Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bruno

Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 16 mar 2018 10:52

Ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, maar in Belgie doen er discussies voor.

Verdoofd slachten
Hoofddoeken
Besnijdenissen
Vasten

Het ligt hier allemaal op tafel. Voor onverdoofd slachten is er enigszins een akkoord bereikt. Klein vee moet verdoofd geslacht worden, koosjer of halal. Bij groot vee is de techniek nog niet up to date, maar men is er aan bezig.

Er was een school die expliciet in haar schoolregelement vermeld dat religieuze symbolen en kentekens verboden zijn, maar islamitische studenten met steun van ouders zijn naar het gerecht gestapt. Men won de rechtszaak en mag nu religieuze symbolen/kentekens op school dragen. Dit komt omdat de godsdienstvrijheid opgenomen is in onze grondwet. Scholen mogen daar niet buiten staan. Maar het getuigt wel wederom de ware intenties van de 5e cologne. Het gaat faliekant tegen integratie in, het is een omgekeerd verhaal.
Daarbovenop predikt de koran geen christenen en joden tot vriend te nemen omdat ze “onrechtvaardig” zijn. Dat is beschermd door de godsdienstvrijheid, maar gaat wel tegen onze normen en waarden in.

Besnijdenissen nemen hier nog dagelijks plaats, vooral bij de joden dan. Ook dit zou onder de godsdienstvrijheid vallen.

Belgische bedrijven klagen de productiviteit aan bij werknemers die meedoen aan een religieuze vasten. Ze kunnen hiervoor moeilijk overgaan tot ontslag omdat de gelovigen beschermd zijn.
Ook kinderen worden op bloedhete dagen opgedragen niet te drinken en worden angst aangejaagd met verdoemenis in de hel en de duivel. Dit is pertinent kindermishandeling, toch?

Zou het niet heel wat gemakkelijker zijn voor onze samenleving als we de godsdienstvrijheid afschaffen? Vroeger beschermde deze voornamelijk ongelovigen die hun religie wensten te verlaten. Maar hedendaags beschermt het vooral godsdienstwaanzin wat toch totaal niet meer thuishoort in een moderne maatschappij? De godsdienstvrijheid beschermt de belager en kijkt weg bij slachtoffers. Een dier is niet in staat zichzelf te verdoven voor een slachting, een kind is niet in staat vrijwillig voor een besnijdenis te kiezen, laat staan een religieuze vasten die hun groei schade aandoet.

Zijn wij niet verlicht genoeg om modernere wetten toe te passen die minderjarigen en gelovigen beschermt tegen gelovige ouders en instituten?
Hoe kunnen wij uberhaupt van een geslaagde integratie spreken als de religies integratie niet toestaan? We dweilen met de kraan open, toch?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2018 15:33

Bruno schreef:Zou het niet heel wat gemakkelijker zijn voor onze samenleving als we de godsdienstvrijheid afschaffen?


Ongetwijfeld, maar of het er nou gezelliger op wordt...

Vroeger beschermde deze voornamelijk ongelovigen die hun religie wensten te verlaten. Maar hedendaags beschermt het vooral godsdienstwaanzin wat toch totaal niet meer thuishoort in een moderne maatschappij? De godsdienstvrijheid beschermt de belager en kijkt weg bij slachtoffers. Een dier is niet in staat zichzelf te verdoven voor een slachting, een kind is niet in staat vrijwillig voor een besnijdenis te kiezen, laat staan een religieuze vasten die hun groei schade aandoet.


En dat elke zondag naar de kerk moeten, man man man, daar zouden ze eens wat aan moeten doen... :wink:

Zijn wij niet verlicht genoeg om modernere wetten toe te passen die minderjarigen en gelovigen beschermt tegen gelovige ouders en instituten?
Hoe kunnen wij uberhaupt van een geslaagde integratie spreken als de religies integratie niet toestaan? We dweilen met de kraan open, toch?


Ik geef je helemaal gelijk. We zijn gelukkig ook verlicht genoeg om te beseffen dat gelovigen van welk stramien dan ook de vrijheid verdienen hun geloof te belijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor ben db bd » 16 mar 2018 16:24

griezelig voorstel tot christenvervolging en dat op een reformatorisch forum.
Wat zei u? Het moet niet gekker worden? Nou wacht maar af, deze man meent het volgens mij nog serieus ook ...
Het lijkt D666 wel, jammerlijk!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2018 17:56

Owwwwww.... we willen dus de godsdienstvrijheid selectief afschaffen? Wel voor hen maar niet voor ons? [-X
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2018 21:46

Ja hoor, zolang de kerken met de christenen erin zich niet teveel opsluiten / afsluiten in beperkt denken.
Er komt een tijd dat de christenen elkaar nog hard nodig zullen hebben.
Dat kan zuiverend werken (alle pietluttige twistpunten van nu zullen dan verdwijnen en waar het om gaat zal gelden)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor DeDwaler » 17 mar 2018 06:42

.
Overheden zouden zich verre moeten houden van enige vorm van bemoeienis met de godsdienst van haar burgers. Om die reden geloof ik ook niet in christelijke politiek. Onder vrijheid valt automatisch godsdienstvrijheid.

Dat gezeur over hoofddoeken is niet meer dan afgunst en haat. Als mensen een hoofddoek willen dragen, dan moeten ze dat toch zelf weten? Dat is hun goed recht en dat mogen ze in alle vrijheid doen. Ze doen daarmee niemand kwaad. Problemen zijn er altijd, maar je houdt zo'n smeltkroes van een samenleving alleen bij elkaar door iedereen dezelfde rechten en plichten te geven.

Ik ben blij dat Minister-president Mark Rutte kijkt naar individuen en niet naar groepen. Er zijn tenminste nog mensen die hun gezonde verstand gebruiken en zich niet laten leiden door de waan(zin) van de dag en die hyperige selectieve verontwaardiging over van alles en nog wat.

.
.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 17 mar 2018 09:43

Eigenlijk vind ik het ook weerzinwekkend, maar ik heb niet verzonnen. Ik schrijf het rechtstreeks vanuit de realiteit, hoe ik de realiteit observeer.
Ik poog hier helemaal geen christenvervolging op poten te stellen. Ik denk dat mijn tekst niet goed doorgedrongen is. Ik heb de christenen of de Kerk niet eens in mijn teksten aangehaald.
Staat en Kerk zijn hier gescheiden, maar voor mij is dat niet voldoende in een samenleving waar alle culturen samenstromen. De overheden bepleiten integratie en moedigen dit aan, verspillen er hopen geld aan, maar tegelijk knijpen we ogen dicht waar blijkt dat dit jaar en dag faalt. Degene die hen daar dan durven op aanspreken worden als het ware gestigmatiseerd, gecensureerd, gemondsnoerd en worden achtervolgd door een juridische jihad met steun van de linkse partijen. Boks daar maar eens tegen op. Niet dat ik 100 procent achter iemans als Wilders sta, wel begrijp ik zijn insteek sterk en waarom die man zo’n grote achterban heeft. Fortuyn is er niet meer, maar lijkt wel vergeten te zijn. En, heeft deze man ongelijk gekregen wanneer wij alles onder de vergrootglas zouden houden dat onze mainstream media ons niet vertelt?
Ik kijk zo even naar de eindejaarsfeesten in Duitstland, of aan de Eifeltoren? Of die rellen in de Franse voorsteden?
Men loopt bewapend rond, vuurt kogels in de lucht, er zijn zelfs in Europese voorsteden mortiergranaten afgevuurd.
Er is zoveel gaande dat de waarheid nu eenmaal niet meer politiek correct verwoord kan worden. Ik censureer mezelf al danig, ik benoem niet alles wat er gebeurd. Maar onze normen en waarden verdwijnen aan sneltempo.

Ik dacht dan, onze vorige generatie heeff Kerk en staat gescheiden om hun kinderen te beschermen tegen de godsdienstwaanzin die ze meekregen vanop school en her en der thuis. Wat gaan wij doen om onze kinderen te beschermen?
En het is niet dat ik tegen de hoofddoek ben. Maar wanneer een school dit duidelijk vermeld in haar schoolregelement, dan weet je op voorhand waar je aan bergint. Als ik daar dan alsnog met satankruisje, hoofddoek, tulband, kruisje, ... zichtbaar aankom, dan schend ik het schoolregelement. Wanneer ik dan naar een rechter zou stappen een schoolregelement ongeldig te laten verklaren, de rechter stemt daarbij in; dan zijn wij westerlingen een school kwijt die onze kinderen tegen godsdienst beschermt. Op zo’n school met hoofddoek binnenwandelen zou niet veel anders zijn als ik met schoenen een moskee zou betreden. Het is een kwestie van respect. De islam werd niet gediscrimineerd, alle religieuze symbolen en kentekens waren verboden.
Rechters falen ons te beschermen, politiek faalt ons te beschermen.
Laten we de boel gewoon consequent afschaffen en naar de privésfeer verplaatsen? Geen vervolgingen tenzij bij misdaad.

Mijn vrijheid stopt waar de godsdienstvrijheid begint.

Yoshi

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Yoshi » 17 mar 2018 10:12

DeDwaler schreef:.
Dat gezeur over hoofddoeken is niet meer dan afgunst en haat. Als mensen een hoofddoek willen dragen, dan moeten ze dat toch zelf weten? Dat is hun goed recht en dat mogen ze in alle vrijheid doen. Ze doen daarmee niemand kwaad. Problemen zijn er altijd, maar je houdt zo'n smeltkroes van een samenleving alleen bij elkaar door iedereen dezelfde rechten en plichten te geven.

Dus het opkomen voor vrouwenrechten en opkomen tegen vrouwenonderdrukking is gezeur uit afgunst en haat? Weer wat geleerd.
Ik ben blij dat Minister-president Mark Rutte kijkt naar individuen en niet naar groepen. Er zijn tenminste nog mensen die hun gezonde verstand gebruiken en zich niet laten leiden door de waan(zin) van de dag en die hyperige selectieve verontwaardiging over van alles en nog wat.

.

Veruit de meeste mensen doen dat over het algemeen. Rutte kijkt overigens wel degelijk naar groepen, of beter gedefinieerd; belastingschijven. Je kan geen land met 17 miljoen individuen besturen zonder ze in groepen in te delen.

Algemeen; ik ben voor godsdienstvrijheid. Maar wel binnen bepaalde kaders en die kaders moet voor alles en iedereen gelijk zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2018 11:03

Yoshi schreef:Algemeen; ik ben voor godsdienstvrijheid. Maar wel binnen bepaalde kaders en die kaders moet voor alles en iedereen gelijk zijn.


Groot gelijk! Ik kijk dan ook uit naar de dag dat we het eerste vrouwelijke fractielid van de SGP in de Tweede Kamer mogen verwelkomen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2018 11:17

Bruno schreef:Ik poog hier helemaal geen christenvervolging op poten te stellen. Ik denk dat mijn tekst niet goed doorgedrongen is. Ik heb de christenen of de Kerk niet eens in mijn teksten aangehaald.
Staat en Kerk zijn hier gescheiden, maar voor mij is dat niet voldoende in een samenleving waar alle culturen samenstromen.


Ze zijn gescheiden, of ze zijn het niet. Daar zit weinig tussenin.

Degene die hen daar dan durven op aanspreken worden als het ware gestigmatiseerd, gecensureerd, gemondsnoerd en worden achtervolgd door een juridische jihad met steun van de linkse partijen. Boks daar maar eens tegen op. Niet dat ik 100 procent achter iemans als Wilders sta, wel begrijp ik zijn insteek sterk en waarom die man zo’n grote achterban heeft. Fortuyn is er niet meer, maar lijkt wel vergeten te zijn. En, heeft deze man ongelijk gekregen wanneer wij alles onder de vergrootglas zouden houden dat onze mainstream media ons niet vertelt?


Bij voorbaat de mensen die kritiek op je hebben verdacht maken. Dat is een sterke positie!

Ik dacht dan, onze vorige generatie heeff Kerk en staat gescheiden om hun kinderen te beschermen tegen de godsdienstwaanzin die ze meekregen vanop school en her en der thuis. Wat gaan wij doen om onze kinderen te beschermen?


De kerk en staat lekker gescheiden houden. Of wil jij graag een ministerie/departement van religieuze zaken waar een ambtenaar voortaan de preken schrijft die elke zondag verplicht moeten worden voorgelezen door de voorgangers?

En het is niet dat ik tegen de hoofddoek ben. Maar wanneer een school dit duidelijk vermeld in haar schoolregelement, dan weet je op voorhand waar je aan bergint. Als ik daar dan alsnog met satankruisje, hoofddoek, tulband, kruisje, ... zichtbaar aankom, dan schend ik het schoolregelement. Wanneer ik dan naar een rechter zou stappen een schoolregelement ongeldig te laten verklaren, de rechter stemt daarbij in;


En terecht. De grondwet overtroeft nu eenmaal een schoolreglement.

dan zijn wij westerlingen een school kwijt die onze kinderen tegen godsdienst beschermt.


Kijk, hier zit heel veel van het probleem in. "Wij westerlingen" met dus impliciet "Zij niet". Hoeveel generaties hebben we het nu over? Toen ik op de lagere school zat waren we geloof ik in generatie 2-3. Dat zal nu dus 5 zijn? En toch zien sommigen hen nog steeds als buitenlanders en buitenstaanders.

De islam werd niet gediscrimineerd, alle religieuze symbolen en kentekens waren verboden.


Dat doet me erg denken aan het argument dat ik ooit hoorde rond de invoering van huwelijksgelijkheid. De homoseksuele man wordt niet gediscrimineerd, want hij kan met elke vrouw trouwen die hij wil, net zo als de heteroman.

Rechters falen ons te beschermen, politiek faalt ons te beschermen.
Laten we de boel gewoon consequent afschaffen en naar de privésfeer verplaatsen? Geen vervolgingen tenzij bij misdaad.


Gezocht: Minister voor Religieuze Zaken voor nieuw departement. Marktconform salaris. Zelfstarters verdienen de voorkeur.

Mijn vrijheid stopt waar de godsdienstvrijheid begint.


Dit is toch wel het meest ironische dat ik een lange tijd heb mogen lezen. Staat er morgen een gewapende meute voor je kerkdeur die je weigert binnen te laten. Immers, dat zou godsdienstvrijheid zijn en jouw vrijheid dus inperken. Eigenlijk zijn die militieleden dus vrijheidsstrijders!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2018 14:06

Bruno schreef:Mijn vrijheid stopt waar de godsdienstvrijheid begint.


Dit is grote kolder. Jij pleit eigenlijk voor een overheid, die bepaalt wat mensen mogen denken. Totalitarisme is iets uit de voltooid verleden tijd, maar blijkbaar zijn er nog wat restanten die de milenniumbug overleefd hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Yoshi » 17 mar 2018 15:12

Mortlach schreef:Groot gelijk! Ik kijk dan ook uit naar de dag dat we het eerste vrouwelijke fractielid van de SGP in de Tweede Kamer mogen verwelkomen :-)

Ik ben groot voorstander van een kiesdrempel van een zetel of 5. Als het aan mij ligt zal die dag niet komen ivm de kiesdrempel. Desalniettemin maakt de SGP wel degelijk stappen op dit punt en is de lijsttrekker van de SGP in Amsterdam een vrouw.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2018 15:18

Dat klopt inderdaad. De SGP, voor als u aan de haren het jaar 1917 wilt worden binnengesleept!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2018 20:57

Dat genuil over de SGP klinkt ook erg zielig. De zichzelf progressief noemende partijen hebben allemaal een mannelijke fractievoorzitter in de Tweede Kamer, met uitzondering van de Partij van de Dieren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor DeDwaler » 18 mar 2018 07:16

.
Yoshi schreef:Dus het opkomen voor vrouwenrechten en opkomen tegen vrouwenonderdrukking is gezeur uit afgunst en haat? Weer wat geleerd.


Waarom die verontwaardiging? Komt dat misschien, omdat je voor jouw eigen vrijheid opkomt in plaats van hun vrijheid? Het gaat om vrijheid. Die perk je niet alleen in door mensen iets op te leggen, maar ook door ze iets af te willen nemen. Beleving van vrijheid verschilt per individu.

Je zou eens een tijdje al dat hyperige en schreeuwerige nieuws links moeten laten liggen, beste Yoshi. Dat is heel gezond voor je wereldbeeld kan ik je vertellen. Ga eens met die mensen praten en dan hoor je dat ze zelf meestal een hoofddoek helemaal niet als vrouwenonderdrukking zien en dat het hun goed recht en vrijheid is. Je kunt mensen gewoon vragen wat ze er eigenlijk zelf van vinden. Ze bijten niet.

Overigens kom ik net zo goed voor hun recht op als ze, om welke reden dan ook, geen hoofddoek willen dragen.

Yoshi schreef:Veruit de meeste mensen doen dat over het algemeen. Rutte kijkt overigens wel degelijk naar groepen, of beter gedefinieerd; belastingschijven. Je kan geen land met 17 miljoen individuen besturen zonder ze in groepen in te delen.


Ik had het niet over inkomensgroepen, maar over groepen in de zin van: autochtonen, allochtonen, islamieten, chinezen, marokkanen, turken, surinamers, christenen, etc.

.
.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten