De wijze en de dwaze bouwer

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 12:06

Chaya schreef:Ik ken geen enkele aannemer die de grond een beetje egaliseert en vervolgens een huis erop zet.
Nee. Hij graaft eerst een heel groot gat, bestudeert de ondergrond, en op basis daarvan laat hij palen heien of stort een betonnen fundering.


MoesTuin schreef:Tja, een leuke menselijke vertaling :wink:
Je kan en mag natuurlijk gaan graven zo diep als je maar wilt, het gat zo groot als je maar wilt, maar blijven wikken en wegen in de geschriften, de ondergrond, de bijzaken maar je zult er niks tegen komen. je zal erin verdwalen in al je eigen wetjes en onzekerheden.
Het Fundament is Christus.

Dat is geen menselijke verzinsel, het is geheel Bijbels.
We kunnen Christus ook op een lichtzinnige manier aannemen.
We moeten graven om een fundament te kunnen leggen.
Niet graven in al je eigen wetjes en onzekerheden en bijzaken, dat maak jij ervan.
Een goede aannemer berekent de kosten voordat hij begint.
Zo wordt er in de Bijbel geschreven over het overrekenen van de kosten die het met zich meebrengt om Jezus te volgen.
Allen die Jezus oprecht zullen volgen zullen vervolgd worden, etc.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 12:09

Johan100 schreef:Dat is geen menselijke verzinsel, het is geheel Bijbels.
We moeten graven om een fundament te kunnen leggen.
Niet graven in al je eigen wetjes en onzekerheden en bijzaken, dat maak jij ervan.
Een goede aannemer berekent de kosten voordat hij begint.
Zo wordt er in de Bijbel geschreven over het overrekenen van de kosten die het met zich meebrengt om Jezus te volgen.
Allen die Jezus oprecht zullen volgen zullen vervolgd worden, etc.


De Heere Jezus heeft betaald voor mij (en voor een ieder die in Hem geloofd), Hij heeft de volledige kostprijs voldaan.
Genade is welliswaar gratis, maar beslist niet goedkoop (duur betaald met het bloed van Christus, het Fundament waarop we gratis mogen bouwen in en uit het Geloof)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 12:14

MoesTuin schreef:De Heere Jezus heeft betaald voor mij (en voor een ieder die in Hem geloofd), Hij heeft de volledige kostprijs voldaan.
Genade is welliswaar gratis, maar beslist niet goedkoop (duur betaald met het bloed van Christus, het Fundament waarop we gratis mogen bouwen in en uit het Geloof)

IK heb het over Jezus lichtzinnig aannemen.

Er wordt gesproken over de kosten overrekenen die het volgen van Jezus met zich meebrengt.
Er wordt een appél gedaan op ons.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 12:18

Lukas 14.
26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

27 En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.

28 Want wie van u, willende een toren bouwen, zit niet eerst neder, en overrekent de kosten, of hij ook heeft, hetgeen tot volmaking nodig is?

29 Opdat niet misschien, als hij het fondament gelegd heeft, en niet kan voleindigen, allen, die het zien, hem beginnen te bespotten.

30 Zeggende: Deze mens heeft begonnen te bouwen, en heeft niet kunnen voleindigen.


Dus het gaat niet alleen om een fundament leggen, maar ook de kosten overrrekenen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2018 12:22

Johan100 schreef:IK heb het over Jezus lichtzinnig aannemen.

Er wordt gesproken over de kosten overrekenen die het volgen van Jezus met zich meebrengt.
Er wordt een appél gedaan op ons.

Ja….. die 'nagelschrapsel' was een vergissing……. hij moet zelfs de graafschop gebruiken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 12:24

Je mag van mij rekenen wat je wilt Johan over de kostprijs.
Dat stadium ben ik al voorbij in Christus.
Hét Fundament waar het alleen om gaat, Christus (wat ik al eerder aangaf)
Wat ik iedereen zo toewens in waar geloof.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2018 12:31

Johan100 schreef:Uiteraard. In de context van Lukas. Gelukkig staat die context erbij. Hoeven we niet te discussiëren of iemand die een goed fundament legt, graaft.
Wat sowieso logisch is, maar gelukkig vermeld Lukas het.
Matteüs staat niet in de context van Lukas.
Jij had verzuimd om Lukas erbij te vermelden en ik had het even moeten controleren. Is dat zo erg?
Ik heb er niet veel verstand van, maar volgens mij hoef je op rotsgrond niet eerst te graven, dus is dat niet sowieso logisch.
Johan100 schreef:Erg he om dingen toe te geven?
Helemaal niet dat heb ik gewoon gedaan hoor:
naamloos schreef: Inderdaad wordt en in de Lukas versie gegraven, maar het gaat nog steeds gewoon over Jezus woorden horen en doen.
Johan100 schreef:Oh, nu gaan we zo beginnen? Als ik op de man af vraag waar ik dingen verzin, weet je geen antwoord te geven en reageer je maar zo.
De vijandschap komt openbaar omdat ik op het Enige fundament wijs?
Het meeste heb ik je al klip en klaar verteld. Geen zin om het weer op te zoeken, lees zelf maar terug.
Het gaat om je leugens, verdraaiingen en insinuaties, ik heb ze bij name genoemd.
En dan heb je ook nog het lef om de zaken om te draaien en mij te vragen of ik wel een vals getuigenis mag geven. De groeten verder!
Het is trouwens toch nooit goed bij jou, want al zou ik alles weer opzoeken dan is het weer ''moet je je gelijk weer halen!"

Ik voel niets geen vijandschap tegen het enige fundament. Het valt me wel een beetje zwaar om mensen lief te hebben die mijn woorden verdraaien en me dingen in de mond leggen die ik nooit gezegd heb en van alles en nog wat over me insinueren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 13:24

benefietdiner schreef:Ja….. die 'nagelschrapsel' was een vergissing……. hij moet zelfs de graafschop gebruiken.

Precies! :wink:

Schijnbare tegenstrijdigheden van Johannes Polyander weleens gelezen?
Ik ook niet!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Chaya » 12 apr 2018 16:22

MoesTuin schreef:Genade is welliswaar gratis, maar beslist niet goedkoop (duur betaald met het bloed van Christus, het Fundament waarop we gratis mogen bouwen in en uit het Geloof)

Genade is een aanbod en geen schenking!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 16:31

Chaya schreef:Genade is een aanbod en geen schenking!

Hoe bedoel je dat? Genade wordt toch geschonken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 16:52

Johan100 schreef:Dat is geen menselijke verzinsel, het is geheel Bijbels.
We kunnen Christus ook op een lichtzinnige manier aannemen.
We moeten graven om een fundament te kunnen leggen.
Niet graven in al je eigen wetjes en onzekerheden en bijzaken, dat maak jij ervan.
Een goede aannemer berekent de kosten voordat hij begint.
Zo wordt er in de Bijbel geschreven over het overrekenen van de kosten die het met zich meebrengt om Jezus te volgen.
Allen die Jezus oprecht zullen volgen zullen vervolgd worden, etc.


Als je Christus op een lichtzinnige manier aanneemt zal je zijn woorden horen maar naast je neerleggen. Je kan niet Hem lichtzinnig aannemen en vervolgens doen wat Hij zegt. Dan is het niet lichtzinnig.

Wat het graven betreft, in de gelijkenis staat niet: Ga eerst graven, dan luisteren naar mij en doen wat ik zeg en dan bouw je op het fundament. Er staat: Als je hoort wat ik zeg en het ook doet ben je als iemand die graaft totdat hij rotsgrond vindt en daar bouwt hij dan op.

DeDwaler schreef:.


"Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen. Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.

Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij! Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?
" (Mattheüs 14:28-31)

.


Dat zeg ik toch ook? Geloof gaat gepaard met werken. Doe wat Hij zegt, stap uit de boot... en als je zinkt pakt Hij je hand en redt je. Met vallen en opstaan Jezus volgen omdat Hij je opricht als je valt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 16:58

Marnix schreef: Er staat: Als je hoort wat ik zeg en het ook doet ben je als iemand die graaft totdat hij rotsgrond vindt en daar bouwt hij dan op.

Dat staat er niet. Dat is een vrije vertaling van jouzelf.

Er staat: Een iegelijk dan die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

Goede vrucht komt uit Christus. Als je in Hem blijft draag je vrucht. Daar doelt de Heere Jezus op.

Joh.15.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft, alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

Ik heb het toch uitgelegd. Toch weer 'heilige huisje' opbouwen naast Christus. Een fundament naast hét Fundament.
Of hét Fundament steviger maken met je eigen werken. Nee, goede vruchten zijn een gevolg van iemand die op de Steenrots Christus bouwt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 17:38

Chaya schreef:Genade is een aanbod en geen schenking!

Wat is het verschil of wat wil je hier mee zeggen?
Je kan het ieder geval allebei pakken of afwijzen
Hoe je het ook noemen wilt.
Genade ligt in enkel Christus gegrond voor het grijpen, door het Geloof (werkwoord) alleen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 17:58

Johan100 schreef:Dat staat er niet. Dat is een vrije vertaling van jouzelf.

Er staat: Een iegelijk dan die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

Goede vrucht komt uit Christus. Als je in Hem blijft draag je vrucht. Daar doelt de Heere Jezus op.

Joh.15.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft, alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

Ik heb het toch uitgelegd. Toch weer 'heilige huisje' opbouwen naast Christus. Een fundament naast hét Fundament.
Of hét Fundament steviger maken met je eigen werken. Nee, goede vruchten zijn een gevolg van iemand die op de Steenrots Christus bouwt.


Het is geen fundament naast het Fundament of het verstevigen van het fundament met eigen werken. Je leest overal in de Bijbel dat geloof gepaard gaat met werken, anders is het dood. Dat is geen creeren van een extra fundament.

Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen. Want wie de boodschap hoort maar er niets mee doet, is net als iemand die het gezicht waarmee hij is geboren in de spiegel bekijkt: hij ziet zichzelf, maar zodra hij wegloopt is hij vergeten hoe hij eruitzag. Wie zich daarentegen spiegelt in de volmaakte wet die vrijheid brengt, en dat blijft doen, niet als iemand die hoort en vergeet, maar als iemand die ernaar handelt - hem valt geluk ten deel, juist om wat hij doet.

U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: 'Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.' Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof. Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken? Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood. (Uit Jakobus 1 en 2)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 18:00

MoesTuin schreef:Wat is het verschil of wat wil je hier mee zeggen?
Je kan het ieder geval allebei pakken of afwijzen
Hoe je het ook noemen wilt.
Genade ligt in enkel Christus gegrond voor het grijpen, door het Geloof (werkwoord) alleen.

Genade pakken? Voor het grijpen? Kun je jezelf geloof geven?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten