Huppelen van zielevreugd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 11:40

Chaya schreef:Dan heb je kennelijk nooit zo iemand ontmoet.
Want men kan daar niet over zwijgen, echt niet. En dan is zo iemand met glans van Boven omstraald.
Dat is echt.


Ik denk dat Origenes bedoelt dat je het er meestal niet aan afziet. Als je met ze praat kom je er wel achter. Maar je zei: Wie nooit de diepten heeft doorleefd, vanwege zijn zonden, kan ook nooit huppelen van zielenvreugd. Dus je kan pas huppelen van zielenvreugd als je dat hebt doorleefd. Maar hoe meer de nadruk op de doorleving ligt, hoe minder snel je mensen ook daadwerkelijk zal zien huppelen van zielenvreugd. Hoe zit dat precies? Waarom huppelen die mensen die dat wel hebben doorleefd, niet van zielenvreugd? En kom je er pas achter als je met ze gaat praten terwijl er gesteld wordt dat je het aan het "huppelen" ook al kan zien?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 11:43

mohamed schreef:Daarom huppel ik maar niet zodat ik hopelijk wél vruchten van de Geest mag voortbrengen.


Huppel jij er maar lekker op los, kerel. Als andere mensen zich daar aan ergeren dan zegt dat meer over die mensen dan over jou.
.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Origenes » 11 apr 2018 14:17

Origenes schreef:Dan is het wel merkwaardig dat in kringen waar de grootste nadruk gelegd wordt op het doorleven van zondigheid de zielevreugd er niet van af spat.

Chaya schreef:Dan heb je kennelijk nooit zo iemand ontmoet.
Want men kan daar niet over zwijgen, echt niet. En dan is zo iemand met glans van Boven omstraald.
Dat is echt.

Marnix schreef:Ik denk dat Origenes bedoelt dat je het er meestal niet aan afziet. Als je met ze praat kom je er wel achter. Maar je zei: Wie nooit de diepten heeft doorleefd, vanwege zijn zonden, kan ook nooit huppelen van zielenvreugd. Dus je kan pas huppelen van zielenvreugd als je dat hebt doorleefd. Maar hoe meer de nadruk op de doorleving ligt, hoe minder snel je mensen ook daadwerkelijk zal zien huppelen van zielenvreugd. Hoe zit dat precies? Waarom huppelen die mensen die dat wel hebben doorleefd, niet van zielenvreugd? En kom je er pas achter als je met ze gaat praten terwijl er gesteld wordt dat je het aan het "huppelen" ook al kan zien?

Marnix verwoordt wel zo ongeveer mijn gedachten hierover. Het ligt natuurlijk niet erg in de calvinistische aard om letterlijk te gaan huppelen of uitbundig te gaan vertellen tegen iedereen die het maar horen wil. Dat bedoel ik ook niet. Aan de andere kant zijn er christenen die altijd met een brede smile op het gezicht lopen en altijd blij zeggen te zijn maar dat blijkt achteraf ook wel eens fake te zijn. Sommigen worden er zelfs overspannen van. Laat ieder vogeltje maar zingen zoals het gebekt is. In een kramp gaan leven is voor niemand goed.

Maar te veel nadruk op zondekennis brengt vanzelfsprekend met zich mee dat mensen niet zo gemakkelijk zeggen dat ze deel hebben aan het heil in Christus. Dat moment wordt alsmaar naar de toekomst opgeschoven. Op die manier heb ik zelfs wel eens iemand horen zeggen dat levenslange onzekerheid ook Gods heilzame bedoeling kan zijn. Dat betekent dan levenslange bekomernis vanwege de zonden. Ik heb de indruk dat er veel zoekende zielen zijn in de reformatorische kerkelijke wereld. Daarom wil ik niets afdoen van de oprechtheid van deze mensen maar het kan er bij mij niet in dat dit Gods bedoeling kan zijn. God komt er niet door aan zijn eer als mensen levenslang blijven tobben over hun zonden. Het zou prachtig zijn als al deze mensen in plaats van te blijven wroeten in zichzelf God zouden loven en prijzen om Zijn genade.

Daar komt bij; deze mensen proberen aan het gevaar van een lichtvaadige toeëigening te ontkomen maar lopen daarbij een groot risico te verzanden in hoogmoed met een vroom sausje. Het heet dan dat het voor iedereen kan, behalve voor mij. De werkelijkheid is dan niet het vraagstuk van de zondekennis, of dat wel genoeg is, maar dat mensen zichzelf zo belangrijk kunnen gaan vinden waardoor het juist voor henzelf niet meer zou kunnen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2018 14:48

Origenes schreef:Marnix verwoordt wel zo ongeveer mijn gedachten hierover. Het ligt natuurlijk niet erg in de calvinistische aart om letterlijk te gaan huppelen of uitbundig te gaan vertellen tegen iedereen die het maar horen wil.

Sommigen hier komen anders een heel eind. :wink:
Als je als volwassene opeens gaat huppelen als je op straat loopt, trek je veel bekijks.
Origenes schreef: Laat ieder vogeltje maar zingen zoals het gebekt is.

Dat zijn wij geheel eens Origenes.
Origenes schreef:Maar te veel nadruk op zondekennis brengt vanzelfsprekend met zich mee dat mensen niet zo gemakkelijk zeggen dat ze deel hebben aan het heil in Christus. Dat moment wordt alsmaar naar de toekomst opgeschoven. Op die manier heb ik zelfs wel eens iemand horen zeggen dat levenslange onzekerheid ook Gods heilzame bedoeling kan zijn. Dat betekent dan levenslange bekomernis vanwege de zonden. Ik heb de indruk dat er veel zoekende zielen zijn in de reformatorische kerkelijke wereld.

En al zou dat nu zo zijn, weegt dat dan niet op tegen de eeuwige zaligheid? Die hier bedrukt met tranen zaait, zal juichen als hij vruchten maait.
God zal alle tranen van hun ogen afwissen!
Dan is die aardse vreugde maar schamel, vergeleken bij die hemelse zaligheid.
Origenes schreef:God komt er niet door aan zijn eer als mensen levenslang blijven tobben over hun zonden. Het zou prachtig zijn als al deze mensen in plaats van te blijven wroeten in zichzelf God zouden loven en prijzen om Zijn genade.

God zorgt er Zelf voor dat Hij aan eer komt!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 14:53

Chaya schreef:Sommigen hier komen anders een heel eind. :wink:
Als je als volwassene opeens gaat huppelen als je op straat loopt, trek je veel bekijks.


Klopt. Dat had David ook maar hij reageerde op een spottende opmerking met "ik heb voor de Here gedanst!"



En al zou dat nu zo zijn, weegt dat dan niet op tegen de eeuwige zaligheid? Die hier bedrukt met tranen zaait, zal juichen als hij vruchten maait.
God zal alle tranen van hun ogen afwissen!
Dan is die aardse vreugde maar schamel, vergeleken bij die hemelse zaligheid.


Maar zegt een van onze formulieren ook niet dat we hier al een voorsmaak van die zaligheid mogen proeven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Origenes » 11 apr 2018 15:11

Chaya schreef:En al zou dat nu zo zijn, weegt dat dan niet op tegen de eeuwige zaligheid? Die hier bedrukt met tranen zaait, zal juichen als hij vruchten maait. God zal alle tranen van hun ogen afwissen!

Ik kan het thema van Psalm 126, ballingschap en terugkeer niet in verband zien met levenslange bekommernis om de zonde. Het ene betreft een collectieve ballingschap die zeventig jaar duurde waarbij het genadige karakter van God niet in twijfel werd getrokken. Tenminste, niet in Psalm 126. Bij levenslange bekommernis wordt de zonde individueel beleefd en stelselmatig aan de genade van God getwijfeld.

Zo zijn er natuurlijk meer psalmen die een eigen leven zijn gaan leiden in de bevindelijke sfeer maar die niet in overeenstemming is met waar de psalmen werkelijk over gaan.
Daar bestaan grappige anekdotes over. In elk geval is de volgende historisch. In Schiedam was er ooit de dominee van de Plantagekerk, ds. Hofman. Deze dominee kreeg regelmatig oude vrouwen op bezoek die over hun zieleroerselen kwamen vertellen en daarbij gebruikten ze graag hun eigen versie van Psalm 84:4 > "zij gaan van klacht tot klacht steeds voort". En dominee Hofman maar zeggen dat die psalm toch echt anders was: "van kracht tot kracht" en niet "van klacht tot klacht". Het mocht niet baten. Hun versie klonk veel dierbaarder.

Chaya schreef:Dan is die aardse vreugde maar schamel, vergeleken bij die hemelse zaligheid.

Het gaat hier helemaal niet over aardse vreugde als contrast tegen hemelse zaligheid. Het gaat hier over een waandenkbeeld waarmee wordt veronderstelt dat God pas genadig wil zijn na een leven lang klagen over de zonde.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor gravo » 11 apr 2018 17:48

MoesTuin schreef:(...) en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Ja, ik zie het voor me. Dan wordt het hùùùùùùùùùù - pùùùùùùùùùù - lùùùùùùùùùùh..... :)C :)C :)C

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2018 22:12

mohamed schreef:Dus iemand die niet huppelt van blijdschap is kwaadwillig? :shock:

Origenes schreef:Dat is niet mijn conclusie. Zo iemand is meer een stijve hark.

Dat schreef je wel in je vorige bericht, maar iemand die niet huppelt van zielenvreugd is wijs van hart.

'Het hart der wijzen is in het klaaghuis, maar het hart der zotten in het huis der vreugde.' (Pred 7,4)
mohamed schreef:De kwaadwilligen waar jij aan refereert waren overigens joden

Origenes schreef:Het is dus toch wel een obsessie...

Jij zegt het.
mohamed schreef:aangezien je mij hebt uitgemaakt voor antisemiet begrijp ik de vergelijking niet.

Origenes schreef:Niet mijn probleem dus dat laat ik dan maar zo.

Aangezien jij er een probleem van maakt is het wel jouw probleem.

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2018 22:13

gravo schreef:Ja, ik zie het voor me. Dan wordt het hùùùùùùùùùù - pùùùùùùùùùù - lùùùùùùùùùùh..... :)C :)C :)C

gravo

:lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 06:27

mohamed schreef:Dat schreef je wel in je vorige bericht, maar iemand die niet huppelt van zielenvreugd is wijs van hart.

'Het hart der wijzen is in het klaaghuis, maar het hart der zotten in het huis der vreugde.' (Pred 7,4)


Ah vandaar het “verblijdt u te allen tijde” van Paulus. Als je uit die tekst een huppelverbod haalt of dat je niet blij moet zijn moet je denk ik er nog eens goed over nadenken wat er echt wordt bedoeld.

Overigens stel ik voor dat we stoppen met het woord “huppelen” aangezien dat nergens in die tekst staat, behalve in de berijming.

Maar de rechtvaardigen zullen zich verblijden; zij zullen van vreugde opspringen voor Gods aangezicht, en van blijdschap vrolijk zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Teus » 12 apr 2018 09:26

Huppelen van zielevreugd was de titel maar we hebben het hier meer over dansen voor God.
Dansen voor God is niets mis mee en kan veel vreugde geven omdat God daarin wil antwoorden.
We kunnen dansen voor God omdat een medebroeder of zuster het ook doet, we prettige muziek horen en de melodie zo aangenaam klinkt.
Het zijn de meerdere omstandigheden die daaraan meehelpen om blij voor God ter zijn maar is dat huppelen van zielevreugd?

M.i. ontstaat zielevreugd door het besef wat God, Jezus voor je heeft gedaan. Dat je elke keer weer bij Hem terecht kunt wanneer er iets fout gegaan is. Dat je mag weten en ervaren, beleven wie je bent in Christus. Dat je een geweldige toekomst staat te wachten en daarnaar verlangd.
Dat God naar je omgezien heeft en voor je het onmogelijk gedaan heeft om je weer terug te krijgen.
Het intense besef dat God door Zijn Genade, Liefde en Trouw, Jezus je Heiland en Verlosser gemaakt heeft en dat aan Zijn Liefde jegens jou nooit minder wordt en geen einde heeft. Dan ga je hart huppelen van vreugde, dan krijg je die onbeschrijflijke blijdschap in je hart. Dan kunnen mensen aan je zien dat er iets gaande is wat niet normaal is. Dan vragen ze wat er met je aan de hand is want je glimt. Als je dan ergens loopt wil je huppelend verder om te uiten en uit te leven wat je ervaart, onbewust, het gaat vanzelf. Het lijkt wel of je zweeft. Alles om je heen gaat je voorbij, je bent hier even niet. Dan ben je vol van de Geest en vol van Zijn Liefde, dan wil je het wel uitschreeuwen "De Heer is mijn Herder, ik heb al wat mij lust". Dan heb je alles, ja werkelijk ALLES. Dan huppelt je hart en loopt het water uit je ogen van vreugde. Wel eens ervaren?
Dan gaat het niet om muziek of om onszelf maar alleen om Hem, De Koning van Hemel en aarde.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor ben db bd » 12 apr 2018 09:32

Optimatus schreef:
De "Afrikaanse" kerken vind ik in zekere zin nog wel aantrekkelijk, omdat die een zekere culturele eigenheid uitstralen. Ik ben echter niet gecharmeerd van kerken waar een band keihard staat te spelen en er nooit ruimte is voor verstilling. De wereld maakt al lawaai genoeg, in een kerk is een zekere stilte voor mij in elk geval erg belangrijk, zodat je even de rust kunt vinden om met God in gesprek te gaan.
In Roemenië was ik bijna niet uit orthodoxe kerken te slaan, omdat het gezang daar zo ontzettend mooi was.

ik voel met u mee !, 'gelukkig' :wink: ben ik inmiddels knap doof, in de kerken van mijn kinderen kan ik dus waar nodig mijn gehoorapparaten uitschakelen. Mijn vrouw heeft dan (sm)oordopjes in haar tas om in te doen.
In verschillende evangelische kerken was ook wel tijd voor verstilling hoor, zo herinner ik mij. Ook in stilte kan je vol zielenvreugd zijn, toch?

Orthodoxe kerken boeien mij eigenlijk ook bijzonder. De bouw, de inrichting, de mystiek, de gregoriaanse liederen, cultureel heel indrukwekkend.
En daar kan je toch ook heel blij van worden? Zou dat iets hemels in zich hebben? Mijn lieve moeder zaliger zong vroeger dan;
"in de hemel is het schoon,
waar men zingt op blijde toon
met een altoos vrolijk harte
vrij van alle zorg en smarte
waar men juicht voor 's Heeren troon
in de hemel is het schoon."

Is het dat 'blij vooruitzicht dat ons streelt' niet, hetwelk ons nu reeds bij tijd en wijlen doet 'huppelen van zielenvreugd? (Zie Teus :)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 10:56

gravo schreef:Ja, ik zie het voor me. Dan wordt het hùùùùùùùùùù - pùùùùùùùùùù - lùùùùùùùùùùh..... :)C :)C :)C

gravo


Psalm 150 erbij in de praktijk brengen :wink:

Vers 2
Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

Vers 3
Looft God, naar Zijn hoog bevel,
Met het klinkend cimbelspel;
Looft Hem, op het schel metaal
Van de vrolijke cimbaal;
Looft den HEER; elk moet Hem eren,
Al wat geest en adem heeft;
Looft den HEER, die eeuwig leeft;
Looft verheugd den HEER der heren!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 10:57

DeDwaler schreef:.


Er is mijns inziens een groot verschil tussen het oproepen tot bekering van dode werken en het vieren van het geloof. Er is immers een leven vóór en een leven ná. Wanneer men dankzij de genade van God en het volbrachte werk van de Heere Jezus een nieuwe schepping is, dan is er alle reden tot grote blijdschap en dankbaarheid.

Als ik naar mijn eigen leven als gelovige kijk, dan zijn er hoogte- en dieptepunten, maar wanneer ik kijk naar de voleinder van het geloof, onze lieve Heere Jezus Christus, dan kan ik niet anders dan God uit vreugde danken en loven voor alles wat Hij geeft en doet! Het geloofsleven is veelkleurig, dus met Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap moeten we ongeremd blij zijn :wink:

.

Amen broeder!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 11:01

Johan100 schreef:Ik ben van mening dat we eerst eens de diepte in moeten.
'Tegen U heb ik gezondigd en gedaan wat kwaad was in uw ogen'.
Droefheid van het aangezicht verbeterd het hart, zegt Salomo ergens.
We moeten wel gegronde reden hebben tot blijdschap en dat is als je zonden vergeven zijn en God je die blijdschap schenkt dat je in een verzoende verhouding met God leeft.
Als we mogen zeggen 'Abba Vader' en zijn Geest met onze geest getuigt dat we kinderen van God zijn.
Geen zelf opgewekte en ongegronde aangeprate en kunstmatige blijdschap, maar geschonken vreugde. Daar kunnen we het mee doen.


Amen broeder, met de kanttekening, blijf er niet in hangen (in je eigen onvermogen, je eigen schuld)
Eens vergeven blijft gegeven, laat het niet in de weg staan tussen God en Jou
De Heer Jezus ruimt het op in oprecht geloof uit Genade alleen, we leven uit Genade, niet uit de wet alleen....Christus heeft de wet vervuld, wij kunnen dat niet eens (hoe goed je het ook misschien wilt / wilt proberen.... t lukt niet)
Abba, "Papa", Vader....het is zo mooi en zo dichtbij dat we tegen onze Almachtige God en Heere, de Alwetende, de Eeuwige.....
dat we Papa mogen zeggen..... Heer ik mag schuilen onder Uw Vleugelen, Uw oog is op mij, wat bent U toch dicht bij mij.....Kom Heer Jezus, O kom in Mijn hart....en U maakt alles goed....uit genade, uit geloof alleen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten