In de Schrift is de oogst een beeld van de opstanding
Joh.12:24:
‘Indien tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort’.
! Kor.15:37:
37 En hetgeen gij zaait, daarvan zaait gij het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen.
38 Maar God geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een iegelijk zaad zijn eigen lichaam.
39 Alle vlees is niet hetzelfde vlees; maar een ander is het vlees der mensen, en een ander is het vlees der beesten, en een ander der vissen, en een ander der vogelen.
In Lev.23 lezen wij in welke volgorde de oogst binnengehaald werd:
Op de dag na sabbat van de 1e dag der ongezuurde broden , dus op de 16e Nisan begon de gerstenoogst met het offeren van de eerstelingen .Dit was een type van de opstanding van Chr de Eersteling is dergenen die ontslapen zijn ( 1Kor.15:20) Daarom lezen wij hier niet van een zondoffer.
Deze 1e opstanding werd als een geheel gezien met de geboorte van de Gemeente die een plant met Hem in Zijn dood en opstanding waarvan de doop het teken is (Rom.6.) Daarom wordt er geen nieuwe datum voor het pinksterfeest genoemd, maar 50 dagen geteld. Die 2 broden die op die
50 e dag geofferd werden stellen dus de Gemeente voor in de kracht van de opstanding. Omdat er echter ondanks de inwoning van de H.Geest toch nog zonde in de Gemeente aanwezig is moest hier wel een zondoffer bij geofferd worden..
Trekken wij die typologie nu door naar het N.T. dan hoeft het ons niet te verwonderen dat ook de opstanding in fasen verloopt.:1 Kor.15:20:
'De Eersteling Christus, daarna die met Hem zijn in Zijn toekomst'. En dat is de opstanding van 1 Kor.15:51-55 ook beschreven in 1 Thess.4:13-18. Ook hier de bazuin Gods,en een plotselinge verandering van de levenden. Met de opstanding van de martelaren uit de gr.verdr is de 1e opstanding ( de opstanding der rechtvaardigen (Luk 14:14) compleet Dat zijn dus duidelijk wel gelovigen, maar zij behoren niet tot de Gemeente v.Chr. Ook zien wij hier de 1e Adam en Eva als een type van de 2e Adam en de Gemeente. Want zoals God uit een rib van Adam een vrouw bouwde terwijl hij sliep, zo ook Christus .De Gemeente was dood in de zonde.Maar Hij daalde tot haar af in het graf en nam haar mee in Zijn opstandingsleven. Zie Ef.5:32.
De traditionele voorstelling als zouden bij de wederkomst alle doden tegelijk opstaan en het laatste oordeel plaatsvinden heeft dus geen enkele bijbelse grond. Want als Hij komt is in Openb.19 eerst de bruiloft van het Lam al gevierd en dat kan uiteraard allen in een opstandingslichaam, Hij trouwt niet met zielen. En het oordeel in Matt.25 is het oordeel over de levenden, (1.Tim.4:1)Hier lezen wij met geen woord over de opstanding. Zoals het is met de opstanding, zo is het ook met de wederkomst. .Eerst de voor de wereld verborgen komst ( parousisa) voor de Zijnen ( Joh.14:1-3 en 1Kor.15: 51-55 en Thess.4:13-18) en minstens 7 jr later Zijn openbare verschijning aan Israël (apocalyps) als Zijn voeten zullen staan op de olijfberg en alle oog Hem zal zien.(Openb.1:7.)Want die 7 jr is de nog steeds niet vervulde 70e week van Dan.9, de dag des Heeren..gr:ereunao