De wijze en de dwaze bouwer

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 10 apr 2018 12:42

Wat is volgens jullie het thema van deze gelijkenis.
De discussie was al op gang dus die heb ik maar even hierheen gekopieerd.
Johan100 schreef:In Mattheus 7 heeft Jezus het over de wijze en dwaze bouwer. Beiden waarschijnlijk ernstige personen. Ze gaan beiden aan het werk blijkt uit de gelijkenis. Ze zoeken waarschijnlijk beiden hun behoud en beseffen waarschijnlijk beiden de noodzakelijkheid van bekering.
Maar dan blijkt dat de ene bouwer wijs is en de andere bouwer dwaas. Wat doet de dwaze bouwer? Hij gaat zomaar bouwen zonder zich ernstig om het fundament te bekommeren. Hij berekend ook de kosten niet die het volgen van Jezus met zich meebrengt.

De wijze bouwer daarentegen wordt genoemd een voorzichtig man. Hij graaft diep en wil een goed fundament hebben. Hij is ervan overtuigd dat als de winden en slagregens komen de zandgrond niet voldoende is, dat de zandgrond niet houdt. Hij is door zaligmakende overtuigingen erachter gekomen dat hij zelf niets bezit om aan zijn eigen zaligheid toe te brengen. Nog geen nagelschrap. Hij weet dat als hij een nagelschrap aan zijn eigen zaligheid toe moet voegen, het voor eeuwig verloren is. Hij beseft diep dat Christus de Rotsteen is, het Enige fundament waarop hij moet bouwen.

En zo gaat hij aan het werk.
benefietdiner schreef:Kijk aan, dat klinkt weer erg Gomariaans dat nagelscharpseltje uit Ulrum :DKijk aan, dat klinkt weer erg Gomariaans dat nagelscharpseltje uit Ulrum :D
Johan100 schreef:Ja, maar toch is het waar.
En we moeten er ook alles aan doen.
Beiden waar wat mij betreft.
We moeten onze zaligheid uitwerken met vreze en beven.
En aan de andere kant uitgewerkt raken en rusten op het Enige fundament.
naamloos schreef:Grappig is dan wel dat het in deze gelijkenis nou juist gaat om 'doen' en ook in een context staat van doen-vrucht dragen.
Wie deze mijn woorden hoort en doet ... en wie deze woorden van mij hoort en niet doet ....
Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan.
De dwaze bouwer wordt dus niet veroordeeld vanwege bouwen op eigen goede werken, maar vanwege zijin slechte werken: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
Laatst gewijzigd door naamloos op 10 apr 2018 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 10 apr 2018 12:48

Johan100 schreef:Wat een dwaasheid wat ik hier lees. 'Niet veroordeeld worden vanwege bouwen op eigen goede werken'.
Het enige fundament is Christus!

naamloos schreef:Jawel, maar daar gaat het in deze gelijkenis niet om. Als je knip en plakwerk wilt doen moet je wel rekening houden dat het over hetzelfde onderwerp gaat.
Maar goed, toon aan de hand van Matt.7 maar aan wat er zo dwaas is.
(heerlijk opbouwend verwoord trouwens, precies wat je verwachten kunt van mensen die zelf alleen maar tegen opbouwende kritiek kunnen)

Johan100 schreef:Ja, sorry.

Maar ik kan zo slecht tegen dat eigenwijze gedoe. Als het Enige fundament keer op keer ondermijnd wordt, noem ik dat dwaas.
Mattheus 7:24 e.v. wil zeggen dat ieder die Zijn Woord hoort en doet op de Steenrots Christus bouwt en wil niet zeggen dat het fundament de goede werken zijn. Dat is een vruchtgevolg. Laat alles buiten Christus maar uit handen vallen. De Bijbel ademt voor mij de geur van Christus als Enige fundament. 'Die in Mij blijft draagt veel vrucht'. 'Zonder Mij kunt gij niets doen'. etc. Alles in de juiste context bezien.

naamloos schreef:Ik ondermijn het enige fundament helemaal niet, sterker, ik zei daar helemaal niets over.
Als je knip en plakwerk wilt doen moet je in de gaten houden dat het over het zelfde onderwerp gaat.
In de Bijbel wordt vaker hetzelfde beeld voor meerdere onderwerpen gebruikt.
Ik heb mijn post met de context uit Matteus onderbouwd, maar je hebt nog steeds niet gezegd wat daar niet aan klopt.

Weet je waar ik slecht tegen kan? Mij van alles in mn schoenen schuiven wat ik in tgeheel niet zeg, en niet de moeite nemen om even na te kijken of je zelf, heeeeeel misschien niet verkeerd zit. Dat vind ik pas eigenwijs.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 10 apr 2018 12:49

Johan100 schreef:Ik schreef: Wat een dwaasheid wat ik hier lees. 'Niet veroordeeld worden vanwege bouwen op eigen goede werken'.
Het enige fundament is Christus!
Die 'dwaasheid' komt uit je eigen duim, wat ik schreef:
Grappig is dan wel dat het in deze gelijkenis nou juist gaat om 'doen' en ook in een context staat van doen-vrucht dragen.
Wie deze mijn woorden hoort en doet ... en wie deze woorden van mij hoort en niet doet ....
Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan.
De dwaze bouwer wordt dus niet veroordeeld vanwege bouwen op eigen goede werken, maar vanwege zijn slechte werken: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

En dat, beste Johan, klopt ook precies met wat Jacobus schrijft over een dood geloof: zeggen dat je gelooft, maar er niet naar handelen.
Slechte werken bouwen op het fundament van geloof ipv goede werken.
En daarmee is helemaal niet gezegd dat iemand behouden wordt vanwege zijn goede werken, daar gaat het hier helemaal niet over.
Behouden worden is uit genade door geloof zonder werken met Christus als fundament, maar het gaat hier om een levend geloof dat vrucht draagt. Jezus zegt zelf dat alleen wie handelt naar de wil van zijn hemelse Vader het koninkrijk van de hemel zullen binnengaan.
Johan100 schreef:En verder heb ik ook gewoon onderbouwd. De Farizeeën werden juist veroordeelt om hun eigengerechtigheid.
Het schort je m.i. echt aan gedegen en getrouwe Bijbelkennis.
Je hebt een staaltje inlegkunde weggegeven wat uit je theologische duim komt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 10:25

Johan100 schreef:Hij graaft diep en wil een goed fundament hebben.
Waar staat dat? Ik lees niets over graven, laat staan diep graven.
naamloos schreef: Hij is door zaligmakende overtuigingen erachter gekomen dat hij zelf niets bezit om aan zijn eigen zaligheid toe te brengen. Nog geen nagelschrap. Hij weet dat als hij een nagelschrap aan zijn eigen zaligheid toe moet voegen, het voor eeuwig verloren is. Hij beseft diep dat Christus de Rotsteen is, het Enige fundament waarop hij moet bouwen.
Waar staat dat in deze gelijkenis, of in de context waarin deze gelijkenis staat?
naamloos schreef:Wat een dwaasheid wat ik hier lees. 'Niet veroordeeld worden vanwege bouwen op eigen goede werken'.
Waar heb ik dat gezegd?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 11:43

Volgens mij maken we het weer eens veel te ingewikkeld. Het deel over de wijze en dwaze bouwer is het slot van de bergrede waarin Jezus leert hoe je God lief moet hebben als jezelf en je naaste als je zelf. Het staat vol praktische tips. Hoe we kunnen bidden, hoe we om moeten gaat met geld, met elkaar. En Hij sluit die bergrede af met deze woorden:

Wie deze woorden hoort en er naar handelt is als een wijs man die op een rots bouwt. En wie ze hoort maar er niet naar handelt is als een dwaas man die op zand bouwt. Het ene is levend geloof met Jezus als fundament, het ander is dood geloof zonder fundament. Geloof zonder werken is immers dood.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 12:28

.
naamloos schreef:Wat is volgens jullie het thema van deze gelijkenis.


Bouw je op je eigen rechtvaardigheid (zand) of bouw je op de rechtvaardigheid uit God (rots)?
Bouw je op geloof in jezelf (zand) of bouw je op de Heere Jezus, door middel van het geloof (rots)?
Bouw je op illusies (zand) of bouw je op de Waarheid (rots)?

.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 13:09

Ook te ingewikkeld. De vraag is gewoon: Wil je Jezus volgen en doen wat Hij zegt?

Het staat er toch gewoon? Wie deze woorden (de bergrede) hoort en doet wat er is gezegd, bouwt op een rots. Wie ze hoort en niet doet bouwt op zand.

Dus: Bouwen op een rots is doen wat Jezus zegt
Bouwen op het zand is niet doet wat Hij zegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 13:42

En het gaat hier ook nog niet eens over eigengerechtigheid, maar over eigen ONgerechtigheid: Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de ​wetteloosheid​ werkt!
DAAROM, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man enz.

Marnix schreef:Ook te ingewikkeld. De vraag is gewoon: Wil je Jezus volgen en doen wat Hij zegt?

Het staat er toch gewoon? Wie deze woorden (de bergrede) hoort en doet wat er is gezegd, bouwt op een rots. Wie ze hoort en niet doet bouwt op zand.

Dus: Bouwen op een rots is doen wat Jezus zegt
Bouwen op het zand is niet doet wat Hij zegt.
Helemaal eens!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 13:48

.
Marnix schreef:Ook te ingewikkeld. De vraag is gewoon: Wil je Jezus volgen en doen wat Hij zegt?

Het staat er toch gewoon? Wie deze woorden (de bergrede) hoort en doet wat er is gezegd, bouwt op een rots. Wie ze hoort en niet doet bouwt op zand.

Dus: Bouwen op een rots is doen wat Jezus zegt
Bouwen op het zand is niet doet wat Hij zegt.


Prima. Doe jij wat Jezus zegt in de bergrede?

.
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2018 13:57

Marnix schreef:Ook te ingewikkeld. De vraag is gewoon: Wil je Jezus volgen en doen wat Hij zegt?

Nee dat is niet te ingewikkeld. Waarom staat die gelijkenis in de Bijbel?
Jezus gewoon gaan volgen is in feite bouwen op zand. Want dat menen velen te doen. Maar ze kennen Hem daarmee nog niet.
Dan denk dat je goed loopt, Zijn geboden onderhoudt, maar als de storm opsteekt, zak je in nat zand weg.
De grond is alleen gladgestreken, geëgaliseerd.
Maar een wijs man begint met het fundament. Hij begint eerst te graven.
Wie ben ik voor God? Ik heb al Zijn wetten overtreden, hoe kan dit ooit nog goed komen?
Hoe word ik rechtvaardig in de ogen van de Heere.
En als dat fundament klaar is, begint hij pas met het bouwen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 14:07

Chaya schreef:Maar een wijs man begint met het fundament. Hij begint eerst te graven.
Er staat niets over graven (volgens Johan zelfs diep graven).
Dat verondersteld bovendien dat Jezus uit zicht is, terwijl Hij het zelf is die naar de mensen toekomt en hen hun genade aanbiedt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 14:10

DeDwaler schreef:Prima. Doe jij wat Jezus zegt in de bergrede?
Wat mensen wel of niet doen veranderd toch niets aan wat er staat?
Gelovigen struikelen nogal eens in hun levenswandel, en dan gaat dat deel van hun bouwwerkje tegen de vlakte. (Om even in deze beeldspraak te blijven)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 14:19

Chaya schreef:Nee dat is niet te ingewikkeld. Waarom staat die gelijkenis in de Bijbel?
Jezus gewoon gaan volgen is in feite bouwen op zand. Want dat menen velen te doen. Maar ze kennen Hem daarmee nog niet.
Dan denk dat je goed loopt, Zijn geboden onderhoudt, maar als de storm opsteekt, zak je in nat zand weg.
Lees Romeinen 2 maar eens wat er staat over de heidenen: God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven.

Begrijp me goed, ik zeg hiermee niet dat het niet belangrijk is om Jezus te kennen.
Hij is en blijft het fundament van ieders behoudt, zelfs van mensen die nooit van hem gehoord hebben maar wel volhardend het goede gedaan hebben.
De grond van je behoudt is Jezus alleen, maar de weg waarin je daar deel aan krijgt staat ook gewoon in de Bijbel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2018 14:40

naamloos schreef:Er staat niets over graven (volgens Johan zelfs diep graven).
Dat verondersteld bovendien dat Jezus uit zicht is, terwijl Hij het zelf is die naar de mensen toekomt en hen hun genade aanbiedt.

Ik ken geen enkele aannemer die de grond een beetje egaliseert en vervolgens een huis erop zet.
Nee. Hij graaft eerst een heel groot gat, bestudeert de ondergrond, en op basis daarvan laat hij palen heien of stort een betonnen fundering.
Het zicht is van nature vertroebeld door de zonde, velen zien Jezus niet eens.
Zelfs een kind van God herkent Hem niet altijd!
Dat hebben we nog kunnen horen in het Paasevangelie. Jezus noemt hen zelfs onverstandigen en tragen van hart (De Emmaüsgangers)
Hoe zouden wij dan kunnen beginnen zonder dat fundament?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wijze en de dwaze bouwer

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 14:46

DeDwaler schreef:.


Prima. Doe jij wat Jezus zegt in de bergrede?

.


Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen. En als mens faal ik dan ook geregeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten