Huppelen van zielevreugd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 10 apr 2018 16:40

mohamed schreef:Vergeet niet dat de psalmen gedichten zijn want Jezus en de apostelen kenden deze verzen als de binnenkant van hun broekzakken en huppelden zij letterlijk van zielenvreugd?

Marnix schreef:Misschien wel ja? En misschien hieven ze ook wel eens hun handen op?

Misschien is van beide niks, het is warm noch koud. Nergens lezen we in het hele NT dat de discipelen huppelden, laat staan geboden dat te doen. Paulus gebiedt wel de handen op te heffen, echter niet tijdens het huppelen van zielenvreugd maar tijdens het gebed:

'Ik wil dan dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen zonder toorn en twisting.' (1 Tim 2,8)

Het vouwen van de handen wordt in de Bijbel niet geassocieerd met bidden, integendeel zou ik zeggen.

'De zot vouwt zijn handen tezamen en eet zijn eigen vlees.' (Pred. 4:5)
Laatst gewijzigd door mohamed op 10 apr 2018 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 10 apr 2018 17:12

mohamed schreef:Misschien is van beide niks, het is warm noch koud. Nergens lezen we in het hele NT dat de discipelen huppelden, laat staan geboden dat te doen.

Huppelen kan ik zo snel niet vinden, maar opspringen van vreugde wel. Johannes de Doper deed dat.
En Lukas 6
22Zalig zijt gij, wanneer u de mensen haten en wanneer zij u uitstoten,
en smaden en uw naam als slecht verwerpen ter wille van de Zoon des mensen.
23Verblijdt u te dien dage en springt op van vreugde, want, zie, uw loon is groot in de hemel

En die verlamde

https://www.bible.com/nl/bible/328/ACT.3.NBG51

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 10 apr 2018 19:48

O ja en ergens staat ook 'volhard in het huppelen' nou dan is dat duidelijk! *doet zijn Bijbel dicht en skippybalt verder.*

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Origenes » 10 apr 2018 19:49

mohamed schreef:Nergens lezen we in het hele NT dat de discipelen huppelden

Wel eens een joodse bruiloft gezien?
https://www.youtube.com/watch?v=IdYuxTM_HDg
Wel het hele filmpje uitkijken!

Ook Jezus en zijn discipelen waren uitgenodigd op een bruiloft, in Kana (Joh. 2:2).
Of moet ik er van uit gaan dat ze zich tijdens dat feest gedroegen als stijve harken?

Kwaadwilligen waren er toen ook en die maakten er dan dit van:

Lucas 7:33-34 schreef:33Want Johannes de Doper is gekomen, noch brood etende, noch wijn drinkende; en gij zegt: Hij heeft de duivel.
34De Zoon des mensen is gekomen, etende en drinkende, en gij zegt: Ziet daar, een Mens, Die een vraat en wijnzuiper is, een Vriend van tollenaars en zondaars.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 10 apr 2018 21:56

Origenes schreef:Wel eens een joodse bruiloft gezien?
https://www.youtube.com/watch?v=IdYuxTM_HDg
Wel het hele filmpje uitkijken!

Ook Jezus en zijn discipelen waren uitgenodigd op een bruiloft, in Kana (Joh. 2:2).
Of moet ik er van uit gaan dat ze zich tijdens dat feest gedroegen als stijve harken?

Kwaadwilligen waren er toen ook en die maakten er dan dit van:

Geweldig!
Ja raar, ik stel me dan echt zo voor dat ze daar saai rond een tafeltje gingen zitten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2018 07:09

ben db bd schreef:Nou, ooit één keer in een evangelische dienst, waar je je zoiets gerust kunt veroorloven, heb ik het wel gedaan; knielen in het gangpad naast m'n stoel. Het voelde zelfs zeer bevrijdend om zo'n grens over te gaan. De Heere houdt niet van schijn hoor. En onze gereformeerde calvinistische cultuur zou best wat verbetering kunnen velen dienaangaande, vooral naar onze jeugd toe.


In katholieke, diverse lutherse en orthodoxe kerken wordt ook gewoon geknield. Ik neig meer naar deze kerken (buiten de PKN), omdat hier in alle rust de Heer geprezen wordt. Evangelicale kerken zijn me te luidruchtig, ik hou het daar gewoon niet uit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2018 07:40

Origenes schreef:Wel eens een joodse bruiloft gezien?
https://www.youtube.com/watch?v=IdYuxTM_HDg
Wel het hele filmpje uitkijken!

Ja jij denkt zeker ook dat joden in Jezus' tijd al pruiken droegen en gehoornde hoeden. In het begin van het filmpje lijkt het wel alsof ze dansen rond een lijkkist, daarna heb ik 'm snel uitgezet.
Origenes schreef:Ook Jezus en zijn discipelen waren uitgenodigd op een bruiloft, in Kana (Joh. 2:2).
Of moet ik er van uit gaan dat ze zich tijdens dat feest gedroegen als stijve harken?

Kwaadwilligen waren er toen ook en die maakten er dan dit van:

Dus iemand die niet huppelt van blijdschap is kwaadwillig? :shock:

De kwaadwilligen waar jij aan refereert waren overigens joden en aangezien je mij hebt uitgemaakt voor antisemiet begrijp ik de vergelijking niet.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Origenes » 11 apr 2018 08:56

mohamed schreef:Dus iemand die niet huppelt van blijdschap is kwaadwillig?

Dat is niet mijn conclusie. Zo iemand is meer een stijve hark.

mohamed schreef:De kwaadwilligen waar jij aan refereert waren overigens joden

Het is dus toch wel een obsessie...

mohamed schreef:en aangezien je mij hebt uitgemaakt voor antisemiet begrijp ik de vergelijking niet.

Niet mijn probleem dus dat laat ik dan maar zo.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 11 apr 2018 09:49

Optimatus schreef:In katholieke, diverse lutherse en orthodoxe kerken wordt ook gewoon geknield. Ik neig meer naar deze kerken (buiten de PKN), omdat hier in alle rust de Heer geprezen wordt. Evangelicale kerken zijn me te luidruchtig, ik hou het daar gewoon niet uit.

Oh ja daar hebben ze zelfs knielbankjes. We huurden ooit daar het gebouw. Handige dingen wel.
Te luidruchtig lol. En ik klaag dat ze te gezapig zijn, de niet- Indische, Molukse of Surinaamse dan.
Lol een Amerikaanse gereformeerde man zei eens tegen me dat ik naar zo'n gereformeerde kerk moest, want die van mij was niet goed. Ik zei: de leer is best goed, maar ze praten zo saai. Dat hou ik niet uit. Er moet toch minstens wel 1 grap in de preek zitten hoor. Nou dat vond ie maar erg stom van me. :lol: Gelukkig is er voor elk wat wils.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2018 09:50

Wie nooit de diepten heeft doorleefd, vanwege zijn zonden, kan ook nooit huppelen van zielevreugd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2018 09:55

coby6 schreef:Oh ja daar hebben ze zelfs knielbankjes. We huurden ooit daar het gebouw. Handige dingen wel.
Te luidruchtig lol. En ik klaag dat ze te gezapig zijn, de niet- Indische, Molukse of Surinaamse dan.
Lol een Amerikaanse gereformeerde man zei eens tegen me dat ik naar zo'n gereformeerde kerk moest, want die van mij was niet goed. Ik zei: de leer is best goed, maar ze praten zo saai. Dat hou ik niet uit. Er moet toch minstens wel 1 grap in de preek zitten hoor. Nou dat vond ie maar erg stom van me. :lol: Gelukkig is er voor elk wat wils.


De "Afrikaanse" kerken vind ik in zekere zin nog wel aantrekkelijk, omdat die een zekere culturele eigenheid uitstralen. Ik ben echter niet gecharmeerd van kerken waar een band keihard staat te spelen en er nooit ruimte is voor verstilling. De wereld maakt al lawaai genoeg, in een kerk is een zekere stilte voor mij in elk geval erg belangrijk, zodat je even de rust kunt vinden om met God in gesprek te gaan.

In Roemenië was ik bijna niet uit orthodoxe kerken te slaan, omdat het gezang daar zo ontzettend mooi was.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2018 10:29

Chaya schreef:Wie nooit de diepten heeft doorleefd, vanwege zijn zonden, kan ook nooit huppelen van zielevreugd.



Je moet in ieder geval je verlossing doorleeft hebben en dat doe je inderdaad niet als je niet weet waarvan je verlost bent. In hoeverre / welke mate je je zonden doorleefd moet hebben, daar doe ik geen uitspraken over omdat je dan het gevaar krijgt bepaalde voorwaarden te scheppen en daar een bekering aan te toetsen... maar verder ben ik het wel met je eens ja. En daarom zou denk ik de blijdschap ook wel wat meer zichtbaar mogen zijn / geuit worden dan we nu doen in de kerk. Dan kunnen we er bij halen dat het kerkcultuur is en we het gewoon niet gewend zijn... maar in het dagelijks leven zie je doorgaans best aan mensen als ze heel blij ergens mee zijn.... dus lijkt me niet dat we in de kerk opeens een masker op moeten zetten en dat "binnen" houden ipv het te uiten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Origenes » 11 apr 2018 10:34

Chaya schreef:Wie nooit de diepten heeft doorleefd, vanwege zijn zonden, kan ook nooit huppelen van zielevreugd.

Dan is het wel merkwaardig dat in kringen waar de grootste nadruk gelegd wordt op het doorleven van zondigheid de zielevreugd er niet van af spat.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2018 10:56

Origenes schreef:Dan is het wel merkwaardig dat in kringen waar de grootste nadruk gelegd wordt op het doorleven van zondigheid de zielevreugd er niet van af spat.

Dan heb je kennelijk nooit zo iemand ontmoet.
Want men kan daar niet over zwijgen, echt niet. En dan is zo iemand met glans van Boven omstraald.
Dat is echt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bruno

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Bruno » 11 apr 2018 11:38

Ik zie het ook niet?
Ik zie kinderen vrolijk rondhuppelen tot ze inegelepeld krijgen wat zonde is al dan niet.

Als je bewust wordt met “de zonde” (vanuit religieus perspectief) heeft dit leven je toch nog weinig te bieden?
Dit is het gevallen eden waar de gevallen engelen over de aarde regeren. Het gaat zo fout lopen dat Jezus uit de hemel moet terug komen om de goede mensen te redden door de slechte uit te roeien.
In feite zou ik verheugd moeten zijn omdat de wereld mij uitspuwt, maar ik voel mij daar matig verheugd bij. Ik moet in afzondering leven of ik zie de zonde overal spelen.
Ook in mijn relaties is het heel moeilijk finetuning te bereiken.
Daarbij komt dan nog dat je als ouder moet opboksen tegen de invloeden van de wegwerpconsumptiemaatschappij. Ze leiden ons van jongs af met materiele rotzooi die op het lijden van anderen gefabriceerd wordt... Toen ik me daar bewust van werd heb ik toch geen vreugdesdansje gedaan.

Als je je bewust wordt van de zonde, dan kan je zelfs geen kledij meer kopen in de gewone kledij zaken. Of zou God het goed vinden dat ik kledij koop waar kinderarbeid aan verbonden is? Iemand die daar dan in zo’n kledij vreugdesdansjes doet en over zonde begint te praten vind ik als mens behoorlijk hypocriet. Niet dat ik iemand persoonlijk wil viseren, het speelt gewoon in mijn dagelijks leven zo.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jedidjas en 21 gasten