Voor wie stierf de Heere Jezus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 21 apr 2018 07:33

Veendam schreef:Nimmer spreek ik teksten tegen. Wat ik doe is de tekst lezen zoals het er staat, en niet lezen vanuit de vooraanname dat een leerstuk waar is.

Jawel, je spreekt continu teksten tegen. Want als er staat 'niemand kan komen tenzij de Vader hem trekt', dan betekent dat gewoon zoals het er staat.
Maar jij geeft er je eigen betekenis en draai aan. Niemand kan uit zichzelf komen. Dat staat er. Waarom erger je je daaraan?
In Efeze staat: En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.
Éfeze 2: 1.


Johannes 5:21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en levend maakt, alzo maakt ook de Zoon levend die Hij wil.
25: Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven.

Was jij ook geestelijk dood voordat je tot geloof kwam?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 21 apr 2018 07:49

De leer van de uitverkiezing is een van de meest verdelingbrengende onderdelen van de hele geloofsleer en door de eeuwen heen zijn daar veel verschillende kampen over ontstaan. Soms wordt de leer zo extreem voorgesteld dat het is alsof wie uitverkoren is, zeker behouden zal worden, ONGEACHT ZIJN OF HAAR RESPONS op het Evangelie en MANIER VAN LEVEN, maar dat wie uitverkoren is om verloren te gaan ook zeker het eeuwige verderf zal treffen, ONGEACHT ZIJN OF HAAR EVENTUELE POGINGEN OM DOOR GELOOF IN CHRISTUS tot God te komen.

Deze extreme versie is gebaseerd op de zogenaamde onvoorwaardelijke uitverkiezing, dat wil zeggen gekozen volledig onafhankelijk van eventuele bekering en geloof, en de beperkte verzoening, dat is dat Christus niet stierf voor alle mensen maar alleen voor wie Hij heeft uitverkoren.

Men gaat er dan van uit dat de ALGEMENE OPROEP van God aan alle mensen om tot Christus te komen NIET EEN OPRECHTE OPROEP IS, en dat Hij ALLEEN DIE HIJ EFFECTIEF ROEPT (met de bedoeling hen te behouden) die Hij van te voren heeft uitverkoren om behouden te worden.

Als we de Schrift lezen dan zien we dat Jezus voor de hele mensheid is gestorven en dat Hij uitnodigd ALLEN DIE VERMOEID EN BELAST ZIJN en dat Hij er geen behagen in heeft als er ook maar 1 zondaar verloren zou gaan.

Verkiezing is een soevereine handeling van God omdat Hij God is en dus niet iemand anders om zijn raad of opvatting hoeft te vragen.
Alle mensen hebben in Adam gezondigd, maar ook in zichzelf gezondigd en zijn dus schuldig ten opzichte van God dus is God ook niet in welk opzicht dan ook verschuldigd of verplicht om wie dan ook te verlossen.
Juist ook om deze reden is de verkiezing ook een genadig handelen van God. Elke aanbod van nieuw leven is dus per definitie GENADE.

De verkiezing vind plaats IN CHRISTUS, OMDAT HIJ ALLEEN VOORZIET IN DE RECHTVAARDIGHEID die de mens nodig heeft.
God kon de mens niet als mens alleen uitverkiezen, dus verkoos Hij hem IN CHRISTUS.

Vaak worden voorkennis en voorbestemming door elkaar gehaald en daardoor krijg je problemen.
Jezus Christus is voorbestemd om het Middel te zijn om de mens terug in relatie te brengen met God.
Alleen Hij is daartoe dus voorbestemd.

Op grond van Gods voorkennis zag God de mens al IN CHRISTUS toen Hij de keuze maakte om Jezus hiertoe voor te bestemmen.
Zij die in Christus zijn, waren zondaars die zijn gaan geloven in het reinigende bloed van Jezus, waardoor ze met Hem verenigd zijn tot leden van Zijn Lichaam. Dit geloof zelf houdt geen enkele verdienste in omdat de mens niet verlost wordt OMDAT hij gelooft maar DOOR TE GELOVEN.
God zag de gelovigen van de voren IN CHRISTUS toen Hij hen koos. Hoe kwamen ze daar ? Doordat God hen aanwees en daar plaatste op grond van het aanwijzen van de afzonderlijke mensen ? Nee, ze kwamen daar door geloof in Zijn Geliefde Zoon. Toen Hij hen koos bepaalde Hij niet wie daar zouden zijn, maar zag Hij hen alleen maar daar, IN CHRISTUS.

Een mens is niet op weg naar het eeuwige onheil omdat hij niet uitverkoren zou zijn, maar omdat hij een zondaar is en Jezus Christus niet heeft aanvaard. Ieder mens is vrij om Christus als persoonlijke Verlosser te aanvaaarden, wanneer hij of zij dat ook maar wil. Dat is een logisch gevolg van het feit dat God ook een ieder roept en daarmee heeft God de mogelijkheid geopend om ook vrij Christus te kunnen aanvaarden.
De mens wordt niet alleen uitgenodigd maar ook meerdere malen dringend aangespoord Christus heeft dus alles al voor de zondaar gereed gemaakt om tot God te komen.

Wat is er dus nodig om IN CHRISTUS TE KOMEN ??
Niet de uitverkiezing van jou zelf als persoon op zichzelf, maar bekering en geloof.
Dat is iets wat jij zelf moet doen, en dan heb je geen excuus omdat God die mogelijkheid voor ieder mens heeft opengesteld.
Door deze stappen te doen van bekering en geloof is het dus zo dat de zondaar daar door de verlossing ook zelf persoonlijk kan ervaren.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 21 apr 2018 07:54

Johan100 schreef:
Was jij ook geestelijk dood voordat je tot geloof kwam?


Ieder mens is geestelijk dood, totdat deze wederomgeboren wordt, pas dan is er Leven.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 21 apr 2018 07:59

Veendam schreef:


Wat is er dus nodig om IN CHRISTUS TE KOMEN ??
Niet de uitverkiezing van jou zelf als persoon op zichzelf, maar bekering en geloof.

Daar ben ik het helemaal mee eens!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2018 14:19

Johan100 schreef:Jij blijft wel godsdienstig, ondanks dat deze woorden je tegen de borst stuiten, maar je creëert je eigen beeld van Jezus. Het is niet de Jezus die in de Bijbel staat. De Jezus die zei 'Niemand kan komen, tenzij het hem van de Vader gegeven is'.
Overduidelijk bewijs van uitverkiezing. Maar jij geeft overal je eigen draai aan, omdat je gruwt van uitverkiezing.
Jij hebt evengoed je eigen 'rofo' -beeld van Jezus, met teksten die je op een refo-manier uitlegt.
De bril die je ophebt (refo, evo, katho ...zeg het maar) bepaald hoe je hoe je de dingen ziet en leest. (daarom zei ik dat de Bijbel multi interpretabel is)
Ik zie geen enkele reden om de ene 'bril' superieur te stellen boven de andere.
En als jij vindt van wel dan moet je met meer aankomen dan je eigen interpratie boven die van een ander te stellen.
Want meer dan dat doe je niet, en dan klim je op Gods stoel en veroordeeld iedereen die het anders ziet als jij. (pure hoogmoed)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2018 15:09

Moet je voorstellen dat (waargebeurt) een meisje van 4 jaar als betalingsmiddel door haar vader aan een mensenhandelaar is verkocht.
Kort daarna wordt ze elke dag meerdere keren verkracht, oplopend tot 20-25 x per dag. Ze wordt jarenlang vastgehouden in een stinkend krot, zonder dat ze het daglicht ziet.
En als ze niet lief lacht naar haar verkrachters krijgt ze een aframmeling als straf.
1x keer is ze ontsnapt, maar door de corrupte politie savonds weer netjes 'thuisbracht' bij haar 'eigenaar'.
Als het arme kind uiteindelijk sterft door uitbuiting dan komt ze, volgens de erfzonde en uitverkiezings-leraars door eigen schuld in de hel terecht (tenzij ze het geluk heeft dat ze tiende schaap -zoals Johan het uitdrukt- was)
Eigen schuld, want ja, duizenden jaren geleden waren er 2 mensen die een fout hadden gemaakt, en daardoor was het kind (wat er ook niet om gevraagd had om geboren te worden) bij voorbaat al verwerpelijk. (Ik vraag mij toch af waarom God mensen maakt die Hij toch niet wil hebben)
Geen geloof van God gekregen, tegen wil en dank op de wereld gezet, een onvoostelbaar ellendig leven gehad, en tenslotte als verdiende straf een eindeloze eeuwigheid in de hel om gefolterd te worden.
Heb je hier vragen bij, dan ben je harstikke fout want: ''wie ben jij o mens die tegen God antwoord.''
(uhhmm, nou eigenlijk zijn wij degene om wie het gaat, wij gaan de pijn, eenzaamheid, angst en verlatenheid tot in alle eeuwigheid voelen)
Geef mij Abraham dan maar, die vrijmoedig met God in discussie ging: zou de rechter van de hele aarde geen recht doen, en de onschuldige samen met de schuldige verdelgen?
Resultaat? Sodom en Gomorra werden wel omgekeerd, maar niet 1 rechtvaardige ging verloren.Niks geen verwijt van ''wie ben jij o mens ...'' Hij kreeg gewoon gelijk van God.

En mij maakt niemand wijs dat ie vindt dat ie een eeuwige straf verdiend, alleen omdat ie bestaat.
En wat er zo troostvol is aan de uitverkiezing is, is me ook geheel en al onduidelijk. Iets van ''ik lekker wel en jij niet?"
Wat heb je MEER dan een ander die ook in Jezus gelooft maar niet in de uitverkiezing?
kHeb wel eens een liedje gelezen hier m.b.t. dit onderwerp ''die Gij geen genade gunt''
kSnap werkelijk waar niet hoe iemand dit uit de strot kan krijgen.

Edit, even wat fouten eruit gehaald. Ik zat gisteren buiten in de zon te knooien op mijn tablet, ik kon het slecht zien.
Laatst gewijzigd door naamloos op 22 apr 2018 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Veendam » 21 apr 2018 18:40

Johan100 schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens!


Je noemt nu twee maal een regeltje waar je het mee eens bent maar de rest van mijn volledige uiteenzetting reageer je helemaal niet op.
Dit terwijl ik hetzo overzichtelijk voor je neergezet hebt in 1 gedeelte.
Ik hoop dat je nog op de rest gaat reageren en tevens een totaal mening geeft over het geheel.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2018 08:46

naamloos schreef:Jij hebt evengoed je eigen 'refo' -beeld van Jezus, met teksten die je op een refo-manier uitlegt.
De bril die je ophebt (refo, evo, katho ...zeg het maar) bepaald hoe je hoe je de dingen ziet en leest. (daarom zei ik dat de Bijbel multi interpretabel is)
Ik zie geen enkele reden om de ene 'bril' superieur te stellen boven de andere.
En als jij vindt van wel dan moet je met meer aankomen dan je eigen interpratie boven die van een ander te stellen.
Want meer dan dat doe je niet, en dan klim je op Gods stoel en veroordeeld iedereen die het anders ziet als jij. (pure hoogmoed)

Nee hoor, ik heb geen 'refo'beeld van Jezus. Dat heb je verkeerd. Ik kijk over kerkmuren heen, evangelische vind ik ook standpunten hebben waar ik mee kan leven. Ik tracht alles op de Bijbel te baseren.

Bij ’t openslaan van ’t Boek der Boeken,
Gedenk, o christen, dag aan dag,
Dat wie dat Woord wil onderzoeken,
Geen eigen licht vertrouwen mag.
Geen mensenwijsheid zou hier baten,
Geen vlijtige arbeid hier volstaan;
Alle eigenwijsheid dient verlaten;
Een ander oog moet opengaan.
Vóórdat ge u dan begeeft tot lezen,
Val, christen, val uw God te voet!
En dat een heilig, heilzaam vrezen
Zich meester maak’ van uw gemoed!
Vraag, eer gij verder gaat, een zegen;
Vraag ogen, oren en een hart!
En – Jezus Zelf kome u tegen
In dit Zijn Woord, bij vreugd en smart.

Isaak Da Costa (1798-1860)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voor wie stierf de Heere Jezus

Berichtdoor elbert » 23 apr 2018 07:14

Op verzoek van de topicopener gaat dit topic (tijdelijk?) dicht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten