Huppelen van zielevreugd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Johan100 » 09 apr 2018 16:20

MoesTuin schreef:Psalm 68 vers 2a


Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.


Zie je het al voor je.
Al die serieus gelovige mensen huppelend door de kerk!
en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Maar doet deze Psalm wel recht aan Gods Woord?
Kunnen we wel van het geloof getuigen, zonder alle menselijke tekorten eerst goed te benoemen of er eventueel in te wrijven?
ellende droevenis schuld gebrek.....
"och mocht het eens zo zijn...."
Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?

Wat moet je dan met de Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap?



Ik ben van mening dat we eerst eens de diepte in moeten.
'Tegen U heb ik gezondigd en gedaan wat kwaad was in uw ogen'.
Droefheid van het aangezicht verbeterd het hart, zegt Salomo ergens.
We moeten wel gegronde reden hebben tot blijdschap en dat is als je zonden vergeven zijn en God je die blijdschap schenkt dat je in een verzoende verhouding met God leeft.
Als we mogen zeggen 'Abba Vader' en zijn Geest met onze geest getuigt dat we kinderen van God zijn.
Geen zelf opgewekte en ongegronde aangeprate en kunstmatige blijdschap, maar geschonken vreugde. Daar kunnen we het mee doen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor DeDwaler » 09 apr 2018 16:23

.
Marnix schreef:Stelling: Je kan misschien beter iets niet zingen als je het vervolgens niet doet. Het is toch raar als je zingt dat je je handen opheft of danst als je dat vervolgens niet doet?


Misschien is het wijs om liederen uit te zoeken die passen bij de eigen gemoedstoestand. Echter is niet elk mens hetzelfde, dus ik denk dat we ons mogen verblijden met hen die blij zijn en meeleven en meelijden met hen die verdrietig zijn of het moeilijk hebben, ongeacht hoe we onszelf op dat moment voelen.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor DeDwaler » 09 apr 2018 16:32

.
mohamed schreef:Dat er reden tot blijdschap is ben ik met je eens, maar als mijn blijdschap anderen ergert, schiet het zijn doel voorbij naar mijn mening.


Volgens mij is ergenis geen vrucht des Geestes.

.
.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor ben db bd » 09 apr 2018 16:46

.......en daar gaan we weer. :roll:
Hoe vaak heb je de kerkdienst bezocht aldaar?

ooit, lang geleden, had ik ook verkering binnen die kerk.
Vergeet niet dat de psalmen gedichten zijn want Jezus en de apostelen kenden deze verzen als de binnenkant van hun broekzakken en huppelden zij letterlijk van zielenvreugd?

Dat zal bij het laatste avondmaal m.i. zeker niet het geval geweest zijn. Toch zongen ze die liederen ...
Die verlamde man zeker. Jezus en de discipelen weet ik niet. Paulus zong Gods lof in een cel. God spint rond van vreugde, staat ergens. Verblijd u in de Here ten allen tijde. David gaf zijn ziel die terneergeslagen was opdracht God te loven. Reidans hadden ze. Dus hup Mo! Ga huppelen! :lol:

m.i. gedragen wij ons veel te zwaarmoedig aan de rechterkant van het gereformeerde spectrum. Natuurlijk is een 'gans verbroken geest' goed naar onze Schepper toe, als het echt is tenminste. Maar bij het zingen van Gods lof, met een kapot geslagen rug en de voeten in het blok in een cel, braken de sloten, scheurden de muren en vielen de deuren open !!
Ik betrap mezelf er ook op weleens mee te zingen op de automatische piloot. Dan denk ik: hé wat dom en dan ga ik doen wat ik zing.

ja, op dit forum wordt mij nogal eens kwalijk genomen als ik vertel dat ik normaliter geen 'smartlappen', klaagzangen mee zing in de kerk als 'bewijs' van zogenaamde ootmoedigheid op die automatische piloot.
Dat is helemaal dom ja. ''k Hef mijn handen op' en dan gewoon niet doen.

Voorbije Paasdienst heb ik het weer eens heerlijk gedaan in onze GB-dienst. (waarschijnlijk als enige, maar dat zij zo ...)
Laatst gewijzigd door ben db bd op 10 apr 2018 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2018 17:01

mohamed schreef:Vergeet niet dat de psalmen gedichten zijn want Jezus en de apostelen kenden deze verzen als de binnenkant van hun broekzakken en huppelden zij letterlijk van zielenvreugd?


Misschien wel ja? En misschien hieven ze ook wel eens hun handen op?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2018 17:02

DeDwaler schreef:.


Misschien is het wijs om liederen uit te zoeken die passen bij de eigen gemoedstoestand. Echter is niet elk mens hetzelfde, dus ik denk dat we ons mogen verblijden met hen die blij zijn en meeleven en meelijden met hen die verdrietig zijn of het moeilijk hebben, ongeacht hoe we onszelf op dat moment voelen.

.


Absoluut. Het gaat er meer om dat je iets zegt / zingt maar dat vervolgens niet doet. Dat is toch vreemd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2018 17:07

Johan100 schreef:Ik ben van mening dat we eerst eens de diepte in moeten.
'Tegen U heb ik gezondigd en gedaan wat kwaad was in uw ogen'.
Droefheid van het aangezicht verbeterd het hart, zegt Salomo ergens.
We moeten wel gegronde reden hebben tot blijdschap en dat is als je zonden vergeven zijn en God je die blijdschap schenkt dat je in een verzoende verhouding met God leeft.
Als we mogen zeggen 'Abba Vader' en zijn Geest met onze geest getuigt dat we kinderen van God zijn.
Geen zelf opgewekte en ongegronde aangeprate en kunstmatige blijdschap, maar geschonken vreugde. Daar kunnen we het mee doen.


Uiteraard. Zo is het toch ook in de Psalmen die worden aangehaald? Dat gaat niet om oppervlakkige blijdschap maar om diepe intense blijdschap om de rechtvaardiging die God geeft? Het rechtvaardig volk in God verheugd zal huppelen van zielevreugd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor DeDwaler » 09 apr 2018 17:57

.
Marnix schreef:Absoluut. Het gaat er meer om dat je iets zegt / zingt maar dat vervolgens niet doet. Dat is toch vreemd?


Tja, vrijheid, blijheid. Ik heb zelf jaren in een discotheek gewerkt en ik ging vaak uit, maar een echte danser ben ik nooit geweest. Dat heeft wellicht meer met schroom te maken dan met iets anders. We hebben in de lofprijzing van God om te beginnen echter wel muziek nodig die ook uitnodigt om voor God en ter ere van Hem te dansen en te zingen.

Van mensen die dansen en blij zijn word ik zelf ook heel blij en dat nodigt al snel uit om in de handjes te gaan klappen en zo begint het. Voor je het weet zingen en dansen we allemaal mee :)

.
.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2018 18:01

Ook zo'n mooie: "In eerbied kniel ik voor u neder". En dan blijft het luid zingend volk op hele noten zitten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2018 09:09

Ja precies. Misschien moeten we maar zingen "heft uw harten naar omhoog" en zo. Het heeft toch geen zin om A te zingen en B te doen?n (doen wat je zingt is misschien een beter plan maar daar hebben we volgens mij nogal moeite mee als gereformeerden, zodra en gebaren / bewegingen bij komen kijken)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor ben db bd » 10 apr 2018 10:29

Ook zo'n mooie: "In eerbied kniel ik voor u neder". En dan blijft het luid zingend volk op hele noten zitten.

Nou, ooit één keer in een evangelische dienst, waar je je zoiets gerust kunt veroorloven, heb ik het wel gedaan; knielen in het gangpad naast m'n stoel. Het voelde zelfs zeer bevrijdend om zo'n grens over te gaan. De Heere houdt niet van schijn hoor. En onze gereformeerde calvinistische cultuur zou best wat verbetering kunnen velen dienaangaande, vooral naar onze jeugd toe.

Mijn zus zaliger was in haar latere leven lid van een charismatische kerk. Daar duurde een eredienst gerust 5 uur en vond je het jammer als het feest weer voorbij was. Men begon daar met eerst een uur of meer de Oppermajesteit en Zijn grote Zoon te loven, danken, eren en bejubelen. ik garandeer jullie dat er dan geen één foute geest meer in de zaal aanwezig was hoor. Die vluchtten hals over kop terug naar de hel of zo.
Ooit vond ik mijzelf daar in een reidans die uitliep in een vrolijke polonaise, puur tot Gods eer!! (durf dat maar gerust weer te vergeten)

Houd er rekening mee dat wij in het straks na de komende verdrukking aanstormende - 6x als 1000 jaar geduide - Vrederijk verplicht zullen worden om in Jeruzalem het Loofhuttenfeest mee te gaan vieren, feesten dus, anders zal er niet eens benodigde regen vallen op ons land, weten we nog uit het laatste hoofdstuk van Zacharia? Of hebben we dat ook al gereformeerd kapot-'vergeestelijkt' ?

Nog even aangaande hele noten; klinkt 4-stemmige gemeentezang op hele noten niet nog steeds mooier dan op halve noten?
(Heer ik kom tot U, Jezus mijn Heiland, Nader tot U o Heer, enz. enz. klinkt er uit de onderkant van mijn computerscherm, HEERLIJK.)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor blijblij » 10 apr 2018 10:33

Marnix schreef:Ja precies. Misschien moeten we maar zingen "heft uw harten naar omhoog"


Maar dat kunnen/willen we toch helemaal niet uit onszelf? :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2018 13:57

blijblij schreef:Maar dat kunnen/willen we toch helemaal niet uit onszelf? :wink:


Tja dan moeten we de psalmen maar helemaal afschaffen... die staan vol met dingen die we nuet uit onszelf kunnen ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 10 apr 2018 14:29

    Marnix schreef:Ja precies. Misschien moeten we maar zingen "heft uw harten naar omhoog" en zo. Het heeft toch geen zin om A te zingen en B te doen?n (doen wat je zingt is misschien een beter plan maar daar hebben we volgens mij nogal moeite mee als gereformeerden, zodra en gebaren / bewegingen bij komen kijken)

    Als gereformeerden? Als Hollanders. Ik merk het ook in evangelische diensten. Vooral niet opvallen. Dat is raar.
    Ze hadden een tijd van die vlaggen bij m'n moeder in de kerk. Dan kon je achterin met vlaggen zwaaien. Kids vonden het enig. Maar dan kwam de voorgangersvrouw er weer aan: psssst! Rustig! Rustig!
    Ik heb zo'n hopbal voor ze gekocht nu. Over huppelen gesproken. Dan hoppen ze het hele station over. Lachen.

    mohamed

    Re: Huppelen van zielevreugd

    Berichtdoor mohamed » 10 apr 2018 16:29

    mohamed schreef:Dat er reden tot blijdschap is ben ik met je eens, maar als mijn blijdschap anderen ergert, schiet het zijn doel voorbij naar mijn mening.

    DeDwaler schreef:Volgens mij is ergenis geen vrucht des Geestes.

    Daarom huppel ik maar niet zodat ik hopelijk wél vruchten van de Geest mag voortbrengen.


    Terug naar “[Religie] - Open forum”

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 22 gasten