Huppelen van zielevreugd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 09 apr 2018 11:41

Psalm 68 vers 2a


Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.


Zie je het al voor je.
Al die serieus gelovige mensen huppelend door de kerk!
en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Maar doet deze Psalm wel recht aan Gods Woord?
Kunnen we wel van het geloof getuigen, zonder alle menselijke tekorten eerst goed te benoemen of er eventueel in te wrijven?
ellende droevenis schuld gebrek.....
"och mocht het eens zo zijn...."
Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?

Wat moet je dan met de Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor ben db bd » 09 apr 2018 13:04

Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?


ik heb het vast al eens eerder verteld: het was in de kerk bij Edgar Holder, de zwarte pastor, waar we graag als rechts gereformeerden gingen snoepen, om te leren wat het is om echt blij te zijn en ons zelfs 'te allen tijden te verblijden', zoals ik als opdracht lees in mijn Bijbeltje.
Van de kerkelijke erediensten maken ze daar feestjes!
Uiteraard heb ik nooit dansen geleerd. (mijn vrouw, niet gereformeerd geboren, heeft wel 2 speldjes) Maar op een gegeven moment in zo'n blije dienst vroeg de voorganger: 'Wie wil er dansen voor de Heere?' Toen kreeg ik, zoals wij dat noemen, deze psalm in mijn hart. En welaan, voor dat ik met mijn hoofd zo ver was, voelde ik mijn benen al 'van de vloer' gaan, alsof er onder mij een knopje omging.
Later vroeg de voorganger: 'Willen de echtparen naar voren komen om op het podium te dansen?' Mijn vrouw trok mij mee naar voren en toen heb ik onbeschroomd ook 20 minuten op het podium staan dansen op de feestmuziek tot Gods eer... ik eindigde 10 jaar jonger voor m'n gevoel.

Weet u, in ons dorp is een nieuwe grote kerk voor de Gereformeerde Gemeente gebouwd; een kwart ronde, een mooi modern ontwerp vind ik als bouwkundige in ruste. Maar ik vind het ook in werkelijkheid een kwart kerk wat Evangelie betreft, daar haal ik beslist niets vanaf, doch waar de preek wellicht eindigt met het bekende: "och mense, mocht het nog eens komme staan te gebeuren.....", daar begint het Kerk zijn pas echt: "Halleluja, het is volbracht !!" Zingt, zingt een nieuw gezang den Heere !!, die grote God die wonderen deed ... en doet ... en zál doen !!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2018 13:36

ben db bd schreef:Maar ik vind het ook in werkelijkheid een kwart kerk wat Evangelie betreft, daar haal ik beslist niets vanaf, doch waar de preek wellicht eindigt met het bekende: "och mense, mocht het nog eens komme staan te gebeuren.....",

.......en daar gaan we weer. :roll:
Hoe vaak heb je de kerkdienst bezocht aldaar?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 14:33

MoesTuin schreef:Psalm 68 vers 2a


Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.


Zie je het al voor je.
Al die serieus gelovige mensen huppelend door de kerk!
en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Maar doet deze Psalm wel recht aan Gods Woord?
Kunnen we wel van het geloof getuigen, zonder alle menselijke tekorten eerst goed te benoemen of er eventueel in te wrijven?
ellende droevenis schuld gebrek.....
"och mocht het eens zo zijn...."
Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?

Wat moet je dan met de Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap?

Hartelijk bedankt Moestijn. Ik voelde me net zo down als een tor en je maakt me weer helemaal blij.
Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Geweldig!
:lol:

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 14:44

ben db bd schreef:ik heb het vast al eens eerder verteld: het was in de kerk bij Edgar Holder, de zwarte pastor, waar we graag als rechts gereformeerden gingen snoepen, om te leren wat het is om echt blij te zijn en ons zelfs 'te allen tijden te verblijden', zoals ik als opdracht lees in mijn Bijbeltje.
Van de kerkelijke erediensten maken ze daar feestjes!
Uiteraard heb ik nooit dansen geleerd. (mijn vrouw, niet gereformeerd geboren, heeft wel 2 speldjes) Maar op een gegeven moment in zo'n blije dienst vroeg de voorganger: 'Wie wil er dansen voor de Heere?' Toen kreeg ik, zoals wij dat noemen, deze psalm in mijn hart. En welaan, voor dat ik met mijn hoofd zo ver was, voelde ik mijn benen al 'van de vloer' gaan, alsof er onder mij een knopje omging.
Later vroeg de voorganger: 'Willen de echtparen naar voren komen om op het podium te dansen?' Mijn vrouw trok mij mee naar voren en toen heb ik onbeschroomd ook 20 minuten op het podium staan dansen op de feestmuziek tot Gods eer... ik eindigde 10 jaar jonger voor m'n gevoel.

Weet u, in ons dorp is een nieuwe grote kerk voor de Gereformeerde Gemeente gebouwd; een kwart ronde, een mooi modern ontwerp vind ik als bouwkundige in ruste. Maar ik vind het ook in werkelijkheid een kwart kerk wat Evangelie betreft, daar haal ik beslist niets vanaf, doch waar de preek wellicht eindigt met het bekende: "och mense, mocht het nog eens komme staan te gebeuren.....", daar begint het Kerk zijn pas echt: "Halleluja, het is volbracht !!" Zingt, zingt een nieuw gezang den Heere !!, die grote God die wonderen deed ... en doet ... en zál doen !!

Edgar Holder was vroeger jeugdleider bij Maasbach. Lachen altijd met die man. Dat deed ie echt heel goed.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2018 15:03

MoesTuin schreef:Psalm 68 vers 2a


Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.


Zie je het al voor je.
Al die serieus gelovige mensen huppelend door de kerk!
en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Maar doet deze Psalm wel recht aan Gods Woord?
Kunnen we wel van het geloof getuigen, zonder alle menselijke tekorten eerst goed te benoemen of er eventueel in te wrijven?
ellende droevenis schuld gebrek.....
"och mocht het eens zo zijn...."
Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?

Wat moet je dan met de Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap?


- Ik denk dat we wel wat meer blijdschap mogen uitstralen in de kerk
- Aan de andere kant is er natuurlijk ook wel een flink verschil tussen de joodse cultuur in de tijd van de Psalmen en de nederlandse cultuur. We hoeven ook weer niet tegen onze zin in verplicht te gaan dansen of zo
- Maar als je echt vol van blijdschap bent en dat wordt in de Psalm ook beschreven kan je toch ook niet maar stil blijven staan en alleen blij in je hart zijn?
- Zijn we dan soms niet te erg bezig om die cultuur waarin je blijdschap niet uit, in stand te houden?

Onze vorige predikant liet in de ochtenddienst graag Psalm 149 zingen. En dan danst in het morgenlicht, heel Gods volk voor Zijn aangezicht. Ik zag dat altijd al wel voor me, maar men bleef altijd stokstijf staan. Dat geeft voor mijn gevoel dan wel een pijnlijk contrast.

Stelling: Je kan misschien beter iets niet zingen als je het vervolgens niet doet. Het is toch raar als je zingt dat je je handen opheft of danst als je dat vervolgens niet doet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2018 15:34

Paulus schreef dat o.a. blijdschap en matigheid de vruchten van de Geest zijn.

'Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.'(Gal 5,22)

De door Moestuin aangereikte Psalm lijkt mij geen vrijbrief om overdreven blij blij te gaan doen en door dergelijk gedrag win je ook niemand maar irriteer je buitenstaanders alleen maar zodat ze weer bevestigd worden in hun vooroordelen over christenen dat het leeghoofden zijn die maar wat staan te handje-klappen. :mrgreen:

Neen, het devies lijkt mij: wees blij maar matig in je uiting daarvan. Niemand zit te wachten op iemand die een depressie verbloemen wil onder het mom van zieltjes trachten te winnen.
Laatst gewijzigd door mohamed op 09 apr 2018 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 15:35

Marnix schreef:- Ik denk dat we wel wat meer blijdschap mogen uitstralen in de kerk
- Aan de andere kant is er natuurlijk ook wel een flink verschil tussen de joodse cultuur in de tijd van de Psalmen en de nederlandse cultuur. We hoeven ook weer niet tegen onze zin in verplicht te gaan dansen of zo
- Maar als je echt vol van blijdschap bent en dat wordt in de Psalm ook beschreven kan je toch ook niet maar stil blijven staan en alleen blij in je hart zijn?
- Zijn we dan soms niet te erg bezig om die cultuur waarin je blijdschap niet uit, in stand te houden?

Onze vorige predikant liet in de ochtenddienst graag Psalm 149 zingen. En dan danst in het morgenlicht, heel Gods volk voor Zijn aangezicht. Ik zag dat altijd al wel voor me, maar men bleef altijd stokstijf staan. Dat geeft voor mijn gevoel dan wel een pijnlijk contrast.

Stelling: Je kan misschien beter iets niet zingen als je het vervolgens niet doet. Het is toch raar als je zingt dat je je handen opheft of danst als je dat vervolgens niet doet?

Dat is helemaal dom ja. ''k Hef mijn handen op' en dan gewoon niet doen.
Er is altijd zo'n verschil tussen kerken met voornamelijk witte Nederlanders of met een hoop Indische, Molukse en Surinaamse. Het eten is altijd stukken beter, de muziek en het is niet zo gezapig.
Dit is lachen:
https://youtu.be/NDm4nLeF8io

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2018 15:37

Mwah dom vind ik een groot woord. Het idee van mijn stelling is niet om mijn medegelovigen (en mezelf soms ook) als dom te bestempelen... was meer opbouwend bedoeld. Dus geef nou gewoon je mening zonder waarde-oordelen over anderen te vellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2018 15:41

Marnix schreef:Mwah dom vind ik een groot woord. Het idee van mijn stelling is niet om mijn medegelovigen (en mezelf soms ook) als dom te bestempelen... was meer opbouwend bedoeld. Dus geef nou gewoon je mening zonder waarde-oordelen over anderen te vellen.

Vergeet niet dat de psalmen gedichten zijn want Jezus en de apostelen kenden deze verzen als de binnenkant van hun broekzakken en huppelden zij letterlijk van zielenvreugd?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 15:46

Marnix schreef:Mwah dom vind ik een groot woord. Het idee van mijn stelling is niet om mijn medegelovigen (en mezelf soms ook) als dom te bestempelen... was meer opbouwend bedoeld. Dus geef nou gewoon je mening zonder waarde-oordelen over anderen te vellen.

Het slaat toch nergens op om het te doen. Ik betrap mezelf er ook op weleens mee te zingen op de automatische piloot. Dan denk ik: he wat dom en dan ga ik doen wat ik zing.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 16:02

mohamed schreef:Vergeet niet dat de psalmen gedichten zijn want Jezus en de apostelen kenden deze verzen als de binnenkant van hun broekzakken en huppelden zij letterlijk van zielenvreugd?

Die verlamde man zeker. Jezus en de discipelen weet ik niet. Paulus zong Gods lof in een cel. God spint rond van vreugde, staat ergens. Verblijd u in de Here ten allen tijde. David gaf zijn ziel die terneergeslagen was opdracht God te loven. Reidans hadden ze. Dus hup Mo! Ga huppelen! :lol:

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor DeDwaler » 09 apr 2018 16:13

.
MoesTuin schreef:Zie je het al voor je.
Al die serieus gelovige mensen huppelend door de kerk!
en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Maar doet deze Psalm wel recht aan Gods Woord?
Kunnen we wel van het geloof getuigen, zonder alle menselijke tekorten eerst goed te benoemen of er eventueel in te wrijven?
ellende droevenis schuld gebrek.....
"och mocht het eens zo zijn...."
Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?

Wat moet je dan met de Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap?


Er is mijns inziens een groot verschil tussen het oproepen tot bekering van dode werken en het vieren van het geloof. Er is immers een leven vóór en een leven ná. Wanneer men dankzij de genade van God en het volbrachte werk van de Heere Jezus een nieuwe schepping is, dan is er alle reden tot grote blijdschap en dankbaarheid.

Als ik naar mijn eigen leven als gelovige kijk, dan zijn er hoogte- en dieptepunten, maar wanneer ik kijk naar de voleinder van het geloof, onze lieve Heere Jezus Christus, dan kan ik niet anders dan God uit vreugde danken en loven voor alles wat Hij geeft en doet! Het geloofsleven is veelkleurig, dus met Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap moeten we ongeremd blij zijn :wink:

.
.

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2018 16:18

coby6 schreef:Die verlamde man zeker. Jezus en de discipelen weet ik niet. Paulus zong Gods lof in een cel. God spint rond van vreugde, staat ergens. Verblijd u in de Here ten allen tijde. David gaf zijn ziel die terneergeslagen was opdracht God te loven. Reidans hadden ze. Dus hup Mo! Ga huppelen! :lol:

Oké, zal ik tussendoor ook jubelen? \:D/

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2018 16:20

DeDwaler schreef:.
Er is mijns inziens een groot verschil tussen het oproepen tot bekering van dode werken en het vieren van het geloof. Er is immers een leven vóór en een leven ná. Wanneer men dankzij de genade van God en het volbrachte werk van de Heere Jezus een nieuwe schepping is, dan is er alle reden tot grote blijdschap en dankbaarheid.

Als ik naar mijn eigen leven als gelovige kijk, dan zijn er hoogte- en dieptepunten, maar wanneer ik kijk naar de voleinder van het geloof, onze lieve Heere Jezus Christus, dan kan ik niet anders dan God uit vreugde danken en loven voor alles wat Hij geeft en doet! Het geloofsleven is veelkleurig, dus met Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap moeten we ongeremd blij zijn :wink:.

Dat er reden tot blijdschap is ben ik met je eens, maar als mijn blijdschap anderen ergert, schiet het zijn doel voorbij naar mijn mening.
Laatst gewijzigd door mohamed op 09 apr 2018 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten