Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2018 18:46

Het is mij bekend dat sommige protestanten van mening zijn dat joden het uitverkoren volk zijn, ongeacht hun religie. Desondanks bekeren steeds meer joden zich tot het christendom, hetgeen een nutteloze conversie is als hun geloof niet ter zake doet. Kennelijk denken de joden daar zelf dus anders over dan de protestanten.

Broeder Nathanael is zo'n jood die het Judaïsme de rug heeft toegekeerd en het een religie van de dood noemt.

Beluister hier zijn verhaal.

Dergelijke joodse spijtoptanten kan ik meer waardering voor hebben dan Messiasbelijdende joden die van twee walletjes willen eten en dwepen met het jodendom.

Hoe denken de andere users hier over?

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 01 apr 2018 19:19

Als iemand, ongeacht of het een jood, moslim, atheïst, hindoe is, zich bekeerd tot het christendom lijkt me dat in principe een goed iets. Ook joden hebben Jezus Christus aan te nemen net zoals de rest van de mensheid. Wel een geanimeerd spreker in het filmpje. :)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 19:47

mohamed schreef:'...sommige protestanten...'
'...de protestanten...'

mohamed is vast geen protestant :wink:

mohamed schreef:Desondanks bekeren steeds meer joden zich tot het christendom, hetgeen een nutteloze conversie is als hun geloof niet ter zake doet. Kennelijk denken de joden daar zelf dus anders over dan de protestanten.

Hetzelfde gebeurde in de tijd die in Handelingen beschreven wordt. Niet nieuw dus en toen ook niet zo vreemd: Paulus bezocht op zijn reizen ook primair de Joodse synagogen. Ook om te overleggen met zijn geloofsgenoten (Hand. 17:17). Overleggen doe je niet met tegenstanders! Dus helemaal niet zo vreemd als sommige protestanten hun conclusies aan dit soort teksten verbinden.

mohamed schreef:Broeder Nathanael is zo'n jood die het Judaïsme de rug heeft toegekeerd en het een religie van de dood noemt.

Misschien zit broeder Nathanael er helemaal niet zo ver naast. Paulus benoemde het iets anders maar hij kwam daarmee wel heel dicht bij de uitspraak van broeder Nathanaël. Hoewel de strekking van een bepaalde uitspraak van Paulus helemaal niet negatief was:

2 Kor. 4:12a schreef:Zo werkt dan de dood in ons...

"Ons" of "wij" verwijst in de context van 2 Korinthiërs naar de Joodse context van Paulus en zijn volksgenoten / medewerkers:
De Joden staan volgens de redenering van Paulus in de bediening van de dood (2 Kor. 3:7).

2 Kor. 4:12b schreef:... doch het leven in u.

"u" verwijst in dit gedeelte van 2 Korinthiërs naar de heidenen.

2 Kor. 4:15 sluit daar uiteraard op aan: "Het is alles om uwentwil". In de prediking van Paulus sluiten Jodendom en Christelijk geloof elkaar helemaal niet uit maar in en die samenhang ligt ook helemaal in de lijn van de roeping van het Joodse volk ten behoeve van de volkeren: Gen. 12:3; 18:18; 22:18; 26:4; 28:14.

Ik heb trouwens de indruk dat deze samenhang helemaal niet "protestants" is.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 20:39

mohamed schreef:Joodse spijtoptanten

Is dit niet een wat vreemde formulering? Een Joods persoon is Jood dankzij geboorte uit een Joodse moeder. En daar is helemaal niets aan te veranderen. En waarom zou een Joods iemand daar spijt van moeten hebben? De enige reden die ik kan bedenken is dat er helaas een toenemend aantal antisemieten bestaan. Maar voor veel antisemieten maakt zo'n overstap als van broeder Nathanael helemaal geen verschil: voor hen is hij namelijk nog steeds een Jood.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 01 apr 2018 20:44

Origenes schreef:Is dit niet een wat vreemde formulering? Een Joods persoon is Jood dankzij geboorte uit een Joodse moeder. En daar is helemaal niets aan te veranderen. En waarom zou een Joods iemand daar spijt van moeten hebben? De enige reden die ik kan bedenken is dat er helaas een toenemend aantal antisemieten bestaan. Maar voor veel antisemieten maakt zo'n overstap als van broeder Nathanael helemaal geen verschil: voor hen is hij namelijk nog steeds een Jood.

De woordkeuze buiten beschouwing latende denk ik dat je prima weet wat Mohamed bedoeld.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 21:00

Yoshi schreef:De woordkeuze buiten beschouwing latende denk ik dat je prima weet wat Mohamed bedoeld.

Ik weet wat mohamed bedoelt. Hij verwoordt zijn grief als een kritiek op een inzicht dat hij protestants noemt. Als protestant moet ik me dus aangesproken voelen. Joden, messiasbelijdend of niet, hoeven zich er niets van aan te trekken. Overigens zijn alle Joden messiasbelijdend.

En daarmee zegt het dus niet zoveel over de categorie die wij doorgaans als messiasbelijdende Joden aanduiden maar die zichzelf nog steeds rekenen bij het Jodendom.

Broeder Nathanael stapte over naar de wereldkerk. Binnen het Jodendom worden beide vormen van bekering tot het christelijk geloof veroordeeld.
En binnen de protestantse wereld zijn er in de loop van de tijd veel bekeerlingen geweest uit het Jodendom. De praktijk wijst uit dat het op den duur problemen gaf en dat kon tot gevolg hebben terugkeer naar het Jodendom. Denk maar aan de ex-dominee Süss, die na zijn terugkeer gepromoveerd is op Luthers theologisch testament: "over de Joden en hun leugens".

Zo'n overstap als van broeder Nathanael zegt me dus niets.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 01 apr 2018 21:09

De wereldkerk, die ken ik niet. Wat bedoel je daar mee?

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 21:13

Yoshi schreef:De wereldkerk, die ken ik niet. Wat bedoel je daar mee?

De term wordt binnen het protestantisme gebruikt als aanduiding van het geheel van het christendom dat zich op wat voor manier dan ook katholiek noemt. Dat is dus de RKK, het Protestantisme en de Oosters Orthodoxe Kerken bij elkaar.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 01 apr 2018 21:15

Origenes schreef:De term wordt binnen het protestantisme gebruikt als aanduiding van het geheel van het christendom dat zich op wat voor manier dan ook katholiek noemt. Dat is dus de RKK, het Protestantisme en de Oosters Orthodoxe Kerken bij elkaar.

Lol. Verder alles goed?

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 21:17

Yoshi schreef:Lol. Verder alles goed?

Maak je geen zorgen :wink: . Maar wat bedoel je hiermee?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2018 21:40

Origenes schreef:Ik weet wat mohamed bedoelt. Hij verwoordt zijn grief als een kritiek op een inzicht dat hij protestants noemt. Als protestant moet ik me dus aangesproken voelen. Joden, messiasbelijdend of niet, hoeven zich er niets van aan te trekken. Overigens zijn alle Joden messiasbelijdend.

Volgens de noemer ben ik zelf ook protestant hoor en als ik spreek van sommige protestanten hoef jij je niet aangesproken te voelen tenzij je je herkent in wat ik schreef. Van grief is geen sprake, ik verwelkom broeder Nathanael van harte maar ik verwerp het geknuffel met het jodendom zeer, niks persoonlijks dus. En of alle joden Messiasbelijdend zijn weet ik niet, wat ik weet is dat Eén de Christus is.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 21:59

mohamed schreef:Volgens de noemer ben ik zelf ook protestant hoor en als ik spreek van sommige protestanten hoef jij je niet aangesproken te voelen tenzij je je herkent in wat ik schreef.

Toevallig weet ik dat Joden die zich bekeren tot de wereldkerk (zie definitie hierboven) in een later stadium problemen kunnen krijgen in hun christelijke context.

mohamed schreef:Van grief is geen sprake, ik verwelkom broeder Nathanael van harte

Je bekritiseert de zienswijze die je aantreft bij veel protestanten: dat het Joodse volk nog steeds Gods uitverkoren volk is. Dat kan ik dus best een grief noemen. Het is immers een kwestie die bij in jouw postings vaker een rol speelt.
Ik wens broeder Nathanael veel sterkte. Het zal hem niet meevallen schat ik in.

mohamed schreef:maar ik verwerp het geknuffel met het jodendom zeer, niks persoonlijks dus.

Als ik dit moet opvatten als een diskwalificatie naar de belangstelling onder protestanten als het gaat om Judaïca, die wat mij betreft bepaald niet los staat van de Joodse oorsprong van het christelijk geloof, dan gaat het toch ook wel over mij.

Ik weet dat er bij protestanten ook sprake kan zijn van Israëlromantiek. Dat is de populistische vorm waar je niet te veel inhoudelijks achter moet zoeken. Daar heb ik dus niets mee.

mohamed schreef:En of alle joden Messiasbelijdend zijn weet ik niet, wat ik weet is dat Eén de Christus is.

Alle (religieuze) Joden belijden de Messias. En dat één zich als de Messias zal openbaren dat zal niemand onder hen tegenspreken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 01 apr 2018 22:14

Je weet ook donders goed wat Mohamed met Messias belendende joden bedoelde. Jongens, jongens wat een kinderachtige woordspelletjes.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 22:22

Yoshi schreef:Je weet ook donders goed wat Mohamed met Messias belendende joden bedoelde. Jongens, jongens wat een kinderachtige woordspelletjes.

Wat een overgevoeligheid over een opmerking die alleen maar terzijde bedoeld is.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2018 22:27

Yoshi schreef:Je weet ook donders goed wat Mohamed met Messias belendende joden bedoelde. Jongens, jongens wat een kinderachtige woordspelletjes.

Ja inderdaad maar dat soort woordspelletjes kan ik ook: de joodse broeder Nathanael is een Messiasbelijdende christen geworden maar niet alle Messiasbelijdende joden zijn christen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron