Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2018 12:54

In evangelische gemeenten wordt te weinig gezongen over lijden, pijn en verdriet. Dat concludeerde hbo-theoloog Marc Volgers (41) deze week op basis van een onderzoek naar de evangelische liedcultuur.

Volgers denkt dat „een betere balans in thematiek” nodig is. Evangelische gemeenten lijken vooral gebruik te maken van het aanbod van liederen van onder meer Opwekking. Daardoor zouden lofprijzings- en aanbiddingsliederen een prominente plek in de diensten krijgen. „Oudere evangelische liederen van Johannes de Heer en Glorieklokken worden nog wel gezongen, maar veel minder”, stelt Volgers. Ook psalmen komen volgens hem „relatief weinig” aan bod.

De enqueteur startte zijn onderzoek n.a.v. eigen ervaringen. „Je hoeft je verdriet niet te overschreeuwen met vrolijke liedjes. Ik weigerde te liegen tegen mijn gevoel”,
GEHELE ARTIKEL

Het is wel herkenbaar. Mernsen die van een "zware" kerk overgingen naar een evangelische gemeente, hadden na een paar jaar toch wel meer moeite gekregen met de oppervlakkigheid.
Dat zie je in het topic "huppelen van zielevreugd" ook.
Een mens leeft niet altijd op de toppen, juist de dalen maken de toppen zo waardevol!

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 14 apr 2018 14:40

Wat heb je eraan om erover te zingen? Dan wordt het toch een klaagzang? Er zijn wel liederen over het lijden van Jezus. Trouwens in m'n tweede kerk hadden we altijd dat lied: Heer ik kom tot U zondig en onrein. Wat een vreselijk lied was dat. En nog een van zwarte dagen of zo. Dan veranderde ik zelf de tekst. Ik weigerde dat mee te zingen oh ja in voor of tegenspoed Uw liefde doet mij zingen. Dan zong ik altijd in voor of voorspoed in het kader van het positief belijden. Dat was wat over the top geef ik toe. Overigens kwam dat door m'n gereformeerde moeder met gereformeerde familie. Die hielden niet van geklaag. Haar moeder zei altijd: Loop niet zo te Jeremiajen.
Wat ik altijd raar vindt is die moderne muziek over hoe je je voelt en allemaal over ik dit, ik dat. Zingen is om God te prijzen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2018 15:29

Chaya schreef:In evangelische gemeenten wordt te weinig gezongen over lijden, pijn en verdriet. Dat concludeerde hbo-theoloog Marc Volgers (41) deze week op basis van een onderzoek naar de evangelische liedcultuur.

Volgers denkt dat „een betere balans in thematiek” nodig is. Evangelische gemeenten lijken vooral gebruik te maken van het aanbod van liederen van onder meer Opwekking. Daardoor zouden lofprijzings- en aanbiddingsliederen een prominente plek in de diensten krijgen. „Oudere evangelische liederen van Johannes de Heer en Glorieklokken worden nog wel gezongen, maar veel minder”, stelt Volgers. Ook psalmen komen volgens hem „relatief weinig” aan bod.

De enqueteur startte zijn onderzoek n.a.v. eigen ervaringen. „Je hoeft je verdriet niet te overschreeuwen met vrolijke liedjes. Ik weigerde te liegen tegen mijn gevoel”,
GEHELE ARTIKEL

Het is wel herkenbaar. Mernsen die van een "zware" kerk overgingen naar een evangelische gemeente, hadden na een paar jaar toch wel meer moeite gekregen met de oppervlakkigheid.
Dat zie je in het topic "huppelen van zielevreugd" ook.
Een mens leeft niet altijd op de toppen, juist de dalen maken de toppen zo waardevol!

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Appart dat ''zware'' tussen haakjes staat en oppervlakkig niet. Daarmee is de toon drirect al gezet!
Ik zou trouwens ook niet weten waarom vreugde en blijdschap een oppervlakkige of mindere emotie zou zijn als verdriet.

Verder vind ik het wel een goed idee van David om zijn eigen ziel op te wekken wanneer die bedroefd was: Wat ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij. Vestig je hoop op God, eens zal ik hem weer loven, mijn God die mij ziet en redt. Mijn ziel is bedroefd, daarom denk ik aan u,

Zend Uw licht en Uw waarheid; laten die mij leiden, mij brengen tot Uw ​heilige​ berg en tot Uw woningen, zodat ik kan gaan naar Gods ​altaar, naar God, mijn blijdschap, mijn vreugde; en ik U met de ​harp​ kan loven, o God, mijn God! Wat buigt u zich neer, mijn ziel, en wat bent u onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem weer loven;

kBen trouwens benieuwd wat die mijnheer doet als hij zich blij voelt en de voorganger geeft een klaagzang op.
Zou hij dan ook weigeren om tegen zijn gevoel in te gaan zingen! :-k
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Origenes » 14 apr 2018 20:53

naamloos schreef:kBen trouwens benieuwd wat die mijnheer doet als hij zich blij voelt en de voorganger geeft een klaagzang op.
Zou hij dan ook weigeren om tegen zijn gevoel in te gaan zingen! :-k

Eénzijdigheid in de liedcultuur bij evangelischen sluit natuurlijk niet uit dat er binnen de gevestigde kerken ook eenzijdigheden bestaan. Dergelijke eenzijdigheid bestaat inderdaad.
De toppers zijn op twee handen te tellen zo dat het niet zelden voorkomt dat dezelde dierbare psalm zowel tijdens de ochend- als de avonddienst gezongen wordt.
Veel predikanten hanteren een uiterst dunne preekbijbel en aangezien het ook de predikanten zijn die de psalmen en liederen uitzoeken is een dunne gemeentezangbundel geen vreemd verschijnsel binnen de kerken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2018 19:37

coby6 schreef:Wat heb je eraan om erover te zingen? Dan wordt het toch een klaagzang? Er zijn wel liederen over het lijden van Jezus. Trouwens in m'n tweede kerk hadden we altijd dat lied: Heer ik kom tot U zondig en onrein. Wat een vreselijk lied was dat. En nog een van zwarte dagen of zo. Dan veranderde ik zelf de tekst. Ik weigerde dat mee te zingen oh ja in voor of tegenspoed Uw liefde doet mij zingen. Dan zong ik altijd in voor of voorspoed in het kader van het positief belijden. Dat was wat over the top geef ik toe. Overigens kwam dat door m'n gereformeerde moeder met gereformeerde familie. Die hielden niet van geklaag. Haar moeder zei altijd: Loop niet zo te Jeremiajen.
Wat ik altijd raar vindt is die moderne muziek over hoe je je voelt en allemaal over ik dit, ik dat. Zingen is om God te prijzen.


Ik ben het niet met je eens. Als je naar de Psalmen kijkt zie je dat daar ruimte is om te klagen en om je verdriet en pijn bij God te brengen. Zingen is net als bidden, communiceren met God. Je mag je dankbaarheid en aanbidding en blijdschap bij Hem brengen, maar ook je moeiten en je verdriet. En dat doe je niet zonder hoop en verwachting, net als in de Psalmen mag die dan ook klinken. Maar het hoeft niet allemaal blijheid en dankbaarheid te zijn, als gelovige heb je ook je moeiten en je zorgen en die mag je bij Hem brengen want Hij hoort. Denk aan het klein Hallel wat bij het Pascha werd gezongen en dus ook bij het eerste avondmaal. Psalm 116 bijvoorbeeld. ik zing graag opwekking hoor, maar ben blij dat daarnaast ook ruimte is voor Psalmen, gewoon maar ook van The Psalm Project, Psalmen voor nu etc en voor andere liederen waarin we ook onze moeiten bij God mogen brengen want soms leef je niet op de toppen van je geloof, soms is het donker of vraag je je af waar God is en wanneer Hij antwoordt, soms is er verdriet omdat er iets ergs is gebeurt. Gelukkig mag daar ook ruimte voor zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2018 20:13

Marnix schreef:Ik ben het niet met je eens. Als je naar de Psalmen kijkt zie je dat daar ruimte is om te klagen en om je verdriet en pijn bij God te brengen. Zingen is net als bidden, communiceren met God. Je mag je dankbaarheid en aanbidding en blijdschap bij Hem brengen, maar ook je moeiten en je verdriet. En dat doe je niet zonder hoop en verwachting, net als in de Psalmen mag die dan ook klinken. Maar het hoeft niet allemaal blijheid en dankbaarheid te zijn, als gelovige heb je ook je moeiten en je zorgen en die mag je bij Hem brengen want Hij hoort. Denk aan het klein Hallel wat bij het Pascha werd gezongen en dus ook bij het eerste avondmaal. Psalm 116 bijvoorbeeld. ik zing graag opwekking hoor, maar ben blij dat daarnaast ook ruimte is voor Psalmen, gewoon maar ook van The Psalm Project, Psalmen voor nu etc en voor andere liederen waarin we ook onze moeiten bij God mogen brengen want soms leef je niet op de toppen van je geloof, soms is het donker of vraag je je af waar God is en wanneer Hij antwoordt, soms is er verdriet omdat er iets ergs is gebeurt. Gelukkig mag daar ook ruimte voor zijn.

Ja. Die Psalmen zijn wel goed, maar dat zou ik dan eerder bidden. Het kan wel. Apart. Ik ken er een, dat lied van aan Babels stromen. Hoe komt er ooit op vreemde grond een Sionslied uit onze mond?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor MoesTuin » 17 apr 2018 12:04

Zingt de Heere een nieuw lied ( staat ook in de psalmen)
Afwisseling.
Ik hou van de psalmen gezangen johannes de heer opwekking.
Een goeie mix zou ik zeggen.
Voor elke emotie kan je terrecht.
Tot eer en dank voor de Heer.

Zo zijn we allen onderweg
Prachtig om ook in het lied en verdriet te zingen om zo de troost en blijdschap in en van de Heer te ontvangen.
Als je dat kent en ervaren hebt.
Dan snap je me wel.
Iets wat ik iedereen toewens in de pijn zorgen moeiten en verdriet van alle dag in het leven.
En al zingend en biddend de blijdschap en de troost en vreugde van de Heer die je terug krijgt....telkens weer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Nina » 17 apr 2018 18:38

Chaya schreef:In evangelische gemeenten wordt te weinig gezongen over lijden, pijn en verdriet. Dat concludeerde hbo-theoloog Marc Volgers (41) deze week op basis van een onderzoek naar de evangelische liedcultuur.

Volgers denkt dat „een betere balans in thematiek” nodig is. Evangelische gemeenten lijken vooral gebruik te maken van het aanbod van liederen van onder meer Opwekking. Daardoor zouden lofprijzings- en aanbiddingsliederen een prominente plek in de diensten krijgen. „Oudere evangelische liederen van Johannes de Heer en Glorieklokken worden nog wel gezongen, maar veel minder”, stelt Volgers. Ook psalmen komen volgens hem „relatief weinig” aan bod.

De enqueteur startte zijn onderzoek n.a.v. eigen ervaringen. „Je hoeft je verdriet niet te overschreeuwen met vrolijke liedjes. Ik weigerde te liegen tegen mijn gevoel”,
GEHELE ARTIKEL

Het is wel herkenbaar. Mernsen die van een "zware" kerk overgingen naar een evangelische gemeente, hadden na een paar jaar toch wel meer moeite gekregen met de oppervlakkigheid.
Dat zie je in het topic "huppelen van zielevreugd" ook.
Een mens leeft niet altijd op de toppen, juist de dalen maken de toppen zo waardevol!

Ik ben benieuwd naar de reacties.


Ik ben zelf lid van een evangelische gemeente, en hoewel ik erg dankbaar ben voor mijn gemeente, moet ik dit wel beamen.
Nu heb ik in mijn jeugd genoeg gehoord over een wrekend God, en kan ik deze compensatie wel gebruiken :wink: maar inderdaad: de balans is wel eens een beetje doorgeslagen en zou beter kunnen. Overigens ervaar ik het niet als 'mijn verdriet overschreeuwen met vrolijke liedjes', maar het tilt me juist op en helpt me zaken in het juiste perspectief te zien. Uiteindelijk draait het niet om dit leven en mijn leed, maar draait alles om onze grote God.
Laatst gewijzigd door Nina op 17 apr 2018 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Yoshi » 17 apr 2018 18:48

Ik denk dat de verscheidenheid (of verdeeldheid) binnen het evangelicale christendom dusdanig dat je niet simpel algemene uitspraken kan doen over de diepgang.

Een paar jaar geleden las ik wel een Engels artikel dat evangelicale christenen die verdieping zochten afhaakten en aanhaakten bij de high church (anglicaans) of katholieke kerk. Andersom verliezen deze kerken ook vooral jongeren aan evangelicale gemeenten.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 17 apr 2018 19:52

Yoshi schreef:Ik denk dat de verscheidenheid (of verdeeldheid) binnen het evangelicale christendom dusdanig dat je niet simpel algemene uitspraken kan doen over de diepgang.

Een paar jaar geleden las ik wel een Engels artikel dat evangelicale christenen die verdieping zochten afhaakten en aanhaakten bij de high church (anglicaans) of katholieke kerk. Andersom verliezen deze kerken ook vooral jongeren aan evangelicale gemeenten.

'Evangelisch' is gewoon een vergaarbak van alles wat niet gereformeerd, hervormd of katholiek is of wat ze nog meer hebben. Maar ik ben in aardig wat geweest en heb volgens mij nog nooit in een over lijden horen zingen. Welk een Vriend is onze Jezus misschien. Of is dat geen opwekkingslied? Als het al over lijden gaat, dan altijd met een blije twist erin. Dat wil niet zeggen dat er alleen maar overdreven vrolijk wordt gedaan. Er is wel aandacht voor, maar niet in de liedkeuze, voor zover ik weet. Ken ze ook niet allemaal.
Laatst gewijzigd door coby6 op 17 apr 2018 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2018 19:52

Nina schreef:Ik ben zelf lid van een evangelische gemeente, en hoewel ik erg dankbaar ben voor mijn gemeente, moet ik dit wel beamen.
Nu heb ik in mijn jeugd genoeg gehoord over een wrekend God, en kan ik deze compensatie wel gebruiken :wink: maar inderdaad: de balans is wel eens een beetje doorgeslagen en zou beter kunnen. Overigens ervaar ik het niet als 'mijn verdriet overschreeuwen met vrolijke liedjes', maar het tilt me juist op en helpt me zaken in het juiste perspectief te zien. Uiteindelijk draait het niet om dit leven en mijn leed, maar draait alles om onze grote God.


Mooi gezegd. Wij hebben ooit een keer een paar verdiepingsavonden gehad over het gebed, ging over de “gebedshand” en een van de dingen die me is bijgebleven is dat de eerste vinger, de duim, ging over aanbidding. De duim van God is goed. God groot maken maakt je eigen problemen wat kleiner, zet ze in perspectief. We hebben een groot en machtig God die alles regeert en als we dat veseffen, dan mogen we ook veel van Hem verwachten. Zelfs in moeiten en pijn, als we twijfelen en zwak zijn. En zo kunnen mensen in grote moeiten en verdriet, soms met de dood in het vooruitzicht, God groot maken en prijzen. Daarom zong Jezus van Gods grootheid vlak voor Zijn sterven, daarom zongen apostelen in de gevangenis en zei Paulus: verblijdt u te allen tijde. Daarom ben ik van mening dat we daar altijd mee mogen beginnen, dat daar altijd veel plaats voor mag zijn, voor aanbidding. En daarnaast mag er ook ruimte zijn voor vragen, klagen. Dat was dan ook de pink, de kleinste vinger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor elbert » 20 apr 2018 14:40

Marnix schreef:Als je naar de Psalmen kijkt zie je dat daar ruimte is om te klagen en om je verdriet en pijn bij God te brengen.
Er is in de psalmen zelfs ook ruimte om te klagen over de ervaren afwezigheid van God. Als je Psalm 88 leest (ik geef toe: dit is wel de meest donkere psalm), dan wordt er geklaagd dat God niet ingrijpt. De dichter zegt: ik roep de hele dag tot U en ik dreig te sterven! Waarom verstoot U mij en waarom verbergt U zich voor mij? (vers. 15) Uw toorn en Uw verschrikkingen gaan over mij heen!
De psalm eindigt ook in mineur en niet zoals in Psalm 30 met: "U hebt voor mij mijn rouwklacht veranderd in een reidans,". Nee, hier niets van dit al, het eindigt met: "Geliefden en vrienden hebt U ver van mij verwijderd, mijn bekenden zijn duisternis." Hier is iemand aan het woord die geen spoortje licht ziet, maar toch tot God bidt in die duisternis.

Deze liederen worden niet vaak gezongen (en dat is ook wel begrijpelijk), maar ze staan wel in de Bijbel. Waarom? Omdat we er zo aan toe kunnen zijn en omdat we ook met die hele breedte van menselijke omstandigheden en emoties tot God mogen gaan. Als we dat niet doen en niet eerlijk tegenover onszelf en God kunnen zijn, hoe kunnen we dan in vertrouwen met Hem wandelen? Daar gaat het in onze liederen ook om. Het gaat niet alleen om Hem prijzen (dat ook natuurlijk), maar ook met alles wat we hebben en niet hebben bij Hem komen en dat uiten. Dat mag blijkbaar en is ook Bijbels.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 20 apr 2018 20:44

Mijn klaagzangen zet ik altijd op een forum. Ik wilde net op geloofsgesprek waar ik geklaagd had over m'n dag zetten dat tot overmaat van ramp ook nog m'n portemonnee kwijt was en toen ik mijn klacht gedetailleerd aan het typen was: ping!
wist ik waar ik 'm gelaten had. Yes! Meer klagen evangelischen! Klagen is goed voor u.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor MoesTuin » 20 apr 2018 21:34

gelukkig zit ik in het midden mag ik weer ervaren.
Met de Heer Jezus in het Middelpunt.

'k Heb mijn tranen, onder 't klagen,
Tot mijn spijze, dag en nacht;
Daar mij spotters durven vragen:
"Waar is God, dien gij verwacht?"
Mijn benauwde ziel versmelt,
Als zij zich voor ogen stelt,
Hoe ik onder stem en snaren,
Feest hield met Gods blijde scharen.

Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

Ik wandel in het licht met Jezus,
O mocht ik zelf een lichtje zijn,
Dat straalt te midden van de wereld,
Die gebukt gaat onder zorg en pijn.

Koor: Ik wandel in het licht met Jezus,
En 'k luister naar Zijn dierb're stem,
En niets kan m'ooit van Jezus scheiden,
Sinds ik wandel in het Licht met Hem.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 21 apr 2018 11:37

elbert schreef:Er is in de psalmen zelfs ook ruimte om te klagen over de ervaren afwezigheid van God. Als je Psalm 88 leest (ik geef toe: dit is wel de meest donkere psalm), dan wordt er geklaagd dat God niet ingrijpt. De dichter zegt: ik roep de hele dag tot U en ik dreig te sterven! Waarom verstoot U mij en waarom verbergt U zich voor mij? (vers. 15) Uw toorn en Uw verschrikkingen gaan over mij heen!
De psalm eindigt ook in mineur en niet zoals in Psalm 30 met: "U hebt voor mij mijn rouwklacht veranderd in een reidans,". Nee, hier niets van dit al, het eindigt met: "Geliefden en vrienden hebt U ver van mij verwijderd, mijn bekenden zijn duisternis." Hier is iemand aan het woord die geen spoortje licht ziet, maar toch tot God bidt in die duisternis.

Deze liederen worden niet vaak gezongen (en dat is ook wel begrijpelijk), maar ze staan wel in de Bijbel. Waarom? Omdat we er zo aan toe kunnen zijn en omdat we ook met die hele breedte van menselijke omstandigheden en emoties tot God mogen gaan. Als we dat niet doen en niet eerlijk tegenover onszelf en God kunnen zijn, hoe kunnen we dan in vertrouwen met Hem wandelen? Daar gaat het in onze liederen ook om. Het gaat niet alleen om Hem prijzen (dat ook natuurlijk), maar ook met alles wat we hebben en niet hebben bij Hem komen en dat uiten. Dat mag blijkbaar en is ook Bijbels.

Die Psalm ging toch over Jezus?
Ik kan geklaag niet verdragen en God haat gemurmureer. Hoe je dat op een goede manier kan doen, is me een raadsel.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten