Een bond voor dominees opmerkelijk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 21:41

Teus schreef:
Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus.
Filippenzen 4:19

Dat zei Paulus tegen de Fillippenzen nadat ze hem hadden ondersteund. En hij zegt ook dat hij ook armoede kende en daarmee genoegen nam. Die tekst wordt altijd uit z'n verband gerukt. Al die 'geef en u krijgt 100 voudig terug' teksten gaan nooit op voor de predikanten in Afrika. Zeker niet genoeg geloof.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Teus » 13 apr 2018 21:46

coby6 schreef:Dat zeggen ze altijd in evangelische kringen. Als God je roept dan zorgt Hij voor het geld en anders ben je niet geroepen of je vertrouwt Hem niet. Ondertussen worden heel veel gewoon niet betaald en moeten ze er maar een baan bij nemen.


Jammer dat je dat zo zegt, Ik hoor het nooit, dus het wordt niet altijd gezegd.
Het is echt zo,n bepaalde denigrerende houding "dat zeggen ze altijd" of van "dat doen ze altijd".
Het is in dit geval de gehele evangelische gemeenschap in een kwaad daglicht stellen.
Ik zou hier eens over nadenken, niet echt een christelijk gedrag.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 21:48

Teus schreef:Jammer dat je dat zo zegt, Ik hoor het nooit, dus het wordt niet altijd gezegd.
Het is echt zo,n bepaalde denigrerende houding "dat zeggen ze altijd" of van "dat doen ze altijd".
Het is in dit geval de gehele evangelische gemeenschap in een kwaad daglicht stellen.
Ik zou hier eens over nadenken, niet echt een christelijk gedrag.

Dat zeiden ze altijd in de kringen waar ik kwam. En dat 'geloof maar maar we geven niks' is ook niet christelijk.
Het is van de zotte dat er bonden moeten zijn. In Handelingen had niemand tekort.

Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden? Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit?
Jakobus 2:14‭-‬16 NBG51
https://bible.com/bible/328/jas.2.14-16.NBG51

Ik heb zat rijken gezien die de voorganger naar de voedselbank lieten gaan. Net zo onchristelijk als een megakerkvoorganger die de armen uitbuit.
Laatst gewijzigd door coby6 op 13 apr 2018 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Teus » 13 apr 2018 21:49

coby6 schreef:Dat zei Paulus tegen de Fillippenzen nadat ze hem hadden ondersteund. En hij zegt ook dat hij ook armoede kende en daarmee genoegen nam. Die tekst wordt altijd uit z'n verband gerukt. Al die 'geef en u krijgt 100 voudig terug' teksten gaan nooit op voor de predikanten in Afrika. Zeker niet genoeg geloof.


Zo jammer dat je het niet snapt, helaas heb ik niet de intentie om het je uit te leggen, gezien de laatste regel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 21:51

Teus schreef:Zo jammer dat je het niet snapt, helaas heb ik niet de intentie om het je uit te leggen, gezien de laatste regel.

Ik ook niet want je wilt het niet snappen. Blij in ieder geval dat ik er niet meer mee zit. Ze zoeken het maar uit. Die voorgangers vinden het best als ze uitgebuit worden, dus wat zou ik me er druk om maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2018 22:34

Teus schreef:Wie trekt hier conclusies? En bepaal jij overigens of iets fout is?
Ik maak iets bespreekbaar maar.....


…..jij hebt een stelling maar kan hem niet onderbouwen.
Snap jij het wel?

Waarom zou je een ander inschakelen als er Iemand is Die beloofd heeft je altijd te helpen? Die alles er voor gedaan heeft om dat te kunnen doen en niet anders wil?
Die jij zelfs beloofd heeft te raadplegen wanneer je Hem nodig hebt. Je hebt hem overigens altijd nodig.


Vertrouw op de HEER met heel je hart,
steun niet op eigen inzicht.
Denk aan hem bij alles wat je doet,
dan baant hij voor jou de weg.

Spreuken 3:5-6 

Werpt al uw bekommeringen op Hem, want Hij zorgt voor u.
1 Petrus 5:7

Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
Romeinen 8:32)

Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus.
Filippenzen 4:19


Je wil helemaal niet iets bespreekbaar maken. Je heb namelijk al lang je oordeel klaar. Als je op God vertrouwt sluit je je niet aan bij zo’n bond en als je dat wel doet vertrouw je dus niet op God. Als je het bespreekbaar wil maken vraag je waarom predikanten dat zouden doen ipv in je tweede reactie al duidelijk te maken dat ze dat natuurlijk helemaal niet kunnen doen. Je wil niet iets bespreekbaar maken, je hebt al lang iets als fout bestempeld en wil dat graag benoemen.

En verder, waarom vind je dat predikanten niet in zo’n bond moeten omdat God wel voor ze zorgt, maar vind ke dat dat andere christenen niet geldt? Waarom mag ik wel bij een vakbond, verzekeraar, belangenbehartiger etcetera zitten als Christen maar een predikant niet?

Waarom zou je je verzekeren of in laten enten als je op God vertrouwt? Of bij iets anders collectiefs gaan? Pensioen opbouwen? Hoe durf je. Je vertrouwt toch gewoon op God? Is er nou niets in je wat denkt: misschien trek ik niet helemaal de juiste conclusies? Misschien houdt op God vertrouwen niet in dat je geen lid mag zijn van een vakbond?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Kvinna » 13 apr 2018 22:45

Zo'n bond lijkt me wel nuttig. Je kunt soms voor dingen komen te staan en dan kun je overleggen met iemand die begrijpt wat het ambt en werk van een predikant inhoudt. Het zal wel niet gaan om het uiterste loon te eisen en zoveel mogelijk vakantiedagen.
Een dominee kan best eenzaam zijn. Stel dat je een verschil van inzicht hebt met je kerkenraad, over het aantal preekbeurten of over hoeveel catechisatie je moet geven en of de Bijbelkring er nou wel of niet bij hoort. Dan heb je iemand om op terug te vallen om eens te vragen wat gebruikelijk en wat redelijk is. Om over grotere conflicten maar niet te praten. Misschien waren een paar nare scheuringen er wel niet gekomen als iemand de dominee terzijde had gestaan en had geadviseerd (en dominee had willen luisteren).

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 14 apr 2018 08:33

Marnix schreef:Je wil helemaal niet iets bespreekbaar maken. Je heb namelijk al lang je oordeel klaar. Als je op God vertrouwt sluit je je niet aan bij zo’n bond en als je dat wel doet vertrouw je dus niet op God. Als je het bespreekbaar wil maken vraag je waarom predikanten dat zouden doen ipv in je tweede reactie al duidelijk te maken dat ze dat natuurlijk helemaal niet kunnen doen. Je wil niet iets bespreekbaar maken, je hebt al lang iets als fout bestempeld en wil dat graag benoemen.

En verder, waarom vind je dat predikanten niet in zo’n bond moeten omdat God wel voor ze zorgt, maar vind ke dat dat andere christenen niet geldt? Waarom mag ik wel bij een vakbond, verzekeraar, belangenbehartiger etcetera zitten als Christen maar een predikant niet?

Waarom zou je je verzekeren of in laten enten als je op God vertrouwt? Of bij iets anders collectiefs gaan? Pensioen opbouwen? Hoe durf je. Je vertrouwt toch gewoon op God? Is er nou niets in je wat denkt: misschien trek ik niet helemaal de juiste conclusies? Misschien houdt op God vertrouwen niet in dat je geen lid mag zijn van een vakbond?

Wat kun je dat toch geweldig bewoorden en gewoon kalm blijven. Fantastisch.
God gebruikt vakbonden om voor je te zorgen. Ik had de mijne opgezegd, want het werd veel te duur en was jaren lid geweest, maar er waren toch nooit problemen. Direct na het opzeggen kwam ik in de problemen, maar een man van een andere vakbond heeft me gratis geholpen en die baas dacht dat ik bij die vakbond zat, wat ik nooit heb gezegd. Lol die vakbondsman zei: Laat dat maar zo. Kon ik tenminste niet zomaar afgeserveerd worden. Het feit dat dominees dit soort vakbonden nodig hebben zegt mij al genoeg, niet over hun zogenaamde niet vertrouwen, maar wel hoe ze behandeld kunnen worden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor gravo » 14 apr 2018 09:33

Vanwege de hoogachting voor God en goddelijke zaken worden de bedienaars van het goddelijke woord, voorgangers, dominees en in het algemeen geestelijke leidslieden, ook hooggeacht. Dat is op zich Bijbels.
Maar het gaat fout wanneer we een té romantische beeld hebben. Dan verdampt alle menselijkheid in de adoratie voor deze mensen. En dat kan een gevaar zijn.
Voor de voorganger zelf: hij wordt nooit gecorrigeerd en de ontwikkeling die hij doormaakt is in zijn ogen dan ook altijd goed. Kan hele vervelende en vervreemdende situaties opleveren.
Maar ook voor een gemeente kan dat slopend zijn. Er ontstaan groepen. Mensen die de voorganger door dik en dun steunen terwijl ze doof en blind blijven voor fouten die worden gemaakt. En mensen die alle fouten van de voorganger verzamelen en elkaar vinden in hun afkeur van de man of vrouw. Kortom: wie een té romantisch beeld heeft van geestelijke voormannen, loopt vast in de praktijk.

Zoals de uitdrukking zo mooi zegt: tussen ideaal en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

Die feitelijkheid moeten we maar onder ogen zien, wanneer een dominee besluit om zich bij een belangenbehartiger aan te sluiten.

Meestal is dat wel een goed teken. Hij is dan vast niet het type voorganger dat zich dictatoriaal en kritiekloos kan bewegen in de gemeente.
Een grote roerganger is niet zo'n goede voorganger en die heeft ook geen bond nodig.
Die heeft de wind er namelijk onder.

Een dominee die zich met andere collegae georganiseerd heeft duidt dus op een gezonde verhouding tussen zakelijkheid en pastorale betrokkenheid.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2018 11:56

Kvinna schreef:Zo'n bond lijkt me wel nuttig. Je kunt soms voor dingen komen te staan en dan kun je overleggen met iemand die begrijpt wat het ambt en werk van een predikant inhoudt. Het zal wel niet gaan om het uiterste loon te eisen en zoveel mogelijk vakantiedagen.
Een dominee kan best eenzaam zijn. Stel dat je een verschil van inzicht hebt met je kerkenraad, over het aantal preekbeurten of over hoeveel catechisatie je moet geven en of de Bijbelkring er nou wel of niet bij hoort. Dan heb je iemand om op terug te vallen om eens te vragen wat gebruikelijk en wat redelijk is. Om over grotere conflicten maar niet te praten. Misschien waren een paar nare scheuringen er wel niet gekomen als iemand de dominee terzijde had gestaan en had geadviseerd (en dominee had willen luisteren).


En daarnaast kan je eens gedachten uitwisselen met collega’s uit verschillende stromingen en van elkaar leren, je kan als dat nodig is ergens begeleiding krijgen etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Teus » 15 apr 2018 14:41

Marnix schreef:Je wil helemaal niet iets bespreekbaar maken. Je heb namelijk al lang je oordeel klaar. Als je op God vertrouwt sluit je je niet aan bij zo’n bond en als je dat wel doet vertrouw je dus niet op God. Als je het bespreekbaar wil maken vraag je waarom predikanten dat zouden doen ipv in je tweede reactie al duidelijk te maken dat ze dat natuurlijk helemaal niet kunnen doen. Je wil niet iets bespreekbaar maken, je hebt al lang iets als fout bestempeld en wil dat graag benoemen.


Ik bepaal niet of het fout is, God bepaald het. In dat opzicht heb ik 2 vragen gesteld. Je eerste reactie spreekt al voor zich, tevens beantwoordt je onaangekondigd mijn vraag met een wedervraag.
En God en een bond is hetzelfde als 2 reservewielen, als de ene niet werkt heb je de andere nog. Als je een goede relatie met je vrouw hebt ga je toch niet ook nog naar een andere vrouw?

Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de Here van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.” Micha 6:8


Marnix schreef:En verder, waarom vind je dat predikanten niet in zo’n bond moeten omdat God wel voor ze zorgt, maar vind ke dat dat andere christenen niet geldt? Waarom mag ik wel bij een vakbond, verzekeraar, belangenbehartiger etcetera zitten als Christen maar een predikant niet?


Ho es, je gaat nu serieus vragen stellen?
Ik heb nergens gezegd dat jij het wel mag en een dominee niet.
Voor een groot deel is het het zelfde maar je voelt kennelijk het kleine maar heel belangrijke verschil niet aan. Het blijkt uit je reacties dat je je aangesproken voelt, want ik wist daaruit dat je ook lid bent van een bond. Het gebeurd wel vaker dat mensen zich aangesproken voelen en direct in de verdediging gaan i.p.v. zich enigszins iets af te vragen. Ik bepaal het niet, God bepaald en zegt het in Zijn Woord.
Ieder aspect heeft zijn eigen benadering. Het is te makkelijk om te zeggen dat het één wel kan omdat het ander ook kan.
Ik twijfel er b.v. geen moment aan dat God al niet wil dat ik lid van ben een bond op zich. Door mijn lidmaatschap steun ik een organisatie die voor werk weigeren, met alle consequenties, is. Overigens denk ik niet dat dat de intentie is bij een bond voor dominees.

Marnix schreef:Waarom zou je je verzekeren of in laten enten als je op God vertrouwt? Of bij iets anders collectiefs gaan? Pensioen opbouwen? Hoe durf je. Je vertrouwt toch gewoon op God? Is er nou niets in je wat denkt: misschien trek ik niet helemaal de juiste conclusies? Misschien houdt op God vertrouwen niet in dat je geen lid mag zijn van een vakbond?


Het gaat er niet om wat ik bedenk of vind, het gaat er om wat God er van vindt.
Nogmaals: Waarom zou je een ander inschakelen als er Iemand is Die beloofd heeft je altijd te helpen? Die alles er voor gedaan heeft om dat te kunnen doen en niet anders wil? Die jij zelfs beloofd heeft te raadplegen wanneer je Hem nodig hebt? Je hebt hem overigens altijd nodig.
Waarom geef je hier dan geen antwoord op?
Ja hoor, ik vraag me heel vaak iets af en ga er mee naar God als ik het niet weet. Jij wel eens aan God gevraagd en volhardt in een antwoord wat te doen in bepaalde gevallen? Heb jij persoonlijk goedkeuring van God om lid te zijn van een bond? We kunnen met z'n allen hier best goed praten over van alles en wat we er van vinden, maar dan vooral over de theorie niet zozeer over de emotionele verbondenheid met God en wat Hij er van vindt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2018 15:34

Teus schreef:Ik bepaal niet of het fout is, God bepaald het. In dat opzicht heb ik 2 vragen gesteld. Je eerste reactie spreekt al voor zich, tevens beantwoordt je onaangekondigd mijn vraag met een wedervraag.
En God en een bond is hetzelfde als 2 reservewielen, als de ene niet werkt heb je de andere nog. Als je een goede relatie met je vrouw hebt ga je toch niet ook nog naar een andere vrouw?


Mooie praatjes. Jij bepaalt het zelf. Je hebt geen enkel bewijs aangehaald dat God zegt dat als je bij een bond zit als predikant (of als christen maar jij maakt daar ten onrechte al een onderscheid) je niet op Hem vertrouwt. Net als wanneer je verzekerd bent bijvoorbeeld. Dat soort dingen kan je prima doen zonder dat je daarmee niet op Hem vertrouwt. Je voorbeelden slaan overigens totaal nergens op. De bond is geen “reservewiel” of “andere vrouw” voor het geval het bij Hem allemaal niet goed werkt. Zoals ik al eerder zei, je gevolgtrekkingen slaan helemaal nergens op, daar zal geen predikant zich in herkennen. Maar ach jij weet het allemaal veel beter he. Misschien moet je eens een predikant zoeken die bij die bond zit en met hem gaan praten en ontdekken dat wat je zegt voor geen meter klopt. En misschien roep je dan ook wat minder snel dat God het vast wel met je mening eens is.

Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de Here van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.” Micha 6:8


Precies en dat heeft dus niks met een vakbond of een verzekering te maken.




Ho es, je gaat nu serieus vragen stellen?
Ik heb nergens gezegd dat jij het wel mag en een dominee niet.


Oh gelukkig dan veroordeel je niet alleen een hoop predikanten maar ook nog de meeste christenen.


Voor een groot deel is het het zelfde maar je voelt kennelijk het kleine maar heel belangrijke verschil niet aan. Het blijkt uit je reacties dat je je aangesproken voelt, want ik wist daaruit dat je ook lid bent van een bond. Het gebeurd wel vaker dat mensen zich aangesproken voelen en direct in de verdediging gaan i.p.v. zich enigszins iets af te vragen. Ik bepaal het niet, God bepaald en zegt het in Zijn Woord.
Ieder aspect heeft zijn eigen benadering. Het is te makkelijk om te zeggen dat het één wel kan omdat het ander ook kan.
Ik twijfel er b.v. geen moment aan dat God al niet wil dat ik lid van ben een bond op zich. Door mijn lidmaatschap steun ik een organisatie die voor werk weigeren, met alle consequenties, is. Overigens denk ik niet dat dat de intentie is bij een bond voor dominees.


Span God maar lekker voor je karretje. Ondertussen draag je totaal geen argumenten aan die dat onderbouwen. Overigens ben ik helemaal geen lid van een vakbond, ik voel me ook niet aangesproken, ik hou er alleen niet van als betweters allerlei medechristenen veroordelen zonder daar een zinnige onderbouwing voor te hebben maar dan wel roepen: ik heb gelijk en God vindt dat ook hoor. Met die kul wordt er genoeg veroordeeld in de christelijke kerk. Je mag niet dit, niet dat.


Het gaat er niet om wat ik bedenk of vind, het gaat er om wat God er van vindt.
Nogmaals: Waarom zou je een ander inschakelen als er Iemand is Die beloofd heeft je altijd te helpen? Die alles er voor gedaan heeft om dat te kunnen doen en niet anders wil? Die jij zelfs beloofd heeft te raadplegen wanneer je Hem nodig hebt? Je hebt hem overigens altijd nodig.
Waarom geef je hier dan geen antwoord op?
Ja hoor, ik vraag me heel vaak iets af en ga er mee naar God als ik het niet weet. Jij wel eens aan God gevraagd en volhardt in een antwoord wat te doen in bepaalde gevallen? Heb jij persoonlijk goedkeuring van God om lid te zijn van een bond? We kunnen met z'n allen hier best goed praten over van alles en wat we er van vinden, maar dan vooral over de theorie niet zozeer over de emotionele verbondenheid met God en wat Hij er van vindt.


Je stelt twee dingen tegenover elkaar die helemaal niet met elkaar. Net als met een verzekering, inentingen etc houdt op God vertrouwen niet in dat je ook geen mensen om je heen mag raadplegen. Lees in de Bijbel maar eens hoe vaak dat gebeurt. Dat iemand anderen om raad vraagt naast te bidden en te wachten op een antwoord. Daar is dus helemaal niets mis mee, ook al zegt je gevoel dat wel en denk je daarom dat God dat ook wel met je eens zal zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor coby6 » 15 apr 2018 18:06

Teus schreef:Ik bepaal niet of het fout is, God bepaald het. In dat opzicht heb ik 2 vragen gesteld. Je eerste reactie spreekt al voor zich, tevens beantwoordt je onaangekondigd mijn vraag met een wedervraag.
En God en een bond is hetzelfde als 2 reservewielen, als de ene niet werkt heb je de andere nog. Als je een goede relatie met je vrouw hebt ga je toch niet ook nog naar een andere vrouw?.

God is een reservewiel? Beetje onhandige vergelijking.
God kan een bond gebruiken. Die heeft Hij al gebruikt om een voorganger te voorzien. Een niet christelijke vakbond nog wel van een niet christelijke baan. Dat kan hier namelijk in dit land. Ik zie er niets onbijbels in. Als je naar de tijd van de apostelen wilt waar ze maar geloofden dat mensen ze ondersteunden en in armoe niet klaagden, dan moet je ook tegen de bijstandsuitkering zijn. Allemaal maar ongeloof want God voorziet. Mooie is dat God ook bijstand gebruikt om voorgangers te betalen. Die mogen dan vrijwilligerswerk als voorganger van de gemeente doen. De staat betaalt, ofwel iedereen die niet eens gelooft en ik geloof zeker dat dat hen ook ten goede zal komen. Dat komt het al.
In de tijd van de apostelen zorgde de kerk voor de armen en oudsten. Nu doet de staat dat en de vakbond.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Teus » 15 apr 2018 20:08

Laat maar Marnix, je snapt het echt niet. Ik kap ermee.
Het lijkt wel dat je het ook niet wil snappen.
Als je zegt dat ik God voor het karretje span als ik teksten uit de Bijbel haal. Terwijl je niet kijkt wat Hij zegt.
Dat je zegt dat ik niet kom met argumenten terwijl ik teksten uit de bijbel citeer.


Hier begint de dienst vaak mee: "Onze hulp en onze verwachting is van God, onze Heer........" En dan lid van een bond?
Jij begrijp het, ik niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een bond voor dominees opmerkelijk?

Berichtdoor Teus » 15 apr 2018 20:12

coby6 schreef:God is een reservewiel? Beetje onhandige vergelijking.
God kan een bond gebruiken. Die heeft Hij al gebruikt om een voorganger te voorzien. Een niet christelijke vakbond nog wel van een niet christelijke baan. Dat kan hier namelijk in dit land. Ik zie er niets onbijbels in. Als je naar de tijd van de apostelen wilt waar ze maar geloofden dat mensen ze ondersteunden en in armoe niet klaagden, dan moet je ook tegen de bijstandsuitkering zijn. Allemaal maar ongeloof want God voorziet. Mooie is dat God ook bijstand gebruikt om voorgangers te betalen. Die mogen dan vrijwilligerswerk als voorganger van de gemeente doen. De staat betaalt, ofwel iedereen die niet eens gelooft en ik geloof zeker dat dat hen ook ten goede zal komen. Dat komt het al.
In de tijd van de apostelen zorgde de kerk voor de armen en oudsten. Nu doet de staat dat en de vakbond.


Je ziet hier het verschil tussen een vakbond en een bijstandsuitkering niet ??????
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten