beetje elke kerkganger. Dat was vroeger anders. Toen werd je zeer theologisch opgevoed, via catechese, verenigingen, in de preek en in lange lange discussievaonden thuis of bij vrienden. Het hele leven stond in die verzuilde tijd in het licht van de theologische identiteit van die zuil. Je wist en hoorde alles tot in de kleinste nuance. Men kon zich verweren tegen elk argument, hoe onooglijk klein de zaak ook was. Minutieus werden de verschillen tussen binnen- en buitenverband of tussen synodaal en uitgetreden besproken. Iedereen was "theoloog".

Dat is allemaal weg. In principe zijn kerkgangers geen theologen meer. Misschien de predikanten nog wel, maar die laten de subtiele theologische finesses wijselijk weg uit de preek. Niemand die het snapt. Niemand die er op zit te wachten.

Dat is de Umwelt waarin praktische veranderingen zich voltrekken. Hoe pijnlijk dat ook is voor mensen die nog wel graag vanuit theologische precisie denken en spreken, toch is dit de realiteit.

Mijn bijdrage is niets anders dan de constatering van dit feit. Dat dit gevolgen gaat hebben voor zoiets als de kerkelijke positie voor de vrouw kan niet uitblijven.

Ik sla de discussie niet dood, maar ik zeg dat deze discussie, hoe levendig en interessant ook, niets zal veranderen aan wat er te gebeuren staat. Omdat die aanpassingen in de kerkelijke praktijk niet langer gebaseerd worden op deze discussies. Ze komen eerder voort uit een gevoelsmatige, meer praktische en pragmatische benadering bij de vraag hoe we dingen moeten organiseren en vormgeven. In feite zijn de methoden om dingen tegenwoordig op te lossen al veel 'vrouwelijker' geworden. Minder principieel, meer praktisch. Het is wel vaker voorgekomen dat het voortbestaan van kerken erg afhankelijk was van het aandeel vrouwen. Vaak werd het mannelijke primaat voor de geestelijkheid dan nog gehandhaafd.
Nu komt daar in onze tijd echter bij dat we ook de talenten voor pastoraat, leren en vieren bij vrouwen volop gaan erkennen. Daardoor ontstaat die hele dynamiek. In een krimpende kerk zou de openstelling van het ambt voor de vrouw wel eens bittere noodzaak kunnen worden. Want ook de gereformeerden, met hun mannenbroeders, verliezen leden.

Tenslotte, mij dunkt dat de last geheel en al ligt bij degenen die (nog) niet zien wat zovelen zien (waaronder veel vrouwen).
Vraag het hen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 23 apr 2018 22:30

Origenes schreef:Het heeft waarschijnlijk geen zin dat ik reageer; je hebt er toch geen boodschap aan. Misschien is het de moeite waard om de diverse drogredenen die je aanreikt te ontzenuwen. Je post getuigt van een gigantische minachting naar deelnemers toe met een andere mening dan die van theoloog gravo! Daar protesteer ik tegen!(...)

Je slaat geweldig door in je reactie. Dat kan alleen maar betekenen dat de pijlen raak zijn. Uiteraard is het pijnlijk als je geconfronteerd wordt met een realiteit die je verdriet. Maar de beste weg is toch om even zakelijk terug te lezen wat ik nu eigenlijk zeg. Ik constateer iets, op grond van mijn eigen waarneming en gevoel. Maar ik denk dat het een vrij terechte constatering is. Vandaar dat ik dat in een aparte post nog eens uitleg. En waarom zou secularisatie en modernisering op het kerkelijk erf eigenlijk pijnloos moeten verlopen? De echte pijn is natuurlijk, dat je weet dat je zelf ook mee zult veranderen met de stroom van de tijd. Of je kinderen. Of je kindskinderen.

Je andere opmerkingen zijn luchtfietserij.

Is het zo dat ik een "gigantische minachting naar deelnemers toe heb" wanneer ik meen dat een theologische discussie over de vrouw in het ambt de kern van de zaak finaal mist? Ik meen toch van niet. Ik bied een hele andere invalshoek. Dat kan toch verrijkend zijn?
En ik neem daarmee jouw persoonlijke opvattingen toch niet van je af? Of leeft die angst in je?
Merk op dat ik geen persoonlijk oordeel geef over de ontwikkeling. Ik beschouw alleen maar de achtergronden en de context daarvan. Als er betere verklaringen zijn dan hoor ik ze graag. Ik kan wel een stootje hebben.

De andere luchtfietserij is je verwijt dat ik drogredenen aanreik. Je komt er eigenlijk niet meer op terug. Dit verwijt blijft daarom zonder grond, laat staan dat de "drogredenen" worden ontzenuwd.

Nee, je toon spreekt duidelijker dan je inhoud.
Kennelijk ben je geschrokken van mijn visie en die schrik heeft je tot een te snelle reactie aangezet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 22:32

gravo schreef:Tenslotte, mij dunkt dat de last geheel en al ligt bij degenen die (nog) niet zien wat zovelen zien (waaronder veel vrouwen).
Vraag het hen.

Ik denk het wat anders:
de last ligt bij ons allen. Dus niet minder bij degenen die volgens jou al wel zouden zien en dat zijn er voor zover ik begrepen heb velen.
Er valt in dit opzicht heel veel te vragen en te denken maar er zijn op dit moment weinigen die definitieve antwoorden kunnen geven.
Die ik ook niet kan geven.
En voor zover ik je laatste post begrepen heb: jij ook niet.

gravo schreef:Kennelijk ben je geschrokken van mijn visie en die schrik heeft je tot een te snelle reactie aangezet.

Ik vond je reactie inmiddels tamelijk voorspelbaar. Nee, ik schrik niet meer zo snel hier op refoweb. Zelfs niet als gravo iets te vertellen heeft. Als ik tegen je op had gekeken als 'de theoloog van refoweb' dan had ik niet durven reageren. Dan had het schaamrood op mijn kaken gestaan. Maar zo zit ik dus niet in elkaar.
Laatst gewijzigd door Origenes op 23 apr 2018 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 23 apr 2018 22:44

Origenes schreef:Ik denk het wat anders:
de last ligt bij ons allen. Dus niet minder bij degenen die volgens jou al wel zouden zien en dat zijn er voor zover ik begrepen heb velen.
Er valt in dit opzicht heel veel te vragen en te denken maar er zijn op dit moment weinigen die definitieve antwoorden kunnen geven.
Die ik ook niet kan geven.
En voor zover ik je laatste post begrepen heb: jij ook niet.


Het laatste wat ik in dit soort discussies zou willen pretenderen is dat ik definitieve antwoorden kan geven.
Goede nacht en welterusten,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor coby6 » 23 apr 2018 22:49

Johan100 schreef:Dat is ingeschapen! Macht klinkt zo negatief trouwens. Vrouwen zorgden gewoon voor de kinderen.
Mannen voor de inkomsten. Naarmate men als bevolking meer van de Schepper afkeert, zie je uitwassen als vrouw met mannentaken en viceversa en homohuwelijken, etc. Dat zie je binnen bepaalde kerkgenootschappen waar vrouwen mogen preken, daar zegenen ze ook homohuwelijken in. Dat noem ik gewoon van God los. En God zal hier ook zeker over oordelen.

Hier in Nederland ja destijds. In andere landen moesten vrouwen ook werken, anders was er niks te bikken. Zelfs kinderen moesten meewerken.
De deugdelijke huisvrouw dreef handel.
Van God los als een vrouw preekt. Oh my.
Tijd om eens naar een vrouw te gaan luisteren. Geweldig is ze.
https://m.youtube.com/watch?list=PLlmrs ... ode=NORMAL

https://m.youtube.com/watch?list=PLlmrs ... ode=NORMAL

Goed topic! Hoor ik haar ook weer eens.

https://m.youtube.com/watch?list=PLlmrs ... ode=NORMAL
Oh deze is goed. Gaat ze naar Japan en ze herkent die gezichten niet, want ze lijken allemaal op elkaar. Vraagt ze de directeur van de Bijbelschool om af te sluiten met gebed, blijkt het een professor van een onchristelijke school te zijn. :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2018 06:09

Johan100 schreef:Ik doel op Genesis 2:18 Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem.


Een “hulp” klinkt alleen al snel als “een hulpje”. Iand die die de dingen doet waar je geen tijd voor hebt, geen zijn in hebt. En dat wordt niet bedoeld met “een hulp”. Je kan daar niet uit opmaken dat de vrouw maar voor de kinderen zorgt en het huishouden doet omdat de manndat niet kan en er geen tijd voor heeft omdat de man werkt. Dat wordt niet genoemd als scheppingsorde. Man en vrouw krijgen de opdracht leiding te geven op aarde en voor haar te zorgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bruno

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Bruno » 24 apr 2018 07:06

Je leest ook in Genesis dat God “kwaad” is omdat de mens van de vrucht at.
God “straft” hiervoor de vrouw. Maar Adam vereerde Eva daarvoor.

Ik heb lang geworsteld met die gedachte. Maar begrijp Gods standpunt daarin nu beter. De mens is niet in staat kennis groter dan zichzelf toe te passen. Kijk maar wat de mens onze aarde aandoet...
De mens wist toen niet waartoe het uiteindelijk zou leiden, nu hebben we daar een beter inzicht op.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor coby6 » 24 apr 2018 07:18

:mrgreen:
Johan100 schreef:Ik schil ook de aardappels, maar de Bijbel zegt heel duidelijk dat een vrouw zich in alle stilheid moet laten onderwijzen, ze mag niet leren in de Gemeente, dus waarom discussiëren over aardappelen? Ik hou liever onverkort vast aan de Schrift, dan dat ik me laat afleiden door afleidingsmanoeuvres.

Ja skip gewoon een handel teksten van vrouwelijke huiskerkleiders. Hoef je ook geen aardappels te schillen. Hoeft sowieso niet. Ze liggen voorgeschild bij de Appie.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 apr 2018 07:54

Johan100 schreef:Ik doel op Genesis 2:18 Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem.

Marnix schreef:Een “hulp” klinkt alleen al snel als “een hulpje”. Iand die die de dingen doet waar je geen tijd voor hebt, geen zijn in hebt. En dat wordt niet bedoeld met “een hulp”. Je kan daar niet uit opmaken dat de vrouw maar voor de kinderen zorgt en het huishouden doet omdat de manndat niet kan en er geen tijd voor heeft omdat de man werkt. Dat wordt niet genoemd als scheppingsorde. Man en vrouw krijgen de opdracht leiding te geven op aarde en voor haar te zorgen.

Ik ben er erg voor om de opvoeding samen te doen. Ook altijd mijn rol gespeeld al was ik overdag meestal niet thuis. Dan loop je als vader wel tegen bepaalde patronen aan waar je niets aan kan veranderen. Het heeft denk ik niet zoveel met scheppingsorde te maken in de sfeer van Gen. 2:18 zonder meer. Er zijn matriarchale culturen en er zijn patriarchale culturen. Onze cultuur is heel sterk matriarchaal bepaald. Daar kan je, als vader, bij de opvoeding zeer pijnlijk mee worden geconfronteerd. Buitengewoon irritant als kinderen urenlang kunnen jengelen dat mama moet komen, gelukkig niet altijd maar als het gebeurt dan helpt daar geen lieve vader aan. Wat je ook met ze probeert. Maar toch kan je als vader je punt maken. Ik neem als voorbeeld mijn oudste zoon. Trekt altijd al sterk op zijn moeder aan. Hij is nu veertig en nog steeds is dat het patroon. Toen hij acht jaar was zijn we samen, mijn zoontje en ik, een paar dagen wezen kamperen. Hij op zijn fiets en ik op mijn fiets, bepakt en bezakt heel stoer gingen we samen op reis. We hebben die dag ruim twintig kilometer gefietst. De laatste kilometers heb ik mijn zoontje moeten duwen. Het huilen stond hem nader dan het lachen maar toen konden we de camping op en samen leuke dingen gedaan. Het bijzondere is dat hij het zich nog kan herinneren als de dag van gisteren als een heel positieve ervaring. Ik heb er spijt van dat ik niet hetzelfde heb gedaan met mijn andere zoons.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2018 08:39

Origenes schreef:Ik denk het wat anders:
de last ligt bij ons allen. Dus niet minder bij degenen die volgens jou al wel zouden zien en dat zijn er voor zover ik begrepen heb velen.
Er valt in dit opzicht heel veel te vragen en te denken maar er zijn op dit moment weinigen die definitieve antwoorden kunnen geven.
Die ik ook niet kan geven.
Hoewel ik graag een potje mag theologiseren heb ik als het er op aan komt geen teologische bewijzen of argumenten nodig om te weten wat ik geloof en waar ik voor sta en ga. Dat vind ik gewoon in mezelf, in mijn eigen hart.
En nee, ik geloof niet dat een vrouw onder de man staat. Niet in het huwelijk, niet in de kerk of waar dan ook.
Behalve in een werkgever/werknemer relatie, of in de politiek ofzo, maar dat geldt dan evengoed voor een vrouw.
Ik zie de Bijbel ook niet als een statisch boek wat 'af' is. Ik zie dat God door middel van mensen bezig om alles naar een hoger plan te trekken.
En dat stopt niet bij Openbaringen waar toen echt nog wel een mannencultuur heerste. (wat in andere delen van de wereld nog steeds zo is)
Dus als ik dingen in de Bijbel tegenkom waar we nu bovenuit gegroeid zijn dan doe ik daar verder niets mee.
We stenigen geen mensen meer, we zijn tegen slavernij, tegen het uitroeien van volken, tegen vrouwenonderdrukking ... en nog wel een paar dingen.
Als ik vrouwonvriendelijks lees in de Bijbel, dan probeer ik eerst te kijken of er wel werkelijk staat wat er staat, en ook hoe het bedoelt was.
En dat kan een theologische discussie opleveren, maar in principe is de uitkomst voor mij niet belangrijk want wat ik geloof staat toch al vast.
Dan maar een Bijbelshopper. Maar eigenlijk verschil ik uiteindelijk toch niet zo veel met hen die dergelijke zaken alleen maar met een voor-waar-houden-geloof geloven/aannemen. Zulk soort geloof is, in tegenstelling met een hartelijk geloof, niks meer dan een dood geloof.
Dat zie je dan ook gewoon. Er wordt braaf beaamd dat de man het hoofd is, maar in de praktijk wordt er (tenzij je een tirannieke man hebt) nauwelijks wat mee gedaan. Behalve misschien wat uiterlijke regels opvolgen zoals geen vrouwen in het ambt en op de preekstoel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten