de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 30 nov 2017 20:33

Zekers en God gaat en spreekt verder door mannen en vrouwen door Hem geroepen......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 20 apr 2018 21:25

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 21 apr 2018 08:12

MoesTuin schreef:Zekers en God gaat en spreekt verder door mannen en vrouwen door Hem geroepen......

Het kan nooit zo zijn dat God een vrouw de kansel oproept, dan zou Hij tegen Zijn eigen Woord ingaan.
Dat de vrouw niet mag leren in de Gemeente staat duidelijk in Gods Woord.
Dat mensen Zijn Woord opeens anders gaan interpreteren doet daar niets aan af.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 21 apr 2018 09:51

Johan100 schreef:Het kan nooit zo zijn dat God een vrouw de kansel oproept, dan zou Hij tegen Zijn eigen Woord ingaan.
Dat de vrouw niet mag leren in de Gemeente staat duidelijk in Gods Woord.
Dat mensen Zijn Woord opeens anders gaan interpreteren doet daar niets aan af.

In de bijbel worden naast profeten ook profetessen genoemd. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Ook Paulus schrijft over vrouwen die profeteren in de gemeente (1 Kor. 11:5,6). Hij verbiedt dat niet.

Er bestaat overigens wel verschil tussen profeteren en onderwijzen. In 1 Tim 2:11-12 wordt het geven van onderricht en het uitoefenen van gezag in één adem genoemd. Maar de bijbel kent geen absoluut spreekverbod voor vrouwen in de gemeente.
De protestantse ambtsleer kent geen profeten naast gewone ouderlingen of ouderlingen met een lerende functie (predikanten) of je zou kunnen zeggen dat in het protestantisme het profeteren gelijk geschakeld wordt met verkondiging van het Woord. Wat dan weer niet strookt met de richtlijnen in de brieven van Paulus.

Het is dus nog niet zo eenvoudig als je veronderstelt met de zinsnede dat God nooit een vrouw de kansel zou oproepen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2018 10:04

Origenes schreef:Het is dus nog niet zo eenvoudig als je veronderstelt met de zinsnede dat God nooit een vrouw de kansel zou oproepen.

Het is bijna 6.000 jaar nooit gebeurd en zou het dan nu opeens veranderd zijn?
Wel opmerkelijk dat het hand in hand gegaan is met de wereldse emancipatiegolf.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 21 apr 2018 10:34

De eerste vrouwelijke predikant was Anne Zernike. Zij werd in 1911 de eerste vrouwelijke predikant. Toen was er nog niet echt sprake van emancipatie.. ;-)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 21 apr 2018 10:37

Chaya schreef:Het is bijna 6.000 jaar nooit gebeurd en zou het dan nu opeens veranderd zijn?

Ik heb in het bovenstaande aangetoond dat de bijbel geen absoluut spreekverbod voor vrouwen kent. Paulus schrijft over profeterende vrouwen in de gemeente terwijl hij dat niet verbiedt.

Chaya schreef:Wel opmerkelijk dat het hand in hand gegaan is met de wereldse emancipatiegolf.

De discussie in de kerken over vrouwen en het ambt staat inderdaad niet los van het feminisme. Ik ken die discussie van dichtbij. De argumenten die ik daarbij ben tegengekomen zijn inderdaad meer werelds dan bijbels van aard.
Dat neemt niet weg dat er vraagtekens te zetten zijn bij een absoluut spreekverbod voor vrouwen in de gemeente.

Tijdens het grootste deel van de kerkgeschiedenis stond er een paus aan het hoofd van de Westerse katholieke kerk. Pas de laatse 500 jaar is er een stroming, het protestantisme, dat het pausschap niet erkent. Als de tijdsduur een maatstaf is zou je dus kunnen veronderstellen dat de Reformatie ook een langdurige traditie "zomaar" opzij zette? De hele ambtsleer van de Reformatie wijkt sterk af van die van de tot dan toe geldende hiërarchische traditie.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2018 12:16

Origenes schreef:Ik heb in het bovenstaande aangetoond dat de bijbel geen absoluut spreekverbod voor vrouwen kent. Paulus schrijft over profeterende vrouwen in de gemeente terwijl hij dat niet verbiedt.

Profeteren is iets anders dan preken, voorgaan, tijdens een kerkdienst.
Je zult in de Bijbel nergens kunnen terugvinden dat er vrouwelijke priesters waren in de tempels.
Origenes schreef:De discussie in de kerken over vrouwen en het ambt staat inderdaad niet los van het feminisme. Ik ken die discussie van dichtbij. De argumenten die ik daarbij ben tegengekomen zijn inderdaad meer werelds dan bijbels van aard.

Daarom. Dan is het toch een onbjbels besluit om te stellen dat ze van Godswege geroepen zouden zijn?
Dat kan niet. God stelde de regels in en gaat deze vervolgens anno 1900 niet opeens veranderen, omdat de wereld een cultuurverandering heeft ondergaan.
Origenes schreef:Dat neemt niet weg dat er vraagtekens te zetten zijn bij een absoluut spreekverbod voor vrouwen in de gemeente.

Een Spreekverbod is iets anders dan een Preekverbod. Scheelt 1 letter, maar is cruciaal
!
Race406 schreef:De eerste vrouwelijke predikant was Anne Zernike. Zij werd in 1911 de eerste vrouwelijke predikant. Toen was er nog niet echt sprake van emancipatie.

Ja, en?
Zij kwam uit een bijzonder gezin, de kinderen kregen een vrije en in religieus opzicht vrijzinnige opvoeding.
Tijdens haar huwelijk verdween die theologische bevlogenheid, zij kreeg meer belangsteling voor de kunst.
Overduidelijk is dan dat zij nooit van Godswege een roeping heeft gehad.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 21 apr 2018 12:37

Het lijkt wel of hier op Refo-web alsmaar een vrouw (Chaya is haar naam) aan het preken is terwijl ze er zelf tegen is. :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2018 12:50

benefietdiner schreef:Het lijkt wel of hier op Refo-web alsmaar een vrouw (Chaya is haar naam) aan het preken is terwijl ze er zelf tegen is. :mrgreen:

Ik kan wel zien dat je nooit meer in de kerk komt.
Je weet het verschil niet tussen preken en discussiëren.
De meeste andere vrouwen zijn intussen weggejaagd.
Jij ook een fijne dag hoor. En neem ff een rennie tegen het zuur.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor mona » 21 apr 2018 13:13

Origenes schreef:De discussie in de kerken over vrouwen en het ambt staat inderdaad niet los van het feminisme. Ik ken die discussie van dichtbij. De argumenten die ik daarbij ben tegengekomen zijn inderdaad meer werelds dan bijbels van aard.
Dat neemt niet weg dat er vraagtekens te zetten zijn bij een absoluut spreekverbod voor vrouwen in de gemeente.


Er staan genoeg vrouwen achter de microfoon (of dat nu op de kansel is, of op een podium, of vooraan in de kerk).
Zij spreken en onderwijzen op vrouwendagen, bondsdagen, conferenties, lezingen, noem maar op.
wat dat betreft hoeven vrouwen zich in dat opzicht werkelijk niet (meer) achtergesteld te voelen, zij krijgen hierin volop de ruimte.
Dit is echter wel wat anders dan herder, leider, opziener van een gemeente zijn.
Zoals Paulus het zegt in 1 Korinthe 14 vers 34, is het spreken in de samenkomsten van de gemeente, voorbehouden aan de man.
Dit heeft alles te maken met de scheppingsorde die er is, en de plaats van de man en vrouw daarin, en hoe zich dat verhoud ten opzichte van God.
Ik heb geen behoefte om dat te veranderen, ook niet in onze huidige feministische cultuur.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 14:36

Johan100 schreef:Het kan nooit zo zijn dat God een vrouw de kansel oproept, dan zou Hij tegen Zijn eigen Woord ingaan.
Dat de vrouw niet mag leren in de Gemeente staat duidelijk in Gods Woord.
Dat mensen Zijn Woord opeens anders gaan interpreteren doet daar niets aan af.



Als God je roept (ook als vrouw zijnde) wie ben jij om hier nee tegen te zeggen? (dat kan een weg zijn van intensief gebed, vragen en twijfels, maar als de Heere God dit je zo duidelijk laat inzien.....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 21 apr 2018 14:49

mona schreef:Er staan genoeg vrouwen achter de microfoon (of dat nu op de kansel is, of op een podium, of vooraan in de kerk).
Zij spreken en onderwijzen op vrouwendagen, bondsdagen, conferenties, lezingen, noem maar op.
wat dat betreft hoeven vrouwen zich in dat opzicht werkelijk niet (meer) achtergesteld te voelen, zij krijgen hierin volop de ruimte.
Dit is echter wel wat anders dan herder, leider, opziener van een gemeente zijn.
Zoals Paulus het zegt in 1 Korinthe 14 vers 34, is het spreken in de samenkomsten van de gemeente, voorbehouden aan de man.
Dit heeft alles te maken met de scheppingsorde die er is, en de plaats van de man en vrouw daarin, en hoe zich dat verhoud ten opzichte van God.
Ik heb geen behoefte om dat te veranderen, ook niet in onze huidige feministische cultuur.


Inderdaad dit laat zien hoe het Woord het aangeeft. Dat is wat anders dan wat de mens uit de 21e eeuw wil.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2018 14:50

Speedy schreef:Inderdaad dit laat zien hoe het Woord het aangeeft. Dat is wat anders dan wat de mens uit de 21e eeuw wil.

hoe weet een man dan zeker dat God hem roept?
Zou dat voor vrouwen anders zijn?
Probeer God niet te vangen in de regels waar wij aan gebonden zijn (ongeacht waar die regels vandaan komen)!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 21 apr 2018 14:55

MoesTuin schreef:hoe weet een man dan zeker dat God hem roept?
Zou dat voor vrouwen anders zijn?
Probeer God niet te vangen in de regels waar wij aan gebonden zijn (ongeacht waar die regels vandaan komen)!

Lees de posting van Mona. Lees de postings die eerder zijn aangegeven mbt de Schriftuitleg. En Mona en anderen en ik spreken het Woord van de Heere na. Het zijn Zijn Woorden. Dat jij het loskoppelt en aan gevoel koppelt laat zien hoe de postmoderne mens de Schrift naar zijn hand zet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten